Sida 5 av 9
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Postat: fredag 12 juni 2020 9:35
av twr
Då är det ju rimligare att fullfölja de planerna, än att bygga en järnväg mellan Handen och Flemingsberg.
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Postat: fredag 12 juni 2020 9:53
av dr Cassandra Nojdh
twr skrev:
Då är det ju rimligare att fullfölja de planerna, än att bygga en järnväg mellan Handen och Flemingsberg.
Exakt!
Det är som Sio konstaterade för ett halvår (eller mer) sedan:
Sio skrev:Enceladus skrev:Det verkar råda ett missförstånd i den här tråden. Syftet med Norvik är inte att bygga en ny lokal hamn för Stockholm, utan en
andra jättehamn för Sverige (och delvis Norden) som samexisterar med Skandiahamnen. En sådan jättehamn går inte att bygga var som helst. För att ta emot de största fartygen behövs ett stort djup. Av naturliga skäl har flera kommuner med konkurrerande verksamhet, inte bara Södertälje,
kritiserat beslutet. Kritiken beror på att Norvik faktiskt har förutsättningar att ta marknadsandelar, men att järnvägens andel blir väldigt liten med befintlig infrastruktur.
Jag undrar vem som missförstått syftet med Norvik? Allt snack om att konkurrera med Göteborgs hamn är just snack. Norvik kommer att konkurrera med Södertälje och Gävle om de lokala flödena runt Stockholm. Det är nog alla inblandade medvetna om. Eftersom Norvik ligger nära Södertälje och har bättre insegling så är det främst Södertälje som kommer att släppa till trafik förutspår jag.
Vad gäller järnvägstrafiken så är min prognos att summan av trafiken till Värtan, Norvik och Södertälje inte kommer att förändras dramatiskt, men en överflyttning från de övriga till Norvik är att vänta. Vi talar om 1-3 tågpar på Nynäsbanan per dygn gissar jag.
Utöver detta är det ju en avsevärt mycket längre distans till sjöss som ska tillryggaläggas, bara avståndet Skagen - Bornholm (via Stora Bält) utgör 370 nautiska mil. Därifrån till Landsort är det minst 270 nautiska mil till, sammanlagt över 600 nautiska mil. Med en snittfart på 20 knop talar vi om en gångtid på i storleksordningen 1,5 dygn. Som jämförelse kan nämnas att avståndet Skagen Göteborg är i storleksordningen 50 nautiska mil.
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Postat: fredag 12 juni 2020 10:46
av Enceladus
dr Cassandra Nojdh skrev:Enceladus skrev:twr skrev:Om godset ska till Eskilstuna kan det väl använda hamnen i Göteborg istället?
Göteborg kan inte ta emot lika stora fartyg som Norvik. Kanske inte relevant i det här fallet, men logistikkedjor kan vara väldigt komplexa. En av poängerna med Norvikshamnen är ju det naturliga djupet. De sjöfartsmässiga fördelarna med Norvik har redan avhandlats i denna tråd!
Åja, åja, åja! Jag jämförde bara inseglingen till Norvik med de avsevärt krångligare inseglingarna till Södertälje och Stockholm. Norviks ev. "övertag" gentemot Göteborg är bara skenbart och kommer dessutom att på några års sikt försvinna.
Det stämmer att Norviks övertag försvinner på några års sikt, men Norvik har fortfarande ett strategiskt läge för transporter från andra hamnar i Östersjön. I och för sig kan den politiska utvecklingen i relevanta länder begränsa den vägens konkurrenskraft...
twr skrev:Då är det ju rimligare att fullfölja de planerna, än att bygga en järnväg mellan Handen och Flemingsberg.
Nu finns det prognoser som trafikplaneringen utgår från:
en lastbil var 16:e sekund, hela dagen, varje dag. Det här påminner väldigt mycket om debatten om Förbifart Stockholm där många debattörer hävdade att det inte fanns något trafikbehov istället för att föreslå ett effektivare och miljövänligare alternativ som löser samma trafikuppgifter. Därmed har även Tvärförbindelse Södertörn blivit ett oundvikligt faktum.
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Postat: fredag 12 juni 2020 10:58
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev:
Det stämmer att Norviks övertag försvinner på några års sikt, men Norvik har fortfarande ett strategiskt läge för transporter från andra hamnar i Östersjön. I och för sig kan den politiska utvecklingen i relevanta länder begränsa den vägens konkurrenskraft...
twr skrev:Då är det ju rimligare att fullfölja de planerna, än att bygga en järnväg mellan Handen och Flemingsberg.
