Ytterligare litegranna från Lidingön...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
- Hechtwagen
- Inlägg: 3561
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...
Hade man inte kunnar ta vagnskorgen från 324 (sist levererade A30) och modifiera tillbaka den lätt och sedan flyttat över delarna från 373 till den redan rostfria uppriktade och rostskyddade vagnskorgen? På så vis skulle man slippa kostbar rostsanering av 373 vilket ändå kräver näst intill total demontering av vagnen. Att en A24 har rosthål i korgsidorna är dock inte så farligt utan snarare en estetisk fråga, värre då när golv och balkar är angripna.
Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...
Bra jobbat! Nu känns det lugnt. Och så ser jag att boggierna är förberedda för det signalsäkerhetssystem för Museispårvägen i Malmköping som kommer att införas. Tågstavarna kommer tydligen att slopas. Det betyder en första gradvis och oundviklig övergång till modern teknik, så med tiden kommer nog bemanningsproblemen i Mkp att kunna lösas med förarlös körning1 skrev:Törhända är det inte "litegranna" men dock från Lidingö.
Våra tekniker i Malmköping hade en bråd tid att plocka ihop "bra att ha" i AGA. Nu kan vi med förtröstan se framtiden an för våra "Ängby-vagnar" när det gäller reservdelar.
Kanske knappast "delar" men ack så viktiga, sprillans nyrenoverade boggier, både driv och löp...!
Notera gärna de helt nytillverkade portarna till verkstaden. Undersköna giganter som märkbart kommer att höja temperaturen i kåken under vinterhalvåret!
Hälsningar / Richard

