Sida 5 av 5
Re: M31 - livslängd?
Postat: torsdag 03 mars 2011 20:52
av M_M
daniel_s skrev:En ny statisk omriktare är förmodligen en mer prisvärd investering än en nykonstruerad axelgenerator i alla fall

Nu var det iofs bara nykonstruktion av generatorfäste och fastsättning av en remskiva. Om man räknar på att det gäller en femårsperiod så borde generatorerna nog bli billigast om man från buss/lastbilsskrotar begär in offert på X antal 24V-generatorer med tillräckliga prestanda, likadana fäste och garanterad tillgänglighet i framtiden...
En annan variant vore kanske att växla linje 6 och 8 vid Gamlestadstorget dagtid, så att man får en tämligen "utomsocknesbefriad" linje Frölunda-Skånegatan-Kortedala och tursätta tåg med M28+M28 där i rusningen, och helt enkelt tydligt skylta att man inte kan köpa ombord med mynt på den linjen.
Jag erkänner att jag inte vet hur många vagnar som behövs i rusningen på de olika linjerna, men en såndär linje skulle få i stort sett samma körtid som dagens linje 8, det verkar gå ungefär sex turer per timme i varje riktning, enkel resa mellan ändhållplatserna är cirka 45 minuter. Om man lägger på ställtid så går det kanske åt 12 tåg för den linjen, fel/rätt räknat? I så fall skulle man åtminstone "göra av med" 24 av de ursprungligen 70 M28-vagnarna. Hur många M28 är kvar idag, och har någon av dessa myntautomat?
Jag inser också att en sådan linje skulle vara en försämring jämfört med idag, eftersom man skulle ta bort direktlinjen Frölunda-Angered utan att tillföra någon fördel för några resenärer (Kortedala-SKF har redan linje 7 till Frölunda-Tynnered, och jag tvivlar på att någon på Hisingen åker via Linnéplatsen-Korsvägen till nordost.
Re: M31 - livslängd?
Postat: torsdag 03 mars 2011 20:54
av M_M
En annan ombyggnadsfråga:
Har man funderat - räknat o.s.v. - på en ombyggnad av M28 och/eller M29 till att få modernt pådrag med steglös styrning?
Om man skulle bygga om minst en av vagntyperna så borde det gå att göra så att man får i princip identiskt pådrag och motorbroms på vagnar man multar även om de har lite olika utväxling/motortyp.
Det är antagligen inte värt priset dock...
Re: M31 - livslängd?
Postat: fredag 04 mars 2011 9:07
av JAgr
"Ni tror det här är enkelt, men vänta tills jag har förklarat det hela." som en rustmästare sade i värnpliktsutbildningen.
Med flera parallella generatorer så får man lätt problem med lastfördelningen som måste hanteras av regulatorerna. Vanliga regulatorer är inte utförda för parallelldrift.
Motorgeneratorn ("Omformaren") på M28 driver även två fläktar för kylning av traktionsmotorer och körmotstånd. Allt detta är sammanbyggt till en mekanisk enhet.
Detta paket bör vid ombyggnad ersättas med två statiska omriktare (en 24V och en 400V) och två fläktmotorer.
Vid omkonstruktion av 24V systemet måste man även tänka på att detta system även hanterar skenbromsarna och av denna anledning måste man säkerställa att batteriet alltid är fulladdat eller rättare, det finns marginal för att snabbt ladda upp batteriet.
Att gå över till IGBT-styrning ger inga vinster.
/JAgr
Re: M31 - livslängd?
Postat: fredag 04 mars 2011 11:46
av daniel_s
JAgr skrev:Motorgeneratorn ("Omformaren") på M28 driver även två fläktar för kylning av traktionsmotorer och körmotstånd. Allt detta är sammanbyggt till en mekanisk enhet.
Detta paket bör vid ombyggnad ersättas med två statiska omriktare (en 24V och en 400V) och två fläktmotorer.
Man kan väl låta omformaren vara kvar som fläktmotor, det gjorde Norrköping på M67K. Jag är lite osäker på hur många omriktare man satte in men jag tror att det är ett kombinerat batteriladdare och 400V-aggregat (rätta mig om jag har fel).
Re: M31 - livslängd?
Postat: fredag 04 mars 2011 13:59
av Harald
Våldsamma planer för 45 år gamla spårvagnar här. Vore det inte bättre att angripa orsaken till rycken, d.v.s brister i de gamla styrsystemen. Att byta till modernare styrsystem med bevarat kontaktorpådrag är en ganska billig åtgärd, som dessutom minskar underhållskostnaderna. Ser man dessutom till att det inte är glapp i koppel och koppelinfästningar så gör det inte så mycket att vagnarna drar lite olika.
Re: M31 - livslängd?
Postat: fredag 04 mars 2011 15:59
av M_M
Harald skrev:Våldsamma planer för 45 år gamla spårvagnar här.
Fördelen med att vara fåtöljrallare är att man kan föreslå vilka galenskaper som helst
Harald skrev:Vore det inte bättre att angripa orsaken till rycken, d.v.s brister i de gamla styrsystemen. Att byta till modernare styrsystem med bevarat kontaktorpådrag är en ganska billig åtgärd, som dessutom minskar underhållskostnaderna. Ser man dessutom till att det inte är glapp i koppel och koppelinfästningar så gör det inte så mycket att vagnarna drar lite olika.
Hjälper det fullt ut? Är inte ett problem att accelerationen/retardationen vid de olika stegen inte är tillräckligt lika mellan M28 och M29, så att hur man än gör så kommer vagnarna antingen sträva efter att sträcka eller klämma ihop kopplet?