Nu finns det prognoser som trafikplaneringen utgår från:
en lastbil var 16:e sekund, hela dagen, varje dag. Det här påminner väldigt mycket om debatten om Förbifart Stockholm där många debattörer hävdade att det inte fanns något trafikbehov istället för att föreslå ett effektivare och miljövänligare alternativ som löser samma trafikuppgifter. Därmed har även Tvärförbindelse Södertörn blivit ett oundvikligt faktum.
Nu var det väl ändå transporterna från utomnordiska hamnar som framhölls när Norvik påstods kunna bli en konkurrent till Göteborg (och som skulle kunna påverka godsflödena från hamnen). Sio har rätt när han säger "Norvik kommer att konkurrera med Södertälje och Gävle om de lokala flödena runt Stockholm". Dessutom är det rätt märkligt att bygga sin argumentation på en nästan tre år gammal insändare i Nynäshamnsposten.
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Postat: fredag 12 juni 2020 11:16
av Enceladus
dr Cassandra Nojdh skrev:Nu var det väl ändå transporterna från utomnordiska hamnar som framhölls när Norvik påstods kunna bli en konkurrent till Göteborg (och som skulle kunna påverka godsflödena från hamnen). Sio har rätt när han säger "Norvik kommer att konkurrera med Södertälje och Gävle om de lokala flödena runt Stockholm". Dessutom är det rätt märkligt att bygga sin argumentation på en nästan tre år gammal insändare i Nynäshamnsposten.
Det är väl inte alls otänkbart att en större del av godsflödet till Norden i framtiden går via Norvik från bland annat Sankt Petersburg och Gdańsk. Det är en ganska naturlig väg.
Insändaren skrevs när Tvärförbindelse Södertörn fortfarande inte var beslutad. Nu är frågan egentligen överspelad. Det ska satsas på motorvägar, inte järnvägar. Icke desto mindre går det att ifrågasätta samhällsutvecklingen.
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Postat: fredag 12 juni 2020 11:44
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev:dr Cassandra Nojdh skrev:Nu var det väl ändå transporterna från utomnordiska hamnar som framhölls när Norvik påstods kunna bli en konkurrent till Göteborg (och som skulle kunna påverka godsflödena från hamnen). Sio har rätt när han säger "Norvik kommer att konkurrera med Södertälje och Gävle om de lokala flödena runt Stockholm". Dessutom är det rätt märkligt att bygga sin argumentation på en nästan tre år gammal insändare i Nynäshamnsposten.
Det är väl inte alls otänkbart att en större del av godsflödet till Norden i framtiden går via Norvik från bland annat Sankt Petersburg och Gdańsk. Det är en ganska naturlig väg.
Insändaren skrevs när Tvärförbindelse Södertörn fortfarande inte var beslutad. Nu är frågan egentligen överspelad. Det ska satsas på motorvägar, inte järnvägar. Icke desto mindre går det att ifrågasätta samhällsutvecklingen.
Det går alltid att ifrågasätta samhällsutvecklingen. Särskilt om man ser det som en naturlig väg där Onkel Xi och Vladimir Vladimirovitj har tagit över mer och mer. Som i "Den nya sidenvägen" där den kinesiska kommunistdiktaturen erbjuder "den kinesiska modellen av socialism som en "ny möjlighet för andra länder som vill skynda på sin utveckling samtidigt som de vaktar sin självständighet".
https://www.hbl.fi/artikel/den-nya-side ... tisk-makt/
Genom Hutchison ports har de dessutom redan "halva inne" så att säga. Det är ingen slump att kinesiska sjöstridskrafter övat samman med Ryssland i Östersjön.
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Postat: fredag 12 juni 2020 13:44
av twr
Enceladus skrev:Icke desto mindre går det att ifrågasätta samhällsutvecklingen.
Annars är det ju du som brukar utmärka dig genom att inte ifrågasätta samhällsutvecklingen, utan att utgå ifrån att vissa saker aldrig kommer att förändras. Till exempel den moderata trafikpoliken i Region Stockholm.
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Postat: tisdag 07 juli 2020 8:20
av Enceladus
Joakim W skrev:Är det inget banarbete eller nåt som ställer till det? Enligt tåglistan utgår ju tåget från Spånga denna vecka du tittar på, och det är ju inte det normala. Vänta tills de publicerar allt. Detta är ju inte nån fastställd tidtabell.
