Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7517
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inlägg av Kantorn »

Torbjörn skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
Torbjörn skrev: Jag måste väl då blygsamt och lite skamset få erkänna att jag skriver sta´n men jag är ju gammal och konservativ....;-)! Och jag håller med i inkonsekvensens namn styggelsen att i ovan nämnda artikel utelämna apostrofen i "sånt". Och jag kommer givetvis att stå ut med vad herr doktorn skriver, jag kunde bara inte låta bli att lite skämtsamt kommentera detta. F ö så ler jag i mjugg åt herrarna doktorns och ingenjörn´s meningsutbyten på en nivå lite över övriga inlägg på detta Forum :-)!

Hälsar Torbjörn
Min bäste herre! Fru doktorn, om jag får be!

Dessutom blev det väl lite fel med herrns apostrofering i ordet "ingenjörn´s". Svenska språket saknar nämligen apostrofgenitiv.

Aj då, tjocka fingrar, beklagar, det skall naturligtvis skrivas "ingenjör´ns om nu detta kan anses korrekt men rätta mig gärna, det står jag ut med ;-)...! Och jag lovar att i all ödmjukhet i fortsättningen vid eventuella meningsutbyten på detta Forum skriva fru doktorn! Cassandra är ju ett kvinnonamn vilket jag pinsamt nog förbisett och vilket jag skamset ber om ursäkt för...!

Hälsar herr Jansson
Om ni nu bråkar om apostrofer, använd då apostrofer. Som i ingenjör'ns. Och inte akut accent.
Professionell tyckare
Harald
Inlägg: 8819
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inlägg av Harald »

TKO skrev:
Harald skrev:
daniel_s skrev:Det är som sagt viktigt att känna till Tvärbanans historik i sammanhanget. Obevakade övergångar skulle inte förekomma på den här moderna snabbspårvägen utan det skulle vara signaler överallt - samma signaler överallt. Och inga knappar i spårvagnen som föraren kan kommunicera med signalsystemet med. Det är väl inte Göteborg heller :wink:
Va! Det är väl klart att det gör. Hur tror du det skulle fungera vid Järntorget t.ex. om inte föraren kunde meddela signalsystemet att vagnen är klar att köra och vart den ska.
---klipp---
Törs jag lägga mej i denna giganternas signaltekniska diskussion?

Järntorget må vara en sinnrikt utformad knutpunkt för stadsspårvägen - men något exempel på "den moderna snabbspårvägen" är den knappast! Och det var väl det Daniel syftade på i sitt inlägg?

funderar
Thomas K Ohlsson
Jag vill ingalunda antyda att spåren i trakten av Järntorget är någon snabbspårväg, men det är irrelevant eftersom antagandet jag bemötte var att det inte heller i Göteborg finns knappar i vagnen med vilka föraren kan kommunicera med signalsystemet, men det gör det alltså. Dessutom var det korsningar med kollektivtrafiksignaler som diskuterades, och det torde vara egalt vid vilken typ av spårväg dessa är placerade. Men kanske kan vi godkänna sträckan Polhemsplatsen-Angered som snabbspårväg. Vi har nyligen avhandlat den längs den sträckan befintliga signalanläggningen i Gamlestaden. Jag kan meddela att man inte har kostat på fem årsarbetare på att ständigt ha en person som sitter i ett hus och lägger tågvägar där, utan allt sker automatiskt och vid behov genom att föraren med hjälp av förutbemälda knappar anger önskad färdväg.
Användarens profilbild
Roy M
Inlägg: 105
Blev medlem: torsdag 22 januari 2009 20:07
Ort: Stockholm

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inlägg av Roy M »

Harald skrev: Jag vill ingalunda antyda att spåren i trakten av Järntorget är någon snabbspårväg, men det är irrelevant eftersom antagandet jag bemötte var att det inte heller i Göteborg finns knappar i vagnen med vilka föraren kan kommunicera med signalsystemet, men det gör det alltså.
Va? Det var ju inte alls vad Daniel skrev, "Det är väl inte Göteborg heller, alltså som att det här är Stockholm, vi kan ju inte ha det som i Göteborg (som alltså HAR möjlighet att påverka signaler.)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inlägg av TKO »

Kantorn skrev:Om ni nu bråkar om apostrofer, använd då apostrofer. Som i ingenjör'ns. Och inte akut accent.
Eftersom jag även fuskat inom gebitet "grafisk formgivare" uppskattar jag att det fortfarande finns de som uppskattar - och uppfattar - de typografiska finesserna!
Dagens teknik må ha möjliggjort "en var sin egen typograf" - men ibland kan jag tycka att kvantiteten går ut över kvaliteten...
(Förmodligen har jag själv syndat i apostroferingen - var tusan sitter den riktiga apostrofen på mitt tangentbord?)

