Margretebergshallen

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av M_M »

danneh skrev:Det är ingen som har möjlighet att publicera spårplanen eller förklara lite lätt hur det skall se ut? Prenumererar nämligen inte på den tidningen.
Avstickare:

Det vore kanske dags för SS och Ringlinien att begrava eventuella återstående stridsyxor och åtminstone erbjuda nåt i stil med "var medlem i båda föreningarna till rabbaterat pris" genom att man sköter hela avgiftbetalning, fakturering, medlemsregisterhantering o.s.v. hos en valfri förening? Som boende i Göteborg känns Ringlinien närmast till hands att vara medlem i och även om det inte finns någon direkt ekonomisk faktor som hindrar att också vara medlem i SS så känns det rent subjektivt lite tårta-på-tårtamässigt att vara med i två föreningar som har rätt så överlappande syfte.

Vad gäller själva spårplanen så fritt ur minnet så är det tänkt tre spår genomhallen, två spår på västra sidan (mot berget - de spår Harald visat bilder på) och ett spår öster om hallen (invid muren som avskiljer vagnhallområdet från sen 60-talet befintliga trafikspår Marklandsgatan-Linnéplatsen). Detta östligaste spår verkar inte vara avsett för uppställning utan "annat" om jag fattade spårplanen rätt där ett antal uppställda spårvagnståg var inritade.

Om jag tolkade spårplanen/ritningen rätt så skulle det kanske kunna ha gått att klämma in ett till 30m-tåg om man byggt ytterligare ett spår där det på Haralds bilder verkar vara parkeringsplatser provisoriskt utritade. Tolkar jag ritningen fel eller finns det andra skäl till att man inte valt att göra så? Kan det vara så enkelt att man räknat fram så att vald spårlösning rymmer exakt så många vagnar som man kommer ha när återstående beställda M32 är levererade, inga befintliga vagnar är skrotade och ingen ytterligare vagnhallkapacitet byggts på annan plats?
danneh
Inlägg: 262
Blev medlem: fredag 15 oktober 2010 20:49

Re: Margretebergshallen

Inlägg av danneh »

Var förbi och kollade lite idag, de som va markerat på bilderna för parkeringsplatser är nu fullt målade (som parkeringsplatser), och används likaså. Man hade även lagt ut mer räl utefter berget, och det ser ut som man förberett att det skall gå rätt långt utefter berget.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

Det händer inte så mycket på en vecka. Jobbet kanske bedrivs på "lediga stunder" :wink: En del folk och maskiner går väl åt till de mer eller mindre akuta jobb som pågår på olika håll. Man har i alla fall börjat förbereda för spåret som ska gå längs berget:

Bild
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Margretebergshallen

Inlägg av darthjpp »

Bild
Margertebergshallen_001 by darthjpp, on Flickr

Det har hittats mer gammal räl runt Margetebergshallen.
Dessutom ligger det ca 200 meter ny räl, bockad och klar. Den är förmodligen till för nästa veckas aktiviteter.
Såg dessutom att det var uppmärkt på den nya muren med "TP spår 7" och "TP spår 6". Detta var vid de två nylagda spåren väster om hallen. Kommer det att bli 7 spår inom området?
År det någon som vet hur de numrerar spåren? Enligt tidigare inlägg så verkar det som om det blir två spår väster om hallen ( de är redan lagda) tre spår i hallen och ett öster om hallen ut mot trafikspåret. Eller blir det två spår där? Det får ju plats ett längs trafikspåret och ett längs hallen. Eller är det skyddsspåret i södra änden som får ett eget spårnummer?
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

Enligt spårplanen i Ringlinien 4/2011 blir det ett spår längs hallväggen och ett parallellt med trafikspåret.
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Margretebergshallen

Inlägg av darthjpp »

Harald skrev:Enligt spårplanen i Ringlinien 4/2011 blir det ett spår längs hallväggen och ett parallellt med trafikspåret.
Tack!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av 2763 »

Spåren numreras från berget och mot huvudspåren.

/T
Med reservation för tyckfel.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

Nu har man börjat lägga ut spår i södra änden:

Bild
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

Spårbygget sniglar på. På tre veckor har man i alla fall fått på lite asfalt på utdragsspåret:

Bild

Staketet mot linjen är rivet ett stycke och man har grävt ett par gropar:

Bild

Ett av spåren in i hallen är också påbörjat:

Bild
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Margretebergshallen

Inlägg av darthjpp »

Är det GS Banteknik själva som bygger?
Det verkar som om arbetet ligger nere när det är andra spårreperationer/spårbyten runt om i stan.
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av alex87 »

darthjpp skrev:Är det GS Banteknik själva som bygger?
Det verkar som om arbetet ligger nere när det är andra spårreperationer/spårbyten runt om i stan.
Men å andra sidan kan de inte göra så värst mycket när inga växlar har kommit än.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Margretebergshallen

Inlägg av darthjpp »

OK, så det är växlarna man väntar på.
När är det tänkt att hallen skall börja användas?
Och på samma frågeställning, hur blir det med nattuppställning på det som finns kvar av gamla Bräckebanan? Kommer det bli väktare som det var vid spårarbetet mellan Hjalmarbrantingsplatsen och Vågmästareplatsen? Eller kommer området att hägnas in med högre staket och grind?