Nu har Trafikverket publicerat den uppdaterade versionen "
Förslag Tågplan 2021" och där har bristen korrigerats.
Jämfört med förra tågplanen verkar de enda förändringarna vara att den där enskilda avgången i eftermiddagsrusningen som vänder i Älvsjö förlängs till Tumba samt att vissa avgångar kortas av från Tumba till Älvsjö under högsommaren, utan att förlängas till Nynäshamn som trafikförändringsremissen föreslog. Det talades även om förlängda tåg till Bro. Några sådana avgångar finns dock inte heller att hitta.
Med andra ord förverkligas de föreslagna trafikförsämringarna medan de föreslagna trafikförbättringarna inte blir av. Sedan finns det ett antal behövda trafikförbättringar som inte ens föreslogs i trafikförändringsremissen (exempelvis förlängd
15-minuterstrafik på helger, jämför med blå linjen).
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Postat: tisdag 14 juli 2020 21:10
av 218
Alltid tråkigt att skjuta in verkligheten i de intressanta spekulationerna! Idag stod jag och tittade på containertåget från Norvik i Tomteboda hela 32 vagnar efter ett Rc. Detta tåg går Norvik-Älvsjö/Tomteboda-Eskilstuna (Folkesta). Känns som att Nynäsbanan står inför ett paradigmskifte!
Fö så har det funnits diskussioner om en ny bansträcka mellan Jordbro via Gladö till Flemingsberg för att snabba upp godstågen från Norvik genom att gena men även för att slippa mycket tidsödande lokrundgångar i Älvsjö/Tomteboda. Samtidigt förstås för att spara kapacitet på Nynäsbanans innerområde. I de diskussionerna har också tanken diskuterats att med en sådan bana skulle man kunna förlänga Spårväg Syd via banan från Flemingsberg till lämplig punkt i Haninge på ett kostnadseffektivt sätt genom samutnyttjande. Det är en tanke som givetvis Haninge k:n är intresserade av.
//218
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Postat: onsdag 15 juli 2020 9:03
av bjorn.lovdahl
218 skrev:Alltid tråkigt att skjuta in verkligheten i de intressanta spekulationerna! Idag stod jag och tittade på containertåget från Norvik i Tomteboda hela 32 vagnar efter ett Rc. Detta tåg går Norvik-Älvsjö/Tomteboda-Eskilstuna (Folkesta). Känns som att Nynäsbanan står inför ett paradigmskifte!
Fö så har det funnits diskussioner om en ny bansträcka mellan Jordbro via Gladö till Flemingsberg för att snabba upp godstågen från Norvik genom att gena men även för att slippa mycket tidsödande lokrundgångar i Älvsjö/Tomteboda. Samtidigt förstås för att spara kapacitet på Nynäsbanans innerområde. I de diskussionerna har också tanken diskuterats att med en sådan bana skulle man kunna förlänga Spårväg Syd via banan från Flemingsberg till lämplig punkt i Haninge på ett kostnadseffektivt sätt genom samutnyttjande. Det är en tanke som givetvis Haninge k:n är intresserade av.
//218
Igår gick det definitivt inget tåg Norvik-Eskilstuna via Tomteboda....
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Postat: onsdag 15 juli 2020 9:54
av 218
bjorn.lovdahl skrev:218 skrev:Alltid tråkigt att skjuta in verkligheten i de intressanta spekulationerna! Idag stod jag och tittade på containertåget från Norvik i Tomteboda hela 32 vagnar efter ett Rc. Detta tåg går Norvik-Älvsjö/Tomteboda-Eskilstuna (Folkesta). Känns som att Nynäsbanan står inför ett paradigmskifte!
Fö så har det funnits diskussioner om en ny bansträcka mellan Jordbro via Gladö till Flemingsberg för att snabba upp godstågen från Norvik genom att gena men även för att slippa mycket tidsödande lokrundgångar i Älvsjö/Tomteboda. Samtidigt förstås för att spara kapacitet på Nynäsbanans innerområde. I de diskussionerna har också tanken diskuterats att med en sådan bana skulle man kunna förlänga Spårväg Syd via banan från Flemingsberg till lämplig punkt i Haninge på ett kostnadseffektivt sätt genom samutnyttjande. Det är en tanke som givetvis Haninge k:n är intresserade av.
