Nu igen. Ack ja.Idag var återigen frågan om tidsdifferentierad taxa uppe.
Tidsdifferentierad taxa prövades i slutet av 80-talet.
Som jag kommer ihåg det var det politikerna som genomdrev det. Tjänsemännen på SL var inte alls intresserade men lydde.
För en gångs skull hade jag den gången full sympati för tjänstemännen på SL. (Och jag har inte ändrat åsikt.)
Rent tekniskt gick det till på följande sätt:
Under högtrafiktid gällde taxan som vanligt - fullbetalande betalade fullt och halvbetalande betalade halvt. Detta gällde både förköpskuponger och kontantkuponger (på den tiden fanns kontantkuponger till halvt pris).
Under lågtrafiktid var det så kallade röda avgångar. Dessa var markerade i tidtabellerna, så det rådde ingen tvekan om vilka de var.
På röda avgångar betalade alla resenärer halvt pris.
Observera att resenärer med kort (månadskort, turistkort - you name it)
inte berördes alls av den differentierade taxan.
Det sista var uppläggets avgörande svaghet: vitsen med differentierad taxa är att det ska medföra en nytta för i första hand trafikutövaren och i andra hand för någon överhuvud taget.
Det gjorde inte det här av det enkla skälet att en förkrossande majoritet av resenärerna i rusningen, då som nu, hade kort och därmed inte berördes alls av systemet.
Om vi nu är petiga och kräver av en tidsdifferentierad taxa att den på ett märkbart sätt ska styra resenärernas resor till icke-rusningstid, måste taxan ifråga beröra en märkbar andel av resenärerna. Om vi inte kräver detta är den differentierade taxan bara En Chick Grej Som Flyget Gör Och Alltså Något Som Vi Borde Haka På. (Kanske inte relevant nu, men antagligen alltför relevant då - gissa varifrån termen Röda Avgångar hämtades.)
I föreliggande fall berördes på sin höjd 1%, och det är samma sak som att säga att den bästa möjliga minskningen av resenärerna var, eh, på sin höjd 1%. Det är antagligen inte tillräckligt mycket för att ändra fordonsbehovet mer än möjligen i något enstaka fall. Jag är i alla fall säker på att det inte hade, eller knappast kunde ha, någon som helst konsekvens vagnutsättningen på Roslagsbanan, och det är i alla fall ett medelstort trafiksystem.
Min slutsats (som jag tror delades av SL:s tjänstemän) var att den tidsdifferentierade taxan saknade praktisk betydelse för vagnutsättningen och därmed var fullständigt betydelselös som styrmedel. Eftersom det experimentet rent praktiskt genomfördes som en taxesänkning var resultatet antagligen minskade inkomster för SL. Kortvarigt blev experimentet i alla fall.
Eftersom jag inte vet hur den tidsdifferentierade taxa som tydligen diskuteras nu tänks vara utformad kan jag inte ha någon åsikt om hur dödfödd eller praktisk denna kan vara.
Däremot är jag säker på att den gamla slutsatsen fortfarande gäller: ska det vara något mer än ett slag i luften (eller En Chick Grej) måste den beröra även månadskortsresenärerna.
Jag kan se både praktiska och principiella skäl som starkt talar emot att införa något sådant.
SI