"Stockholms Handelskammare spårar ur"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
spårlasse

Re: "Stockholms Handelskammare spårar ur"

Inlägg av spårlasse »

LÅ1 skrev:
spårsnoken skrev:OK. Låt oss lämna käbblet för ett ögonblick. Det borde nu snart finnas siffror framme på hur många nya resenärer linje 7 har lockat; dvs. resandet på linje 7 jämfört med tidigare busstrafikering. Detta är ju A och O när det gäller nyttan av att bygga spårvägar så se till att ta fram dessa siffror snarast...

Sedan kan vi diskutera hur stor nyttan är i förhållande till kostnaderna.

mvh/spårsnoken
Linje 47/7 är väl en linje där ökningspotentialen är låg. En övervägande stor andel av Djurgårdsresenärerna åkte väl med SL redan före spårvägen. Och det är ju ingen som väljer vägen över Djurgården som alternativ till annan resväg som de använde tidigare.
Fast ändå tyder ju de signaler som sänts ut på att trafiken ökat rätt mycket i somras; men Grönan och Skanen har ju också haft fler besökare i år, och det kanske ändo vore något överdrivet ens från detta forums sida att tro det den ökniingen helt beror på Spårväg City. Däremot ingår förstås Spårväg City i hela "upplevelsepaketet", så man ska ju inte heller tro att det inte kan ha någon effekt alls; 47:an avskräckte väl närmast en del från att åka ut till Djurgården mer än nödvändigt.
twr

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:
spårsnoken skrev:OK. Låt oss lämna käbblet för ett ögonblick. Det borde nu snart finnas siffror framme på hur många nya resenärer linje 7 har lockat; dvs. resandet på linje 7 jämfört med tidigare busstrafikering. Detta är ju A och O när det gäller nyttan av att bygga spårvägar så se till att ta fram dessa siffror snarast...

Sedan kan vi diskutera hur stor nyttan är i förhållande till kostnaderna.

mvh/spårsnoken
Linje 47/7 är väl en linje där ökningspotentialen är låg. En övervägande stor andel av Djurgårdsresenärerna åkte väl med SL redan före spårvägen. Och det är ju ingen som väljer vägen över Djurgården som alternativ till annan resväg som de använde tidigare.
Djurgården är framför allt ett utflyktsmål, även om det finns såväl bostäder som arbetsplatser där. När man planerar en utflykt är kommunikationerna en faktor i beräkningen. Det handlar alltså inte om "vägen över Djurgården" eftersom ön är att betrakta som en återvändsgränd. Snarare handlar det om att spårvägen eventuellt (det återstår att se) har ökat det totala resandet till Djurgården.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Jag tror inte att spårvagnarna i sig innebär ökat resande till Djurgården, jag tror däremot att bussarna innebar minskat resande. Vilket får ungefär samma följd. :shock:
Professionell tyckare
twr

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:Jag tror inte att spårvagnarna i sig innebär ökat resande till Djurgården, jag tror däremot att bussarna innebar minskat resande. Vilket får ungefär samma följd. :shock:
Fast nu utgår du från att det finns någon form av ”naturlig” nivå på resandet till Djurgården som du jämför mot. Kan man verkligen resonera så? :D :P :D
Nu börjar det bli filosofiskt…
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

En del här menar alltså att "folk" avstod från att åka ut till Djurgården (västra delen av södra djurgården, för att vara exakt) för att de var tvungna att resa med 47:an. Det är möjligt att det var så, men jag undrar om det var så många att det skulle märkas i en mätning. Det fanns ju sätt att gå runt problemet. Färjan eller 44:ans buss från Karlaplan vissa tider. Dessutom fanns möjligheten att stiga på 47:an vid t.ex. Norra barntorget. Där kom man väl i alla fall med första bussen, och man fick nog sittplats, även om man kanske fick vänta lite längre på bussen där.

Belackarna påstår säkert att många skräms av avståndet från pendeltåg och T-bana till 7:ans hållplats vid Sergels torg.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
HSS F2

Inlägg av HSS F2 »

Jag skulle vilja påstå att sålänge 47 var det som gällde tog jag alltid Djurgårdsfärjan, alternativt promenerade. När Spårväg City togs i drift "övergav" jag färjan till förmån för spårvägen.

Går vi tillbaka riktigt långt kunde det vara intressant att jämföra resandeutvecklingen Linje 7 - Linje 47 - Linje 7. Någonting säger mig att kommunikationerna alltid fungerat bättre då 7an tagit hand om uppgiften, vare sig linjen trafikerats med jitterbuggar, A25or eller A34or. :wink:

Jag har alltid betraktat linje 47 som ett ideologiskt skämt, ett eländes elände med oräkneligt antal överfulla bussar som ersatt ett kapacitetsstarkt, effektivt transportmedel.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Det vore intressant att se statistik för färjeresenärerna till/från södra Djurgården.

