Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Harald
Kontakt:

Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.

Inlägg av Harald »

M_M skrev:Jag borde egentligen inte yttra mig eftersom jag inte använder dessa linjer och Järnvågenhållplatsen särskilt ofta själv, men om man utgår från att de flesta som åker med linjerna inte över huvud taget använder hållplatsen Järnvågen så blir det en förbättring för de flesta eftersom de sparar in tiden som ett hållplatsuppehåll tar.
Det första har du rätt i, men resten av resonemanget är rätt märkligt. För i stort sett varje hållplats gäller ju att de flesta som åker med linjen inte använder hållplatsen i fråga och alltså skulle få en förbättring om man drog in just den hållplatsen, men man drar ju inte in hållplatsen för det. Det är ju alla hållplatser tillsammans som ger trafikunderlaget. Varför skulle man dra in just Järnvågen?
Senast redigerad av Harald den tisdag 21 februari 2012 12:36, redigerad totalt 1 gånger.
hej

Inlägg av hej »

Järnvågen är en hållplats som används ganska flitigt. Det är en hel del som tar Lila, 114, 290, 291 västerut från Järnvågen. Avståndet till Järntorget är inte speciellt långt så man skulle inte tjäna på att åka en hållplats till med spårvagn för att byta till buss vid Stenpiren om man idag byter vid Järntorget - Järnvågen.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Harald skrev:
M_M skrev:Jag borde egentligen inte yttra mig eftersom jag inte använder dessa linjer och Järnvågenhållplatsen särskilt ofta själv, men om man utgår från att de flesta som åker med linjerna inte över huvud taget använder hållplatsen Järnvågen så blir det en förbättring för de flesta eftersom de sparar in tiden som ett hållplatsuppehåll tar.
Det första har du rätt i, men resten av resonemanget är rätt märkligt. För i stort sett varje hållplats gäller ju att de flesta som åker med linjen inte använder hållplatsen i fråga och alltså skulle få en förbättring om man drog in just den hållplatsen, men man drar ju inte in hållplatsen för det. Det är ju alla hållplatser tillsammans som ger trafikunderlaget. Varför skulle man dra in just Järnvågen?
Att jag "siktar" på just Järnvågen är för att det troligtvis är en av de hållplatser som har flest förbipasserande resenärer. Som jämförelse så torde det vara relativt få resenärer som åker förbi hållplats Bockhornsgatan (på linje 60, hållplatsen strax invid ändhållplatsen i Masthugget).

Men visst, hållplatsen får gärna finnas kvar om den har tillräckligt resandeunderlag.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

M_M skrev:Att jag "siktar" på just Järnvågen är för att det troligtvis är en av de hållplatser som har flest förbipasserande resenärer.
Jag undrar om det snarare är så att du varken bor eller särskilt ofta har ärenden i trakten och därför inte tycker att hållplatsen behövs.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Harald skrev:
M_M skrev:Att jag "siktar" på just Järnvågen är för att det troligtvis är en av de hållplatser som har flest förbipasserande resenärer.
Jag undrar om det snarare är så att du varken bor eller särskilt ofta har ärenden i trakten och därför inte tycker att hållplatsen behövs.
Jag har rätt ofta ärenden vid Järntorget men använder ytterst sällan just den hållplatsen eftersom väntetiden verkar vara kortare om man åker spårvagn, och resan från centralen-brunnsparken går nog snabbast med buss 60.

De gånger jag har något med Järnvågen att göra är då jag åker till/från Frölunda med buss istället för spårvagn.

Men visst, jag kan erkänna att jag har en del erfarenheter om till synes "onödiga" hållplatser från annat håll. På 90-talet jobbpendlade jag mellan Örebro och Kumla, och minns att en av turerna gick genom "centrala" Mosås och inte bara förbi på "gamla E3:an" trots att det under ett knappt halvårs tid var en enda person som en gång nyttjade någon av hållplatserna på den tidskostande kringelkrokomvägen...
hej

Inlägg av hej »

M_M skrev:Jag har rätt ofta ärenden vid Järntorget men använder ytterst sällan just den hållplatsen eftersom väntetiden verkar vara kortare om man åker spårvagn, och resan från centralen-brunnsparken går nog snabbast med buss 60.

De gånger jag har något med Järnvågen att göra är då jag åker till/från Frölunda med buss istället för spårvagn.
hej skrev:Järnvågen är en hållplats som används ganska flitigt. Det är en hel del som tar Lila, 114, 290, 291 västerut från Järnvågen. Avståndet till Järntorget är inte speciellt långt så man skulle inte tjäna på att åka en hållplats till med spårvagn för att byta till buss vid Stenpiren om man idag byter vid Järntorget - Järnvågen.
Det är åtminstone min erfarenhet som pendlare från hållplatsen. Linje 50, 86, 90, 91, 194 och 197 är den kanske inte lika frekvent utnyttjat men i rusningstid så är det nog oftare så att bussarna kör förbi hållplatsen Rosenlund än Järnvågen. Lila, 290 och 291 har dessutom Järnvågen som första stopp efter Nils Ericsons Terminalen på väg västerut och enda möjligheten att byta till dessa linjer om du inte vill åka genom centrala staden (och belasta Brunnsparken).
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

hej skrev:Det är åtminstone min erfarenhet som pendlare från hållplatsen. Linje 50, 86, 90, 91, 194 och 197 är den kanske inte lika frekvent utnyttjat men i rusningstid så är det nog oftare så att bussarna kör förbi hållplatsen Rosenlund än Järnvågen. Lila, 290 och 291 har dessutom Järnvågen som första stopp efter Nils Ericsons Terminalen på väg västerut och enda möjligheten att byta till dessa linjer om du inte vill åka genom centrala staden (och belasta Brunnsparken).
Och på Rosenlund stannar alltid bussen om jag åker med i alla fall...

