Sida 5 av 12

Re: M33?

Postat: fredag 17 oktober 2014 15:42
av 2763
Johan skrev: Ett problem med att dra in en sträcka på egen banvall är att man antagligen måste underhålla banan lika mycket ändå.
Det är betydligt mindre underhåll på en sträcka på särskild banvall. Där går ju bara spårvagnar och därför har man inte en massa konstig ytbeläggning som måste underhållas för gummihjulstrafik.

/T

Re: M33?

Postat: fredag 17 oktober 2014 20:47
av M_M
Plus att gummihjulsfordonen inte sliter på spåren.

Vad gäller bekväma fordon torde det råda delade uppfattningar inte bara här på forumet och bland oss spårtrafikintresserade utan de delade uppfattningarna torde även råda bland allmänheten.

Med tanke på att det lär ta tid innan M33 börjar levereras, och det lär ta än längre tid innan det levererats så många M33 att det inte finns vagnsbrist ens om nätet byggs ut, så vore det väl faktiskt på allvar läge att se sig om för att eventuellt köpa/hyra begagnade vagnar.

Det är väl svårt att göra en uppskattning om vad som finns och hur kostnaden kan se ut, men ifall man nu undersöker och finner det för dyrt/dåligt så borde det kommuniceras ut relativt detaljerat till allmänheten.

Re: M33?

Postat: lördag 18 oktober 2014 2:48
av AdrianLangemar
Det var en hel del intressanta förslag här.

Men för att kunna avgöra vad som är bäst behöver vi ställa oss frågan: Hur många omlopp behöver tas bort? Det är helt klart för många omlopp i dagens trafikupplägg, eftersom det går en hel del enkelvagnar även på andra linjer än 10 och 13.
För att kunna svara på frågan behöver vi veta:

1) Ungefär hur många omlopp körs med enkelvagnar i morgonrusningen respektive eftermiddagsrusningen? Och då menar jag inte en genomsnittlig dag, utan en dag med ovanligt svår vagnbrist, men ändå inom normalvariationen (ett bra trafikuplägg måste klara av normal variation av vagntillgången)

2) Är det acceptabelt att köra enkelvagnar på linje 10 och 13? Hur stor är trängseln på dessa linjer?

Re: M33?

Postat: lördag 18 oktober 2014 6:57
av 2763
M_M skrev:Plus att gummihjulsfordonen inte sliter på spåren.
Jaså, när slutade de göra det?

Re: M33?

Postat: lördag 18 oktober 2014 7:05
av 2763
M_M skrev:2 är väl ändå ensam mellan Vasa Viktoriagatan och Olivedalsgatan?
Det har du rätt i. Mittåt.

1 är ensam om det nordvästra triangelbenet där 1, 3, och 5 kör i varsitt ben vid Munkebäcktorget. Det må framstå som en petitess men det innebär att en resa längs 1's sträckning men med andra linjer inte bara innebär extra byten utan också en omväg med byte via Solrosgatan (eller vad nu hållplatsen heter). Eller har jag missat hur det ser ut nu när allt är färdigt på den platsen?
[/quote]
Det påverkar väl inte hållplatserna. Med lite planering kan man komma dit med annan linje. Och det var det som var kriteriet för mitt urval. Precis som du själv inser fanns det andra kriterier som gör linjerna mer eller mindre lämpade för körning med pedalvagn och jag är fett säker på att Harald har bättre koll än de flesta på fler av de kriterierna.

Re: M33?

Postat: lördag 18 oktober 2014 14:56
av Kantorn
2763 skrev:
M_M skrev:Plus att gummihjulsfordonen inte sliter på spåren.
Jaså, när slutade de göra det?
Jag misstänkar at M_M menar på egen banvall...

Re: M33?

Postat: söndag 19 oktober 2014 1:43
av M_M
AdrianLangemar skrev:Det var en hel del intressanta förslag här.

