Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11574
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Nu var det ju du som framförde en hypotes, så jag borde inte behöva motivera.

Folk vet vad tunnelbana är, de känner inte till eller glömmer bort att det finns andra trafikslag. Det tror jag är den enkla förklaringen.
Jag tror att den enklaste förklaringen är att stockholmare är precis som alla andra stadsbor. I Prag är spårvagnarna väldigt populära. De går också 24/7. Finns det måhända ett samband?
twr
Inlägg: 9283
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:Nu var det ju du som framförde en hypotes, så jag borde inte behöva motivera.

Folk vet vad tunnelbana är, de känner inte till eller glömmer bort att det finns andra trafikslag. Det tror jag är den enkla förklaringen.
Jag tror att den enklaste förklaringen är att stockholmare är precis som alla andra stadsbor. I Prag är spårvagnarna väldigt populära. De går också 24/7. Finns det måhända ett samband?
Så kan det vara, men det motsäger ju inte vad jag skrev.

Jag tror inte nattrafiken är något som har påverkat valet av trafikslag. De flesta känner nog inte till den princip du beskriver.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inlägg av hgsldf »

jag undrar hur mycket SLL skulle spara om man upphörde med trafik efter 23.00? förutom att vi förmodligen skulle få ett tryggare samhälle.
/Göran
Enceladus
Inlägg: 11574
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inlägg av Enceladus »

hgsldf skrev:jag undrar hur mycket SLL skulle spara om man upphörde med trafik efter 23.00? förutom att vi förmodligen skulle få ett tryggare samhälle.
/Göran
Om Stockholms ekonomi fungerar som Londons så skulle det kosta miljarder att helt upphöra med nattrafiken. Förmodligen skulle även brottsligheten öka eftersom de som inte har råd med taxi skulle behöva leta efter andra alternativ...
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inlägg av BSB101 »

hgsldf skrev:jag undrar hur mycket SLL skulle spara om man upphörde med trafik efter 23.00? förutom att vi förmodligen skulle få ett tryggare samhälle.
/Göran
På vilket sätt skulle det bli ett tryggare samhälle och hur ska folk som inte arbetar "obekväma" arbetstider ta sig till sina arbeten? Skulle väl bli otryggare om folk ska ta sig runt till fot och mer eller mindre seriösa taxibolag och Uberförare.
twr
Inlägg: 9283
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inlägg av twr »

Det sägs att riksdagen ska besluta om Sverigeförhandlingens paket i Stockholm i april. Någon som vet vilket datum?

Ingår det i beslutet om infrastrukturproposition eller är det ett separat beslut?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9283
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inlägg av twr »

twr skrev:Det sägs att riksdagen ska besluta om Sverigeförhandlingens paket i Stockholm i april. Någon som vet vilket datum?

Ingår det i beslutet om infrastrukturproposition eller är det ett separat beslut?
Är det ingen som vet?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inlägg av TKO »

Jag tror faktiskt att svaret är "ingen vet".

Förmodligen pågår sonderingar från regeringens sida med ett eller flera oppositionspartier för att försöka finna en majoritet, regeringen vill knappast lägga fram en proposition som saknar möjlighet att gå igenom riksdagen.

Men jag ska försöka nysta vidare i detta!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inlägg av TKO »

Ja vi får väl se hur det går.
Eftersom signaturen 'Inge' uttalar sej så tvärsäkert om vad slutrapporten innehåller - och inte innehåller - utgår jag från att hen läst SOU 2017:107 från pärm till pärm, imponerande!

Jag återkommer om/när jag fått ytterligare information om handläggningen inom näringsdepartementet.

vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inlägg av TKO »

Innehållet i SOU 2017:107 utgör ett underlag för Infrastrukturproppen - valda delar kommer alltså att inarbetas där. Regeringens tidsplan är att gå till riksdagen 'under våren'.

Meddelar Näringsdeptementet - vidarebefordrat av
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 11574
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inlägg av Enceladus »

Ja, Centerpartiet har nu möjligheten att leva upp till sina påstådda miljöambitioner. Att utelämna förbindelsen förskjuter bara frågan till nästa mandatperiod. Bygg förbindelsen utan vägbana så blir det inget mer att diskutera i framtiden!
twr
Inlägg: 9283
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inlägg av twr »

TKO skrev:Innehållet i SOU 2017:107 utgör ett underlag för Infrastrukturproppen - valda delar kommer alltså att inarbetas där. Regeringens tidsplan är att gå till riksdagen 'under våren'.

