Saltjöbanan under Slussenombyggnaden

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden

Inlägg av LÅ1 »

Lars_L skrev:
Bo Rengmark skrev:Ska bli intressant att se hur attraktivt bytet vid Henriksdal blir på utväg. Tror det kan bli smidigare att byta vid Nacka station istället.
Fast å andra sidan brukar folk vilja få välja sittplats, så jag tror nog de flesta kommer att stiga av vid Henriksdal iaf. Dit kan man ju också åka nästan alla bussar, så det gör att man slipper vänta vid Slussen.

Däremot blir väl problemet för Keolis att bussresandet på lokalslingan till/från Nacka kommer öka rejält. Många som annars tar tåget kommer ju välja att gå direkt upp till gamla Värmdövägen istället för att slippa bytet. Samtidigt som man stängt av det vanliga "inkörningsröret" i terminalen. Det hela kommer nog med andra ord bli rätt problematiskt fram till dess den provisoriska terminalen är klar.
Men tar man inte ersättningsbussen, utan en 400-buss, så hamnar man ju en bit från Saltsjöbanan, och måste passera ett övergångsställe med lång röd gubbe-fas, om jag minns rätt.
Åt andra hållet skulle ett sånt byte bli smidigare. Och kan vara bekvämare om man stiger av tåget på den västra perrongen, den mot vägen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden

Inlägg av Lars_L »

LÅ1 skrev: Men tar man inte ersättningsbussen, utan en 400-buss, så hamnar man ju en bit från Saltsjöbanan, och måste passera ett övergångsställe med lång röd gubbe-fas, om jag minns rätt.
Åt andra hållet skulle ett sånt byte bli smidigare. Och kan vara bekvämare om man stiger av tåget på den västra perrongen, den mot vägen.
In mot stan blir ju dock det bekväma att bussarna står uppställda vid Henriksdal och det bara är att sätta sig, ganska lätt att få sittplats och säkerligen kan man gå på i alla dörrar (valideringen är ju redan gjord och sådan här ersättningstrafik ska ju inte ge några extra pengar genom dubbel visering). Men visst - det får ju inte bli någon lång väntan på avgångstid, eller att det blir fullt, då lär man ta de andra bussarna istället.

Ut från stan är det väl så att Slussen är dels en väldigt tråkig miljö att vänta vid för närvarande, dels går ju ersättningsbussarna längst ut på terminalen. Så gångsträckan borde ju vara motsvarande extrasträckan nästan vid Henriksdal - om än man klarar sig från trafikljus i terminalen. Däremot lär väl resenärer som är vid Slussen vid tid för sista ersättningsbussens till aktuellt tåg givetvis ta den istället. Tåget avgår ju dock bara var 20:e minut och bussarna mot Nacka/Värmdö nästan i princip hela tiden. Få står nog och väntar 15-minuter på en ersättningsbuss vid Slussen - givetvis beroende på hur man kommer att trafikera därifrån, det vill säga hur mycket man kommer att "sprida ut" avgångarna eller låta bussarna gå i klump (i det fall fler bussar behövs för att täcka en tågavgång).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden

Inlägg av LÅ1 »

Lars_L skrev:
LÅ1 skrev: Men tar man inte ersättningsbussen, utan en 400-buss, så hamnar man ju en bit från Saltsjöbanan, och måste passera ett övergångsställe med lång röd gubbe-fas, om jag minns rätt.
Åt andra hållet skulle ett sånt byte bli smidigare. Och kan vara bekvämare om man stiger av tåget på den västra perrongen, den mot vägen.
In mot stan blir ju dock det bekväma att bussarna står uppställda vid Henriksdal och det bara är att sätta sig, ganska lätt att få sittplats och säkerligen kan man gå på i alla dörrar (valideringen är ju redan gjord och sådan här ersättningstrafik ska ju inte ge några extra pengar genom dubbel visering). Men visst - det får ju inte bli någon lång väntan på avgångstid, eller att det blir fullt, då lär man ta de andra bussarna istället.

