Sida 5 av 44

Re: Spårväg City

Postat: måndag 26 februari 2018 19:47
av bark
Lite bilder från helgen vid Klarabergsgatan.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Spårväg City

Postat: måndag 26 februari 2018 22:40
av Hechtwagen
Stefan Widén skrev:Visst har vi kunnat köra över den gamla bron ett par år till utan problem Men eftersom TF beslutade att bygga klart hela depå köpa två vagnar till och dessutom bygga ny dubbelspårig bro gör man bla utifrån att vi den korta tid som vi kört fått upp resandetalet till en angenäm siffra av 14 500 per vardag. Det innebär att man rustar för ännu mera resanden. Och kanske även en ihopkoppling.

Se det som positivt att man gör investeringar. Vi kan konstatera att de gamla utredningarna gör att man i lugnt takt kan bygga nya bron och ha kvar trafiken på den gamla. Sen blir det någon avstängning då man lägger om spåren.

Stefan
Eller så slår man knut på sig själv och kopplar in nya bron utan tio månaders avstängning! :shock:

Re: Spårväg City

Postat: måndag 26 februari 2018 22:56
av twr
Hechtwagen skrev:
Stefan Widén skrev:Visst har vi kunnat köra över den gamla bron ett par år till utan problem Men eftersom TF beslutade att bygga klart hela depå köpa två vagnar till och dessutom bygga ny dubbelspårig bro gör man bla utifrån att vi den korta tid som vi kört fått upp resandetalet till en angenäm siffra av 14 500 per vardag. Det innebär att man rustar för ännu mera resanden. Och kanske även en ihopkoppling.

Se det som positivt att man gör investeringar. Vi kan konstatera att de gamla utredningarna gör att man i lugnt takt kan bygga nya bron och ha kvar trafiken på den gamla. Sen blir det någon avstängning då man lägger om spåren.

Stefan
Eller så slår man knut på sig själv och kopplar in nya bron utan tio månaders avstängning! :shock:
"Någon avstängning" stod det ju, och det lär vara svårt att undvika. Men visst kan man hoppas att det blir kortare än tio månader.

Re: Spårväg City

Postat: tisdag 27 februari 2018 0:46
av Stefan Widén
en helg ..om de jobbar lite effektivt.... :D ett spår i taget vilket ger enkelspår mellan Baggeby och Ropsten under tiden.

Stefan

Re: Spårväg City

Postat: tisdag 27 februari 2018 7:00
av twr
Det hela beror väl på hur mycket brofästet vid Torsvik behöver byggas om. Någon som vet?

Re: Spårväg City

Postat: lördag 24 mars 2018 9:58
av LÅ1
För närvarande ligger man tydligen före tidsplanen vid bygget av nya Klarabergsgatan och spårvägshållplats T-centralen!
"Nu byggs nya spårvägen i City".

Re: Spårväg City

Postat: lördag 24 mars 2018 12:05
av Enceladus
LÅ1 skrev:För närvarande ligger man tydligen före tidsplanen vid bygget av nya Klarabergsgatan och spårvägshållplats T-centralen!
"Nu byggs nya spårvägen i City".
Äntligen börjar stadens gator bli bilfria igen! Rosenlundsgatan nästa?

Re: Spårväg City

Postat: lördag 24 mars 2018 13:31
av LÅ1
Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:För närvarande ligger man tydligen före tidsplanen vid bygget av nya Klarabergsgatan och spårvägshållplats T-centralen!
"Nu byggs nya spårvägen i City".
Äntligen börjar stadens gator bli bilfria igen! Rosenlundsgatan nästa?
Och plank och betonghäckar försvinner! Men det är fortfarande många byggplank och avstängda gångbanor etc i City.

Det finns ett konstruktionsfel på Klarabergsgatan, efter vad det verkar. Det som ser ut att vara en blivande cykelbana ligger i nivå med trottoaren. Det är ett otyg, om där inte blir staket!

Re: Spårväg City

Postat: lördag 24 mars 2018 23:36
av Stefan Widén
Cyckelbanan ligger med en höjdskillnad på 5 cm utom där man tänker att gående korsar och där ligger det i plan för att klara tillgängligheten. Ska kolla på måndag för säkerhets skull.

