Re: Framtiden för T-banans röda linje
Postat: onsdag 22 mars 2017 18:49
Hur har detta med att man absolut måste ha plattformsdörrar för att köra utan före fått fotfäste och vem ligger bakom lobbyingen?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Vet inte hur det är nu, men för några år sedan fanns inga plattformsdörrar på utomhusstationerna i Köpenhamns Metro.TKO skrev:Motfråga:
Förekommer det tågtrafik helt utan manuell övervakning ('förarlös drift') och utan plattformsdörrar på något ställe i den civiliserade världen?
spekulerar
Thomas K Ohlsson
Utomhusstationerna i Köpenhamn Metro hade helt riktigt inga plattformsdörrar från början men nu håller man på att bygga om så att alla stationer i en framtid kommer att få dörrar. Orsak är att man ansåg att det blev för mycket stopp när närvarodetektorerna indikerade hinder som kunde vara något som ett papper eller så .LÅ1 skrev:Vet inte hur det är nu, men för några år sedan fanns inga plattformsdörrar på utomhusstationerna i Köpenhamns Metro.TKO skrev:Motfråga:
Förekommer det tågtrafik helt utan manuell övervakning ('förarlös drift') och utan plattformsdörrar på något ställe i den civiliserade världen?
spekulerar
Thomas K Ohlsson
(Danmark är väl mer civiliserat än Sverige.)
Intressant, vad är källan till den informationen?Lennart Petersen skrev:Utomhusstationerna i Köpenhamn Metro hade helt riktigt inga plattformsdörrar från början men nu håller man på att bygga om så att alla stationer i en framtid kommer att få dörrar. Orsak är att man ansåg att det blev för mycket stopp när närvarodetektorerna indikerade hinder som kunde vara något som ett papper eller så .
Alla stationer har plattformsdörrar i Köpenhamn idag. Det går som sagt att använda närvarodetektorer också. Problemet i Köpenhamn var främst att man ansåg det vara för störningskänsligt för att även kunna köra tätare trafik.Lennart Petersen skrev:Utomhusstationerna i Köpenhamn Metro hade helt riktigt inga plattformsdörrar från början men nu håller man på att bygga om så att alla stationer i en framtid kommer att få dörrar. Orsak är att man ansåg att det blev för mycket stopp när närvarodetektorerna indikerade hinder som kunde vara något som ett papper eller så .LÅ1 skrev:Vet inte hur det är nu, men för några år sedan fanns inga plattformsdörrar på utomhusstationerna i Köpenhamns Metro.TKO skrev:Motfråga:
Förekommer det tågtrafik helt utan manuell övervakning ('förarlös drift') och utan plattformsdörrar på något ställe i den civiliserade världen?
spekulerar
Thomas K Ohlsson
(Danmark är väl mer civiliserat än Sverige.)
Ett system annars som länge kört förarlöst utan dörrar är Vancouver Skytrain, jag har prövat det och det förefaller fungera bra.
Brukar vara bemannande av militär typ...TKO skrev:Tack!
Är tågen helt obemannade?
Hur ser övervakningen av plattformarna ut?
(Jag tror jag undviker att ta upp frågan om Ungern fortfarande tillhör den 'civiliserade världen')
/TKO
Fast vitsen med inhägnad, både om det gäller bilvägar eller spår är ju att ingen av misstag ska hamna på spårområdet. Det krävs oerhört avancerad teknik för att man på automatisk väg ska kunna göra bedömningen om det är en större docka som hamnat på spåret, eller en bebis (även om det senare torde vara extremt ovanligt). Både för förarlösa bilar och spårtrafik gäller ju att om det är en människa som hamnat på spåret, anser nog de flesta att det är värt att passagerarna i bilen/tåget gör illa sig lite och ramlar i en tvärbromsning, men att det inte är rimligt för att det hamnat en docka på spåret/vägen. I bilsammanhang är ju dock skillnaden mellan full broms och att försöka lösa problemet på annat sätt så mycket större och får så mycket större effekt. Särskilt om det är en dator som styr som i princip kan åstadkomma full bromsverkan.daniel_s skrev:Om man nu är rädd för att förarfria bilar ska köra på människor som uppehåller sig på vägen, så är det väl bättre att ha en väg utan inhägnad så att den gående lättare kan ta sig undan? Själv tror jag närmast att förarfria bilar på gatorna i det långa loppet kommer att ge bättre säkerhet än förarbemannade bilar, men det är inte helt lätt att veta för människans omdöme är inte heltigenom kartlagt så vi vet egentligen inte i hur stor utsträckning förare undviker olyckor, bara hur många de orsakar.