Skickar en tacksamhetens tanke till de småländska skogarna gör
Thomas K Ohlsson
(Hade ni frost i natt?)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Harald
Inlägg: 8819
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inlägg av Harald »

Roy M skrev:
Harald skrev: Jag vill ingalunda antyda att spåren i trakten av Järntorget är någon snabbspårväg, men det är irrelevant eftersom antagandet jag bemötte var att det inte heller i Göteborg finns knappar i vagnen med vilka föraren kan kommunicera med signalsystemet, men det gör det alltså.
Va? Det var ju inte alls vad Daniel skrev, "Det är väl inte Göteborg heller, alltså som att det här är Stockholm, vi kan ju inte ha det som i Göteborg (som alltså HAR möjlighet att påverka signaler.)
Ja se där! Jag läste slarvigt tydligen. :oops:
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inlägg av TKO »

Harald skrev:
Roy M skrev:
Harald skrev: Jag vill ingalunda antyda att spåren i trakten av Järntorget är någon snabbspårväg, men det är irrelevant eftersom antagandet jag bemötte var att det inte heller i Göteborg finns knappar i vagnen med vilka föraren kan kommunicera med signalsystemet, men det gör det alltså.
Va? Det var ju inte alls vad Daniel skrev, "Det är väl inte Göteborg heller, alltså som att det här är Stockholm, vi kan ju inte ha det som i Göteborg (som alltså HAR möjlighet att påverka signaler.)
Ja se där! Jag läste slarvigt tydligen. :oops:
Jag uppskattar forumskribenter som kan tillstå att dom haft fel! Det finns allt för många som visar helt motsatt attityd.
(Själv tillhör jag förmodligen ibland den ena - ibland den andra kategorien.)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7517
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inlägg av Kantorn »

TKO skrev:
Kantorn skrev:Om ni nu bråkar om apostrofer, använd då apostrofer. Som i ingenjör'ns. Och inte akut accent.
Eftersom jag även fuskat inom gebitet "grafisk formgivare" uppskattar jag att det fortfarande finns de som uppskattar - och uppfattar - de typografiska finesserna!
Dagens teknik må ha möjliggjort "en var sin egen typograf" - men ibland kan jag tycka att kvantiteten går ut över kvaliteten...
(Förmodligen har jag själv syndat i apostroferingen - var tusan sitter den riktiga apostrofen på mitt tangentbord?)

Skickar en tacksamhetens tanke till de småländska skogarna gör
Thomas K Ohlsson
(Hade ni frost i natt?)
Tack för tanken! Jag tror vi hade frost. Hustrun fick skrapa vindrutan. Jag körde dock senare, så jag slapp.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 756
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inlägg av Hans Wibacke »

TKO skrev:(Förmodligen har jag själv syndat i apostroferingen - var tusan sitter den riktiga apostrofen på mitt tangentbord?)
Det beror på vad du har för tangentbord, men sannolikt hittar du den till höger om Ä. Se denna bild: http://rejbrand.se/rejbrand/pix/ExtNews ... apostr.png
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inlägg av TKO »

Hans Wibacke skrev:
TKO skrev:(Förmodligen har jag själv syndat i apostroferingen - var tusan sitter den riktiga apostrofen på mitt tangentbord?)
Det beror på vad du har för tangentbord, men sannolikt hittar du den till höger om Ä. Se denna bild: http://rejbrand.se/rejbrand/pix/ExtNews ... apostr.png
Tack och bock!

(jo där satt den)

Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
gek
Inlägg: 1256
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inlägg av gek »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Harald skrev:Finns det alltså signaler som visar rött för gångvägar där spårvagnen stannar före gångvägen? Hur dum får man vara? Sådant undergräver ju respekten för signalerna. Egentligen behövs inga signaler alls på sådana platser, men om man absolut vill ha något, så räcker ju en varningsanläggning som föraren kan sätta igång före starten.
Just det, det var det jag ville komma åt. På Lidingöbanan har man ju gått ett steg längre - där skyddar man gång- och cykelvägar med bommar och dessa "vägskydd" förreglade i huvudsignaler.
Ja, helt klart minskar detta långvariga rödlysande och ringande respekten för signalerna. Jag åkte i dag sträckan Solna - Mårtensdal och noterade vid flera övergångar (bl a Linde) att passagerare som stigit av sprang över spåret samtidigt som vagnen startade. Ett närliggande problem, som jag trodde skulle ha lösts i och med nya signalinstallationen, är att signalerna fortsätter att klämta och lysa rött cirka tio sekunder efter att sista vagnen i spårvagnståget passerat. Noterade för några veckor sedan, när jag steg av vid Alviks strand i riktning från Gröndal, att bjällerklangen och det röda skenet vid gångpassagen upphörde först när vagnen redan dykt ner i tunneln mot Alvik och var utom synhåll.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 2000
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Er det noen som kan sende meg et par bilder jeg kan bruke i Lokaltrafikk? baneforlaget@gmail.com
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inlägg av TKO »

Nils Carl Aspenberg skrev:Er det noen som kan sende meg et par bilder jeg kan bruke i Lokaltrafikk? baneforlaget@gmail.com
De bilder jag har tagit håller knappast tillräckligt hög (teknisk) kvalité för att användas i tryck.
Men det finns ju andra - bättre - fotografer som dokumenterat Tvärbanan...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inlägg av Thomas Lange »

Nils Carl Aspenberg skrev:Er det noen som kan sende meg et par bilder jeg kan bruke i Lokaltrafikk? baneforlaget@gmail.com
Skriv mejl till red@modernstadstrafik och fråga.
Ju förr dess bättre.
linlars
Inlägg: 107
Blev medlem: torsdag 27 april 2006 21:22

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inlägg av linlars »

TKO skrev: PS: När jag ändå bejakar min inre närking så kan jag ju passa på att undra vilken kaj hållplatsen "Sickla kaj" fått sitt namn ifrån?! /TKO
På hållplatsen i fråga är det skyltat "Sickla Kaj", så det kanske är en person som är källan? Litet k är dock använt på SL:s kartor.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inlägg av TKO »

När jag igår tog Tvärbanan - inte till Sickla men väl till Liljeholmen - var det som vanligt förseningar, en del små, andra lite större. Förseningsorsakerna brukar anges vara "vagnfel", "signalfel", "tekniskt fel" och ibland "vagnsbrist". Men igår var orsaken "personalbrist"... jag tror inte jag sett det tidigare. Det kan ju vara en enstaka händelse, men kan det vara så att den rätt skakiga trafikstarten börjar slita på personalen? Det kan ju inte vara så roligt att försöka få trafiken att flyta under rådande förhållanden!

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3542
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inlägg av Hechtwagen »

Är det bara jag som skakar på huvudet och ler lite när jag ser vändbryggan som spårvagnsförarna skall gå på när de vänder multade vagnar vid Hammarby Allé?! Fråga: Finns det samma form av hjälpmedel inne i vagnhallarna? Eller måste förarna KLÄTTRA ner från vagnarna där?
daniel_s
Inlägg: 14428
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev:Är det bara jag som skakar på huvudet och ler lite när jag ser vändbryggan som spårvagnsförarna skall gå på när de vänder multade vagnar vid Hammarby Allé?! Fråga: Finns det samma form av hjälpmedel inne i vagnhallarna? Eller måste förarna KLÄTTRA ner från vagnarna där?
Nej, de kan torrskodda skrida ned de ca 305 mm det handlar om, och därigenom blir det ett plant och bra underlag i hallen där det inte ligger en massa skit och ruttnar, och diverse andra fördelar. (Översynsspåret har dock bryggor nu vilket det inte hade i den gamla depån!)

Ute på trafikspåret är det ju en lite annan situation vädermässigt, lite andra behov, och dessutom bra att eventuella passagerare som blivit kvar ombord och råkar förirra sig ut på vändbryggan får en någorlunda plattformsliknande utstegshöjd i stället för att oväntat trampa ned och göra sig illa.
Skriv svar