Meddelar Näringsdeptementet - vidarebefordrat av
Thomas K Ohlsson
Tack! Ingår Storstadsåtgärderna alltså i Infrastrukturpropositionen? Och det är den som ska behandlas i riksdagen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inlägg av TKO »

twr skrev:
TKO skrev:Innehållet i SOU 2017:107 utgör ett underlag för Infrastrukturproppen - valda delar kommer alltså att inarbetas där. Regeringens tidsplan är att gå till riksdagen 'under våren'.

Meddelar Näringsdeptementet - vidarebefordrat av
Thomas K Ohlsson
Tack! Ingår Storstadsåtgärderna alltså i Infrastrukturpropositionen? Och det är den som ska behandlas i riksdagen?
Jag måste tyvärr korrigera mej själv!
Efter ytterligare kommunikation med Näringsdepartementet uppmärksammades jag på att det inte är i Infrastrukturpropositionen som Sverigeförhandlingens resultat skall inarbetas utan i den "Nationella plan" (och de "Länsramar") som skall fastställas under våren 2018. Proppen las ju redan 2016, om jag minns rätt... (vilket man just nu kan tvivla på!)

förhoppningsvis rätt
hoppas
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inlägg av TKO »

Inge skrev:Att lyfta ut enskilda projekt ur Sverigeförhandlingen och flytta dem till infrastrukturpropositionen är naturligtvis enkelt. I synnerhet sådana som ligger långt fram i tiden....

Det svåra är naturligtvis att trixa igenom skattehöjningen. Dvs det som regeringen egentligen är ute efter.

Den höjningen är man nog beredda att offra Stockholmsåtgärdena för. Dvs man kommer troligen att hämnas genom att inte ta med dessa, om man inte får igenom sin orimliga skattehöjning.
Jag förmodar att det är den marginella höjningen av trängselskatten som gör signaturen "Inge" så upprörd. Jag har tittat i min kristallkula och funnit att det knappast kommer att bli något problem att få igenom förslaget i riksdagen - till skillnad från detta forum består riksdagen och väljarkåren inte bara av gnälliga gubbar!

Jag konstaterar dock med glädje att signaturen "Inge" numera förstått att trängselskatten är en skatt och inte en "biltull" eller vad hen nu brukade använda för term. Det finns hopp för mänskligheten!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 11574
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inlägg av Enceladus »

Regeringen godkänner Sverigeförhandlingens storstadsavtal

Avtalet är klappat och klart. En detalj som kanske inte har framkommit tidigare:
Sverigeförhandlingen skrev:Tunnelbanestationerna planeras för två uppgångar utom för station Älvsjö som planeras med en uppgång.
Östberga får alltså två nya uppgångar! :D

Ytterligare en detalj:
Sverigeförhandlingen skrev:Anslutningen till Flemingsberg ska möjliggöra en eventuell kommande förlängning till Flemingsbergsdalen.
I riktning mot Haninge! :)
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2129
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inlägg av ADDE »

Antagligen blir det väl rätt så grunda betongstationer, som man gjorde på 50-talet! :)
- som en som bor rätt så nära Älvsjö i dagsläget så blir jag orolig hur tunnelbanan har tänkt sig att ansluta sig till pendeltågen, bussarna och spårväg syd? Får se hur utredningarna kommer säga om den frågan...

Seriöst, denna linje är den näst största misstaget efter gula linjen...
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inlägg av Ute och åker »

Enceladus skrev:Regeringen godkänner Sverigeförhandlingens storstadsavtal

Avtalet är klappat och klart. En detalj som kanske inte har framkommit tidigare:
Sverigeförhandlingen skrev:Tunnelbanestationerna planeras för två uppgångar utom för station Älvsjö som planeras med en uppgång.
Östberga får alltså två nya uppgångar! :D

Ytterligare en detalj:
Sverigeförhandlingen skrev:Anslutningen till Flemingsberg ska möjliggöra en eventuell kommande förlängning till Flemingsbergsdalen.
I riktning mot Haninge! :)
Tack för länken! :)

Jag lyfter väl på samma sätt ytterligare två detaljer som jag såg, om två saker som diskuterats i detta forum:
Sverigeförhandlingen skrev:"För stationerna Årstaberg, Liljeholmen och Fridhemsplan planeras för anslutning till befintliga biljetthallar."
Kort kommentar: Avser tunnelbanan. Här är vi ju flera som tyckt att man borde planera för en biljetthall för pendeltågen närmare tvärbanans plattformar vid Årstaberg, men det "planeras" det alltså inte för. Trist, men det kanske går att påverka under detaljarbetet? Eller, tänker man sig den ovan nämnda sekundäruppgången till tunnelbanan som en biljetthall också för pendeltågen och närmare tvärbanans plattformar? Kanske också går att påverka? ;)
Sverigeförhandlingen skrev:"Befintlig station Universitetet ska fortsatt användas."
Kort kommentar: Avser Roslagsbanan. Även här har i forumets argumenterats för att omstigningen till tunnelbanan vid Universitetet bör göras smidigare, genom direktare anslutning till tunnelbanan. Men om det nu inte blir så, tycker jag i alla fall att man kan hoppas på en genare väg till den befintliga biljetthallen. Det känns lite avigt att man därifrån först ska gå österut och sedan norrut innan man kan gira västerut och gå en krokig väg mot Roslagsbanan. Visst, det kräver en ny gångtunnel under Roslagsvägen, men det kan det väl vara värt? Borde vara påverkbart. Försöker mig på att rita ut ungefär den nuvarande krokiga promenadsträckan: https://kartor.eniro.se/m/X2w2T
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Regeringen godkänner Sverigeförhandlingens storstadsavtal

Avtalet är klappat och klart. En detalj som kanske inte har framkommit tidigare:
Sverigeförhandlingen skrev:Tunnelbanestationerna planeras för två uppgångar utom för station Älvsjö som planeras med en uppgång.
Östberga får alltså två nya uppgångar! :D
Stationen Östberga planeras få två uppgångar, men jag tror inte att bägge kommer att ligga i Östberga!
(En titt på kartan gör det mindre troligt, Östberga/höjden/ är ett rätt litet område.)
Om vi förutsätter att den ena uppgången skall ligga i närheten av Östbergatorget är frågan var den andra uppgången hamnar - mot nordost på Årstafältet eller mot sydväst i Liseberg?

I förhållande till den ursprungliga avtalstexten har små justeringar gjorts, men den märkliga skrivningen "För stationerna Årstaberg, (Liljeholmen och Fridhemsplan) planeras för anslutning till befintliga biljetthallar" finns kvar. Jag har svårt att se att man lyckas med detta vid Årstaberg!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inlägg av TKO »

ADDE skrev:Antagligen blir det väl rätt så grunda betongstationer, som man gjorde på 50-talet! :)
- som en som bor rätt så nära Älvsjö i dagsläget så blir jag orolig hur tunnelbanan har tänkt sig att ansluta sig till pendeltågen, bussarna och spårväg syd? Får se hur utredningarna kommer säga om den frågan...

Seriöst, denna linje är den näst största misstaget efter gula linjen...
Jag tror nog att man räknat med djupa bergtunnlar - banan går ju till stor del fram genom/under befintlig bebyggelse. På Årstafältet skulle det kanske vara möjligt med en grund (grävd) tunnel, om man tar hänsyn till detta i bebyggelseplaneringen. Där finns det även en risk för att det är väldigt långt ner till fast berg!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inlägg av Ute och åker »

TKO skrev:
ADDE skrev:Antagligen blir det väl rätt så grunda betongstationer, som man gjorde på 50-talet! :)
- som en som bor rätt så nära Älvsjö i dagsläget så blir jag orolig hur tunnelbanan har tänkt sig att ansluta sig till pendeltågen, bussarna och spårväg syd? Får se hur utredningarna kommer säga om den frågan...

Seriöst, denna linje är den näst största misstaget efter gula linjen...
Jag tror nog att man räknat med djupa bergtunnlar - banan går ju till stor del fram genom/under befintlig bebyggelse. På Årstafältet skulle det kanske vara möjligt med en grund (grävd) tunnel, om man tar hänsyn till detta i bebyggelseplaneringen. Där finns det även en risk för att det är väldigt långt ner till fast berg!

/TKO
Ja, antingen blir det väl grunda betongtunnlar eller djupa bergtunnlar. Lite svårt att omedelbart kombinera båda på intilliggande sträckor. ;)

Blir väl sådant som ska utredas, ungefär som man gjorde för sträckan mellan Kungsträdgården och Sofia. Där hade man ju att ha ställning till att en "grävd tunnel" eller "bottentunnel" skulle hålla för sjunkna skepp. Behöver man knappast tänka på när det gäller Årstafältet. De enda skepp man skulle kunna stöta på där är fornlämningar i så fall. Det finns ju både gamla landsvägar och ännu äldre saker i marken, som man kan behöva vara varsam med, om man vill gräva från ytan. ;)
Skriv svar