//218
Igår gick det definitivt inget tåg Norvik-Eskilstuna via Tomteboda....
Märkligt eftersom jag stog och tittade på det. Finns en film på det när det passerade Älvsjö pbg norrut på godsspåret. Kan ha varit ett annat tåg jag såg i Tomteboda då och att man vände i Älvsjö. Vagnräkningen 32 st är gjord från filmen.
//218
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Postat: onsdag 15 juli 2020 10:06
av Joakim W
218 skrev:bjorn.lovdahl skrev:218 skrev:Alltid tråkigt att skjuta in verkligheten i de intressanta spekulationerna! Idag stod jag och tittade på containertåget från Norvik i Tomteboda hela 32 vagnar efter ett Rc. Detta tåg går Norvik-Älvsjö/Tomteboda-Eskilstuna (Folkesta). Känns som att Nynäsbanan står inför ett paradigmskifte!
Fö så har det funnits diskussioner om en ny bansträcka mellan Jordbro via Gladö till Flemingsberg för att snabba upp godstågen från Norvik genom att gena men även för att slippa mycket tidsödande lokrundgångar i Älvsjö/Tomteboda. Samtidigt förstås för att spara kapacitet på Nynäsbanans innerområde. I de diskussionerna har också tanken diskuterats att med en sådan bana skulle man kunna förlänga Spårväg Syd via banan från Flemingsberg till lämplig punkt i Haninge på ett kostnadseffektivt sätt genom samutnyttjande. Det är en tanke som givetvis Haninge k:n är intresserade av.
//218
Igår gick det definitivt inget tåg Norvik-Eskilstuna via Tomteboda....
Märkligt eftersom jag stog och tittade på det. Finns en film på det när det passerade Älvsjö pbg norrut på godsspåret. Kan ha varit ett annat tåg jag såg i Tomteboda då och att man vände i Älvsjö. Vagnräkningen 32 st är gjord från filmen.
//218
Tåget vänder i Älvsjö gods. Men vissa gillar bara att säga att folk har fel istället för att rätta
Tycker fö. det är lite konstigt att tåget inte tar med vagnar från Jordbro, borde ju vara billigare för Green Cargo att bara köra ett tåg på Nynäsbanan istället för två. Men de har säkert nån anledning!
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Postat: onsdag 15 juli 2020 17:39
av dr Cassandra Nojdh
218 skrev:Alltid tråkigt att skjuta in verkligheten i de intressanta spekulationerna! Idag stod jag och tittade på containertåget från Norvik i Tomteboda hela 32 vagnar efter ett Rc. Detta tåg går Norvik-Älvsjö/Tomteboda-Eskilstuna (Folkesta). Känns som att Nynäsbanan står inför ett paradigmskifte!
Fö så har det funnits diskussioner om en ny bansträcka mellan Jordbro via Gladö till Flemingsberg för att snabba upp godstågen från Norvik genom att gena men även för att slippa mycket tidsödande lokrundgångar i Älvsjö/Tomteboda. Samtidigt förstås för att spara kapacitet på Nynäsbanans innerområde. I de diskussionerna har också tanken diskuterats att med en sådan bana skulle man kunna förlänga Spårväg Syd via banan från Flemingsberg till lämplig punkt i Haninge på ett kostnadseffektivt sätt genom samutnyttjande. Det är en tanke som givetvis Haninge k:n är intresserade av.
//218
Ett tåg! Med hela 32 vagnar! ja, det var verkligen ett paradigmskifte.
I andra stycket görs en massa påståenden utan några som helst källhänvisningar. T.o.m. saturnusmånen lämnar (oftast mängder av) referenser - med varierande källvärde.
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Postat: onsdag 15 juli 2020 17:46
av TKO
dr Cassandra Nojdh skrev:218 skrev:Alltid tråkigt att skjuta in verkligheten i de intressanta spekulationerna! Idag stod jag och tittade på containertåget från Norvik i Tomteboda hela 32 vagnar efter ett Rc. Detta tåg går Norvik-Älvsjö/Tomteboda-Eskilstuna (Folkesta). Känns som att Nynäsbanan står inför ett paradigmskifte!
Fö så har det funnits diskussioner om en ny bansträcka mellan Jordbro via Gladö till Flemingsberg för att snabba upp godstågen från Norvik genom att gena men även för att slippa mycket tidsödande lokrundgångar i Älvsjö/Tomteboda. Samtidigt förstås för att spara kapacitet på Nynäsbanans innerområde. I de diskussionerna har också tanken diskuterats att med en sådan bana skulle man kunna förlänga Spårväg Syd via banan från Flemingsberg till lämplig punkt i Haninge på ett kostnadseffektivt sätt genom samutnyttjande. Det är en tanke som givetvis Haninge k:n är intresserade av.
