Sida 5 av 22
Re: Spårvägen i Lund
Postat: fredag 22 februari 2019 16:38
av LÅ1
twr skrev:Stefan Widén skrev:Måste säga att jag gillar tanken på en direktlänk mellan de olika telefoniska planerna

Du menar en spårförbindelse från ESS till Norsborg?
Norsborg? Fruängen vore väl mer lämpligt.
Men jag skulle vilja ha något Harry Potterliknande, Ta T-banan till Telefonplan, och sedan väljer man uppgång beroende om man ska till gamla LM-fabriken eller till Sony Ericssons gamla lokaler alternativt spårvägen mot centrala Lund.

Re: Spårvägen i Lund
Postat: fredag 22 februari 2019 16:48
av twr
LÅ1 skrev:twr skrev:Stefan Widén skrev:Måste säga att jag gillar tanken på en direktlänk mellan de olika telefoniska planerna

Du menar en spårförbindelse från ESS till Norsborg?
Norsborg? Fruängen vore väl mer lämpligt.
Men jag skulle vilja ha något Harry Potterliknande, Ta T-banan till Telefonplan, och sedan väljer man uppgång beroende om man ska till gamla LM-fabriken eller till Sony Ericssons gamla lokaler alternativt spårvägen mot centrala Lund.

Aha, gärna det!
Re: Spårvägen i Lund
Postat: fredag 22 februari 2019 16:50
av TKO
Linjenummer 14½?
/TKO
Re: Spårvägen i Lund
Postat: lördag 23 februari 2019 9:09
av Hechtwagen
TKO skrev:Jag kan även tänka mej att många tycker att tidsplanen är väl tuff, speciellt eftersom det handlar om en byggnadstyp som torde vara ny för de flesta entreprenörer.
/TKO
På 1800-talet i Stockholm tog det tre månader från beslut till invigning att bygga en spårvägslinje av den längd som spårvägen i Lund har.
Re: Spårvägen i Lund
Postat: lördag 23 februari 2019 9:15
av Hechtwagen
dr Cassandra Nojdh skrev:Lägg märke till att (den blivande) personalen ska gå under bussavtalet!
Aha! Det blir som i Norrköpkng, ett slags B-lags-spårvagnschaufförer med väsentligt sämre lön än lyxspårvagnsförarna i kungliga huvudstaden?
Skämt åsido? Kommer de tillhöra Kommunal eller Seko?
Re: Spårvägen i Lund
Postat: lördag 23 februari 2019 9:16
av Hechtwagen
Hechtwagen skrev:dr Cassandra Nojdh skrev:Lägg märke till att (den blivande) personalen ska gå under bussavtalet!
Aha! Det blir som i Norrköping, ett slags B-lags-spårvagnschaufförer med väsentligt sämre lön än lyxspårvagnsförarna i kungliga huvudstaden?
Skämt åsido? Kommer de tillhöra Kommunal eller Seko?
Re: Spårvägen i Lund
Postat: lördag 23 februari 2019 9:30
av daniel_s
Hechtwagen skrev:dr Cassandra Nojdh skrev:Lägg märke till att (den blivande) personalen ska gå under bussavtalet!
Aha! Det blir som i Norrköpkng, ett slags B-lags-spårvagnschaufförer med väsentligt sämre lön än lyxspårvagnsförarna i kungliga huvudstaden?
Skämt åsido? Kommer de tillhöra Kommunal eller Seko?
Kommunal är avtalsslutande part i bussbranschavtalet.
Re: Spårvägen i Lund
Postat: måndag 25 februari 2019 8:19
av 2763
daniel_s skrev:
Kommunal är avtalsslutande part i bussbranschavtalet.
Vilket då innebär att en majoritet av rikets spårvagnsförare fortsatt kommer att vara företrädda av SKAF, vad man nu än tycker om det, inte för att Lund+Stockholm hade haft fler förare än Göteborg+Norrköping.
Personligen kan jag tycka att spårvagnsförare kommer lite i skymundan i jätten kommunal.
//T
Re: Spårvägen i Lund
Postat: måndag 25 februari 2019 11:09
av TKO
Hechtwagen skrev:TKO skrev:Jag kan även tänka mej att många tycker att tidsplanen är väl tuff, speciellt eftersom det handlar om en byggnadstyp som torde vara ny för de flesta entreprenörer.
/TKO
På 1800-talet i Stockholm tog det tre månader från beslut till invigning att bygga en spårvägslinje av den längd som spårvägen i Lund har.
Men byggde man en vagnhall på 3 månader?
Detr tror jag inte - och det var vagnhallsbygget jag kommenterade...
/TKO
Re: Spårvägen i Lund
Postat: måndag 25 februari 2019 15:16
av C12C3C3C12
twr skrev:Stefan Widén skrev:Måste säga att jag gillar tanken på en direktlänk mellan de olika telefoniska planerna

Du menar en spårförbindelse från ESS till Norsborg?
Grabbar, den skall gå mellan ESS samt Telefonplan, linje 14 3/4!
Re: Spårvägen i Lund
Postat: måndag 25 februari 2019 18:19
av Odd
Något nytt från nya spårvägsstaden?
Re: Spårvägen i Lund
Postat: tisdag 19 mars 2019 8:28
av linlars
Skånetrafiken, via
betalartikel i Sydsvenskan, meddelar att spårvagnslinjen får nummer 1. Nuvarande busslinje 1 blir linje 7 from tidtabellsskiftet i december 2019.
Re: Spårvägen i Lund
Postat: tisdag 19 mars 2019 19:20
av Harald
TKO skrev:Linjenummer 14½?
/TKO
Eller kanske linje *14#
Re: Spårvägen i Lund
Postat: tisdag 19 mars 2019 22:11
av Ulrik Berggren
linlars skrev:Skånetrafiken, via
betalartikel i Sydsvenskan, meddelar att spårvagnslinjen får nummer 1. Nuvarande busslinje 1 blir linje 7 from tidtabellsskiftet i december 2019.
Samtidigt öppnar Tekniska nämnden för att öppna S:t Laurentiigatan för busstrafik. Blir intressant i rusningstrafik om detta blir verklighet...
Re: Spårvägen i Lund
Postat: onsdag 20 mars 2019 12:52
av 643
TKO skrev:Hechtwagen skrev:TKO skrev:Jag kan även tänka mej att många tycker att tidsplanen är väl tuff, speciellt eftersom det handlar om en byggnadstyp som torde vara ny för de flesta entreprenörer.
/TKO
På 1800-talet i Stockholm tog det tre månader från beslut till invigning att bygga en spårvägslinje av den längd som spårvägen i Lund har.
Men byggde man en vagnhall på 3 månader?
Detr tror jag inte - och det var vagnhallsbygget jag kommenterade...
/TKO
Bygget av Alkärrhallen 1991 gick på 3 månader...
Re: Spårvägen i Lund
Postat: onsdag 20 mars 2019 13:04
av TKO
643 skrev:Bygget av Alkärrhallen 1991 gick på 3 månader...
Om vi jämför "Norrstationen" med Alkärrshallen ser vi vissa skillnader i byggnadsteknik!
/TKO
Re: Spårvägen i Lund
Postat: fredag 22 mars 2019 16:33
av linlars
Lunds spårvagnar är nu namnsatta: Sfinxen, Lindeman, Blåtand, Brandklipparen, Inferno, Saxo Grammaticus och Åsa-Hanna.
https://sparvaglund.se/aktuellt/2019/sf ... pa-sparet/
Re: Spårvägen i Lund
Postat: fredag 22 mars 2019 17:20
av TKO
Huruvida namnen är bra eller ej överlåter jag till lokalbefolkningen att avgöra. Men jag blir förfärad över den historielöshet - för att inte säga kunskapsbrist - som präglar de konservativa idag:
"Jag ser fram emot ett gott samarbete med Lunds kommun för att så många som möjligt ska vilja och kunna resa med Skånes första spårvagnar, säger Carina Zachau (M), kollektivtrafiknämndens ordförande."
suckar
Thomas K Ohlsson
Re: Spårvägen i Lund
Postat: fredag 22 mars 2019 17:42
av twr
TKO skrev:
Huruvida namnen är bra eller ej överlåter jag till lokalbefolkningen att avgöra. Men jag blir förfärad över den historielöshet - för att inte säga kunskapsbrist - som präglar de konservativa idag:
"Jag ser fram emot ett gott samarbete med Lunds kommun för att så många som möjligt ska vilja och kunna resa med Skånes första spårvagnar, säger Carina Zachau (M), kollektivtrafiknämndens ordförande."
suckar
Thomas K Ohlsson
Jag är inte helt säker på att det är kunskapsbrist. Misstänker snarare en lite slarvig formulering. ”Det första av de spårvägssystem som vi har planerat tillsammans i SPIS. Hoppas att det snart blir fler!”
Re: Spårvägen i Lund
Postat: lördag 23 mars 2019 13:29
av Ulrik Berggren
twr skrev:TKO skrev:
Huruvida namnen är bra eller ej överlåter jag till lokalbefolkningen att avgöra. Men jag blir förfärad över den historielöshet - för att inte säga kunskapsbrist - som präglar de konservativa idag:
"Jag ser fram emot ett gott samarbete med Lunds kommun för att så många som möjligt ska vilja och kunna resa med Skånes första spårvagnar, säger Carina Zachau (M), kollektivtrafiknämndens ordförande."
suckar
Thomas K Ohlsson
Jag är inte helt säker på att det är kunskapsbrist. Misstänker snarare en lite slarvig formulering. ”Det första av de spårvägssystem som vi har planerat tillsammans i SPIS. Hoppas att det snart blir fler!”
Den sista meningen kan du stryka, för den är inte sann... Inte i nuläget i a f, men kanske om några år om spårvägen blir en framgång. (Allianspartierna har tvärtom inför regionvalet i höstas "lovat" att det inte ska planeras för någon ny spårväg i Skåne efter Lunds C - Brunnshög - oklart tidshorisont dock) Tyvärr har kostnaderna för infrastrukturen ökat med ca 15% mot vad Lunds kommun angav när man sökte stadsmiljöavtalsmedel för projektet (men det kanske är inom någon sorts acceptabel felmarginal?)