Oseriösa Taxi-friåkare

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
NerdBoy

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Inlägg av NerdBoy »

LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:Om vi nu ska ha pristak på taxi måste vi även diskutera vilka andra varor som ska ha pristak. Tobak har, konstigt nog, pristak men utöver det kan jag inte komma på något annat.
Men skall man ha pristak? Problemet är inte att det finns taxi-bilar som är hutlöst dyra att åka med. Problemet är att taxikunderna förutsätter att alla bilar har (ungefär) samma pris och därför inte tittar på prislistan. I många andra länder är priserna reglerade och lika för alla taxi-bilar i samma stad. Och som nyanländ turist är det inte heller lätt att veta vad jämförpris är och hur det fungerar. Och även om de vet det, så måste de också ha ett hum om vad som är rimligt pris.
Som nyanländ turist kan det också vara svårt att tolka förkortningar som "Mån" och "Sön", och för många är det främmande att använda 24-timmarsklocka.

Och även om du är noga tillsagd att bara åka med Taxi Stockholm så måste du fortfarande välja rätt bland alla "TAXI I STOCKHOLM, "TAXI STOCKSUND", "TAXI STOCKHOLM CITY", "TAXI SÖDRA STOCKHOLM", "STOCKHOLM TAXI", o s v, alla målade så att de ser ut att tillhöra samma bolag. Där borde reglerna ändras så att man inte ger tillstånd till företag som gör sina bilar förvillande lika konkurrenternas.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

NerdBoy skrev:Som nyanländ turist kan det också vara svårt att tolka förkortningar som "Mån" och "Sön", och för många är det främmande att använda 24-timmarsklocka.

Och även om du är noga tillsagd att bara åka med Taxi Stockholm så måste du fortfarande välja rätt bland alla "TAXI I STOCKHOLM, "TAXI STOCKSUND", "TAXI STOCKHOLM CITY", "TAXI SÖDRA STOCKHOLM", "STOCKHOLM TAXI", o s v, alla målade så att de ser ut att tillhöra samma bolag. Där borde reglerna ändras så att man inte ger tillstånd till företag som gör sina bilar förvillande lika konkurrenternas.
Här spånar jag lite, och föreslår saker som kanske inte är så värst realistiskt, men ändå!

Kan man sätter ett rimlighetstak för priset och bilar med pris därutöver skall markeras på något vis.
Men det ger ett par nya problem. Hur bestäms detta rimlighetstak? Hur designar man en märkning som dels är väl synligt, och dels begrips av alla? Det får ju inte uppfattas som en taxi-kedja i mängden.

Det är väl fortfarande så att länsstyrelsen har tillsyn över taxilegitimationer och att sådana är nödvändiga för att köra taxi? I så fall borde man kunna införa regler som åtminstone förbjuder förarna att stå och ragga kunder vid stoppförbud (som vid Centralens huvudentré) eller att på något sätt dölja prislistan. Och de som bryter mot reglerna skulle då bli av med taxilegitimationen. Men de stora taxi-bolagen har ju inte lyckats få bort varumärkessnyltarna så det är nog svårt att sätta dit förare som bryter mot andra regler också.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

BSB101 skrev:Om vi nu ska ha pristak på taxi måste vi även diskutera vilka andra varor som ska ha pristak. Tobak har, konstigt nog, pristak men utöver det kan jag inte komma på något annat.
Syftet med ett pristak (i det här fallet) är att du inte ska ruinera dig genom att konsumera en tjänst och först i efterhand få veta hur mycket den kostade. I de flesta andra fall har du möjlighet att få en prisuppgift innan du fullföljer köpet av varan/tjänsten. Jag tycker att pristaket är jämförbart med att du nästan alltid kan returnera en postordervara om verkligheten inte motsvarar bilden i katalogen, eller att betalsamtal alltid måste inledas med en prisuppgift så att du har en chans att lägga på luren.