Men för att kunna avgöra vad som är bäst behöver vi ställa oss frågan: Hur många omlopp behöver tas bort? Det är helt klart för många omlopp i dagens trafikupplägg, eftersom det går en hel del enkelvagnar även på andra linjer än 10 och 13.
För att kunna svara på frågan behöver vi veta:

1) Ungefär hur många omlopp körs med enkelvagnar i morgonrusningen respektive eftermiddagsrusningen? Och då menar jag inte en genomsnittlig dag, utan en dag med ovanligt svår vagnbrist, men ändå inom normalvariationen (ett bra trafikuplägg måste klara av normal variation av vagntillgången)

2) Är det acceptabelt att köra enkelvagnar på linje 10 och 13? Hur stor är trängseln på dessa linjer?
Det man egentligen behöver veta är resandemängden på ett par olika snitt. Om man håller tiderna hyggligt väl så att enkelvagnar kommer "lite tidigare" än andra vagnar i en i övrigt styv tidtabell så bör det fungera acceptabelt med enkelvagnar på en sträcka med flera linjer där de flesta går med dubbla vagnar.
2763 skrev:
M_M skrev:Plus att gummihjulsfordonen inte sliter på spåren.
Jaså, när slutade de göra det?
De har aldrig börjat eftersom gummihjulsfordon ytterst sällan kör på spår som går på egen banvall. Gummihjulsfordonen brukar gå sönder så lätt då :wink:

Re: M33?

Postat: måndag 20 oktober 2014 4:13
av AdrianLangemar
De nya spårvagnstidtabellerna har nu lagts upp på Västtrafiks hemsida, inte bara de som börjar gälla 3 november när linje 7 och 11 återgår till snabbspåret, utan även de nya tidtabellerna som börjar gälla i december.

Linje 7 och 11 återgår till snabbspåret från och med 3 november. Då bör man kunna spara in två omlopp. Därmed blir det fyra omlopp färre med enkelvagnar.

Vid tidtabellsskiftet i december blir det, precis som tidigare nämnts i Västtrafiks trafikplan, en tur ytterligare både på linje 6 och 8 från Kortedala respektive Angered i morgonrusningen. Enligt trafikplanen görs detta för att minska trängseln. I verkligheten blir det snarare ökad trängsel eftersom det blir fler enkelvagnar. Visserligen dras en tur in på linje 10 från Guldheden, men linje 10 körs ju med enkelvagnar så det hjälper inte mycket. Utökningen på linje 6 och 8 kräver fyra enkelvagnar, varav en tas från linje 10, så det blir alltså tre omlopp ytterligare som får köras med enkelvagnar i morgonrusningen.

Re: M33?

Postat: måndag 20 oktober 2014 19:30
av hej
AdrianLangemar skrev:Linje 7 och 11 återgår till snabbspåret från och med 3 november. Då bör man kunna spara in två omlopp. Därmed blir det fyra omlopp färre med enkelvagnar.
Att köra via Redbergsplatsen mellan Centralstationen och Gamlestadstorget tar 9 minuter, att köra direkt via snabbspåret tar 6 minuter. Så det blir inte speciellt många fler omlopp.
AdrianLangemar skrev:2) Är det acceptabelt att köra enkelvagnar på linje 10 och 13? Hur stor är trängseln på dessa linjer?
Trängsel förekommer på linje 13 vissa tider dels från Hisingen mot Skånegatan dels mellan Chalmers och Korsvägen.
Hur det är på linje 10 vet jag inte.

Re: M33?

Postat: måndag 20 oktober 2014 19:51
av Harald
hej skrev:Att köra via Redbergsplatsen mellan Centralstationen och Gamlestadstorget tar 9 minuter, att köra direkt via snabbspåret tar 6 minuter. Så det blir inte speciellt många fler omlopp.
Det är under lågtrafik. Under dimensionerande tid (eftermiddagar M-F) tar det 11 minuter enligt tidtabellen. Om man tittar i tidtabellen är det lätt att konstatera att det f.n. krävs ett omlopp extra på vardera av linjerna 7 och 11. Det är nu på eftermiddagarna 16 omlopp på vardera linjen mot normalt 15.

Re: M33?

Postat: tisdag 21 oktober 2014 8:11
av 2763
hej skrev: Trängsel förekommer på linje 13 vissa tider dels från Hisingen mot Skånegatan dels mellan Chalmers och Korsvägen.
Hur det är på linje 10 vet jag inte.
Ett omlopp för mycket på två linjer blir två indragna omlopp på en annan när man har vagnbrist. Dvs den totala skillnaden blir 4 omlopp (samma antal avgångar på 7/11 och fler avgångar på 10/13) med lika många omlopp ute eftersom med vagnarna på 7/11 finns risken för indragning på typ 10/13.

