Sida 5 av 9
Re: Tunnelbanans depåer
Postat: söndag 27 september 2015 11:33
av twr
ADDE skrev:
Mörby C har redan idag uppställningsspår. De kan också nyttjas till Gula linjens bana till Täby.
Nej, det stämmer inte. "Gula linjen" hamnar djupt under Röda linjen, på grunda av passagerna under Brunnsviken och Stocksundet. Det planeras ingen spårförbindelse mellan Röda och "Gula", om den senare byggs. (Obs att inget av det här är beslutat. Det projekt som ger bäst samhällsnytta för Nordostsektorn är Roslagsbanan till T-Centralen.)
Re: Tunnelbanans depåer
Postat: söndag 27 september 2015 22:45
av daniel_s
Inge skrev:Uppställningsspåren vid Mörby är egentligen början på banans fortsättning mot Täby, så den möjligheten försvinner när banan förlängs. De skulle å andra sidan inte gjort så mycket nytta efter förlängningen.
Detta gäller två av spåren. De andra två är kvar som uppställningsspår även vid en sådan tänkt förlängning, men det är förstås inte så mycket till uppställningskapacitet.
Re: Tunnelbanans depåer
Postat: fredag 20 november 2015 10:51
av twr
Kanske inte helt rätt tråd, men vill inte starta för många nya. Jag har lagt märke till att Hässelby strand och Fruängen har totalt tre spår, ett extra spår bredvid själva stationen. Vad är syftet med detta? Uppställning av trasiga tåg?
Hur många ändstationer har denna lösning, och hus stor nytta gör den? Behövs den i nya ändstationer? Kan man skippa dessa spår i Hässelby strand och Fruängen och bygga bostäder?
Re: Tunnelbanans depåer
Postat: fredag 20 november 2015 10:54
av M224
twr skrev:Kanske inte helt rätt tråd, men vill inte starta för många nya. Jag har lagt märke till att Hässelby strand och Fruängen har totalt tre spår, ett extra spår bredvid själva stationen. Vad är syftet med detta? Uppställning av trasiga tåg?
Hur många ändstationer har denna lösning, och hus stor nytta gör den? Behövs den i nya ändstationer? Kan man skippa dessa spår i Hässelby strand och Fruängen och bygga bostäder?
Jag kan bara svara för Fruängen. Jag har aldrig sett ett tåg stå på det tredje spåret.
Re: Tunnelbanans depåer
Postat: fredag 20 november 2015 12:32
av ADDE
Det finns en i Skarpnäck och Farsta strand också.
Re: Tunnelbanans depåer
Postat: fredag 20 november 2015 12:35
av LÅ1
Även vid Ropsten, men före stationen, inne i berget. Sägs det, man ser det ju inte!

Re: Tunnelbanans depåer
Postat: fredag 20 november 2015 16:46
av twr
Inge skrev:twr skrev:Kanske inte helt rätt tråd, men vill inte starta för många nya. Jag har lagt märke till att Hässelby strand och Fruängen har totalt tre spår, ett extra spår bredvid själva stationen. Vad är syftet med detta? Uppställning av trasiga tåg?
Hur många ändstationer har denna lösning, och hus stor nytta gör den? Behövs den i nya ändstationer? Kan man skippa dessa spår i Hässelby strand och Fruängen och bygga bostäder?
Är du säker på att man skulle kunna bygga mer? Numer är det förbjudet att bygga bostäder närmre än 25 meter från spåret. Står det inte redan byggnader på det avståndet?
I Hässelby har jag sett verktåg någon gång.
Angående bostäder var det bara en snabb tanke. I Fruängen är det en bussterminal närmast. Om till exempel en gata kan utnyttja yta där spåret ligger nu kan det byggas bostäder där gatan annars hade legat. Men det beror ju på vilken nytta spåret fyller idag.