Men visst, en variant vore att bygga om så att vagnarna antingen alltid strävar efter att trycka ihop kopplet eller alltid sträcka det,
både vid acceleration och inbromsning (och givetvis vid konstant hastighet)?
(I praktiken så skulle det alltså funka ungefär så att en av vagntyperna hoppar över första steget antingen vid bromsning eller acceleration).
En annan väg som kanske inte är så enkel vore att arrangera om motstånden till pådrag/bromsning för att jämna ut skillnaderna i karaktäristik, men jag tvivlar på att man verkligen lyckas helt.
Å andra sidan är det kanske så att Haralds förslag att se till att styrsystemet faktiskt fungerar bra skulle räcka rätt långt? Hur mycket av rycken beror på att de gamla styrsystemen inte funkar helt som man på 60-talet avsåg, och hur mycket beror på skillnader i prestanda/karaktäristik mellan vagntyperna?
Re: M31 - livslängd?
Postat: fredag 04 mars 2011 16:07
av Harald
M_M skrev:Är inte ett problem att accelerationen/retardationen vid de olika stegen inte är tillräckligt lika mellan M28 och M29, så att hur man än gör så kommer vagnarna antingen sträva efter att sträcka eller klämma ihop kopplet?
Om det inte finns något glapp, d.v.s om det inte går att sträcka eller klämma ihop kopplet, så spelar det ju ingen roll om de drar lite olika. En cykel rycker ju inte för att det bara är bakhjulet som drar eller man bromsar bara med framhjulet. En M31 rycker inte heller trots att mittdelen inte drar.
Re: M31 - livslängd?
Postat: onsdag 30 mars 2011 0:38
av Zawaq
alex87 skrev:Nej, här finns bara tre lägen (två på m32) Öppet läge - alla dörrar står öppna, tillåtet - alla dörrarna är "öppna" men man får öppna dem själv, samt stängd och då kan ingen komma in. Det går däremot hålla öppet dörr 1-2 på öppet och alla andra dörrar stängda. På m32 är det bara tillåten samt stängd, det går att öppna alla dörrar men är inget man brukar använda.
Varför brukar man inte göra det?
Re: M31 - livslängd?
Postat: onsdag 30 mars 2011 1:51
av olasand
Zawaq skrev:Varför brukar man inte göra det?
Av minst två orsaker. Vi är tillsagda att inte göra så och knappen som öppnar alla dörrar är placerad på förarbordet, inte på stolens armstöd där de andra dörrknapparna sitter. Man blir alltså tvungen att sträcka sig väl långt fram för att nå knappen för öppning av alla dörrar.
Dock skall tydligen alla M32:or byggas om under året så att det går att öppna dörrarna från armstödet också...
Re: M31 - livslängd?
Postat: onsdag 30 mars 2011 11:29
av JAgr
olasand skrev:Zawaq skrev:Varför brukar man inte göra det?
Av minst två orsaker. Vi är tillsagda att inte göra så och knappen som öppnar alla dörrar är placerad på förarbordet, inte på stolens armstöd där de andra dörrknapparna sitter. Man blir alltså tvungen att sträcka sig väl långt fram för att nå knappen för öppning av alla dörrar.
Dock skall tydligen alla M32:or byggas om under året så att det går att öppna dörrarna från armstödet också...
Tredje orsaken, kanske den huvudsakliga, är AC-anläggningen. Att spara på energi var avsikten med att inte öppna alla dörrar utan bara de som behövs.
/JAgr
Re: M31 - livslängd?
Postat: onsdag 30 mars 2011 11:38
av olasand
JAgr skrev:Tredje orsaken, kanske den huvudsakliga, är AC-anläggningen. Att spara på energi var avsikten med att inte öppna alla dörrar utan bara de som behövs.
/JAgr
Ja, jag antar att innan vi nu börjar öppna alla dörrar så kommer klimatanläggningen byggas om och förbättras så att den klarar av att kyla ner vagnen. (Nu var jag lite ironisk. Slutar med det nu...)
Re: M31 - livslängd?
Postat: onsdag 30 mars 2011 18:36
av Harald
olasand skrev:JAgr skrev:Tredje orsaken, kanske den huvudsakliga, är AC-anläggningen. Att spara på energi var avsikten med att inte öppna alla dörrar utan bara de som behövs.
/JAgr
Ja, jag antar att innan vi nu börjar öppna alla dörrar så kommer klimatanläggningen byggas om och förbättras så att den klarar av att kyla ner vagnen. (Nu var jag lite ironisk. Slutar med det nu...)
Det räcker väl inte om ni ska öppna alla dörrar. Då måste den kunna kyla hela Göteborg.

Re: M31 - livslängd?
Postat: torsdag 31 mars 2011 0:21
av Nupski
Undrar om inte m31 kommer att överleva m32?
Re: M31 - livslängd?
Postat: torsdag 31 mars 2011 12:56
av M_M
olasand skrev:JAgr skrev:Tredje orsaken, kanske den huvudsakliga, är AC-anläggningen. Att spara på energi var avsikten med att inte öppna alla dörrar utan bara de som behövs.
/JAgr
Ja, jag antar att innan vi nu börjar öppna alla dörrar så kommer klimatanläggningen byggas om och förbättras så att den klarar av att kyla ner vagnen. (Nu var jag lite ironisk. Slutar med det nu...)
Finns det nån plan/tanke bakom hur dörrarna ska användas efter ombyggnaden?
Det lär väl inte behövas mer kyla/värme än idag på de hållplatser där folk ändå nästan alltid använder alla dörrar?