Enceladus skrev: ↑söndag 15 december 2024 23:19
Googles systerbolag Waymo genomför över 100 000 betalda robottaxiresor i veckan. Både Apple och GM har kastat in handduken, men Amazon står näst i tur.
Bussmagasinet skrev:Hamburg kan år 2030 ha upp till 10 000 självkörande småbussar i trafik som komplement till den traditionella kollektivtrafiken.
The Berliner skrev:Autonomous buses could become part of Berlin’s local transport system in just a few years. The BVG, in partnership with the city of Hamburg, plans to introduce self-driving buses to Berlin’s streets, with large-scale test operations scheduled to start as early as 2025.
Inspired by Hamburg’s plan to launch 20 self-driving minibuses in its city center next year, Berlin aims to tackle chronic staffing shortages by integrating autonomous vehicles into its public transport network. These driverless buses could eventually become a key tool for addressing the growing demand for sustainable urban mobility.
The city has quietly been experimenting with autonomous vehicles since 2018. Early trials included driverless shuttles on Charité campuses and a pilot route in Tegel. More recently, the BeIntelli project has been testing a self-driving, 12-meter bus on city streets, running between Brandenburg Gate and Adenauerplatz, with plans to allow public riders soon. Though it operates autonomously under specific conditions, a driver remains on standby to ensure safety.
Tyska Berliner Verkehrsbetriebe och Hamburger Hochbahn har inlett ett samarbete för att gemensamt införa självkörande bussar. Var är alla självkörande tåg?
DW skrev:But now VW has surged ahead with a driverless e-van: the ID. Buzz AD ("autonomous driving"), a level 4 vehicle that drives set routes. Europe's biggest car manufacturer presented the production version of the self-driving electric van in Hamburg on June 17. It is scheduled to go on the road in 2026. Initially, it will only be deployed in Hamburg and Los Angeles, but the intention is for it then to be rolled out more widely.
[...]
VW's new e-van is not aimed at private customers. Instead it hopes to supply business customers, fleet operators and transport associations, providing a package to include total software solutions, a booking app, fleet management and maintenance. In Hamburg, for example, the company has established cooperation with the local transport association, HVV. A declaration of intent has also been agreed with the Berlin transport authority, the BVG.
VW hopes to gain approval to operate driverless cars in Europe and the US by the end of 2026. This would mean they would no longer need a safety driver, currently a mandatory requirement. VW says it would be the first such approval for level 4 autonomous driving in Europe.
Tyska VW planerar att lansera självkörande minibussar i Europa nästa år - i samarbete med HVV och BVG. Är det en möjlighet eller ett hot för kollektivtrafiken?
Bussmagasinet skrev:Den ID.Buzz AD som MOIA visade på mässan har en längre hjulbas och är högre än den vanliga versionen. Fordonet är utrustat med totalt 27 sensorer som ger det en komplett överblick av dess omgivning: tretton kameror, nio lidarsensorer och fem radarsensorer.
I samband med UITP-mässan i Hamburg meddelade busstillverkaren MAN att företaget siktar på att 2030 lansera en helt självkörande buss. Någon sådan presenterade MAN inte på mässan där företaget istället visade kompaktversionen av stadsbussen Lion´s City och sin nya batterigeneration.
[...]
MOIA var inte det enda företag som visade självkörande bussar eller minibussar på mässan i Hamburg. Bland de övriga återfanns turkiska Karsan som satsar starkt på sin eATAK, en modell som går i trafik på flera håll i Europa, bland annat Stavanger. Samma modell förbereds nu för reguljär trafik i Göteborg.
Jag märker att i princip alla självkörande fordon är batterielektriska. Är det så himla svårt att mekaniskt tanka fordon eller handlar det om lägre driftskostnader?
Bussmagasinet skrev:En autonom, självkörande, minibuss, som också kan förvandlas till linbana och flyga över bilköerna. Det vill den tekniska högskolan i tyska Aachen, RWTH, utveckla. Projektet, döpt till upBus, har pågått i flera år och snart börjar de första testerna av en prototyp. Projektet finansieras av den tyska regeringen.
[...]
De första testerna är planerade att börja i augusti. Allra först tänker forskarna testa vad de kallar en primotyp, alltå ett fordon som ännu inte har nått prototypstadiet. Det kommer att vara ett halvautonomt litet elfordon som är utrustat med LIDAR (laserradar), stereokameror och en lyftmodul.
[...]
Men till en början handlar det alltså om att testa ett litet elfordon för att se till att själva dockningen från markntransport till linbanekorg fungerar säkert. Den automatiska kopplingen och frikopplingen av kabinen mellan underrede och linbana är enligt forskarna den största tekniska utmaningen i projektet.
Nu är tyskarna i farten igen. Jag förstår dock inte poängen med konceptet. Varför kan inte linbanan matas av vanliga självkörande bussar? Eller ersättas helt:
Enceladus skrev: ↑måndag 09 juni 2025 13:24
Nä, Beta Technologies blev det första företaget någonsin att transportera faktiska passagerare till JFK - New Yorks största flygplats - i ett helelektriskt flygplan. Velis Electro är främst avsett som skolflygplan. Just Velis nämndes tidigare i Bromma-tråden (spola fram till 12:54 i den länkade SVT-dokumentären "det gröna flyget"). Dokumentären påpekar att eldrift är billigare. Men ja, Pipistrel räddades av amerikanska kapitalister. Tyska Lilium och Volocopter hade inte samma tur.
Den tyska regeringen ville emellertid inte rädda Lilium och Volocopter. Däremot finns det pengar till linbana. Tyskar gillar verkligen överkomplicerade lösningar...
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
kildor skrev: ↑fredag 03 januari 2025 6:44
Vad kunden betalar för "självkörande" taxibilar i Guangzhou i dagsläget säger absolut ingenting om vad som är en långsiktigt hållbar kostnadsbild för självkörande bussar i Stockholm. Den dagen det finns en tillräckligt säker och tillförlitlig teknik för självkörande bussar som totalt sett är billigare än dagens konventionella busstrafik så kan det börja vara intressant att titta på det. Under tiden gör vi det klokt att skapa starka och tydliga regleringar för vad som ska gälla för självkörande fordon.
Visual Capitalist skrev:China and the U.S. dominate the 2025 robotaxi landscape, with multiple providers operating across dozens of cities.
Robotaxi programs are gaining global reach, with active services emerging in South Korea and the UAE.
[...]
Waymo is considered the frontrunner in America’s robotaxi space, with roughly 1,500 vehicles operating across the aforementioned cities. The company announced at the start of 2025 that it would be expanding to San Diego, Las Vegas, Miami, and Tokyo (its first international expansion).