Veven på kaffe och plattan i mattan!
-
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...
Var och snokade runt lite i Veddesta igår, kunde inte få en bra överblick men som jag uppfattade stod ett gäng oskrotade Lidingövagnar närmast infarten till området. Kanske fortfarande tid att rädda lite till, någon som har behörighet kanske kan kolla upp det?Hechtwagen skrev:Hade man inte kunnar ta vagnskorgen från 324 (sist levererade A30) och modifiera tillbaka den lätt och sedan flyttat över delarna från 373 till den redan rostfria uppriktade och rostskyddade vagnskorgen? På så vis skulle man slippa kostbar rostsanering av 373 vilket ändå kräver näst intill total demontering av vagnen. Att en A24 har rosthål i korgsidorna är dock inte så farligt utan snarare en estetisk fråga, värre då när golv och balkar är angripna.
Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...
Snälla, inte en till "Kuba"-liknande historia om Mkp....RR skrev:Bra jobbat! Nu känns det lugnt. Och så ser jag att boggierna är förberedda för det signalsäkerhetssystem för Museispårvägen i Malmköping som kommer att införas. Tågstavarna kommer tydligen att slopas. Det betyder en första gradvis och oundviklig övergång till modern teknik, så med tiden kommer nog bemanningsproblemen i Mkp att kunna lösas med förarlös körning1 skrev:Törhända är det inte "litegranna" men dock från Lidingö.
Våra tekniker i Malmköping hade en bråd tid att plocka ihop "bra att ha" i AGA. Nu kan vi med förtröstan se framtiden an för våra "Ängby-vagnar" när det gäller reservdelar.
Kanske knappast "delar" men ack så viktiga, sprillans nyrenoverade boggier, både driv och löp...!
Notera gärna de helt nytillverkade portarna till verkstaden. Undersköna giganter som märkbart kommer att höja temperaturen i kåken under vinterhalvåret!
Hälsningar / Richard
Du och vi vet ju hur dåligt folk hanterar detta på forumet efter en sådan historia:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 00#p308947
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...
Men snälla rara! Inbillar du dig verkligen att någon skulle ta detta med förarlös körning i Malmköping på fullaste allvar? Man tar sig för pannan, hur konspirationsrädd får man egentligen vara?roggek skrev:Snälla, inte en till "Kuba"-liknande historia om Mkp....RR skrev:
Bra jobbat! Nu känns det lugnt. Och så ser jag att boggierna är förberedda för det signalsäkerhetssystem för Museispårvägen i Malmköping som kommer att införas. Tågstavarna kommer tydligen att slopas. Det betyder en första gradvis och oundviklig övergång till modern teknik, så med tiden kommer nog bemanningsproblemen i Mkp att kunna lösas med förarlös körning
Du och vi vet ju hur dåligt folk hanterar detta på forumet efter en sådan historia:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 00#p308947
Jag vidhåller därför att förarlös körning i MKP är den enda tänkbara framtidsmodellen, så får vi se hur många förutom dig som är rädda för att det skall tas på allvar!
Och f.ö. så klappar som alltid mitt hjärta alldeles speciellt för det som görs i MKP (och på DjL!), inkl. att man varit kloka nog att ta hand om nödvändiga "reservdelar" för de bevarade f.d. Ängby- och Lidingövagnarna i de olika skepnader som de haft. Och att man noga jobbar på generationsförnyelsen på ett så föredömligt sätt.
Fram för modern teknik - även på museibanor, eller.....??
/Ragnar Thörnblom
Veven på kaffe och plattan i mattan!
Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...
Jag är tillräckligt gammal och erfaren för att kunna se saker och ting på ett nyanserat sätt ( till skillnad från t ex Joakim W, som trodde på fullaste allvar på Kubahistorien, och sedan när sanningen uppdgades hota med att lämna forumet för gott. Det står i inlägget jag citerade till).RR skrev:Men snälla rara! Inbillar du dig verkligen att någon skulle ta detta med förarlös körning i Malmköping på fullaste allvar? Man tar sig för pannan, hur konspirationsrädd får man egentligen vara?
Jag vidhåller därför att förarlös körning i MKP är den enda tänkbara framtidsmodellen, så får vi se hur många förutom dig som är rädda för att det skall tas på allvar!
Joakim W skrev:Även om humor kan vara bra, känns det jäkligt oseriöst att gå ut i ett forum och skriva om det som om det vore sant... Så nu ska jag försöka hålla mig borta från detta forum, om det är så där det går till här.
Därför tycker jag det bara är fånigt att konspirera ihop ännu en historia om A30-boggier, nytt signalsystem och förarlös körning i Malmköping...
Någon kan ju tro på det...
Och enstaka personer på forumet tror tyvärr benhårt på allt som du och Nr 1 skriver...De ser er som "gudar" möjligen och allt som ni säger och gör är den rätta tron...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...
Det handlar inte om att jag trodde på det, utan att man SKRIVER det som om att det vore sant. Då många på detta forum har insyn i olika verksamheter, bla. SL's, så tror man ju på det som skrivs. Du säger ju själv, att man inte ska tro på allt som skrivs på internet, för det är så mycket lögn här. Men snälla, ändra på det då istället för att ljuga ihop en historia tillsammans som gör så det blir fler lögner här.roggek skrev:Jag är tillräckligt gammal och erfaren för att kunna se saker och ting på ett nyanserat sätt ( till skillnad från t ex Joakim W, som trodde på fullaste allvar på Kubahistorien, och sedan när sanningen uppdgades hota med att lämna forumet för gott. Det står i inlägget jag citerade till).RR skrev:Men snälla rara! Inbillar du dig verkligen att någon skulle ta detta med förarlös körning i Malmköping på fullaste allvar? Man tar sig för pannan, hur konspirationsrädd får man egentligen vara?
Jag vidhåller därför att förarlös körning i MKP är den enda tänkbara framtidsmodellen, så får vi se hur många förutom dig som är rädda för att det skall tas på allvar!
Joakim W skrev:Även om humor kan vara bra, känns det jäkligt oseriöst att gå ut i ett forum och skriva om det som om det vore sant... Så nu ska jag försöka hålla mig borta från detta forum, om det är så där det går till här.
Därför tycker jag det bara är fånigt att konspirera ihop ännu en historia om A30-boggier, nytt signalsystem och förarlös körning i Malmköping...
Någon kan ju tro på det...
Och enstaka personer på forumet tror tyvärr benhårt på allt som du och Nr 1 skriver...De ser er som "gudar" möjligen och allt som ni säger och gör är den rätta tron...
Nåja, kan säga att jag fortf. läser och postar lite här (då man kan få reda på mycket intressanta saker), men har tröttnat rejält på allt trams som skrivs här... (Nej, nu har jag gått för OT, så ta bort detta ifall det är emot reglerna)
Men om framtidens spårvagnar är förarlösa, måste vi ju anpassa oss efter det någon gång väl..?!

Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...
Jaja, snart kommer väl någon och "påstår" att en del av Lidingöbanans nedplockade gamla 2 och 3-skens ljussignaler också fraktats till Malmköping för ett framtida nytt signalsystem... 

"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...
För min del har jag nu debatterat färdigt i detta ämne! Det finns tydligen annars risk för att det spårar ur totalt. Att kunna skilja mellan skämt och allvar är uppenbarligen inte en förmåga som alla besitter. Kul är det i alla fall att man tar vara på nödvändiga reservdelar i MKP.roggek skrev:Jaja, snart kommer väl någon och "påstår" att en del av Lidingöbanans nedplockade gamla 2 och 3-skens ljussignaler också fraktats till Malmköping för ett framtida nytt signalsystem...
Så ha det så gott alla konspirationsteoretiker!
/Ragnar Thörnblom
Veven på kaffe och plattan i mattan!
Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...
Back on track nurå...
Spår 3-6 i vagnhallens västra ände är nu till ända.Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...
Vi har alla lite olika psyken. Några kan inte uppfatta skämt och metaforer utan suger in allt med hull och hår - inte mycket attRR skrev:För min del har jag nu debatterat färdigt i detta ämne! Det finns tydligen annars risk för att det spårar ur totalt. Att kunna skilja mellan skämt och allvar är uppenbarligen inte en förmåga som alla besitter. Kul är det i alla fall att man tar vara på nödvändiga reservdelar i MKP.roggek skrev:Jaja, snart kommer väl någon och "påstår" att en del av Lidingöbanans nedplockade gamla 2 och 3-skens ljussignaler också fraktats till Malmköping för ett framtida nytt signalsystem...
Så ha det så gott alla konspirationsteoretiker!
/Ragnar Thörnblom
göra åt det....
Som jag så ofta har skrivit - var kritisk!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...
Det roliga är att somliga trodde att just det skulle ske redan 1993 då Lidingöbanan fick ATC (obs sant), aktuella personer hade tydligen inte insett att ATC var en påbyggnad på signalsystemet och inte en ersättning för detroggek skrev:Jaja, snart kommer väl någon och "påstår" att en del av Lidingöbanans nedplockade gamla 2 och 3-skens ljussignaler också fraktats till Malmköping för ett framtida nytt signalsystem...

Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...
När någon skriver "obs sant" är det ofta lite mindre sant - annars skulle man ju inte behöva skriva så!
Men i det här fallet tror jag förbehållslöst på lämnade uppgifter....
Men i det här fallet tror jag förbehållslöst på lämnade uppgifter....
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...
Här var det väl rätt uppenbart att du skojade.RR skrev:För min del har jag nu debatterat färdigt i detta ämne! Det finns tydligen annars risk för att det spårar ur totalt. Att kunna skilja mellan skämt och allvar är uppenbarligen inte en förmåga som alla besitter. Kul är det i alla fall att man tar vara på nödvändiga reservdelar i MKP.roggek skrev:Jaja, snart kommer väl någon och "påstår" att en del av Lidingöbanans nedplockade gamla 2 och 3-skens ljussignaler också fraktats till Malmköping för ett framtida nytt signalsystem...
Däremot var det väl inte så uppenbart att nåt metalljox som påstods vara för att modifiera strömavtagare för Kuba-drift faktiskt skulle vara ett skämt - det enda som för en utomstående verkligen gav ett "det är nog ett skämt"-varning är väl att politisk färg på landstingets majoritet v.s. Kuba inte alls stämmer överens, ungefär.
(Men i och för sig - om nu Lidingöbanan av någon obegriplig anledning får ATC-grejer utbytta ( - duger det inte att flytta ATC från de gamla vagnarna till nya?) så är det väl inte helt otänkbart att faktiskt ha museidrift av ett sådant system även om det nog hade varit troligare att själva signalsystemet hade fått styra någon modelljärnväg eller liknande.
Visserligen en järnvägsfråga snarare än en spårvägsfråga men jag tycker ändå att det är lite synd att det inte verkar finnas så värst mycket lite mer avancerad/modern signalteknik i museidrift. Visst finns det vissa undantag men oftast är det väldigt semafor-och-tågstav-mässigt).
Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm har kollektivtrafikljussignaler, något som t ex man skulle kunna införa i Malmköping:M_M skrev:Visserligen en järnvägsfråga snarare än en spårvägsfråga men jag tycker ändå att det är lite synd att det inte verkar finnas så värst mycket lite mer avancerad/modern signalteknik i museidrift. Visst finns det vissa undantag men oftast är det väldigt semafor-och-tågstav-mässigt).
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
- Leif Spångberg
- Inlägg: 146
- Blev medlem: fredag 01 april 2011 20:48
Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...
Nja, nu stämmer väl inte rubriken till fullo, men ganska nära i de svart-vita bilderna.
Hursomhelst, efter att ha läst en annan tråd (vet ej hur man länkar) begav jag mig till Jakobsberg i förmiddags för att se huruvida det fanns några kvarvarande vagnar. Tämligen svårt att fotografera, då både access till området och drönare med kamera saknas. Men efter att ha plöjt igenom brännässlor, myrstackar o diverse, bidde resultatet följande...
-

