Kantorn skrev:M_M skrev:twr skrev:Vad sägs om till exempel Kungsholmenbanan, fördubbla kapaciteten i hela pendeltågssystemet på ett bräde!
Fast det bästa vore väl om nån till slut ändrar sig om utsikten över vattnet och tillåter fyrspår i ytläge Cst-Sst...
Det är en fråga som - likt frågan om Sveriges inträde i EMU - är totalt död. Inte vilande, inte i koma. Död. Kungsholmenbanan byggs långt innan någon "ändrar sig om utsikten" och förstör kulturvärden.
Fast den frågan går att väcka liv i igen. Man kan till exempel sätta igång en kampanj för att riva någon av vägbroarna (minst en är formellt sett "provisorisk" sen över ett halvsekel) och på så vis vi bilbranschen som draghjälp i motargument mot "kulturvärdena". Slår en sån kampanj bakut, typ "bilismen är inte värd att bevara" så har man istället fina argument för att konvertera ett par vägfiler till järnväg.
twr skrev:M_M skrev:Men generellt gällande en bana mellan Kungsholmen och Söder så är väl den sträckan mer lämpad för lite lokalare trafikslag?
Jag tycker att spårväg på linje 4 bör byggas så snart som möjligt. Den går, bland annat, mellan Fridhemsplan på Kungsholmen och Hornstull på Söder.
Medhåll.
twr skrev:Kungsholmenbanan skulle inte passera Söder alls, utan Liljeholmen, som jag ser det. och den är inte till för lokala resor utan snabba resor mellan regionens norra och södra delar.
Fast valet att gå exempelvis via Kungsholmen (med station vid Fridhemsplan, antar jag) och Liljeholmen, eller var man nu än drar banan, innebär att den får också en lokalare funktion.
Min poäng är ungefär att det är tunnelbanan i första hand som är mogen för att bli flerkärning. Vi har ju dessutom redan en bra första halva från Odenplan till Fridhemsplan som i princip ber om att bli omkopplad till att bli en "flerkärnebana" utan att passera Stockholm C.
Ska man dra vissa pendeltåg via Kungsholmen så behövs stora bytesstationer på båda sidor om mälarsnittet. Älvsjö kan bli en bra sådan station på söder, men var skulle den ligga på norr? Det blir väl lite märkligt att dra Kungsholmenbanan via Odenplan. Att dra ny bana och dra om befintlig pendeltågstunnel via en ny station vid t.ex. Västra Skogen verkar rätt dyrt.
Utan bytesstationer för alla grenar på norra och södra sidan av mälarsnittet så finns det bara en rimlig trafikering, och det är att i lågtrafik köra alla genar via Stockholm C och på Kungsholmenbanan köra nån slags lillpendel, kanske till och med bara mellan Fridhemsplan och Älvsjö. Alla andra sätt att trafikera banan ger en sämre kollektivtrafik på grenarna jämfört med att inte trafikera banan alls. Det är inte ens säkert att trafikering av banan ens ger bättre kollektivtrafik för de som ska till Kungsholmen eller Liljeholmen. Enda sättet att i lågtrafik ge bättre trafik till Kungsholmen/Liljeholmen är att man kör alla tåg på en gren den vägen, men då blir det riktigt uselt för de som vill byta mellan Bålstagrenen och Uppsalagrenen eftersom de blir tvungna att välja på 1) byte ända i Älvsjö, 2) tunnelbana Fridhemsplan-Odenplan/T-Centralen, 3) Tvärbanan Sundbyberg C - Solna station.
Det blir ungefär lika dåligt som att Roslagsbanan går till dagens Östra istället för till Odenplan/Centralen.
I rusningen är däremot allt frid och fröjd. 2½-min-trafik på varje gren, varannat tåg via Centralen-Odenplan och varannat via Liljeholmen-Fridhemsplan.
Så, min slutsats är ungefär:
1) Jag håller med, bygg spårväg av linje 4 nu, och se till att banan får kollektivkörfält hela vägen.
2) Bygg tunnelbana men inte pendeltåg via Kungsholmen
3) Börja nu planera för ytterligare järnväg. Stationer vid Stockholm C och Odenplan, men tänk i övrigt utanför boxen. Exempelvis kan man utreda att bygga med station vid Gullmarsplan och låta tunneln sluta strax söder om Sockelvägen och sedan går spåren i ytläge i en breddad mittremsa mellan motorvägshalvorna på Nynäsvägen (väg 73) där den senare ansluter på nuvarande Nynäsbanan och/eller får andra grenar. Rejäl exploatering av dagens skog-och-grön-områden söder-om-söder-om-söder.
twr skrev:Och medan spårväg linje 4 borde byggas direkt kanske Kungsholmenbanan behövs om 20 år.