En direkt parallell är att EU har infört pristak på roaming av mobiltelefoni och att motsvarande för datatrafik är på gång.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Fast pris kan du få om du ringer växeln på de riktiga växelbolagen. Men att föraren skall stå på Centralen och räkna ut priset till alla adresser i staden, tror jag inte på. Fast pris inom tullarna har prövats, men eftersom Stockholm inom tullarna är ganska stort, så blir det ganska "fyrkantigt". Det enda ställe det fungerat någolunda är väl i Malmö. Och varför skall de seriösa hålla på med sådant, när avarterna ändå får kunder? Jag tycker redan nu att de seriösa bolagens priser borde "dissa" de andra, men nej. Till och med på Arlanda, där det finns regler om fast pris för de som vill stå i "rätt" fålla, hamnar kunder i avarterna på grund av okunskap, eller att de struntar i vilket. Först när de kommer fram och det svider reagerar dom. Jag kan lova att om det gick att svälta ut avarterna skulle de seriösa göra vad som helst. Hittills utan framgång. Jag kan berätta att det fanns en "åkare"om hade en bil som mycket ofta stod på Bromma Fpl för ett antal år sedan. Han hade ett mediokert pris anslaget med tillägget att om resan gick utanför trafikområdet, som i Stockholm är Stockholms Län, så kostade det mycket mer. Alla som åkte fick betala "mycket mer" eftersom bilen hade trafiktillstånd i Malmö. Men det anmäldes och han fick sluta köra.
Senast redigerad av Sven Blomberg den onsdag 16 oktober 2013 11:31, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Hur många brancher är det inte som tar ut för faktiskt använd tid. Och enligt ditt förslag skulle kunden inte få välja väg. En kortare väg är inte alltid den billigaste med nuvarande prissättning.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Sven Blomberg skrev:Fast pris kan du få om du ringer växeln på de riktiga växelbolagen. Men att föraren skall stå på Centralen och räkna ut priset till alla adresser i staden, tror jag inte på.
Eftersom min arbetsgivare har avtal med en större taxiväxel har jag i min smarta telefon en app där jag genom att ange start- och måladresser raskt erbjuds ett fast pris. Normalt behöver man ju bara ange måladressen, och då blir det ännu enklare. Tror nog att det är fullt möjligt att erbjuda den funktionaliteten även i bilen, eftersom det enda som krävs av chauffören är att han kan knappa in en måladress (och det tror jag att de flesta taxichaufförer klarar av idag).
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Sven Blomberg skrev:Men att föraren skall stå på Centralen och räkna ut priset till alla adresser i staden, tror jag inte på.
De senaste tio taxiresorna jag har gjort har börjat med att jag har angett adressen jag ska till, och så har föraren knappat in den i sin GPS. Det känns inte som ett särskilt stort steg om föraren på samma sätt slår in adressen på sin färddator och får ett pris att erbjuda mig. Och därifrån är det vanlig marknadsekonomi - tycker jag att priset är för högt så föreslår jag ett lägre pris och ser om föraren nappar, eller så går jag ur taxin och prövar en annan. Får jag inte napp där heller så tar jag bussen istället.
Sven Blomberg skrev:Och varför skall de seriösa hålla på med sådant, när avarterna ändå får kunder? Jag tycker redan nu att de seriösa bolagens priser borde "dissa" de andra, men nej. Till och med på Arlanda, där det finns regler om fast pris för de som vill stå i "rätt" fålla, hamnar kunder i avarterna på grund av okunskap, eller att de struntar i vilket. Först när de kommer fram och det svider reagerar dom.
Det var liksom det som var poängen. Tänk dig att du kommer flygande till Arlanda och möts av en skylt med texten "BETALA INTE MER ÄN 600 KR FÖR EN TAXIRESA TILL STOCKHOLM" på ett antal olika språk, chansen att du då tar en taxi till priset 10.000:- är inte särskilt stor om föraren är tvingad att ge dig priset i förväg.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Det verkar inte som du åkt taxi från Arlanda. Det är så tydlig hänvisning som konkurrenslagen tillåter tror jag.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inge skrev: För övrigt förstår jag inte din kommentar om resvägen.
Det var med tanke på att du inte tycker att tidsaspekten skulle få finnas med i priset. Kunden väljer en kortare väg som tar avsevärt längre tid utan att behöva betala för det.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

En variant på pristak är kanske att ha ett maxbelopp som får tas ut per "transaktion" och en dyrare resa måste antingen förbetalas eller betalas med löpande delbetalningar längs vägen? Lägg till att när man nått maxbeloppet så måste taxiföraren bjussa kunden på att köra vidare till lämplig avstigningsplats, d.v.s. det duger inte att dumpa någon vid en plats som endast kan nås med bil (typ rastplats längs motorvägen). Lägg också till att kunden alltid ska ha rätt att begära att köras tillbaka till utgångsplatsen (mot maximalt samma avgift som framkörningen) om maxbeloppet nås innan den önskade destinationen är nådd.

