Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av 2763 »

218 skrev:Varför ska vi tänka oss att slänten inte finns där när den faktiskt gör det?
Det skrev jag inte.

Jag skrev att om slänten inte fanns där (nu är det väl inte helt säkert att den finns, den kan så att säga vara bortplöjd) hade det varit möjligt att tåget hade styrt undan huset och att konsekvenserna blivit annorlunda? Det är en rätt typisk frågeställning för att förbättra säkerheten i en miljö att man tittar på hur miljön i sig har bidragit till att förvärra/lindra olyckans konsekvenser.

Det är väl också ett av de krav som ställs i lagar m.m. när det gäller olycksutredningar på järnväg.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Aftonblaskan skriver om olyckan igen.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Hans W

Inlägg av Hans W »

Odd skrev:Aftonblaskan skriver om olyckan igen.
Se där ja, en ny teori, riktigt plausibel denna gång.

Det jag tycker är riktigt otrevligt i detta sorliga fall är att man från olika ansvariga håll gått utmed att en person skall ha "stulit" tåget, det är ju mycket grova anklagelser innan man har alla fakta. Sådana öppna personanklagelser brukar man ju avålla sig i från i Sverige även i fall som är betydligt mer uppenbara än detta.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Det här är ju fullkomligt groteskt! vad är det för säkerhetskultur som utvecklats ute i Neglingekotteriet?

"Vanligt att säkerhetsgreppet som det egentligen heter, kopplas bort med en sten eller en annan tyngd när det är kallt". Och förarhytter lämnas aktiverade med környckeln i? Såvitt jag kan se finns inget i TRI Jvg som tillåter eller ursäktar sådana beteeenden, då måste det ha utvecklats någon lokal praxis i undervegetationen. Ett tåg skulle alltså ha lämnats aktiverat, med környcklar i och med säkerhetsgreppet manipulerat? Om det verkligen är så måste huvuden rulla? Vad f-n är det man håller på med i Neglinge. Fast där har ju inte funnits någon lokal ansvarig ledning på länge!

Nu försöker nog SL tillämpa den sk. skuldfördelningsmetoden, dvs. eftersom det inträffade är allas fel (lokal säkerhetskultur) så är detta lika att det är ingens fel :evil:
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Har det stått i Aftonbladet så är det sant. :roll:

HS
spårsnoken

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan.

Inlägg av spårsnoken »

Odd skrev:
spårsnoken skrev:
MWE skrev:Jag har svårt att frigöra mig från att detta är ett attentat av något slag. I alla fall förefaller händelsen avsiktlig. Vederbörande måste ju på något sätt ha skaffat sig grundläggande kunskaper i hur körkontrollerna används. Och hur växlings- och tågvägar ligger för att komma ut från Neglingedepån och ut på linjen mot Saltsjöbaden. Och hur kunde vederbörande komma över en környckel? TLC Neglinge är i alla händelser obemannad nattetid (liksom TLC Aga). Det måste vederbörande också känt till.
-------------------------------------------
Varför ta till sabotageteorin med en gång? Antag att det i stället var så att städerskan (som var inhyrd från ett städbolag; 90% av dessa är utländska och de flesta har aldrig sett ett tåg i sitt hemland) på något sätt oavsiktligt kommit åt körreglage och fått tåget att röra sig. Vi vet att környckeln var kvarglömd och att om förarhytten var låst vet vi inte men det spelar ingen roll eftersom städerskan hade nyckel till hyttdörren och också uppdrag att städa detta utrymme. Vi vet också att spårspärren var nedfälld så det fanns inget som hindrade en tågrörelse ut på linjen.

mvh/spårsnoken
Hur vet du allt detta? Har du fått det från media? Hur vet du att dina källor har rätt? Vad jag vet så är det fortfarande under utredning och tillförlitliga uppgifter om omständigheter borde därför inte heller ha läckt ut ännu.
------------------------
Ja, nu verkar det ju som om det var så i alla fall. Olyckligt är givetvis att SL i ett tidigt stadium gick ut och anklagade städerskan för 'stöld' av tåget. I media på andra sidan jordklotet (detta blev ju snabbt en världsnyhet) sa man faktiskt att städerskan hade kapat tåget.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Kanske läge för en och annan som "vet hur det gått till", på detta forum och annorstädes, att be om ursäkt?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Odd

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan.