//218
Ett tåg! Med hela 32 vagnar! ja, det var verkligen ett paradigmskifte.
I andra stycket görs en massa påståenden utan några som helst källhänvisningar. T.o.m. saturnusmånen lämnar (oftast mängder av) referenser - med varierande källvärde.
Det har väl redan påpekas att tåget inte kom från Norvik...
/TKO
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Postat: onsdag 15 juli 2020 18:11
av dr Cassandra Nojdh
TKO skrev:dr Cassandra Nojdh skrev:218 skrev:Alltid tråkigt att skjuta in verkligheten i de intressanta spekulationerna! Idag stod jag och tittade på containertåget från Norvik i Tomteboda hela 32 vagnar efter ett Rc. Detta tåg går Norvik-Älvsjö/Tomteboda-Eskilstuna (Folkesta). Känns som att Nynäsbanan står inför ett paradigmskifte!
Fö så har det funnits diskussioner om en ny bansträcka mellan Jordbro via Gladö till Flemingsberg för att snabba upp godstågen från Norvik genom att gena men även för att slippa mycket tidsödande lokrundgångar i Älvsjö/Tomteboda. Samtidigt förstås för att spara kapacitet på Nynäsbanans innerområde. I de diskussionerna har också tanken diskuterats att med en sådan bana skulle man kunna förlänga Spårväg Syd via banan från Flemingsberg till lämplig punkt i Haninge på ett kostnadseffektivt sätt genom samutnyttjande. Det är en tanke som givetvis Haninge k:n är intresserade av.
//218
Ett tåg! Med hela 32 vagnar! ja, det var verkligen ett paradigmskifte.
I andra stycket görs en massa påståenden utan några som helst källhänvisningar. T.o.m. saturnusmånen lämnar (oftast mängder av) referenser - med varierande källvärde.
Det har väl redan påpekas att tåget inte kom från Norvik...
/TKO
Ingenjörn förstår säkert att det var en smula ironi med i leken.....
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Postat: torsdag 16 juli 2020 5:22
av Joakim W
TKO skrev:dr Cassandra Nojdh skrev:218 skrev:Alltid tråkigt att skjuta in verkligheten i de intressanta spekulationerna! Idag stod jag och tittade på containertåget från Norvik i Tomteboda hela 32 vagnar efter ett Rc. Detta tåg går Norvik-Älvsjö/Tomteboda-Eskilstuna (Folkesta). Känns som att Nynäsbanan står inför ett paradigmskifte!
Fö så har det funnits diskussioner om en ny bansträcka mellan Jordbro via Gladö till Flemingsberg för att snabba upp godstågen från Norvik genom att gena men även för att slippa mycket tidsödande lokrundgångar i Älvsjö/Tomteboda. Samtidigt förstås för att spara kapacitet på Nynäsbanans innerområde. I de diskussionerna har också tanken diskuterats att med en sådan bana skulle man kunna förlänga Spårväg Syd via banan från Flemingsberg till lämplig punkt i Haninge på ett kostnadseffektivt sätt genom samutnyttjande. Det är en tanke som givetvis Haninge k:n är intresserade av.
//218
Ett tåg! Med hela 32 vagnar! ja, det var verkligen ett paradigmskifte.
I andra stycket görs en massa påståenden utan några som helst källhänvisningar. T.o.m. saturnusmånen lämnar (oftast mängder av) referenser - med varierande källvärde.
Det har väl redan påpekas att tåget inte kom från Norvik...
/TKO
Vart kom tåget ifrån? För vad jag kunde se gick det ett tåg från Norvik denna dag.
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Postat: torsdag 16 juli 2020 9:16
av 218
Tåget kom från Norvik men vände inte i Tomteboda enligt plan utan på Älvsjö godsbangård pga arbetena med Getingmidjan. Om det hade gått att lägga ut filmen här på ett enkelt sätt hade jag gjort det. Filmen är tagen av TRV tågledning.
Vad det gäller Jordbro så har jag för mig att det är Norviks hamn som står för tåget och upphandlar det av Green Cargo. De vill väl inte fördröja sitt prioriterade heltåg för att växla i Jordbro på vägen till Eskilstuna/Folkesta. Om det var Green Cargo som stod för tåget skulle det vara lättare att kunna tänka sig det.