Ut från stan är det väl så att Slussen är dels en väldigt tråkig miljö att vänta vid för närvarande, dels går ju ersättningsbussarna längst ut på terminalen. Så gångsträckan borde ju vara motsvarande extrasträckan nästan vid Henriksdal - om än man klarar sig från trafikljus i terminalen. Däremot lär väl resenärer som är vid Slussen vid tid för sista ersättningsbussens till aktuellt tåg givetvis ta den istället. Tåget avgår ju dock bara var 20:e minut och bussarna mot Nacka/Värmdö nästan i princip hela tiden. Få står nog och väntar 15-minuter på en ersättningsbuss vid Slussen - givetvis beroende på hur man kommer att trafikera därifrån, det vill säga hur mycket man kommer att "sprida ut" avgångarna eller låta bussarna gå i klump (i det fall fler bussar behövs för att täcka en tågavgång).
OK! Köper argumentet för resa från Slussen. Gångvägen ut till ersättningsbussarna är inte optimal. Det är en trång trottoar förbi andra hållplatslägen. Och man kanske får vänta länge.
I andra riktningen så kommer väl en del tåg att stanna vid perrongen som ligger på "fel" sida, och då är det lättare att ta några trappsteg ner till ordinarie bussarna som kommer tätare än ersättningsbussarna. Detta i stället för att behöva runda tågen och gå till andra sidan. Men det gäller förstås att det finns plats på dem. Sitt- eller ståplats borde väl inte ha så stor betydelse på den korta sträckan. (I alla fall inte för medelålders. Unga och gamla tycks vara mest angelägna om att få sitta. I alla fall är det min "spaning".)

Men snart visar det sig hur det blir i verkligheten.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Hans W
Inlägg: 195
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:55
Ort: Tureberg

Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden

Inlägg av Hans W »

Hur långt blir det till bef. brygga för pendelbåtarna?
Hur långt skulle det bli att gå till en optimalt placerad ny brygga för pendelbåtarna?
(Förefaller som ett bättre alternativ att ta båt direkt till centrala stan istället för att trassla genom provisoriska gångvägar vid Slussen för ett byte buss - T-bana)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden

Inlägg av TKO »

Jag tror inte pendelbåtarna har så mycket ledig kapacitet, åtminstone inte i högtrafik.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden

Inlägg av LÅ1 »

Hans W skrev:Hur långt blir det till bef. brygga för pendelbåtarna?
Hur långt skulle det bli att gå till en optimalt placerad ny brygga för pendelbåtarna?
Knappt 500 m till nuvarande brygga för linje 80, Sjövägen. En temporär brygga inne i kanalen skulle kanske halvera det avståndet, antagligen förutsätter det att man röjer för en ny gångväg genom en skogsdunge. Om man nu kan och får lägga en brygga där. Det går väl rätt stora fartyg genom kanalen?
Allt uppskattat efter denna karta. (Växla gärna över till satellitbild.)

En möjlighet är också att byta till buss 53 om man skall upp på söder. Den når väl Medborgarplatsen relativt snabbt också.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:Jag tror inte pendelbåtarna har så mycket ledig kapacitet, åtminstone inte i högtrafik.
Tydligen inte:
sl.se skrev:Pendelbåt 80 08:14 från Saltsjöqvarn: Risk för fullsatt båt

Risk för fullsatt båt på denna avgång, om möjligt välj nästa avgång 08:35 från Saltsjöqvarn.
Gäller från: 2016-08-26, 08:10

Risk för fullsatt båt på denna avgång, om möjligt välj nästa avgång 08:35 från Saltsjöqvarn.

Pendelbåt 80 17:10 från Nybroplan: Risk för fullsatt båt

Risk för fullsatt båt på denna avgång, om möjligt välj nästa avgång 17:30 från Nybroplan.
Gäller från: 2016-08-25, 17:05
Men man jobbar på för att underlätta för pendlarna: "Slussenpendlare – så ska ditt liv förenklas"

Ett citat ur artikeln: "Asfaltsbeläggningen på terminalområdet vid Slussen ska även förbättras, vilket ska göra att bussförare inte behöver köra långsamt på grund av dålig beläggning."
Med den metoden skulle nog flera linjer runt om i länet kunna få kortare körtid! :D

Man skriver också om att eventuellt kan Saltsjöbanans gamla station.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden

Inlägg av LÅ1 »

Nu har man stylat om ersättningsbussarna för Saltsjöbanan så att de ska likna saltsjöbanetåg. I alla fall visuellt, från utsidan.
Det som jag antar att många passagerare hellre skulle vilja ha är nog tågens betydligt bekvämare gångegenskaper. Och rymligare inredning. Utsidan är väl det minst viktiga. Fast kanske en "kul grej".

Saltsjöbanans bussar ska bli "lättare att hitta" – kläs ut till tåg
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden

Inlägg av Lars_L »

LÅ1 skrev:Nu har man stylat om ersättningsbussarna för Saltsjöbanan så att de ska likna saltsjöbanetåg. I alla fall visuellt, från utsidan.
Det som jag antar att många passagerare hellre skulle vilja ha är nog tågens betydligt bekvämare gångegenskaper. Och rymligare inredning. Utsidan är väl det minst viktiga. Fast kanske en "kul grej".

