Re: Nyavagnar.sl.se
Postat: måndag 07 november 2011 1:53
Rätt blått vann!
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Bilden är väl närmast att betrakta som en så kallad konstnärlig rendering, alltså inte helt och hållet med verkligheten överensstämmande. Flera detaljer saknas. Det stora skåpet du nämner ska vara kvar i förarhytten men blir - efter våra synpunkter - mindre än i mock-up:en.Henrik Schütz skrev:Tja, jag ser på bilden att skåpet i förarhyttens vänstersida är borta.... Kan leva med det den där målningen, fast det vita på takplåten borde vara blått, så att vagnen inte delas i massa delar optiskt.
HS
Ja, CAF avslöjade indirekt vinnande design redan på Elmia Nordic Rail-mässan 4-6 oktober då A35 (spårvagnen alltså, inte du...) fanns på bild i CAF-montern. Jag var inte där, men jag såg bilden i tidningen Tåg (nr 11 nov 2011).A35 skrev:Jag kanske ska understryka att jag inte gör några uttalanden för SL:s räkning. Tycker det har varit rätt tyst från det hållet på senare tid. Nog borde man få tummen ur olch tala om att "såhär blir det...". [...]
bruse skrev:Nu ser ju inte jag varken Expressen eller Aftonbladet som några källor för sanningen.
Hur står sig det citatet jämfört med att citera Mark Twain?A35 skrev:bruse skrev:Nu ser ju inte jag varken Expressen eller Aftonbladet som några källor för sanningen.
"Vad är sanning?" (Johannes 18:38).
Nu när tävlingen är avslutad, har du några belägg för att något annat förslag fick fler röster?Henrik Schütz skrev:Enligt välunderrättade källor så vann INTE det förslag som fick flest röster. Det är tydligen skilnad på att vinna omröstningen och att vinna tävlingen![]()
HS
Vill du ha en filosofisk utläggning, såhär på lördagsmorgonen, Mats?M_M skrev:Hur står sig det citatet jämfört med att citera Mark Twain?A35 skrev:bruse skrev:Nu ser ju inte jag varken Expressen eller Aftonbladet som några källor för sanningen.
"Vad är sanning?" (Johannes 18:38).
Den siffrorna håller nog SL hårt på, så någon klarhet i just den frågan lär vi aldrig få. Här har man fattat ett politiskt beslut, och tack och lov valt det bästa alternativet, oavsett vad den sk. folkviljan ev. uttryckte. Ibland måste man göra så. Som t.ex. när man struntade i resultatet från 1955 års folkomröstningen om övergång till högertrafik (endast 15,5 % av rösterna var då för en övergång).twr skrev:Nu när tävlingen är avslutad, har du några belägg för att något annat förslag fick fler röster?Henrik Schütz skrev:Enligt välunderrättade källor så vann INTE det förslag som fick flest röster. Det är tydligen skilnad på att vinna omröstningen och att vinna tävlingen![]()
HS
Nej, man måste inte hålla omröstningar om man inte tänker följa resultatet.A35 skrev:Den siffrorna håller nog SL hårt på, så någon klarhet i just den frågan lär vi aldrig få. Här har man fattat ett politiskt beslut, och tack och lov valt det bästa alternativet, oavsett vad den sk. folkviljan ev. uttryckte. Ibland måste man göra så. Som t.ex. när man struntade i resultatet från 1955 års folkomröstningen om övergång till högertrafik (endast 15,5 % av rösterna var då för en övergång).twr skrev:Nu när tävlingen är avslutad, har du några belägg för att något annat förslag fick fler röster?Henrik Schütz skrev:Enligt välunderrättade källor så vann INTE det förslag som fick flest röster. Det är tydligen skilnad på att vinna omröstningen och att vinna tävlingen![]()
HS
Den jämförelsen håller väl inte? För det första offentliggjordes resultatet i folkomröstningen. För det andra respekterades resultatet, såtillvida att den planerade övergången till högertrafik ställdes in. För det tredje, när riksdagen 8 år senare gick emot resultatet gjordes det helt öppet.A35 skrev:Den siffrorna håller nog SL hårt på, så någon klarhet i just den frågan lär vi aldrig få. Här har man fattat ett politiskt beslut, och tack och lov valt det bästa alternativet, oavsett vad den sk. folkviljan ev. uttryckte. Ibland måste man göra så. Som t.ex. när man struntade i resultatet från 1955 års folkomröstningen om övergång till högertrafik (endast 15,5 % av rösterna var då för en övergång).twr skrev:Nu när tävlingen är avslutad, har du några belägg för att något annat förslag fick fler röster?Henrik Schütz skrev:Enligt välunderrättade källor så vann INTE det förslag som fick flest röster. Det är tydligen skilnad på att vinna omröstningen och att vinna tävlingen![]()
HS
Man får naturligtvis inte dra parallellen så långt som du gör. Det är trots allt skillnad på en folkomröstning och en pristävling utlyst av SL AB. Hur det "verkligen" gick till i den sistnämnda får vi nog aldrig vet, tack och lov.twr skrev:A35 skrev:Den jämförelsen håller väl inte? För det första offentliggjordes resultatet i folkomröstningen. För det andra respekterades resultatet, såtillvida att den planerade övergången till högertrafik ställdes in. För det tredje, när riksdagen 8 år senare gick emot resultatet gjordes det helt öppet.twr skrev:
Den siffrorna håller nog SL hårt på, så någon klarhet i just den frågan lär vi aldrig få. Här har man fattat ett politiskt beslut, och tack och lov valt det bästa alternativet, oavsett vad den sk. folkviljan ev. uttryckte. Ibland måste man göra så. Som t.ex. när man struntade i resultatet från 1955 års folkomröstningen om övergång till högertrafik (endast 15,5 % av rösterna var då för en övergång).
Här hävdas det att SL har hållit en tävling och redan från början haft avsikten att strunta i resultatet. Det är möjligt att det är så, men jag förstår inte riktigt varför SL skulle agera så. Och därför undrar jag om det är mer än ett rykte.