Det går säkert att finjustera en del men något liknande detta förslag borde innebära en rätt bra självsanering av branschen. Den som verkligen har totalkris och behöver åka från Göteborg till Skövde klockan 03 en vardagsnatt är säkert ändå beredd att betala i förväg.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Det har skrivits en del i Expressen senaste tiden om taxi med höga priser och om hot mot Jonas Wahlström som varnade en turist för en taxi med hutlöst pris.

Stockholms taxipriser – snackis världen över

"Skansen-Jonas" utsatt för taxiterror

"Skansen-Jonas" om mordhoten: Inte rädd
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:Det har skrivits en del i Expressen senaste tiden om taxi med höga priser och om hot mot Jonas Wahlström som varnade en turist för en taxi med hutlöst pris.

Stockholms taxipriser – snackis världen över

"Skansen-Jonas" utsatt för taxiterror

"Skansen-Jonas" om mordhoten: Inte rädd
Jag tror , som många är inne på, att det vettigaste är att införa förhandsbetalning. Slår man in den adress som kunden efterfrågar så räknar en dator ut färdvägen och anger prise´t med hänsyn till tid på dygnet. Betalningstransaktionen tar lika lång tid i förväg som efteråt.
Finns det en snabbare men längre väg så tjänar väl normalt både chaufför och kund på detta.
Är det mycket rödljus och köer så förlorar chaufförn men det är rättvist att kunden inte betalar mer för en resa som tar längre tid och på samma sätt tjänar chaufförn om det går snabbt och är lite köer och kunden får då också en bra prestation. Får man ett orimligt pris så hoppar man naturligtvis ur bilen.
Men åker man med de etablerade så brukar det gå bra, äkte t.ex från jobbet i nattrafiken med kurir, förarn ville köra en som trodde snabbare väg. När han såg at taxametern drog iväg till rejäla summor frågade han lite försynt om jag betalade ur egen fick. Svaret var ja och då stängde han helt enkelt taxametern och tyckte att det fick räcka.... blev naturligtvis lite dricks ovanpå.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

... eller så återreglerar vi priserna.

För att inte få ett helt stelbent system så kan man kanske reglera priserna så att de får ligga inom ett visst spann som räknas på försäkringsbolagens schablonvärdesbedömning av den aktuella taxibilens värde, eller nåt sånt. Då kan det alltså fortfarande bli billigare att åka en pluttliten taxibil.
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Det kan aldrig ha varit lagstiftarens mening att det skulle bli SÅ HÄR... hur kan det tillåtas att dessa legala rånare
får fortsätta - bojkotta taxi!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

643 skrev:Det kan aldrig ha varit lagstiftarens mening att det skulle bli SÅ HÄR... hur kan det tillåtas att dessa legala rånare
får fortsätta
- Det är alltid mycket svårt att backa reformer.
- Taxinäringen döljer en del av arbetslösheten på ett sätt som är väldigt smidigt för alla politiker.
- Det finns alltjämt poänger att hämta på folks illusioner av KÅNGKURANGS; ett mono- eller oligopol skulle vara sårbart för klagomål av typen "ska det vara så förbaskat svårt att få tag i en bil".
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Det är lätt att glömma en del ting. Jag vill påminna om att avregleringen av taxi skedde i politisk enighet. Det var bara vpk som var mot. Dessutom var det en populär reform, under taximonopolet var det tidvis omöjligt att få bil. Vi som har uppnått en viss ålder minns mycket väl den så kallade "Dröjan". Det vill säga den automatiska telefonsvarare som med en dåres envishet upprepade "Taxi, var god dröj". När man slutligen fick svar blev beskedet "Finns inga bilar inne, var god ring igen". Taxikön vid centralen tog ofta en timme att forcera. Och när det var "tryck" i förorterna hade man ofta flera timmars väntetid på ställen som Vaxholm, Åkersberga, Värmdö och så vidare.

Däremot genomfördes avregleringen på ett dåligt genomtänkt sätt och man har i efterhand blivit tvungna att justera den ena detaljen efter den andra. Kvar att lösa är problemet med de oseriösa friåkarna. Men när man skall lösa det problemet så måste man också minnas att det finns många friåkare runt om i landet som driver en serieös verksamhet och som har byggt upp sin egen nöjda kundkrets.