Några frågor till det allvetande forumet :-)
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Margretebergshallen

Inlägg av darthjpp »

Var i går ute och åkte veterantåg till Kungsbacka med BJS, de hade kört ner Säröbanans gamla lokomotor dit. Man kunde även åka en öppen vagn fram och tillbaka längs perronen efter en gammal T23 diesellok (tror jag att det var)
En idé till invigningen av Vagnhallen Slottsskogen vore att köra Säröbanans gamla lokomotor på vagnhallens bangård. Är det möjligt? Spårvidden stämmer ju, och antingen lägger man en klätterväxel mellan Trafikverkets spår och Spårvägens spår, eller så tar man lokomotorn på trailer.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

Det är en tanke som jag också har haft, men tyvärr så går det inte. Järnvägsfordons flänsar är för tjocka för rännorna i spårvägens rännskenor.
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Margretebergshallen

Inlägg av darthjpp »

Harald skrev:Det är en tanke som jag också har haft, men tyvärr så går det inte. Järnvägsfordons flänsar är för tjocka för rännorna i spårvägens rännskenor.
Det var ju synd, det hade varit roligt med ett återbesök.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av M_M »

Med trailer kan det väl fungera just i hallområdet, men det är kanske högst tveksamt om det är värt besväret att köra runt med just en lokomotor. Eller sätter flänsarnas tjocklek krokben även i t.ex. växlar och inte bara i gatuspårens rännor? (Eftersom växlarna ännu inte finns på plats så krävs givetvis insiderinfo (torde vara allmän handling för den som vill gräva) eller en kvalificerad gissning. Det är kanske enklare att svara på frågan om den ställs generellt för spårvägens växlar på egen banvall?).

(Bonusfråga: vet vi att just denna lokomotor har såpass breda flänsar (just nu dessutom))?


Om det dels över huvud taget vore möjligt och dessutom enklare att flytta över fordon så skulle det säkert vara uppskattat med en muppresa inom vagnhallområdet (och om det går även kanske en bit på trafikspåret invid) med den där Säröbanemålade X16-motorvagnen som BJ äger. (Ja, om man verkligen ska överarbeta det hela så skulle man skaffa fram en omformare från likström till 16Hz att tillfälligt koppla in mellan strömavtagare och lämplig lindning på huvudtrafon, otroligt diggabelt men också otroligt ossanolikt :) ) Antagligen sätter korgbredden krokben...
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av alex87 »

darthjpp skrev:OK, så det är växlarna man väntar på.
När är det tänkt att hallen skall börja användas?
Och på samma frågeställning, hur blir det med nattuppställning på det som finns kvar av gamla Bräckebanan? Kommer det bli väktare som det var vid spårarbetet mellan Hjalmarbrantingsplatsen och Vågmästareplatsen? Eller kommer området att hägnas in med högre staket och grind?

Några frågor till det allvetande forumet :-)
Enligt uppgifter November/December..meningen är väl att det ska vara klart till nya vintertidtabellerna den 9e december (eftersom man gör tjänster för förare då). Risken finns väl att att eketrägatan behöver användas?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Margretebergshallen

Inlägg av darthjpp »

Noterade i går kväll att det anlänt träslipers, tyvärr var det lite för sent för att få en bra bild med mobilen. Jag trodde inte att man använde träslipers längre, främst av miljöskäl. (De var duktigt impregnerade med något.) Eller är det lättare att använda träslipers för växlar, eftersom det blir lite mer "justermån" innan man fäster växeln i slipern?
Övrigt spår har lagts direkt på makadam.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av M_M »

Urspårningar sker oftast i växlar, och vid urspårningar så tar träslipers bara en viss mindre skada medan betongslipers med lite tur klarar sig fint eller med inte så jättemycket otur går av helt.

Om man har träslipers och råkar ut för en urspårning så är det alltså oftast så att man klarar sig antingen helt utan större reparationer eller åtminstone klarar sig med sänkt hastighet till reparationer utförts. Med betongslipers är det inte helt ovanligt att man måste stänga av trafiken helt till man bytt ett gäng slipers.

Det är iaf den förklaring jag läst på t.ex. Postvagnen (tror jag det var), och den låter högst rimlig.

En bonusfråga är vad man impregnerar slipers med idag?

Vad gäller impregnering så torde tålighetskraven på slipers vara mycket lindrigare på dagens banvallar med makadam relativt ogräsfritt än på grusbanvallar med sand och annan växtlighet. Makadambanvall lär väl inte vara mycket fuktigare än fukten som de hårdast utsatta delarna på trähus utsätts för.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:Urspårningar sker oftast i växlar, och vid urspårningar så tar träslipers bara en viss mindre skada medan betongslipers med lite tur klarar sig fint eller med inte så jättemycket otur går av helt.
Det är en sanning med modifikation. Men det spelar ingen roll i detta fallet. Slipersarna ligger under asfalt så spelar det mindre roll. Då skall det till en väldigt häftig urspåring för att skada slipers.

Saken är den att det inte finns en befästning för rältypen som är monterad på betongsliper och jag tror att det har med att göra att det kan bli jobbigt när man kapslar in alltihopa i asfalt.
M_M skrev: En bonusfråga är vad man impregnerar slipers med idag?
Kreosot.
M_M skrev: Vad gäller impregnering så torde tålighetskraven på slipers vara mycket lindrigare på dagens banvallar med makadam relativt ogräsfritt än på grusbanvallar med sand och annan växtlighet. Makadambanvall lär väl inte vara mycket fuktigare än fukten som de hårdast utsatta delarna på trähus utsätts för.
Det är väldigt växtlighetsfritt under asfalten. Och jämförelsen mot ett trähus är relativt irellevant. Det område som går hårdast åt trä är nämligen skiftet mellan mark och luft och där brukar trähusets sockel vara av sten.

/T
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar