Nyavagnar.sl.se

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Re: Nyavagnar.sl.se

Inlägg av Hans Wibacke »

Rätt blått vann!
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Tja, jag ser på bilden att skåpet i förarhyttens vänstersida är borta.... Kan leva med det den där målningen, fast det vita på takplåten borde vara blått, så att vagnen inte delas i massa delar optiskt.

HS
Användarens profilbild
A35

Inlägg av A35 »

Jag kanske ska understryka att jag inte gör några uttalanden för SL:s räkning. Tycker det har varit rätt tyst från det hållet på senare tid. Nog borde man få tummen ur olch tala om att "såhär blir det...". Kanske vill man begrava pristävlingen i tysthet? Och försöker man gå in på den länk som uppgivits ovan möts man av denna bild

Bild
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Stalltips 1: Fösta vagn att få den nya designen blir en A34, eftersom det är sex sprillans nya vagnar på gång till Stockholm av den vagntypen.

Stalltips 2. Det hela presenteras på en pressträff. Någorlunda snart.

Tror/Thomas
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

Henrik Schütz skrev:Tja, jag ser på bilden att skåpet i förarhyttens vänstersida är borta.... Kan leva med det den där målningen, fast det vita på takplåten borde vara blått, så att vagnen inte delas i massa delar optiskt.

HS
Bilden är väl närmast att betrakta som en så kallad konstnärlig rendering, alltså inte helt och hållet med verkligheten överensstämmande. Flera detaljer saknas. Det stora skåpet du nämner ska vara kvar i förarhytten men blir - efter våra synpunkter - mindre än i mock-up:en.

Personligen tycker jag att det är bra att "takplåten" ovanför dörrarna målas vit. Dörrarna är så få att allt som underlättar för resenärerna att hitta dem är välkommet. :D
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

A35 skrev:Jag kanske ska understryka att jag inte gör några uttalanden för SL:s räkning. Tycker det har varit rätt tyst från det hållet på senare tid. Nog borde man få tummen ur olch tala om att "såhär blir det...". [...]
Ja, CAF avslöjade indirekt vinnande design redan på Elmia Nordic Rail-mässan 4-6 oktober då A35 (spårvagnen alltså, inte du...) fanns på bild i CAF-montern. Jag var inte där, men jag såg bilden i tidningen Tåg (nr 11 nov 2011).
Användarens profilbild
A35

Inlägg av A35 »

Och nu har man, som framgår på annan plats, fått tummen ur. Så nu är det officiellt! Roligt för Wennerholm att få figurera i andra sammanhang än bråk på krogen.

Så nu är det bara för CAF att skruva ihop A35 förserievagnen. Enligt uppgift ska den vara klar för provkörning om ungefär ett halvår. Och vackert lackerad i blått, får man anta. Längtar efter att få lägga vänsterhanden på körkontrollen och känna på vagnens 51 ton och drygt 800 kW.
Senast redigerad av A35 den torsdag 10 november 2011 19:37, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Nu ser ju inte jag varken Expressen eller Aftonbladet som några källor för sanningen.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
A35

Inlägg av A35 »

bruse skrev:Nu ser ju inte jag varken Expressen eller Aftonbladet som några källor för sanningen.

"Vad är sanning?" (Johannes 18:38).
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

A35 skrev:
bruse skrev:Nu ser ju inte jag varken Expressen eller Aftonbladet som några källor för sanningen.

Hur står sig det citatet jämfört med att citera Mark Twain? :wink:
twr

Inlägg av twr »

Henrik Schütz skrev:Enligt välunderrättade källor så vann INTE det förslag som fick flest röster. Det är tydligen skilnad på att vinna omröstningen och att vinna tävlingen :o

HS
Nu när tävlingen är avslutad, har du några belägg för att något annat förslag fick fler röster?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
A35

Inlägg av A35 »

M_M skrev:
A35 skrev:

Hur står sig det citatet jämfört med att citera Mark Twain? :wink:
Vill du ha en filosofisk utläggning, såhär på lördagsmorgonen, Mats?