Stefan

Re: Spårväg City

Postat: söndag 25 mars 2018 1:30
av LÅ1
Stefan Widén skrev:Cyckelbanan ligger med en höjdskillnad på 5 cm utom där man tänker att gående korsar och där ligger det i plan för att klara tillgängligheten. Ska kolla på måndag för säkerhets skull.

Stefan
Mitt minne säger mig att den ligger i plan med gångbanan hela sträckan utanför Åhléns, men jag kan förstås ha fel.

Re: Spårväg City

Postat: söndag 25 mars 2018 9:33
av Stefan Widén
LÅ1 skrev:
Stefan Widén skrev:Cyckelbanan ligger med en höjdskillnad på 5 cm utom där man tänker att gående korsar och där ligger det i plan för att klara tillgängligheten. Ska kolla på måndag för säkerhets skull.

Stefan
Mitt minne säger mig att den ligger i plan med gångbanan hela sträckan utanför Åhléns, men jag kan förstås ha fel.
Ja tanken är att det inte skall vara några barriärer mellan hållplatsen och gångbanan. Det gör hela platsen intressant för framtida lösningar.

Cykla på gåendes villkor???

Stefan

Re: Spårväg City

Postat: söndag 25 mars 2018 10:31
av BSB101
Den stora nackdelen med höjdskillnader är att dessa blir en stor olycksrisk speciellt på vintern med den generellt bristfälliga snöröjningen som många kommuner håller sig med.

Re: Spårväg City

Postat: söndag 25 mars 2018 10:32
av Hechtwagen
Stefan Widén skrev:en helg ..om de jobbar lite effektivt.... :D ett spår i taget vilket ger enkelspår mellan Baggeby och Ropsten under tiden.

Stefan
Johejdu! Tror du på jultomten också? :cheesygrin:

Re: Spårväg City

Postat: söndag 25 mars 2018 10:32
av Hechtwagen
Stefan Widén skrev:en helg ..om de jobbar lite effektivt.... :D ett spår i taget vilket ger enkelspår mellan Baggeby och Ropsten under tiden.

Stefan
Johejdu! Tror du på jultomten också? :cheesygrin:

Re: Spårväg City

Postat: söndag 25 mars 2018 10:32
av BSB101
Den stora nackdelen med höjdskillnader är att dessa blir en stor olycksrisk speciellt på vintern med den generellt bristfälliga snöröjningen som många kommuner håller sig med.

Re: Spårväg City

Postat: söndag 25 mars 2018 10:32
av Hechtwagen
Stefan Widén skrev:en helg ..om de jobbar lite effektivt.... :D ett spår i taget vilket ger enkelspår mellan Baggeby och Ropsten under tiden.

Stefan
Johejdu! Tror du på jultomten också? :cheesygrin:

Re: Spårväg City

Postat: söndag 25 mars 2018 10:33
av BSB101
Den stora nackdelen med höjdskillnader är att dessa blir en stor olycksrisk speciellt på vintern med den generellt bristfälliga snöröjningen som många kommuner håller sig med.

Re: Spårväg City

Postat: söndag 25 mars 2018 12:44
av Stefan Widén
Hechtwagen skrev:
Stefan Widén skrev:en helg ..om de jobbar lite effektivt.... :D ett spår i taget vilket ger enkelspår mellan Baggeby och Ropsten under tiden.

Stefan
Johejdu! Tror du på jultomten också? :cheesygrin:
Förr trodde man bara på massa andliga väsen. Nu kan man tro på i stort sett allt inkl tomten.. :D. Att klätterväxeln åter är införd med storframgång visar att det finns hopp. Det gäller ju att de som projekterar och planerar har de rätta förutsättningarna. Ex att ibuktagandet av nya bron skall ske utan större trafikinställesle.

Stefan

Klarabergsgatan

Postat: måndag 30 april 2018 20:50
av gek
Några bilder från det pågående arbetet vid Klara Kyrka:

Bild
Övergångsväxlarna och spårkorset som skall medge vändning av vagnar

Bild
Omedelbart öster om övergångsväxlar och spårkors

Re: Spårväg City

Postat: tisdag 01 maj 2018 15:03
av Stefan Widén
Hade du gått vidare mot fontänen hade du kunnat fort de nya kontaktledningsstolparna. Runda blir de.....hoppas de blir målade direkt då blir det extra tjusigt.

Stefan