Lösningen är alltså inte att förbjuda friåkare utan att finna på en lämplig metod att sätta stopp för överprisning. Vi behöver inte ha några rullande turistfällor som körs av skojare. Där är det ovan nämnda förslaget till betalning i förskott en tänkbar metod.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Återinför "växeltvånget". Alla måste tillhöra en registrerad "växel" med tydlig profilering av bilarna och ett minimiantal, i Stockholm, på t.ex. 50 bilar. Det måste i efterhand vara möjligt att spåra vem man har åkt med. Blir en kund missnöjd med en förares service drabbar det alla i den "växel" han tillhör vilket gör att det blir en sanering i branchen. Tyvärr har möjligheten med att vara friåkare förstörts av de som misstolkat benämningen friåkare till att vara fria från allt vad seriositet heter.
Medlem nr 266
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Men det förslaget slår ju totalt undan benen från alla centraler i landsbygden.

Jag har en kamrat som är "friåkare" i ett litet Norrlandssamhälle med ungefär 2000 invånare. Tre mil bort har vi en stad med 50.000 och två större taxibolag. Min kamrat lever på den lokala industrin samt lojalitet från de som bor på orten. Han och hans två chaffisar har vakter som är klart sämre än vad som är normalt inom taxi men de är nöjda med sin tillvaro. Samtidigt så "borde" han egentligen tillhöra den stora centralen inne i huvudorten. Men både han och chaffisarna trivs med friheten i ett lite mindre företag.

Jag har en annan kamrat som är "friåkare" i en större stad med ungefär 100.000 invånare. Han kör helt själv måndag- fredag på dagtid. That´s it. Och ibland tar han en eller annan körning för en storkund under annan tid. Men han har en stor mängd med företag och privatpersoner som har valt att utnyttja honom och hans "enbilscentral" för sina transporter.

Bägge de här personerna tycker själva att de har en bättre tillvaro än de skulle ha om de var anslutna till "den stora centralen". De tar inte ohemult mycket betalt och de lurar inte någon med sina priser. Jag tycker inte att det vore rätt att tvinga in dem i större centraler när de är nöjda och kunderna är nöjda.

Därför menar jag inte att centralens storlek skall vara avgörande. Däremot skulle det kanske vara en framkomlig väg att ställa större kvalitetskrav på även små centraler.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Att ha centraler o.s.v. innebär knappast nån direkt fördel för kunden. Det enda vettiga är att införa någon slags pristak. Exakt hur man ska definera detta låter jag vara osagt.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

M_M skrev:Att ha centraler o.s.v. innebär knappast nån direkt fördel för kunden. Det enda vettiga är att införa någon slags pristak. Exakt hur man ska definera detta låter jag vara osagt.
Jag tror nu inte direkt på pristak , förhandsbetalning känns bättre där kunden direkt kan avstå från resa.
Taxi är ju i princip den enda transport som görs till i förväg okänt pris.
Pristak blir lätt normgivande så att taket också blir golv, och det skulle bli problem med mycket diskusioner mellan myndighet och åkare om vad som är rimligt pris.
Den som vill etablera sig med extra eleganta bilar, vi lär ha ett sådant bolag på gång i Stockholm, skulle få problem om man vill ha ett högre pris.
Prisinformationen idag borde ju egentligen vara tydlig nog men kan kanske vara ännu tydligare , kanske skulle det stå ett generellt jämförpris för hela dygnet ?
Men det är märkligt att man kan få tiivaron att gå ihop långsiktigt på sådant här lurendrejeri , en fristående åkare utanför en växel borde ju annars kunna konkurrera med ett lägre pris och det var väl så det var tänkt.
Jag har bara en erfarenhet åt det här hållet och det var för evigheter sedan i Bangkok. Vi skulle till järnvägstationen en tidig morgon och glömde avtala om priset, det hade funkat bra dittills och taxi verkade billigt. Väl framme begärde föraren ett obegripligt högt oförskämt pris. Nej sa vi och erbjöd honom ett väl tiltaget pris som var långt över vad han skulle fått från lokalbefolkningen. Men han ilsknade till och stod på sig med sit pris och så kallade han till sig sina kollegor men deras attityd när dom fick höra priset vara bara att skyll dig själv det där får du lösa skjälv blanda inte in oss. Till sist fick han tag i en polis och pekade ut oss som elaka skurksar som inte ville betala, tursamt nog förstod polisen engelska , vi förklarade saken och vad vi var bereda att betala och då vände polisen bara demonstrativt ryggen till så chaufförn fick krypa till korset och ta pengarna som ändå var en god affär.
Men hur gör rättsväsendet i Sverige med sådant här ? Några turister hade fått ett pris på 250kr av en fripåkare men väl framme sa han : "nej jag sa 750kr"
En del försöker lura i turister att självklart är priset i Euro o.s.v
Låst