Sida 5 av 6
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Postat: tisdag 30 oktober 2012 13:41
av LFB
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Postat: tisdag 30 oktober 2012 14:29
av Harald
Nu står det att linje 19 ska kortas av till Sörgårdsskolan, men på "kartan" som kom för ett tag sedan och fortfarande finns på deras webbplats går den till Bifrost. Västtrafiks information håller stilen, m.a.o.
Linje X var en intressant skapelse. Hur stort är resebehovet mellan Majorna och Linnégatan egentligen? Det verkar mest som om man kör där finns plats på spåren snarare än där folk behöver åka. Fast då är det lite fånigt att vända vid Linnéplatsen. Varför inte fortsätta till Sahlgrenska och koppla ihop linjen med 13. Det skulle säkert vara en attraktiv förbindelse för sjukhuspersonal och studerande vid diverse institutioner.
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Postat: tisdag 30 oktober 2012 15:14
av Jonas Gustafsson
Harald skrev:Nu står det att linje 19 ska kortas av till Sörgårdsskolan, men på "kartan" som kom för ett tag sedan och fortfarande finns på deras webbplats går den till Bifrost. Västtrafiks information håller stilen, m.a.o.
Sammanställningen är tyvärr ett hastverk!
För det första är den inte konsekvent uppbyggd. För det mesta finns gamla linjesträckningen i fetstil i rubriken följt av förändringarna med normal stil, men så har man inte gjort överallt; av naturliga skäl vad det gäller nya linjer, men det hade varit mer konsekvent att hela tiden ha ny linjesträckning i rubriken.
För det andra är det flera fel i speciellt de gamla linjesträckningarna, men även i de nya.
För det tredje är texten helt obegriplig för vissa linjer.
//Jonas G
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Postat: onsdag 31 oktober 2012 6:46
av hej
Uppgift om linje 19 är felaktig, liksom för 728. Mölndals stad har gått in och tilläggsköpt kollektivtrafik, vilket innebär att 19 fortsätter till Bifrost och linje 728 fortsätter som vanligt.
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Postat: onsdag 31 oktober 2012 21:56
av M_M
Tänk om de ändå kunde lagt ut en karta istället...
Alltså de har ju namnet på alla hållplatser, hållplatsernas positioner finns för att man ska kunna klicka upp dem i kartmojängen på hemsidan, så att bara lägga på en funktion som drar streck mellan varje hållplats för respektive linje lär inte kräva någon spjutspetskompetens...
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Postat: torsdag 01 november 2012 13:13
av IJsbeer
Stomlinjekartan är direkt pinsam! Det går inte att se vilka linjer som går vilken väg mellan Brunnsparken och Korsvägen, linje 16 ser ut att sluta vid Annedalskyrkan, och Masthugget har hamnat längs med älven, Lunden i Olskroken, och Kallebäck i Lunden! Jag förstår att det är en schematisk karta men lite rim och reson kan man väl ändå begära! Har trafikplanerarens förskolebarn fått rita in stomlinjerna?
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Postat: torsdag 01 november 2012 19:27
av M_M
Sidospår:
Är det nån som vet om det går att få loss rådatat som skickas från t.ex. Västtrafik till olika karttjänster (såsom hitta, google maps, eniro o.s.v., med reservation för att det kanske bara var en av hitta/eniro som har Västtrafiks hållplatser)?
Med den infon borde det gå att göra ett program som fixar en halvdålig geografisk karta, och med lite klureri kanske man även kan skapa en schematisk med rätt algoritmer. (Jämför hur programmet
NetRadar skapar en schematisk karta automagiskt, d.v.s. när programmet behagar fungera ö.h.t.).
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Postat: fredag 02 november 2012 9:17
av hej
Informationen på Västtrafiks hemsida har korrigerats.
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Postat: fredag 07 december 2012 20:38
av LFB
Västtrafik har nu släppt sina terminalkartor men man har beslutat att det där med vilket läge linjerna stannar vid är sekretessbelagt...
De har dock inte lagt upp en riktig linjekarta för ordinarie busslinjer.
http://www.vasttrafik.se/#!/reseinforma ... nalkartor/
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Postat: tisdag 11 december 2012 18:14
av LFB
Det nya linjenätet har nu fått smaka på verkligheten men det är nog lite tidigt att säga hur det funkar, allt ska ju trimmas in.
Har åkt Röd Express till och från Torslanda 2-3ggr och har reagerat på skyltningen då bussar mot Korsvägen är skyltade Centralstationen med ett tillägg i mindre text under där det står Korsvägen.
Än mer förvirrad blir jag av att man i andra riktningen använder både Lilla Varholmen och Göteborg i riktning västerut. De bussar som skulle gå till Järnvågen (måste väl gå till Rosenlund igentligen, va?) har jag inte sett något av...
Har för första gången fått åka extrabuss till Centralstationen, något som aldrig förekom på Lila. Jag är fullt medveten om att bussarna är lite sena men inte krävs väl extrabussar för att svälja alla på denna delen av linjen? (En buss tejpad med Orange Express märken vars nummer jag inte kommer ihåg).
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Postat: tisdag 11 december 2012 19:37
av Harald
Västtrafiks "informationsavdelning" tycks helt ha tappat kontakten med verkligheten och verkar utföra något slags rit där uppfyllande av abstrakta principer är viktigare än begriplig information. Idag såg jag f.ö. en buss skyltad "SVAR Vallhamra". Jag undrar vad frågan var.

Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Postat: tisdag 11 december 2012 19:40
av hej
Skyltningen verkar ha varit till för att föraren inte skall behöva svara på den ganska så vanliga frågan "Vart går bussen?"
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Postat: tisdag 11 december 2012 19:42
av LFB
Det blir ännu bättre i andra riktingen

SVARAmhult... Det verkar inte ha funnits plats för ett mellanrum

Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Postat: tisdag 11 december 2012 23:25
av darthjpp
Harald skrev:Västtrafiks "informationsavdelning" tycks helt ha tappat kontakten med verkligheten och verkar utföra något slags rit där uppfyllande av abstrakta principer är viktigare än begriplig information. Idag såg jag f.ö. en buss skyltad "SVAR Vallhamra". Jag undrar vad frågan var.

Frågan är givetvis: Vart är jag på väg?

Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Postat: onsdag 12 december 2012 8:55
av hej
Men svaret är väl fel, det skall väl vara 42
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Postat: onsdag 12 december 2012 16:42
av 2763
hej skrev:Men svaret är väl fel, det skall väl vara 42
Nej, det är svaret på "den yttersta frågan om Livet, universum och allting" Här var ju frågan "Vart är jag på väg" alltså är 42 fel svar.
//T
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Postat: onsdag 12 december 2012 17:15
av hej
2763 skrev:hej skrev:Men svaret är väl fel, det skall väl vara 42
Nej, det är svaret på "den yttersta frågan om Livet, universum och allting" Här var ju frågan "Vart är jag på väg" alltså är 42 fel svar.
//T
Men då är frågan felformulerad.

Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Postat: onsdag 12 december 2012 23:00
av Jourmaster
Tråden har totalt spårat ur, men på ett tämlgen underhållande sätt, därför vidtar Jourmaster ingen åtgärd.
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Postat: torsdag 13 december 2012 0:05
av M_M
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Postat: torsdag 13 december 2012 12:36
av hej
Då för vi tillbaka tråden till rubriken.
Det nya linjenätet fungerar inte helt smärtfritt
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.116 ... ler-bussar. Linje 25 har för låg turtäthet för att samla upp alla resenärer längs Björlandavägen från Sommarvädersgatan samt de boende vid Fyrklövern. Fyrklövern (hpl Wieselgrensgatan) hade tidigare tätare än 5 minutertrafik in mot stan (linje 17 och 25) nu är det 15 minuterstrafik som mest (linje 25). Ett förslag vore att låta ordinarie bussar på 17 trafikera sin gamla sträckning över Wieselgrensgatan och enbart låta förstärkningsbussarna gå den nya snabba vägen. Flest skulle nog tjäna på det.
Att köra flertalet busslinjer över Polhemsplatsen - Stampbroarna - Allén hävdades förr vara en omöjlighet pga trafikläget. Trångt och köer. Nu försöker man ändå och det slutar i formidabelt trafikkaos. Som ett trotsigt barn så får man lära sig av sina egna misstag när man inte lyssnar på erfarenheten.
Sedan är det fantastiskt att man inte lyckats ens få upp provisoriska stolpar på vissa nya hållplatser. Det är verkligen att visa att man inte vill ha resenärer.