Inlägg av Odd »

spårsnoken skrev: ...
Varför ta till sabotageteorin med en gång? Antag att det i stället var så att städerskan (som var inhyrd från ett städbolag; 90% av dessa är utländska och de flesta har aldrig sett ett tåg i sitt hemland) på något sätt oavsiktligt kommit åt körreglage och fått tåget att röra sig.
...
mvh/spårsnoken
Jag får pudla och erkänna att jag läst slarvigt, missade nog att det stod oavsiktigt och då får det hela en helt annan innebörd. Den 15 januari 2013, 18:20 uttryckte jag tvivel om uppgifterna som florerade:
Odd skrev:Är man säkra på att det är städaren som har kört tåget.
...
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

En annan som borde be om ursäkt är handläggande åklagare, som var snabb med att fatta ett anhållandebeslut, trots att den arma kvinnan låg medvetslös på sjukhus. Förresten borde väl anhållandetiden löpa ut snart. Är det någon som tror att det blir aktuellt med en häktningsframställan?

Hoppas nu att SL:s säkerhetsdirektör Lars H Ericsson, som jag känner som en elak j-v-el, tar i med hårdhandskarna! Om den här teorin visar sig hålla så är det ett antal personer sysselsatta vid Neglingedepån som för sin egen bekvämlighets skull systematiskt har brutit mot säkerhetsreglerna i TRI Jvg.
Senast redigerad av Tagbitaren den torsdag 17 januari 2013 16:43, redigerad totalt 1 gånger.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Henrik Schütz skrev:Har det stått i Aftonbladet så är det sant. :roll:

HS
Jag kan ju ha andra källor också, som pekar i samma riktning.
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Tagbitaren skrev:
Henrik Schütz skrev:Har det stått i Aftonbladet så är det sant. :roll:

HS
Jag kan ju ha andra källor också, som pekar i samma riktning.
Det är du inte ensam om.
Bantekniker
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Om det nu är så att någon har manipulerat säkerhetsgreppet, vad finns det då för möjligheter att se till att detta inte blir lika möjligt? Regler kommer inte att hjälpa, för dom som vill manipulera kommer ändå att försöka. En vore kanske att bygga om det så att en aktiv rörelse krävs vart 20:te sekund, tex antingen genom "motion" av säkerhetsgreppet och/eller att man byter körläge, såvida det inte redan är i bromsläge. Borde inte vara en så jättesvår åtgärd.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Odd skrev:Om det nu är så att någon har manipulerat säkerhetsgreppet, vad finns det då för möjligheter att se till att detta inte blir lika möjligt? Regler kommer inte att hjälpa, för dom som vill manipulera kommer ändå att försöka. En vore kanske att bygga om det så att en aktiv rörelse krävs vart 20:te sekund, tex antingen genom "motion" av säkerhetsgreppet och/eller att man byter körläge, såvida det inte redan är i bromsläge. Borde inte vara en så jättesvår åtgärd.
Det där är ett elände - om du körde Citadisvagnen som var på besök på Lidingö 2007 så skulle du nog inte föreslå något sådant.

Jag tror att lösningen ligger i en skärpt säkerhetskultur i Neglinge. Är detta ett stort problem på någon annan lokalbana? Nej, knappast. Det verkar som man har skapat sin egen lilla värld därute. Det var väldigt påtagligt under CB:s tid.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

2763 skrev:
218 skrev:Varför ska vi tänka oss att slänten inte finns där när den faktiskt gör det?
Det skrev jag inte.

Jag skrev att om slänten inte fanns där (nu är det väl inte helt säkert att den finns, den kan så att säga vara bortplöjd) hade det varit möjligt att tåget hade styrt undan huset och att konsekvenserna blivit annorlunda? Det är en rätt typisk frågeställning för att förbättra säkerheten i en miljö att man tittar på hur miljön i sig har bidragit till att förvärra/lindra olyckans konsekvenser.

Det är väl också ett av de krav som ställs i lagar m.m. när det gäller olycksutredningar på järnväg.

/T
Jamen varför överhuvudtaget ska vi tänka oss termer som hör till Fantasiböckernas värld till?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Odd skrev:Om det nu är så att någon har manipulerat säkerhetsgreppet, vad finns det då för möjligheter att se till att detta inte blir lika möjligt? Regler kommer inte att hjälpa, för dom som vill manipulera kommer ändå att försöka. En vore kanske att bygga om det så att en aktiv rörelse krävs vart 20:te sekund, tex antingen genom "motion" av säkerhetsgreppet och/eller att man byter körläge, såvida det inte redan är i bromsläge. Borde inte vara en så jättesvår åtgärd.
Återgår till de fjäderbelastade körspakarna? :roll:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Tagbitaren skrev:
Det där är ett elände - om du körde Citadisvagnen som var på besök på Lidingö 2007 så skulle du nog inte föreslå något sådant.