//218
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Postat: torsdag 16 juli 2020 9:20
av 218
dr Cassandra Nojdh skrev:218 skrev:Alltid tråkigt att skjuta in verkligheten i de intressanta spekulationerna! Idag stod jag och tittade på containertåget från Norvik i Tomteboda hela 32 vagnar efter ett Rc. Detta tåg går Norvik-Älvsjö/Tomteboda-Eskilstuna (Folkesta). Känns som att Nynäsbanan står inför ett paradigmskifte!
Fö så har det funnits diskussioner om en ny bansträcka mellan Jordbro via Gladö till Flemingsberg för att snabba upp godstågen från Norvik genom att gena men även för att slippa mycket tidsödande lokrundgångar i Älvsjö/Tomteboda. Samtidigt förstås för att spara kapacitet på Nynäsbanans innerområde. I de diskussionerna har också tanken diskuterats att med en sådan bana skulle man kunna förlänga Spårväg Syd via banan från Flemingsberg till lämplig punkt i Haninge på ett kostnadseffektivt sätt genom samutnyttjande. Det är en tanke som givetvis Haninge k:n är intresserade av.
//218
Ett tåg! Med hela 32 vagnar! ja, det var verkligen ett paradigmskifte.
I andra stycket görs en massa påståenden utan några som helst källhänvisningar. T.o.m. saturnusmånen lämnar (oftast mängder av) referenser - med varierande källvärde.
Ja vi får väl lägga lite extra tid på det då! Källan är diskussioner mellan Trafikverket och näringslivsansvariga i Haninge kommun angående ekonomidiskussioner kring ny bana Jordbro-Flemingsberg. Ett förslag för att få ihop ekonomi för banan genom att merutnyttja den för Spårväg Syd.
//218
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Postat: torsdag 16 juli 2020 10:02
av 218
Tåget går varannan dag (idag) från Stockholm mot Norvik runt kl 5. Avg.tiden från Norvik är kl 1645 men som vanligt godståg är lite flexibla i tidtabellen. När den film som jag nämner togs på tåget passerade det Älvsjö kl 1610. Filmen togs fö från Götalandsvägens viadukt över järnvägen.
//218
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Postat: torsdag 16 juli 2020 23:31
av dr Cassandra Nojdh
218 skrev:dr Cassandra Nojdh skrev:218 skrev:Alltid tråkigt att skjuta in verkligheten i de intressanta spekulationerna! Idag stod jag och tittade på containertåget från Norvik i Tomteboda hela 32 vagnar efter ett Rc. Detta tåg går Norvik-Älvsjö/Tomteboda-Eskilstuna (Folkesta). Känns som att Nynäsbanan står inför ett paradigmskifte!
Fö så har det funnits diskussioner om en ny bansträcka mellan Jordbro via Gladö till Flemingsberg för att snabba upp godstågen från Norvik genom att gena men även för att slippa mycket tidsödande lokrundgångar i Älvsjö/Tomteboda. Samtidigt förstås för att spara kapacitet på Nynäsbanans innerområde. I de diskussionerna har också tanken diskuterats att med en sådan bana skulle man kunna förlänga Spårväg Syd via banan från Flemingsberg till lämplig punkt i Haninge på ett kostnadseffektivt sätt genom samutnyttjande. Det är en tanke som givetvis Haninge k:n är intresserade av.
//218
Ett tåg! Med hela 32 vagnar! ja, det var verkligen ett paradigmskifte.
I andra stycket görs en massa påståenden utan några som helst källhänvisningar. T.o.m. saturnusmånen lämnar (oftast mängder av) referenser - med varierande källvärde.
Ja vi får väl lägga lite extra tid på det då! Källan är diskussioner mellan Trafikverket och näringslivsansvariga i Haninge kommun angående ekonomidiskussioner kring ny bana Jordbro-Flemingsberg. Ett förslag för att få ihop ekonomi för banan genom att merutnyttja den för Spårväg Syd.
//218
Nej, källan är än så länge bara du. Du gör ett antal påståenden som läsaren här förväntas godta. Jag efterfrågade källhänvisningar, dvs. något som kan styrka dina påståenden. Inte allmänt hållna beskrivningar som "diskussioner mellan Trafikverket och näringslivsansvariga i Haninge kommun".