Re: Tunnelbanans depåer
Postat: fredag 20 november 2015 16:48
av twr
ADDE skrev:Det finns en i Skarpnäck och Farsta strand också.
Bredvis ett av trafikspåren alltså?
Det här finns alltså vid minst 4 av tunnelbanans 11 ändstationer. Varför finns det på vissa platser och inte på andra?
Re: Tunnelbanans depåer
Postat: fredag 20 november 2015 18:45
av C12C3C3C12
twr skrev:Kanske inte helt rätt tråd, men vill inte starta för många nya. Jag har lagt märke till att Hässelby strand och Fruängen har totalt tre spår, ett extra spår bredvid själva stationen. Vad är syftet med detta? Uppställning av trasiga tåg?
Hur många ändstationer har denna lösning, och hus stor nytta gör den? Behövs den i nya ändstationer? Kan man skippa dessa spår i Hässelby strand och Fruängen och bygga bostäder?
twr skrev:ADDE skrev:Det finns en i Skarpnäck och Farsta strand också.
Bredvis ett av trafikspåren alltså?
Det här finns alltså vid minst 4 av tunnelbanans 11 ändstationer. Varför finns det på vissa platser och inte på andra?
Uppställningsspåren användes på min tid för att sommartid ställa upp kopplingsforor när vi körde med 6-vagns enbemannade tåg, även vintertid för att ställa undan snöblåsartåget vid vändning.
Misstänker att dom används fortfarande vid förarutbildning.
Allt det där har blivit behandlat tidigare.
Re: Tunnelbanans depåer
Postat: fredag 20 november 2015 18:49
av C12C3C3C12
LÅ1 skrev:Även vid Ropsten, men före stationen, inne i berget. Sägs det, man ser det ju inte!

Vi har pratat om det tidigare, det användes tidigare bl. a. för att vända 13-51 samt 13-52.
Re: Tunnelbanans depåer
Postat: fredag 20 november 2015 19:01
av LÅ1
C12C3C3C12 skrev:Allt det där har blivit behandlat i en tidigare tråd.
Eller tidigare i den här tråden!
Re: Tunnelbanans depåer
Postat: fredag 20 november 2015 19:20
av C12C3C3C12
LÅ1 skrev:C12C3C3C12 skrev:Allt det där har blivit behandlat i en tidigare tråd.
Eller tidigare i den här tråden!
Sorry my bad,

har korrigerat det nu.
Re: Tunnelbanans depåer
Postat: lördag 21 november 2015 4:51
av petwal02
twr skrev:Inge skrev:twr skrev:Kanske inte helt rätt tråd, men vill inte starta för många nya. Jag har lagt märke till att Hässelby strand och Fruängen har totalt tre spår, ett extra spår bredvid själva stationen. Vad är syftet med detta? Uppställning av trasiga tåg?
Hur många ändstationer har denna lösning, och hus stor nytta gör den? Behövs den i nya ändstationer? Kan man skippa dessa spår i Hässelby strand och Fruängen och bygga bostäder?
Är du säker på att man skulle kunna bygga mer? Numer är det förbjudet att bygga bostäder närmre än 25 meter från spåret. Står det inte redan byggnader på det avståndet?
I Hässelby har jag sett verktåg någon gång.
Angående bostäder var det bara en snabb tanke. I Fruängen är det en bussterminal närmast. Om till exempel en gata kan utnyttja yta där spåret ligger nu kan det byggas bostäder där gatan annars hade legat. Men det beror ju på vilken nytta spåret fyller idag.
I Fruängen används spåret närmast bussterminalen nog varje dag eller åtminstone varje helg. Där väntar en enhet (C20) att tillkopplas när man börjar köra långa tåg på förmiddagen. Enheten kopplas sedan på ankommande kort tåg.
Väntar, precis som några duvor som passar på att åka med från Fruängen till Västertorp nästan alltid samma tid. Eftersom det verkar som man i vagnhallen inte längre städar alla tåg som gått i trafik under natten finns det en del för duvorna att hitta.
Re: Tunnelbanans depåer
Postat: lördag 21 november 2015 11:10
av twr
petwal02 skrev:
I Fruängen används spåret närmast bussterminalen nog varje dag eller åtminstone varje helg. Där väntar en enhet (C20) att tillkopplas när man börjar köra långa tåg på förmiddagen. Enheten kopplas sedan på ankommande kort tåg.
Väntar, precis som några duvor som passar på att åka med från Fruängen till Västertorp nästan alltid samma tid. Eftersom det verkar som man i vagnhallen inte längre städar alla tåg som gått i trafik under natten finns det en del för duvorna att hitta.
När åker duvorna tillbaka till Fruängen? Finns de med i resandestatistiken?
Nya underjordiska ändstationer ska snart byggas i Barkarby, Arenastaden och Nacka centrum. Planeras motsvarande spår även där?
Re: Tunnelbanans depåer
Postat: onsdag 21 mars 2018 15:40
av twr
Tar upp denna tråd för att ställa en fråga som jag är osäker om den har diskuterats här:
Hur kommer Blå linjens tåg vara fördelade mellan Nacka centrum, Högdalen och Rissne? Är det bestämt hur det blir? Hur stor blir satellituppställningen i Nacka centrum (för visst blir det en sådan)?
Re: Tunnelbanans depåer
Postat: onsdag 21 mars 2018 20:16
av daniel_s
twr skrev:Tar upp denna tråd för att ställa en fråga som jag är osäker om den har diskuterats här:
Hur kommer Blå linjens tåg vara fördelade mellan Nacka centrum, Högdalen och Rissne? Är det bestämt hur det blir? Hur stor blir satellituppställningen i Nacka centrum (för visst blir det en sådan)?
Om tunnelbana 1 ska behålla nuvarande turtäthet på sträckan Hässelby-Gullmarsplan så kommer den ju i praktiken att behöva trafikeras av närmare 50 tågsätt även i fortsättningen. Det exakta antalet beror ju på hur man avser att trafikera solnagrenen, förlåt Gulbanan, samt hur man utformar nya vändmöjligheter i johanneshovsområdet. Den största besparingen jag kan se framför mig i maxtimmen är 5 tågsätt, om man på något sätt lyckas vända alla dessa tåg vid Gullmarsplan, men då är Gulbanan inte med i ekvationen.
Har inte koll på om man tänker bygga nya uppställningsspår i högdalsdepån, gör man det så kanske man kan få in ytterligare 3 tågsätt eller något sådant, så låt oss säga att 8 tågsätt från Högdalen kan tursättas på tunnelbana 3. Rissne kan väl byggas ut för ungefär 3 tågsätt till, det ger sammanlagt 11 tågsätt vilket räcker till 33 minuters körning enkel väg var 6:e minut. Det motsvarar väl Kungsträdgården-Hagsätra plus en bit ut på nackagrenen, sen blir det till att ställa upp resten någon annanstans. Men allt detta är ju bara totala gissningar av mig, så varje avvikelse från dem innebär ju mer uppställning på nya platser.
Re: Tunnelbanans depåer
Postat: onsdag 21 mars 2018 21:32
av twr
daniel_s skrev:twr skrev:Tar upp denna tråd för att ställa en fråga som jag är osäker om den har diskuterats här:
Hur kommer Blå linjens tåg vara fördelade mellan Nacka centrum, Högdalen och Rissne? Är det bestämt hur det blir? Hur stor blir satellituppställningen i Nacka centrum (för visst blir det en sådan)?
Om tunnelbana 1 ska behålla nuvarande turtäthet på sträckan Hässelby-Gullmarsplan så kommer den ju i praktiken att behöva trafikeras av närmare 50 tågsätt även i fortsättningen. Det exakta antalet beror ju på hur man avser att trafikera solnagrenen, förlåt Gulbanan, samt hur man utformar nya vändmöjligheter i johanneshovsområdet. Den största besparingen jag kan se framför mig i maxtimmen är 5 tågsätt, om man på något sätt lyckas vända alla dessa tåg vid Gullmarsplan, men då är Gulbanan inte med i ekvationen.
Har inte koll på om man tänker bygga nya uppställningsspår i högdalsdepån, gör man det så kanske man kan få in ytterligare 3 tågsätt eller något sådant, så låt oss säga att 8 tågsätt från Högdalen kan tursättas på tunnelbana 3. Rissne kan väl byggas ut för ungefär 3 tågsätt till, det ger sammanlagt 11 tågsätt vilket räcker till 33 minuters körning enkel väg var 6:e minut. Det motsvarar väl Kungsträdgården-Hagsätra plus en bit ut på nackagrenen, sen blir det till att ställa upp resten någon annanstans. Men allt detta är ju bara totala gissningar av mig, så varje avvikelse från dem innebär ju mer uppställning på nya platser.
Intressant!
Det ska byggas nya uppställningsspår i berg öster om Högdalsdepån. Jag har förstått det som att befintliga Högdalen blir helt och hållet blå, men det är jag inte säker på.
Re: Tunnelbanans depåer
Postat: onsdag 21 mars 2018 23:07
av TKO
twr skrev:Det ska byggas nya uppställningsspår i berg öster om Högdalsdepån. Jag har förstått det som att befintliga Högdalen blir helt och hållet blå, men det är jag inte säker på.
Intressant!
Menar du att nuvarande vagnhall* enbart kommer att användas för Tub 3, medan tillkommande uppställningsspår avses användas för tåg på Tub 1?
Om det är så - och jag minns rätt vad det gäller övriga vagnhallars kapacitet** - räcker då verkligen de nya uppställningspåren*** (i berget) till?
(Jag har idag infört ordningen med "asteriskhänvisningar"i mina inlägg. Vi får se hur länge det varar...)
*) Jag framhärdar i att det heter "vagnhall" (och "garage") - inte depå. Trots att jag fick sitta en natt och ändra på typ hundra ritningar där jag skrivit Brännkyrkahallen istället för Nybodadepån! Jo jag visste väl att det inte skulle hålla, men det var en markering...
**) Sedan jag lämnade det hårda konsultlivet har jag noterat att man byggt till Nya Enskedehallen (aka Hammarbyverkstaden) - jag gissar att man numera även har uppställning där, men det kan vara helt fel.
***) Jag inser nu att jag har dålig koll på den tillkommande uppställningskapaciteten i Högdalen. Men jag utgår från att jag snart vet bättre!
/TKO
Re: Tunnelbanans depåer
Postat: onsdag 21 mars 2018 23:26
av twr
http://www.nyatunnelbanan.sll.se/sites/ ... sida-R.pdf På sidan 11 finns en del information. 14 nya uppställningsplatser byggs i Högdalen. Jag vet inte om allihop är under jord eller bara vissa.
Re: Tunnelbanans depåer
Postat: onsdag 21 mars 2018 23:55
av TKO
Intressant med en folder/presentation som innehåller "Allt du behöver veta om Stockholms nya tunnelbana"!
Dock är det lite oklart när det gäller Högdalshallen - den ska t ex byggas ut med 14 uppställningsplatser och 10 verkstadsplatser. Jag gissar att "en uppställningsplats" rymmer ett helt tåg medan en "verkstadsplats" rymmer en vagnsenhet -frågan är om man räknar med C20 eller C30 i längd? Fast det kanske inte stämmer , eftersom det anges att det skall byggas "1 500 meter uppställningsspår under jord", i så fall blir varje "uppställningsplats" 107 meter - vilket ju inte riktigt räcker till för 3 x C20. Men man kanske avrundat friskt?
/TKO