Jag tror att lösningen ligger i en skärpt säkerhetskultur i Neglinge. Är detta ett stort problem på någon annan lokalbana? Nej, knappast. Det verkar som man har skapat sin egen lilla värld därute. Det var väldigt påtagligt under CB:s tid.
Man kan göra det på bra sätt och dåliga sätt. På Göteborgsmustangerna på Djurgårdslinjen fungerar det bra.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Odd skrev:
Tagbitaren skrev:

Man kan göra det på bra sätt och dåliga sätt. På Göteborgsmustangerna på Djurgårdslinjen fungerar det bra.
Förvisso, förvisso men är problemet - bortsett från SB, då möjligen - sådant att en så drastisk åtgärd måste tas till? Jag har aldrig hört talas om att något liknande förekommit på de andra lokalbanorna. På SB däremot förefaller det ju ha varit en rutinåtgärd. Man kan naturligtvis hävda Murphys lag, men att införa tekniska barriärer mot allt fungerar ju inte heller. Om man säger att regler kommer inte att hjälpa så skulle man ju, drastiskt uttryckt kunna kasta TRI Jvg i papperskorgen.

Min erfarenhet är dessutom att man har fullt upp ändå när man kör ett spårfordon, utan att behöva tänka på att motionera säkerhetsgreppet också. I en sådan lösning kan jag tänka mig att en akustisk varning ljuder om man glömmer motioneringen, och vips har du ett nytt störningsmoment.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Henrik Schütz skrev: När det blir alkolås så löser sig mycket, personlig inloggning kan dp krävas för körning.
"När"? Har tåg dispens för att köras utan alkolås en bra bit in på E20-avtalet?
För bussar var det absoluta krav på alkolås i alla fordon från trafikstarterna på E19 och E20. Annars vite.
Användarens profilbild
FLJ

Inlägg av FLJ »

En av säkerhetsmässiga fördelarna med spårbundna trafiksystem !, är väl just avsaknaden av frihetsgrader -
så att ett fordon på drift relativt sällan behöver komma i farlig kontakt med 3:e person i omgivningen ? !

Jag kunde inte ha tänkt/formulerat det bättre själv;
Henrik Schütz skrev:...om saltsjöbanan är så farlig att det inte bör ligga hus i närheten skall den stängas.

Däremot kvarstår ftrågan hur WTC i New York kunde få bygglov när stulna flygplan kunde krascha in i dem.
HS
Har någon på forumet källa till att statens Haverikommision skulle vara inkopplade? Min primitiva tolkning
av Lagen om undersökning av olyckor (SFS_1990:712 par2 pt3) är att det inte skulle vara juridiskt nödvändigt.
Dock ska nog en massa andra instanser redan vara igång, enligt myndightsföreskriften TSFS_2011:86 om olycks-
och säkerhetsrapportering. Dock är väl inte SL_AB någon myndighet längre, så offentlighetsprincipen är väl lika
lite värd som hos affärsdrivande: Swedavia.
( För visst faller väl SL-lokalbanan:SB under definitionen Järnväg ?)
spårburen aviatör
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Tagbitaren skrev: Min erfarenhet är dessutom att man har fullt upp ändå när man kör ett spårfordon, utan att behöva tänka på att motionera säkerhetsgreppet också. I en sådan lösning kan jag tänka mig att en akustisk varning ljuder om man glömmer motioneringen, och vips har du ett nytt störningsmoment.
Det har ganska länge funnits passiva system för övervakning av att föraren är alert. Dessa system känner av alla manövrer och alla rörelser som föraren gör. Endast om föraren är blickstilla mer än t ex 20 sekunder behövs särskild motionering av körspaken. Anses dessa system inte tillräckligt säkra för att få användas i Sverige?

Och visst har väl många fordon på svenska järnvägar s k SIFA (Sicherheitsfahrschaltung) som framtvingar regelbunden "motionering" av körreglaget vid körning på sträckor utan ATC? Jag minns att SJ-lokförare upplevde detta som ett stressmoment innan ATC började införas.
/Gunnar Ekeving
Skriv svar