Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby
Postat: torsdag 17 december 2015 23:10
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Det är problem med markförhållandena, skriver man.P4 Stockholm skrev:Utbyggnaden av blåa tunnelbanelinjen med två stationer mellan Akalla och Barkarby station i Järfälla kommun blev för dyr. Nu har ett nytt billigare förslag presenterats där själva tunnelbanestationen flyttats söderut.
Fast nu är det ju till Akalla vi diskuterar. Hjulsta-Barkarby har väl förvisso en viss positiv effekt ur integrationssynpunkt, men det är ju Barkarbystaden och reserelationen Barkarby-Kista som det finns ett resandeunderlag och någon egentlig mening att bygga t-bana till. Barkarbystaden ligger ju mot Akallahållet och det är ju där man planerar för 18 000 bostäder...så till/från Hjulsta må ha liten effekt, särskilt som det tunga arbetsplatsområdet längs Hjulstagrenen ligger i Sundbyberg där pendeln av en händelse råkar ha en station...daniel_s skrev:Tusen meter spår ovan jord från Hjulsta - voila, tunnelbana till Barkarby! Hur svårt kan det vara?
Även om förlängningen skulle byggas, så ställer jag mig ändå frågan om regionaltågen verkligen skulle sluta stanna i Sundbyberg? Det projekteras ju dessutom nya nedgrävda regionaltågsplattformar i Sundbyberg. För vissa regionaltågsresenärer är det förvisso relevant att byta vid Barkarby, för att med tunnelbanan ta sig till Kista och Solna Centrum. Men för andra regionaltågsresenärer skulle det fortfarande vara mer relevant att hellre byta i Sundbyberg än i Barkarby. Eftersom regionaltåget tar sig snabbare mellan Barkarby och Sundbyberg än tunnelbanan, så att de därmed kan uppnå en tidsvinst genom att byta i Sundbyberg. Och att de dessutom når tvärbanan i Sundbyberg. Så jag undrar, vilka stora trafikantströmmar skulle få så jättestor nytta av en förlängning Hjulsta-Barkarby?Inge skrev:Den dag regionaltågen slutar att stanna vid Sundbyberg och enbart angör Barkarby blir en förlängning relevant.
Och även pendeln går ju snabbare till Sundbyberg än t-banan. Så även om tågen bara stannade i Barkarby, skulle det ju vara bättre att vänta på nästa pendeltåg, än på t-banan. Dessutom lär ju gångtiden vara kortare till pendeltåg än från pendeltåg till t-bana.Ute och åker skrev:Även om förlängningen skulle byggas, så ställer jag mig ändå frågan om regionaltågen verkligen skulle sluta stanna i Sundbyberg? Det projekteras ju dessutom nya nedgrävda regionaltågsplattformar i Sundbyberg. För vissa regionaltågsresenärer är det förvisso relevant att byta vid Barkarby, för att med tunnelbanan ta sig till Kista och Solna Centrum. Men för andra regionaltågsresenärer skulle det fortfarande vara mer relevant att hellre byta i Sundbyberg än i Barkarby. Eftersom regionaltåget tar sig snabbare mellan Barkarby och Sundbyberg än tunnelbanan, så att de därmed kan uppnå en tidsvinst genom att byta i Sundbyberg. Och att de dessutom når tvärbanan i Sundbyberg. Så jag undrar, vilka stora trafikantströmmar skulle få så jättestor nytta av en förlängning Hjulsta-Barkarby?Inge skrev:Den dag regionaltågen slutar att stanna vid Sundbyberg och enbart angör Barkarby blir en förlängning relevant.
Trots att det finns mycket större underlag för att bygga Akalla-Barkarby så är det inte självklart att det bygget har högre samhällsekonomisk lönsamhet (räknat på något sätt som passar respektive debattörs åsikter) än att bygga Hjulsta-Barkarby.Lars_L skrev:Fast nu är det ju till Akalla vi diskuterar. Hjulsta-Barkarby har väl förvisso en viss positiv effekt ur integrationssynpunkt, men det är ju Barkarbystaden och reserelationen Barkarby-Kista som det finns ett resandeunderlag och någon egentlig mening att bygga t-bana till. Barkarbystaden ligger ju mot Akallahållet och det är ju där man planerar för 18 000 bostäder...så till/från Hjulsta må ha liten effekt, särskilt som det tunga arbetsplatsområdet längs Hjulstagrenen ligger i Sundbyberg där pendeln av en händelse råkar ha en station...daniel_s skrev:Tusen meter spår ovan jord från Hjulsta - voila, tunnelbana till Barkarby! Hur svårt kan det vara?
Vad "skönt", då kommer ett tunnelalternativ för Hjulsta-Barkarby alltid finnas på agendan och aldrig befinnas vettigt att bygga, men samtidigt så rädsla, osäkerhet och tvivel för en eventuell förlängning i ytläge, så även det alternativet kommer aldrig byggas. Med stationen riktad som jag förstår av citerad text så kommer det dessutom aldrig byggas några förlängningar åt andra håll. Dags att kalla in Wennerholm att upprepa att tunnelbanan är färdigbyggd?Inge skrev:Nu är ju inte den ändrade stationen direkt någon nyhet. Men resultatet blir faktiskt att linjen kommer att peka mer mot Hjulsta, än tidigare tänkt.
Kommunen påstår sig ju finansiera bidraget till landstinget genom att sälja marken, så det är väl kommunen som äger den.Inge skrev:Det finns ett rejält nedgånget centrum på platsen som man tydligen skall riva för äldreboendet/sjukhemmet (kallas sjukhus av tidningen). Det i sin tur slöseri på ett gott läge, vilket jag tror jag kommenterat tidigare.LÅ1 skrev:Järfälla kommun vill betala för en T-baneuppgång till Veddesta. Det tänker man finansiera genom att sälja mark i Veddesta. Det kan väl ses som en Win Win-affär. SL får en uppgång till och kommunen kan få ett rejält nybyggnadsområde. Men är det bara bostäder som skall byggas? Jag kan inte området. Har bara vari i trakten en gång. Vill minnas att det är en del företag av olika slag där.(?)