Men gator och torg SKA det ju vara folk på, även avsiktligt! Jag förutsätter att en förarfri bil kan framföras bland människor, annars kan den ju till att börja med knappast angöra någon meningsfull plats där passageraren kan röra sig till och från den. Syftet med att ta bort förarens uppgifter ska ju vara att öka trafiksäkerheten, inte att minska den.Lars_L skrev:Fast vitsen med inhägnad, både om det gäller bilvägar eller spår är ju att ingen av misstag ska hamna på spårområdet.
Varför ska en bil i måttliga hastigheter någonsin behöva fullbromsas för att stanna framför ett föremål som "hamnat på vägen" och inte rör på sig, det förstår jag inte? Om det är ett föremål på vägen bör väl bilen bromsas in snyggt och prydligt så att den stannar framför föremålet, alternativt köra runt det om det är möjligt utan risk.Lars_L skrev:Det krävs oerhört avancerad teknik för att man på automatisk väg ska kunna göra bedömningen om det är en större docka som hamnat på spåret, eller en bebis (även om det senare torde vara extremt ovanligt). Både för förarlösa bilar och spårtrafik gäller ju att om det är en människa som hamnat på spåret, anser nog de flesta att det är värt att passagerarna i bilen/tåget gör illa sig lite och ramlar i en tvärbromsning, men att det inte är rimligt för att det hamnat en docka på spåret/vägen. I bilsammanhang är ju dock skillnaden mellan full broms och att försöka lösa problemet på annat sätt så mycket större och får så mycket större effekt. Särskilt om det är en dator som styr som i princip kan åstadkomma full bromsverkan.
Var förekommer det att all trafik ovillkorligen stoppas vid spårspring?Leif Steen skrev:Egentligen förstår jag inte att det kan tillåtas biltrafik på gator där ju gångtrafikanter rör sig obehindrat vid sidan och över gatan. I spårtrafikbranschen kallas sådant SPÅRSPRING och gör att all tågtrafik måste stoppas omedelbart.
Vad menar du med manuell övervakning?TKO skrev:Motfråga:
Förekommer det tågtrafik helt utan manuell övervakning ('förarlös drift') och utan plattformsdörrar på något ställe i den civiliserade världen?
spekulerar
Thomas K Ohlsson
Metron i Lyon har obemannade tåg på linje D. Linjen saknar plattformsdörrar (såvida inte sådana installerats nyligen). Rörliga bilder finns påOdd skrev:Vad menar du med manuell övervakning?TKO skrev:Motfråga:
Förekommer det tågtrafik helt utan manuell övervakning ('förarlös drift') och utan plattformsdörrar på något ställe i den civiliserade världen?
spekulerar
Thomas K Ohlsson
På rak arm har du ju Köpenhamnsmetron samt DLR i London, men den senare har ombordpersonal som kan hoppa in och köra ibland. Men båda ställerna är ju rätt ocivilicerade...
Problemet är ju att få till en jämn beläggning med Trafikförvaltningens förslag. Fyraminuterstrafik på bägge linjerna torde ge bäst effekt. 6-minuter mellan vissa avgångar mot Ropsten ligger nog på gränsen, då ju antalet resenärer dit är nästan lika högt som till Mörbygrenen. Detta kommer nog jämna ut sig ännu mer nu när pendel stannar i Odenplan och många lär välja den vägen som ska till Tekniska.Traesk skrev:Vad tror ni om trafikering i framtiden då? Man har ju tidigare talat om en ny linje (15?) mellan Mörby och Alby som kan gå i 10-minuterstrafik, dvs 3 tåg per 10 min till Mörby respektive Alby(/Norsborg) och 2 tåg per 10 min till Ropsten respektive Fruängen. Annars kan man ju tänka sig 4-minutersfrafik på både linjerna, men samtidigt känns behövet klart högre på Mörby- och Norsborgsgrenarna. Och med det som bakgrund, varför är inte Mörby och Norsborg helt enkelt samma linje?