/T

Re: M33?

Postat: söndag 19 juli 2015 23:37
av 1
Söndagskväll ute på "Kobben", vilken jag ägnar åt att sortera i bingen med inkommande post. En fördel med att bo på en ö i Stockholms Skärgård, där vi får besöka ICA-handlarens postkontor på fastlandet för att hålla oss informerade om lifvets olika skeenden, är att mängden reklam är minimal.

En broschyr från det fjärran landet USA väckte dock mitt intresse och jag tänkte omedelbart på upphandlingen av M33 i Göteborg (en tråd som tagit 9 månaders semester!).

Amerika, teknikens hemort på jorden, är ju ett riktigt "spårvägsland", och där har man tydligen lyckats skapa en "Standardspårvagn", vilken i sitt grundutförande torde tillfredsställa alla intressenter som är på jakt efter en lämplig vagntyp. Användarvänlig, omtyckt av passagerarna, robust konstruktion. standardkomponenter och kan t.o.m. fås med rostskydd!

Man kallar vagntypen för PCC och broschyren ger tänkvärd information om modellen "Streamliner"!

Bild

Jämfört med andra spårvagnstyper här i Sverige är den på många sätt revolutionerande. Bl.a. ett 100% plant golv. Inga podestrar, trappsteg eller annat skrymmande som förhindrar passagerarcirkulationen. Och gott om plats för barnvagnar vilket förutom mobiltelefoner m.m. tycks vara standardbagage för resenärer nu för tiden.

Bild

Notera gärna det nya uttryck som man nu marknadsför i staterna; "Natural Steps". I dessa dagar när Folkhälsoinstitut m.fl. av myndigheterna tillsatta övervakningsorgan starkt oroar sig för att befolkningen håller på att förvandlas till soffpotatisar i brist på motion så är det "Naturliga Steget" en finurlig lösning. Många av oss måste ju för vårt uppehälle färdas kollektivt till och från arbete, dagis, shopping m.m. Att man då samtidigt kan få en liten så önskvärd dos motion med arm- och benböjningar är ju helt fantastiskt. Och notera också huru älskvärt föraren kan hälsa alla påstigande samt uppnå 100% viseringsgrad av färdhandlingar.

Bild

Stor omsorg beträffande komforten för sittande passagerare har verkligen beaktats. Stolarna har skapats med tanke på avslappning, mjuka och figurformade. Dessutom gott om benutrymme och jag behöver inte vara rädd att riva upp en maska på mina nylonstrumpor. Konstruktörerna har verkligen tänkt på allt!

Bild

Och jag som plägar att läsa de tidningar jag inte hinner med hemma, uppskattar verkligen vagnens genomtänkta innerbelysning, som skapar en känsla av hemmakomfort. Detaljkänslan hos konstruktörernas i samband med deras omsorg om passagerarna visar sig också att när dörrarna är öppna så belyses även hållplatsområdet vilket minskar kontrasterna och ökar säkerheten för passagerarna när de på- och avstiger när det är mörkt ute!

Bild

Understundom förekommer det att passagerare föredrar att stå i vagnen, kanske om denne bara skall åka en kort sträcka. Här har man åter verkligen visat sin känsla för "passagerarvänlighet". Man förser vagnen med speciella fönster för att stående bekvämt skall kunna njuta av de scenerier som passerar utanför under färden. Parollen tycks vara; "Ett fönster till varje passagerare"!

Bild

För att resandet med kollektivtrafik skall öka måste man även erbjuda passagerarna en tillfredsställande luftkvalitet inne i vagnen; varmt under vinterns kalla dagar och ordentligt med friskluft när värmen ute stiger. Här har man verkligen på ett helt fantastiskt sätt lyckats skapa ett ventilationssystem vilket med nyutvecklade termostater och fläktar ger en ytterst förnämligt klimat inne i vagnen. Studera gärna de väl genomtänkta luftströmmarna.

Bild

Denna vagntyp är självklart möjligt att köra multipelkopplad med flera vagnar och man kan på detta sätt skapa en tågkapacitet som anpassas till varje trafikbehov under dygnets timmar.

Självklart kan vagntypen även levereras för linjesträckor utan vändslingor med förarplats i bägge ändar samt dörrar äfvenledes på bägge sidor. Om det nu finns något spårvägsbolag som är så korkade att de bygger spårvägslinjer utan vändslingor....!