-

-

-

-

-

-
Från själva arbetena på Lidingöbanan har jag inget att rapportera. Dock verkar ju de tidigare spårarbetena vid Ropsten ha gått bra och undan med stor iver o full fart...
-

-

-
/Leif, som tack-o-lov saknar både stor tomt, cash, firma, tillstånd samt ffa handlaget...
Hursomhelst, efter att ha läst en annan tråd (vet ej hur man länkar) begav jag mig till Jakobsberg i förmiddags för att se huruvida det fanns några kvarvarande vagnar. Tämligen svårt att fotografera, då både access till området och drönare med kamera saknas. Men efter att ha plöjt igenom brännässlor, myrstackar o diverse, bidde resultatet följande...
-

-

-

-

-

-

-
Från själva arbetena på Lidingöbanan har jag inget att rapportera. Dock verkar ju de tidigare spårarbetena vid Ropsten ha gått bra och undan med stor iver o full fart...
-

-

-
/Leif, som tack-o-lov saknar både stor tomt, cash, firma, tillstånd samt ffa handlaget...
Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...
Tack för dessa som vanligt superba bilder!
Enligt förgrunden på sista Barkarbybilden så tycks man kunna se de ganska så bra från järnvägen.
En liten X40-tur (dubbeldäckare) kanske skulle göra susen?
Hamnade alla Lidingövagnarna i Barkarby eller är de spridda på flera Stenaanläggningar?
Var Hallstahammar en lika stor anka som Cuba?
218
Enligt förgrunden på sista Barkarbybilden så tycks man kunna se de ganska så bra från järnvägen.
En liten X40-tur (dubbeldäckare) kanske skulle göra susen?
Hamnade alla Lidingövagnarna i Barkarby eller är de spridda på flera Stenaanläggningar?
Var Hallstahammar en lika stor anka som Cuba?
218
Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...
Bortsett fra det psykopolitiske; hvor stort problem ville det vært å ha latt de to banene gå over til høyrekjøring i 1967 og fortsette å kjøre til Hummelgården?
Mvh Bjørn
Mvh Bjørn
-
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...
Nema problema, de hade ju redan högertrafik på Lidingö, spårvagnarna alltså, men som sagt, framtiden var bilarnas enligt amerikansk förebild, dom var ju snabba att förhindra vidare trådbusskörning 1964 också.996 skrev:Bortsett fra det psykopolitiske; hvor stort problem ville det vært å ha latt de to banene gå over til høyrekjøring i 1967 og fortsette å kjøre til Hummelgården?
Mvh Bjørn
@ Leif Spångberg https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=36335
Jag tog också ett gäng bilder när jag smög omkring där, får väl lista ut något sätt att visa dom här, förresten Leif, har du en dyrbar systemkamera med ett häftigt teleobjektiv eftersom du kunde ta sådana närbilder? Har själv en över 35 år gammal Minolta, bilderna nu tar jag med en SONY Cyber-shot.