Tja, mitt citat är i alla fall sådär 1800 år äldre. Om Mark Twain var en större skojare än Pontius Pilatus vet jag inte. Den senares eftermäle i de romerska källorna är i alla fall inte så gott, även om han framställs förhållandevis sympatiskt i evangelierna. Annars tycker jag nog rent allmänt att det är bättre att uttrycka sig i frågande form än att komma med tvärsäkra (och ofta obestyrkta) påståenden, en åsikt som jag önskade att jag delade med fler, t.ex. här på Forum.

Vad gäller Mark Twain (som alla vet eg. Samuel Langhorne Clemens) vill jag annars rekommendera den sanslösa novellen "Klipp bröder, klipp" om en man som fått järnvägskonduktörernas yrkesvisa på hjärnan så till den milda grad att han är nära ett nervöst sammanbrott.
Användarens profilbild
A35

Inlägg av A35 »

twr skrev:
Henrik Schütz skrev:Enligt välunderrättade källor så vann INTE det förslag som fick flest röster. Det är tydligen skilnad på att vinna omröstningen och att vinna tävlingen :o

HS
Nu när tävlingen är avslutad, har du några belägg för att något annat förslag fick fler röster?
Den siffrorna håller nog SL hårt på, så någon klarhet i just den frågan lär vi aldrig få. Här har man fattat ett politiskt beslut, och tack och lov valt det bästa alternativet, oavsett vad den sk. folkviljan ev. uttryckte. Ibland måste man göra så. Som t.ex. när man struntade i resultatet från 1955 års folkomröstningen om övergång till högertrafik (endast 15,5 % av rösterna var då för en övergång).
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Man får gratulera herrA35 till sin fina Avatar!

HS

Jag och min bror har just köpt en till A30, vi har aldrig gillat A35, dom har ju blinkers...

HS
Senast redigerad av Henrik Schütz den lördag 12 november 2011 10:54, redigerad totalt 1 gånger.
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

A35 skrev:
twr skrev:

HS
Den siffrorna håller nog SL hårt på, så någon klarhet i just den frågan lär vi aldrig få. Här har man fattat ett politiskt beslut, och tack och lov valt det bästa alternativet, oavsett vad den sk. folkviljan ev. uttryckte. Ibland måste man göra så. Som t.ex. när man struntade i resultatet från 1955 års folkomröstningen om övergång till högertrafik (endast 15,5 % av rösterna var då för en övergång).
Nej, man måste inte hålla omröstningar om man inte tänker följa resultatet.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Det vore intressant att se vilken eventuell anledning SL tar till ifall någon kräver ut röstningsresultaten genom att referera till offentlighetsprincipen :wink:
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Det smarta i dagens Sverige är att göra bolag av allt eller ha underentreprenörer, för då gäller inte offentlighetsprincipen eller medlarfriheten.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
twr

Inlägg av twr »

A35 skrev:
twr skrev:

HS
Den jämförelsen håller väl inte? För det första offentliggjordes resultatet i folkomröstningen. För det andra respekterades resultatet, såtillvida att den planerade övergången till högertrafik ställdes in. För det tredje, när riksdagen 8 år senare gick emot resultatet gjordes det helt öppet.

Här hävdas det att SL har hållit en tävling och redan från början haft avsikten att strunta i resultatet. Det är möjligt att det är så, men jag förstår inte riktigt varför SL skulle agera så. Och därför undrar jag om det är mer än ett rykte.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
A35

Inlägg av A35 »

twr skrev:
A35 skrev:
twr skrev:
Den jämförelsen håller väl inte? För det första offentliggjordes resultatet i folkomröstningen. För det andra respekterades resultatet, såtillvida att den planerade övergången till högertrafik ställdes in. För det tredje, när riksdagen 8 år senare gick emot resultatet gjordes det helt öppet.

Här hävdas det att SL har hållit en tävling och redan från början haft avsikten att strunta i resultatet. Det är möjligt att det är så, men jag förstår inte riktigt varför SL skulle agera så. Och därför undrar jag om det är mer än ett rykte.
Man får naturligtvis inte dra parallellen så långt som du gör. Det är trots allt skillnad på en folkomröstning och en pristävling utlyst av SL AB. Hur det "verkligen" gick till i den sistnämnda får vi nog aldrig vet, tack och lov.
Låst