Saltsjöbanans bussar ska bli "lättare att hitta" – kläs ut till tåg
Ett problem för både Keolis och Arriva har väl varit att Keolis bussar blir fulla, varvid de får betala höga viten för missnöje med trängsel + att de blir försenade, medan Arrivas ersättningsbussar går tomma och möjligen beräknas också ersättningen efter antalet resande även på ersättningsbussarna, så båda har ju i sådana fall att vinna på att man särskiljer bolagens bussar åt...

Fast det är nog få resenärer som blir hjälpa av detta, men det kanske iaf gör det tydligare vilket bolag de åker med.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden

Inlägg av LÅ1 »

Men det är väl bara "tågbussarna" som går in på stationens hållplats? Tar man en annan buss så är det en bit att gå. Inte så långt så att det avskräcker så många friska människor, men man skall korsa vägen också, vilket kan vara skönt att slippa. Vid Slussen är det också några meter extra att gå till de tåg-målade bussarna. Men det som jag upplevde som problem den enda gång jag "teståkt" var att det var väldigt trångt att passera övriga hållplatser för att komma till den för ersättningsbussarna.

Är chansen stor att komma med ett tidigare tåg om man tar första bästa buss? Eller är ersättningsbussarna väl anpassade till tågens avgångstider?

I riktning mot Slussen är det förstås naturligt att ta en "vanlig" buss om man stiger av tåget på den södra plattformen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden

Inlägg av Lars_L »

Hjälpa att veta vilket som är ersättningsbussarna. Så att man inte klagar på att behöva gå över övergångsstället.

Men problemet är ju inte så mycket mot Henriksdal som från. När tågen stannar på plattformen närmast motorvägen, är det ju både mer praktiskt och rationellt att ta Nackabussarna. Med ca 140 avgångar i maxtimmen kan ju ersättningsbussarna aldrig konkurrera riktigt, då det också blir längre att gå...
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden

Inlägg av LÅ1 »

Lars_L skrev:Hjälpa att veta vilket som är ersättningsbussarna. Så att man inte klagar på att behöva gå över övergångsstället.

Men problemet är ju inte så mycket mot Henriksdal som från. När tågen stannar på plattformen närmast motorvägen, är det ju både mer praktiskt och rationellt att ta Nackabussarna. Med ca 140 avgångar i maxtimmen kan ju ersättningsbussarna aldrig konkurrera riktigt, då det också blir längre att gå...
Ungefär vad jag skrev ovan, alltså. Hur är det i rusningstid, finns det plats på bussarna mot Slussen för tågresenärerna när ett fullt tåg stannar vid perrongen närmast motorvägen? Jag kan tänka mig att det blir lång kö av tågpassagerare som vill komma ner till busshållplatsen, och överfyllda bussar som vägrar släppa på flera passagerare. Då får man dilemmat; skall jag köa här eller gå runt till ersättningsbussarna? Men den regelbundna resenären lär sig väl snabbt vilket som är bäst vid olika tider.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden

Inlägg av Lars_L »

LÅ1 skrev:
Lars_L skrev:Hjälpa att veta vilket som är ersättningsbussarna. Så att man inte klagar på att behöva gå över övergångsstället.

Men problemet är ju inte så mycket mot Henriksdal som från. När tågen stannar på plattformen närmast motorvägen, är det ju både mer praktiskt och rationellt att ta Nackabussarna. Med ca 140 avgångar i maxtimmen kan ju ersättningsbussarna aldrig konkurrera riktigt, då det också blir längre att gå...
Ungefär vad jag skrev ovan, alltså. Hur är det i rusningstid, finns det plats på bussarna mot Slussen för tågresenärerna när ett fullt tåg stannar vid perrongen närmast motorvägen? Jag kan tänka mig att det blir lång kö av tågpassagerare som vill komma ner till busshållplatsen, och överfyllda bussar som vägrar släppa på flera passagerare. Då får man dilemmat; skall jag köa här eller gå runt till ersättningsbussarna? Men den regelbundna resenären lär sig väl snabbt vilket som är bäst vid olika tider.
När det kan över 400 resenärer som kliver av vid Henriksdal så blir det förstås köer. Flertalet motorvägsbussar har ju sittplatsåtagande, så i normalfallet finns ju plats. Däremot brukar framförallt 471 och de bussar som går lokalslingan ha stående redan vid Henriksdal. Där är det ju trångt att få med några ytterligare resenärer.