//Tony, som väldigt sällan är ensam om att stiga av/på där.
Med reservation för tyckfel.
hej

Inlägg av hej »

2763 skrev:hej skrev:
Det är åtminstone min erfarenhet som pendlare från hållplatsen. Linje 50, 86, 90, 91, 194 och 197 är den kanske inte lika frekvent utnyttjat men i rusningstid så är det nog oftare så att bussarna kör förbi hållplatsen Rosenlund än Järnvågen. Lila, 290 och 291 har dessutom Järnvågen som första stopp efter Nils Ericsons Terminalen på väg västerut och enda möjligheten att byta till dessa linjer om du inte vill åka genom centrala staden (och belasta Brunnsparken).

Och på Rosenlund stannar alltid bussen om jag åker med i alla fall...

//Tony, som väldigt sällan är ensam om att stiga av/på där.
Olika erfarenheter men beror väl på linje och tid. Anser att innan man öppnar spårvagnstrafiken så behövs det ingen mer revision av hållplatserna längs Skeppsbron förutom möjligtvis att vändande linjer vid Brunnsparken inte borde kör in från Lilla Torget utan istället från Lilla Bommen. Detta av praktiska skäl för att minska belastningen på Fontänbron och minska antalet korsande fordon i Brunnsparken.
När väl spårvägen är öppnad så kommer Rosenlund, Skeppsbron och Lilla Torget sammanläggas till en ny hållplats Stenpiren.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

hej skrev:Olika erfarenheter men beror väl på linje och tid. Anser att innan man öppnar spårvagnstrafiken så behövs det ingen mer revision av hållplatserna längs Skeppsbron förutom möjligtvis att vändande linjer vid Brunnsparken inte borde kör in från Lilla Torget utan istället från Lilla Bommen. Detta av praktiska skäl för att minska belastningen på Fontänbron och minska antalet korsande fordon i Brunnsparken.
När väl spårvägen är öppnad så kommer Rosenlund, Skeppsbron och Lilla Torget sammanläggas till en ny hållplats Stenpiren.
Men för att en sådan ändring ska bli riktigt bra så krävs det att politikerna släpper loss en bit av sin heliga ko - Gustav Adolfs Torg. Det skulle för övrigt ändå behövas för att slippa ha "ytterbusshållplatserna" i Östra Hamngatan såpass långt norrut.

Jag passade för övrigt på att åka förbi Järnvågen idag, tog en tur med linje 90 från Lilla Torget till Frölunda Torg vid 11-tiden. Noll av/påstigande vid Järnvågen. :wink:
hej

Inlägg av hej »

M_M skrev:Jag passade för övrigt på att åka förbi Järnvågen idag, tog en tur med linje 90 från Lilla Torget till Frölunda Torg vid 11-tiden. Noll av/påstigande vid Järnvågen.
Och jag klev på tillsammans med två andra på linje 114 västerut vid halv åtta. Då hade ungefär 10 personer klivit på en Lila mot Lilla Varholmen och 5-6 på en 291 mot Fotö bara några minuter tidigare...
danneh

Inlägg av danneh »

Jag har upplevt att det är många som använder Järnvågen, framförallt för linje 290, 291 och Lila. Men även för linje 50, åker förbi där rätt ofta.
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

Fick höra idag att byggstart för Munkebäckslänken blir i år, några veckor efter sommartabellen avslutats och det beräknas vara klart nån vecka innan tidtabellsbytet i december.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
hej

Inlägg av hej »

alex87 skrev:Fick höra idag att byggstart för Munkebäckslänken blir i år, några veckor efter sommartabellen avslutats och det beräknas vara klart nån vecka innan tidtabellsbytet i december.
Det går snabbare än vad som senast sas att den skulle tas i trafik i juni 2013. :D

Har inte hört om några överklaganden över Spårväg Skeppsbron, tidsfristen gick ju ut nu i veckan för att överklaga. Är det någon som hört något?
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

hej skrev:
alex87 skrev:Fick höra idag att byggstart för Munkebäckslänken blir i år, några veckor efter sommartabellen avslutats och det beräknas vara klart nån vecka innan tidtabellsbytet i december.
Det går snabbare än vad som senast sas att den skulle tas i trafik i juni 2013. :D

Har inte hört om några överklaganden över Spårväg Skeppsbron, tidsfristen gick ju ut nu i veckan för att överklaga. Är det någon som hört något?
Även den kommer påbörjas i år lite smått...
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
danneh

Inlägg av danneh »

Det är överklagat...
hej

Inlägg av hej »

Det var inte roligt att höra men det tillhör väl det normala att någon överklagar...
Användarens profilbild
Zawaq

Inlägg av Zawaq »

Kan man på något sätt snabba på överklagningsprocessen? Ellerbdet kanske inte är tillåtet att prioritera ett fall över ett annat?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
danneh

Inlägg av danneh »

Vad sker vid ett överklagande egentligen? Är projektet "kört" nu? Eller blir det prövningar osv?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

danneh skrev:Vad sker vid ett överklagande egentligen? Är projektet "kört" nu? Eller blir det prövningar osv?
Länsstyrelsen förklarar: http://www.lansstyrelsen.se/vastragotal ... laner.aspx
hej

Inlägg av hej »

Hur lång tid beror på vad överklagandet handlar om. Första steget är att länsstyrelsen prövar ifall överklagandet är giltigt och sedan rullar processen på. Ifall det är giltigt görs en formell prövning och sedan kan det rulla på ett tag framåt beror på vad det är som har överklagats.
Skriv svar