Man får hoppas att det nu inte bara blir en ny variant av ett miljonprogramsområde.
Att finansiera bygget är en sak. Men driften av uppgången, den kommer väl Landstinget/SL att stå för, antar jag. Så det ger väl vissa kostnader för Landstinget/SL, men det är rimligt.
"Järfälla satsar 100 miljoner på t-baneuppgång i Veddesta"
Antar att det är kommunen som äger marken eller att man skaffat sig avtal om medfinansiering från markägarna. Idag finns kring det nedgång centrumet några bilhallar och ett ganska stort ingenjörskontor för SAAB. Det senare lär väl bli kvar även om man kanske tränger in det bland ny bebyggelse. Sedan finns en obyggd kulle med net-on-net på andra sidan. Den lär väl bli bebyggd.
ELFA och UPS ligger i "Elektronikhöjden", diagonalt på andra sidan korsningen Järfällavägen/Viksjöleden, så det är inte jättenära Veddesta centrum. ELFA har tyvärr lagt ner sin utlämning där, så det finns ingen anledning för kunder att gå dit längre. UPS är nog det enda i det området som finns anledning för privatpersoner att besöka.LÅ1 skrev: Kommunen påstår sig ju finansiera bidraget till landstinget genom att sälja marken, så det är väl kommunen som äger den.
Just Net on net var mitt mål när jag var på platsen. Men jag kommer nu ihåg att jag senare varit på Elfas kontor också. Även det är väl i området? Så då har jag nog varit där två gånger. Trist område om man åker kommunalt.
Området har nog god potential. Men resultatet beror ju på hur man planerar och bygger. Och vilka verksamheter man får till området. T-banan är då viktig.
Men varför inte införa rullband a la Toronto, som går rätt mycket fortare än vanliga (bortsett från i början och i slutet då den går normalfort). Den "töjer ut sig" liksom. Då minskar användandet av buss. Fast det blir dyrt att anlägga tunnlar...Inge skrev:Jo det är en bit och det gäller tyvärr även SAAB-området. Nyttan av en extra tunnelbaneuppgång minskar ju snabbt med gångavståndet. Om man ändå måste åka buss tillför den väldigt lite.
Vad gäller markägandet kan konstateras att åtminstone SAAB äger sin mark själva.
https://www.jarfalla.se/download/18.6c9 ... g+SAAB.pdf
Sannolikt gäller det även i en del fall närmre den tänkta uppgången. Jag misstänker att den betalning man tänker sig därmed i dessa fall skall inkasseras i samband med detaljplaneändringar och "frivilliga" överenskommelser i Sverigeförhandlingens anda?
Man skulle kunna tänka sig flera parallella band med successivt högre hastighet. Den relativa hastigheten är liten, men med ett par band i bredd vid stationer så borde mittbandet kunna hålla en hyfsat hög hastighet.Kantorn skrev:Men varför inte införa rullband a la Toronto, som går rätt mycket fortare än vanliga (bortsett från i början och i slutet då den går normalfort). Den "töjer ut sig" liksom. Då minskar användandet av buss. Fast det blir dyrt att anlägga tunnlar...Inge skrev:Jo det är en bit och det gäller tyvärr även SAAB-området. Nyttan av en extra tunnelbaneuppgång minskar ju snabbt med gångavståndet. Om man ändå måste åka buss tillför den väldigt lite.
Vad gäller markägandet kan konstateras att åtminstone SAAB äger sin mark själva.
https://www.jarfalla.se/download/18.6c9 ... g+SAAB.pdf
Sannolikt gäller det även i en del fall närmre den tänkta uppgången. Jag misstänker att den betalning man tänker sig därmed i dessa fall skall inkasseras i samband med detaljplaneändringar och "frivilliga" överenskommelser i Sverigeförhandlingens anda?
Mark- och miljödomstolen gav grönt ljus i november, så det är ganska troligt. De andra tunnelbanesträckningarna har inte prövats än, så det blir förmodligen denna som börjar först.twr skrev:Kommer banan börja byggas 2018?
Tog man inte rentav första spadtag då i November ? Och Tamsons uttalade sig om att man nu satt igång ett av de största projekten på många år i utbyggnaden av T-banan (och inkluderade då väl förlängningarna söderut och till Arenastaden som ett gemensamt projektEnceladus skrev:Mark- och miljödomstolen gav grönt ljus i november, så det är ganska troligt. De andra tunnelbanesträckningarna har inte prövats än, så det blir förmodligen denna som börjar först.twr skrev:Kommer banan börja byggas 2018?
Det gällde väl Kistagrenen av Tvärbanan?Lennart Petersen skrev:Tog man inte rentav första spadtag då i November ? Och Tamsons uttalade sig om att man nu satt igång ett av de största projekten på många år i utbyggnaden av T-banan (och inkluderade då väl förlängningarna söderut och till Arenastaden som ett gemensamt projekt
Nej det var tunnelbaneprojekten han uttalade sig om.LÅ1 skrev:Det gällde väl Kistagrenen av Tvärbanan?Lennart Petersen skrev:Tog man inte rentav första spadtag då i November ? Och Tamsons uttalade sig om att man nu satt igång ett av de största projekten på många år i utbyggnaden av T-banan (och inkluderade då väl förlängningarna söderut och till Arenastaden som ett gemensamt projekt