Sedan blir det väl nästan en tävling för förarna just därför att undvika att stanna vid Henriksdal - en del gör nog så också, men det går ju inte om det finns avstigande på bussen, eller försöka lasta även genom bakdörrarna. Är ju inte kul för vare sig förare, eller de som sitter i bussen att bli stående vid Henriksdal ett par minuter...
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden

Inlägg av LÅ1 »

Lars_L skrev:När det kan över 400 resenärer som kliver av vid Henriksdal så blir det förstås köer. Flertalet motorvägsbussar har ju sittplatsåtagande, så i normalfallet finns ju plats. Däremot brukar framförallt 471 och de bussar som går lokalslingan ha stående redan vid Henriksdal. Där är det ju trångt att få med några ytterligare resenärer.

Sedan blir det väl nästan en tävling för förarna just därför att undvika att stanna vid Henriksdal - en del gör nog så också, men det går ju inte om det finns avstigande på bussen, eller försöka lasta även genom bakdörrarna. Är ju inte kul för vare sig förare, eller de som sitter i bussen att bli stående vid Henriksdal ett par minuter...
Så sittplatsåtagandet gäller inte sista sträckan? (Vet inget om vad sittplatsåtagande innebär, mer än vad benämningen antyder.)

Man kanske skulle flytta hållplatsen, och kanske proklamera "ej påstigning" eller "endast avstigning" här. Och spärra trappan från tågperrongen. Men det kanske är att reta resenärerna mer än nödvändigt? Även de som bor eller jobbar i trakten kan ju ta ersättningsbussarna, och så finns ju linje 53 i bostadskvarteren.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden

Inlägg av LÅ1 »

Inge skrev:
LÅ1 skrev:
Lars_L skrev:När det kan över 400 resenärer som kliver av vid Henriksdal så blir det förstås köer. Flertalet motorvägsbussar har ju sittplatsåtagande, så i normalfallet finns ju plats. Däremot brukar framförallt 471 och de bussar som går lokalslingan ha stående redan vid Henriksdal. Där är det ju trångt att få med några ytterligare resenärer.

Sedan blir det väl nästan en tävling för förarna just därför att undvika att stanna vid Henriksdal - en del gör nog så också, men det går ju inte om det finns avstigande på bussen, eller försöka lasta även genom bakdörrarna. Är ju inte kul för vare sig förare, eller de som sitter i bussen att bli stående vid Henriksdal ett par minuter...
Så sittplatsåtagandet gäller inte sista sträckan? (Vet inget om vad sittplatsåtagande innebär, mer än vad benämningen antyder.)
Det är i varje fall inte motorväg från Henriksdal och inåt, så något egentligt problem att ha stående den sträckan bör det inte vara.
Absolut inte! I alla fall inte mer än på andra linjer på stora leder.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden

Inlägg av Lars_L »

LÅ1 skrev:
Lars_L skrev:När det kan över 400 resenärer som kliver av vid Henriksdal så blir det förstås köer. Flertalet motorvägsbussar har ju sittplatsåtagande, så i normalfallet finns ju plats. Däremot brukar framförallt 471 och de bussar som går lokalslingan ha stående redan vid Henriksdal. Där är det ju trångt att få med några ytterligare resenärer.

Sedan blir det väl nästan en tävling för förarna just därför att undvika att stanna vid Henriksdal - en del gör nog så också, men det går ju inte om det finns avstigande på bussen, eller försöka lasta även genom bakdörrarna. Är ju inte kul för vare sig förare, eller de som sitter i bussen att bli stående vid Henriksdal ett par minuter...
Så sittplatsåtagandet gäller inte sista sträckan? (Vet inget om vad sittplatsåtagande innebär, mer än vad benämningen antyder.)

Man kanske skulle flytta hållplatsen, och kanske proklamera "ej påstigning" eller "endast avstigning" här. Och spärra trappan från tågperrongen. Men det kanske är att reta resenärerna mer än nödvändigt? Även de som bor eller jobbar i trakten kan ju ta ersättningsbussarna, och så finns ju linje 53 i bostadskvarteren.
Sittplatsåtagandet gäller ju vid planeringen av trafik. Det vill säga att man ska planera för att det i normalfallet inte förekommer stående passagerare på bussar som trafikerar vägar med en hastighet över 70 km i timmen och det är det ju inte på Stadsgårdsleden. Men Keolis har som sagt ett viteskrav på att kundnöjdheten när det gäller resenärernas upplevda trängsel ska ligga på över 57 procent (om jag minns rätt). Det har den inte gjort någon gång tror jag det senaste halvåret. Så Keolis får därmed betala ett vite till Trafikförvaltningen varje månad, till viss del som en följd av avstängningen av Saltsjöbanan (som förstås också ökat trängseln på de vanliga linjerna som går "Lokalvägen" i Nacka.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden

Inlägg av Lars_L »

Inge skrev:
Lars_L skrev:Hjälpa att veta vilket som är ersättningsbussarna. Så att man inte klagar på att behöva gå över övergångsstället.