Vänliga Hälsningar / Lena

Re: M33?

Postat: måndag 07 september 2015 23:35
av Kloker
Händer det inget på M33-fronten?

Re: M33?

Postat: tisdag 08 september 2015 0:02
av darthjpp
Kloker skrev:Händer det inget på M33-fronten?
Ett besked rörande vilken vagn som vunnit väntas runt årsskiftet 2015-2016.
I upphandlingsunderlaget framgick att efter prekvalificering valdes tre tillverkare som sedan fick lämna skarpa anbud. Det är dessa som just nu utvärderas, och skall vara klart till årskiftet. Exakt datum när det offentliggörs är ännu inte meddelat.

Re: M33?

Postat: tisdag 08 september 2015 0:15
av Odd
Vad händer sen när man valt ut en leverantör? Det finns väl en del misstag som man inte avser att upprepa?

Re: M33?

Postat: tisdag 08 september 2015 13:16
av darthjpp
Odd skrev:Vad händer sen när man valt ut en leverantör? Det finns väl en del misstag som man inte avser att upprepa?
Ett existerande provexemplar skall tas till Göteborg för provkörningar, enligt tidplan våren 2016.
Gissningsvis fastställs ett prototyputförande på inredning, antal dörrar, hyttutformning mede mera för två-tre prototypvagnar, som sedan kan levereras för utökade provkörningar vid årsskiftet 2016/17, med leverans av serievagnar från hösten 2017.

Re: M33?

Postat: torsdag 14 april 2016 18:42
av Niklausson
Några nyheter kring m33 eller är det forfarande något som bara pratas bakom stängda dörrar (hemligt)??

Re: M33?

Postat: fredag 15 april 2016 1:47
av darthjpp
Niklausson skrev:Några nyheter kring m33 eller är det forfarande något som bara pratas bakom stängda dörrar (hemligt)??
Tilldelningsbeslut väntas före sommaren. Tills dess är allt hemligt.

Re: M33?

Postat: fredag 15 april 2016 17:31
av darthjpp
darthjpp skrev:
Niklausson skrev:Några nyheter kring m33 eller är det forfarande något som bara pratas bakom stängda dörrar (hemligt)??
Tilldelningsbeslut väntas före sommaren. Tills dess är allt hemligt.
Tilldelningsbeslutet kom idag.

http://www.goteborgssparvagar.se/tillde ... nar-klart/

Det blir Bombardier Transportation Sweden AB/Vossloh Kiepe GmbH som vann upphandlingen. Avtal kan skrivas den 26/4 om ingen av de andra deltagarna överklagar beslutet till förvaltningsrätten.

Vagnarna baseras på Flexity plattformen. Två vagnar beräknas anlända hösten 2018 för tester, och de första 40 vagnarna skall vara levererade till 2020. Det finns en option på ytterligare 60 vagnar, som kan beställas upp till 45 meter.
10 vagnar i den första serien kommer att vara tvåriktningsvagnar.

Re: M33?

Postat: fredag 15 april 2016 17:43
av Niklausson
darthjpp skrev:
darthjpp skrev:
Niklausson skrev:Några nyheter kring m33 eller är det forfarande något som bara pratas bakom stängda dörrar (hemligt)??
Tilldelningsbeslut väntas före sommaren. Tills dess är allt hemligt.
Tilldelningsbeslutet kom idag.

http://www.goteborgssparvagar.se/tillde ... nar-klart/

Det blir Bombardier Transportation Sweden AB/Vossloh Kiepe GmbH som vann upphandlingen. Avtal kan skrivas den 26/4 om ingen av de andra deltagarna överklagar beslutet till förvaltningsrätten.

Vagnarna baseras på Flexity plattformen. Två vagnar beräknas anlända hösten 2018 för tester, och de första 40 vagnarna skall vara levererade till 2020. Det finns en option på ytterligare 60 vagnar, som kan beställas upp till 45 meter.
10 vagnar i den första serien kommer att vara tvåriktningsvagnar.
Ansaldobreda var inte ens med, ahahaha snacka om att man har lärt sig efter sina (andras) misstag :lol: Man har inte kommit ut med typ en modelbild än eller? Vad tror ni om Flexity, är det en bra vagn?