Jag tror för övrigt att det mest var bussarna från snarare än till södra Djurgården som avskräckte, åtminstone för alla som är sugna på att besöka något där de flesta lämnar platsen ungefär samtidigt. Hux flux försöker för få bussar svälja för många resenärer, och det slutar med att man får sitta på hjulhuset med sin kompis i knä eller nåt sånt...
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Jag är bussintresserad (minst sagt) samt gillar Scania MaxCi. Men att sitta och trängas i en trång buss på linjerna 44 och 47 var ju något man fasade över! Än idag undviker jag att åka linjerna 1-4 om jag kan. Där kan spårvägsmotståndarna sitta och trängas utan mig!

Klart man föredrar ett rymligare fordon som går jämt och tyst på stålhjul, framför en skramlande lågentrébuss utan fjädring.
twr

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:En del här menar alltså att "folk" avstod från att åka ut till Djurgården (västra delen av södra djurgården, för att vara exakt) för att de var tvungna att resa med 47:an. Det är möjligt att det var så, men jag undrar om det var så många att det skulle märkas i en mätning. Det fanns ju sätt att gå runt problemet. Färjan eller 44:ans buss från Karlaplan vissa tider. Dessutom fanns möjligheten att stiga på 47:an vid t.ex. Norra barntorget. Där kom man väl i alla fall med första bussen, och man fick nog sittplats, även om man kanske fick vänta lite längre på bussen där.

Belackarna påstår säkert att många skräms av avståndet från pendeltåg och T-bana till 7:ans hållplats vid Sergels torg.
”Avstod” är väl inte rätt ord. Men till exempel en barnfamilj som planerar en utflykt gör väl en helhetsbedömning av för- och nackdelar med olika möjliga utflyktsmål. Det finns säkert dem som tycker att
”Gröna lund + Skansen + spårvagn” väger tyngre än ”Gröna lund + Skansen”.

Sedan stämmer det att bytet har blivit sämre, särskilt för dem som kommer med pendeltåg.

Jag vet inte hur resandet har förändrats, och hur mycket av en eventuell ökning som kan tillskrivas ”spårfaktorn”. Men jag ser inget orimligt i sig i tanken att kvaliteten på kommunikationerna skulle kunna påverka det totala resandet till ett område som i hög grad är ett utflyktsmål.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Verspieder skrev:Jag är bussintresserad (minst sagt) samt gillar Scania MaxCi. Men att sitta och trängas i en trång buss på linjerna 44 och 47 var ju något man fasade över! Än idag undviker jag att åka linjerna 1-4 om jag kan. Där kan spårvägsmotståndarna sitta och trängas utan mig!

Klart man föredrar ett rymligare fordon som går jämt och tyst på stålhjul, framför en skramlande lågentrébuss utan fjädring.
Det förekommer att det är trångt på 7:an också. Man kan få stå pressad mot dörren. I dessa fall blir betalningssäkringen sämre än med buss, eftersom konduktören också står inklämd i ett hörn utan möjlighet att utföra biljettkontroll eller -försäljning.

Men den mjuka färden gör ändå att det är bättre med den situationen på spårvagn än på en skumpig buss.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Det torde väl vara rätt få som åker med sjuan som inte ändå betalar för SL-resa på annat sätt. De enda sådana är väl de som åker SJ-tåg till centralen eller långfärdsbuss till Cityterminalen, och de som åker på enkelbiljett/stämpelremsa och uträttat ärenden i centrum så att föregående /efterföljande stämpling inte också är giltlig på sjuan.

Det vore intressant att se siffror på vilken typ av biljetter resenärerna har på sjuan, ovanstående är bara en spekulation från min sida.

Man bör nog titta på resande till Djurgården. De som reser från djurgården kan nog oftare ha en "ny" enkelbiljett på sjuan, som de annars ändå skulle behövt köpa för att kunna åka vidare med pendel/tunnelbana.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Det torde väl vara rätt få som åker med sjuan som inte ändå betalar för SL-resa på annat sätt. De enda sådana är väl de som åker SJ-tåg till centralen eller långfärdsbuss till Cityterminalen, och de som åker på enkelbiljett/stämpelremsa och uträttat ärenden i centrum så att föregående /efterföljande stämpling inte också är giltlig på sjuan.

Det vore intressant att se siffror på vilken typ av biljetter resenärerna har på sjuan, ovanstående är bara en spekulation från min sida.

Man bör nog titta på resande till Djurgården. De som reser från djurgården kan nog oftare ha en "ny" enkelbiljett på sjuan, som de annars ändå skulle behövt köpa för att kunna åka vidare med pendel/tunnelbana.
Du glömde de som bor i city. T.ex. på hotell.

Och de som reser från Djurgården men sen ändå stämplar vid T-centralen eller Centralen får ju längre övergångstid.

OBS. det här var inget indignerat inlägg, utan bara en logiskt svar på det M_M skrev! :)
Skriv svar