Men problemet är ju inte så mycket mot Henriksdal som från. När tågen stannar på plattformen närmast motorvägen, är det ju både mer praktiskt och rationellt att ta Nackabussarna. Med ca 140 avgångar i maxtimmen kan ju ersättningsbussarna aldrig konkurrera riktigt, då det också blir längre att gå...
Men från Henriksdal kan ju inte vara ert nämnvärt problem. De som inte får plats får ta ersättningsbussen som naturligtvis måste stå beredd när tåget kommer.

När det gäller andra hållet och om resande mot tex Värmdö inte får plats på grund av allt för många resenärer till Henriksdal kan jag förstå problemet.

Lösningen är dock inte att "upplysa" de som skall till Henriksdal, utan att ge dem ett bättre alternativ.
Från Slussen kommer ju dock inte resenärerna i klump, samt att det är längre avstånd att gå till Saltsjöbanans hållplats. Även om ett hundratal resenärer väljer att åka Keolis vagnar, så blir det ju i högtrafik utspritt på kanske 40 avgångar. Då blir det ju ändå marginellt problem.

För resenärerna är det väl oavsett inte något större problem att åka med Keolis (och för den delen med Nobina som trafikerar 401), utan egentligen handlar det ju om att entreprenörerna vill hjälpa resenärerna att de ska åka med rätt buss. Arriva får säkert betalt även på ersättningsbussarna per påstigande resenär, och då finns det ju ett starkt incitament...
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden

Inlägg av Lars_L »

Inge skrev:
Så egentligen skulle det inte behövas några ersättningsbussar alls?
Behövs är väl att ta i. Men det är klart, kommer 400 resenärer med en tågankomst, och det finns i genomsnitt 40 lediga ståplatser per buss, så tar det ju ändå 10 bussar att få med alla resenärer till Slussen - alltså upp till ca 4-5 minuters väntetid då för att komma med en buss. Å andra sidan kommer det ju att skilja 2-3 minuter i tidsåtgång för resenärerna att ta sig till hållplatsen, så den genomsnittliga väntetiden blir väl knappt märkbart högre.

Men när man talar om behov, så finns det ju väldigt mycket trafik som inte "behövs". Det är nog ändå vettigt alltså att man har ersättningstrafik. Men så stor tidsvinst för resenärerna innebär det ju inte. Och det är nog antagligen många trafikhuvudmän som skulle ha tyckt att det räckt med den ordinarie busstrafiken - med tanke på hur enormt mycket trafik som finns på sträckan.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Garnkvist
Inlägg: 4
Blev medlem: söndag 12 februari 2017 12:26

Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden

Inlägg av Garnkvist »

I December när Tvärbanan förlängs fram till Sickla Bro så kommer troligen många passagerare från Saltsjöbanan att byta till Tvärbanan för att ta sig till Gullmarsplan. Risken blir att folket som bor i Sjöstaden inte kommer att kunna komma ombord. För de som kommer med Saltsjöbanan blir det hugget som stucket om man byter till buss vid Henriksdal eller till Tvärbanan vid Sickla Bro. För köerna som bussarna står i fram till Slussen kan vara enerverande, först vid Vikingterminalen, sedan vid Fotografiska, sedan köandet in till avstigningshållplatsen. En gång tog det mig elva minuter att komma från Londonviadukten till dess att bussen körde fram till avstigningshållplatsen vid Slussen. Har säkerligen funnits längre köande i tid också. Men på morgnarna så brukar det bli 3-5 stopp på väg in till Slussen för att bussarna innan skall kunna släppa av sina passagerare. Varje sådant stopp tar någon minut då passagerare har svårt att ta sig av bussen.

Så planeringen av trafiken har inte varit direkt smart. Man skulle ha byggt ut Österleden långt tidigare för att avleda biltrafiken från Stadsgårdsleden.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden

Inlägg av LÅ1 »

Garnkvist skrev:Så planeringen av trafiken har inte varit direkt smart. Man skulle ha byggt ut Österleden långt tidigare för att avleda biltrafiken från Stadsgårdsleden.
Eller i alla fall T-banan från Kungsträdgården till Nacka.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar