Ute och åker skrev:TKO skrev:...när lokaliseringsutredningar görs efter det att en banas sträckning beslutats i huvuddrag brukar den inte omfatta en så bred "korridor" (går det ens att tala om en korridor?) som här är fallet. Om vi skall tro kartskissen kan ju resultatet bli att såväl Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet och Östbergahöjden blir utan. Nu finns det säkert mer konkreta direktiv till utredningen som låser fast det hela, vi får väl försöka få tag i dom!
Diskussionen lär fortsätta!
OM spårvägsförbindelsen Älvsjö - Globen mellan Spårväg syd och Tvärbanan kommer till stånd, så finns ju inte samma starka skäl för tunnelbana till Östberga och Älvsjö. Då kanske man nöjer sig med att först enbart bygga den nya tunnelbanan med stumpen Fridhemsplan-Liljeholmen-Aspudden (vilket kanske gör att de anslagna pengarna räcker), och låta den vara början på...
Odd skrev:...kapacitetshöjande förslag för tunnelbana 2, nämligen att bygga en ny sträckning mellan Liljeholmen och Östermalmstorg.
Det utesluter förstås inte heller en framtida gren mot Odenplan och sammankoppling där med gula linjen också...

Det grunda läget vid Odenplan försvårar - om inte omöjliggör - en förlängning av Arenastadsbanan mot Kungsholmen. Jag trodde att signaturen "Ute och åker" var medveten om detta. Sammankopplingen behöver därför ske vid Hagastaden, och då försvinner tyvärr pendeltågskopplingen om det inte finns en gren mot Älvsjö/Årstaberg/Södra station.
Det optimala hade väl varit att bygga en tunnelbanelänk mellan Liljeholmen och Östermalmstorg, en järnvägslänk under Kungsholmen samt spårvägsutbyggnader till Hagastaden och Årstafältet. Dessa investeringar ger störst kapacitetstillskott per krona. Det är nämligen viktigt att inte försumma det långsiktiga kapacitetsbehovet. Nyligen kom
nyheten att "allt tyder på att resenärerna kommer att återvända när restriktionerna i kollektivtrafiken tas bort". Kollektivtrafikresandet i Taiwan tyder också på att pandemin kanske bara får kortvariga konsekvenser.
Så blir det emellertid inte. Regionen behövde kommunernas medfinansiering för att ha råd med en spårinvestering till Hagastaden, och Solna ville absolut ha tunnelbana. Med svenska löner är buss inget alternativ. Därför var regionen tvungen att välja tunnelbana mellan Odenplan och Arenastaden. Situationen är egentligen likadan söder om stan. Antingen blir det tunnelbana eller buss, och regionen har knappast råd att köra så många bussar som skulle behövas.
Trots att helheten blir bristfällig så tjänar varje enskild aktör på att bygga tunnelbana. Kommunerna vill inte ha något annat, och regionen har inte råd att välja själv. Nyligen kom
nyheten att "94 procent av pendeltågens resenärer känner sig trygga när de reser dagtid" men "bara en tredjedel av alla tillfrågade resenärer sig trygga i samma miljö nattetid". Det är en enorm skillnad!
I natt blev en nattbuss beskjuten i Tensta. Efter alla skjutningar som har skett i Östbergatrakten på sistone är det inte svårt att förstå varför Stockholms kommun inte intresserad av någon annan lösning än tunnelbana. Visserligen har tunnelbanan inte nattrafik alla dagar, men det finns olika grader i helvetet. Den nya "Kollektivtrafikplan 2050" cementerar tunnelbanans unika status med de olika minimiutbuden i mellantrafiken. Tunnelbana är det enda trafikslag som garanterat ger 10-minuterstrafik under större delen av dagen.