Pendeltåg på Grödingebanan vore en riktigt dålig idé. Är alldeles för viktig för fjärrtågen och godstågen för att förstöra med tåg som stannar och käkar all kapacitet.Odd skrev:Ja, om det vore terrängen som var begränsande så skulle det väl ändå inte finnas några alternativ.Stefan Widén skrev:Geografin ä väl det som gör det svårt att båda gå mot Riksten och Haninge. Men då finns det en finurlig anordning som heter växlar och som kan dela linjen i två tarmar. De från Haninge kanske inte har Älvsjö som slutmål utan Flemingsberg/Sjukhuset är det som drar.
Eller så blir det en ny tarm åt andra hållet där flempan är knutpunkten.
Lite kreativt tänk så kan man få till det.
/Stefan
Men Riksten skulle ju kunna få en pendeltågsanslutning i stället. Grödingebanan passerar precis bredvid. Om man tänker ett steg till och bygger den nya rosa-grönprickiga tunnelbanelinjen med pendeltågskompabilitet så skulle linjen kunna gå Solna-Riksten med smidiga byten till Spårväg Syd i Flemingsberg och Älvsjö. Två stationer i Riksten, en på norra delen och en på "bortre, hittills inte så bebyggda" delen så skulle man vara i hamn.
Om man dessutom skulle samordnat detta med bygget av den nya stadsdelen så skulle kostnaden bli en bråkdel jämfört med vad den blir idag. Men det är som vanligt, skattebetalarna får stå för notan då politikerna och tjänstemännen inte klarar av att se helhetsperspektiv.
Spårväg syd
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårväg syd
Precis. Odds förslag skulle kräva minst två nya spår på hela sträckan Älvsjö - Riksten. Riksten är ett alldeles för litet område för att motivera något sådant.Majkey skrev:Pendeltåg på Grödingebanan vore en riktigt dålig idé. Är alldeles för viktig för fjärrtågen och godstågen för att förstöra med tåg som stannar och käkar all kapacitet.Odd skrev:Ja, om det vore terrängen som var begränsande så skulle det väl ändå inte finnas några alternativ.Stefan Widén skrev:Geografin ä väl det som gör det svårt att båda gå mot Riksten och Haninge. Men då finns det en finurlig anordning som heter växlar och som kan dela linjen i två tarmar. De från Haninge kanske inte har Älvsjö som slutmål utan Flemingsberg/Sjukhuset är det som drar.
/Stefan
Men Riksten skulle ju kunna få en pendeltågsanslutning i stället. Grödingebanan passerar precis bredvid. Om man tänker ett steg till och bygger den nya rosa-grönprickiga tunnelbanelinjen med pendeltågskompabilitet så skulle linjen kunna gå Solna-Riksten med smidiga byten till Spårväg Syd i Flemingsberg och Älvsjö. Två stationer i Riksten, en på norra delen och en på "bortre, hittills inte så bebyggda" delen så skulle man vara i hamn.
Om man dessutom skulle samordnat detta med bygget av den nya stadsdelen så skulle kostnaden bli en bråkdel jämfört med vad den blir idag. Men det är som vanligt, skattebetalarna får stå för notan då politikerna och tjänstemännen inte klarar av att se helhetsperspektiv.
Det är helt rätt att länken Fridhemsplan - Älvsjö gärna borde vara järnväg hellre än en dyr tunnel för automatspårväg som planeras nu. Men det har inget med Riksten att göra.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Eftersom sträckan var kort och inga stopp görs på den gemensamma delen så gissade jag att det skulle fungera ändå, i alla fall med kvartstrafik, men jag insåg inte att det inte längre stannar några regionaltåg och fjärrtåg i Flemingsberg. Jag flyttade trots allt därifrån för ca 18 år sedanMajkey skrev:Pendeltåg på Grödingebanan vore en riktigt dålig idé. Är alldeles för viktig för fjärrtågen och godstågen för att förstöra med tåg som stannar och käkar all kapacitet.Odd skrev:Ja, om det vore terrängen som var begränsande så skulle det väl ändå inte finnas några alternativ.Stefan Widén skrev:Geografin ä väl det som gör det svårt att båda gå mot Riksten och Haninge. Men då finns det en finurlig anordning som heter växlar och som kan dela linjen i två tarmar. De från Haninge kanske inte har Älvsjö som slutmål utan Flemingsberg/Sjukhuset är det som drar.
/Stefan

Hur som helst, vad är det för tekniskt hinder som gör att man inte kan dela Tvärbanan där en del går till Riksten och en gren till Haninge?
PS. Som tur är så har ingen ännu kommit på namnet "Rikstenstaden", vilket jag är tacksam över...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Stefan Widén
Geografin är att med utgångspunkt från Flempans Stn är det nästa 90 grader fågelvägen mellan Riksten och Haninge. Det hänger på vilka områden Huddinge ser framför sig som utvecklingsområden.
Gäller ju även Botkyrka, fortsätter man är det ju Södra Tumba som känns som det naturliga målet och visst kan med spårvägen bygga en helt ny stadsdel där, med flerfamiljshus för volymens skull.
Men jag känner inte till om det överhuvudtaget förts några sådana diskussioner. Men med erbjudande om spårväg kanske det kommer, och då kan redan befintlig bebyggelse få attraktivare kollektivtrafik än matarbussarna till Tumba. Men detta känns väldigt långt bort .....2050....minst.
Stefan
Gäller ju även Botkyrka, fortsätter man är det ju Södra Tumba som känns som det naturliga målet och visst kan med spårvägen bygga en helt ny stadsdel där, med flerfamiljshus för volymens skull.
Men jag känner inte till om det överhuvudtaget förts några sådana diskussioner. Men med erbjudande om spårväg kanske det kommer, och då kan redan befintlig bebyggelse få attraktivare kollektivtrafik än matarbussarna till Tumba. Men detta känns väldigt långt bort .....2050....minst.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Kristofer
- Kontakt:
Det stannar massor av regionaltåg (Mälartåg) i Flemingsberg. Se https://tagtidtabeller.resrobot.se/tidt ... _30028.pdf och https://tagtidtabeller.resrobot.se/tidt ... _29011.pdf tex.Odd skrev:Eftersom sträckan var kort och inga stopp görs på den gemensamma delen så gissade jag att det skulle fungera ändå, i alla fall med kvartstrafik, men jag insåg inte att det inte längre stannar några regionaltåg och fjärrtåg i Flemingsberg. Jag flyttade trots allt därifrån för ca 18 år sedan
Rikstens strandOdd skrev:PS. Som tur är så har ingen ännu kommit på namnet "Rikstenstaden", vilket jag är tacksam över...

Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Att grena av spårväg syd någonstans i Flemingsberg med en gren till Haninge och en annan som går förbi Riksten, Tumba och kanske med slutstation Vårsta hade varit något?Stefan Widén skrev:Geografin är att med utgångspunkt från Flempans Stn är det nästa 90 grader fågelvägen mellan Riksten och Haninge. Det hänger på vilka områden Huddinge ser framför sig som utvecklingsområden.
Stefan
Tvärförbindelsen kan komma i vägen för Spårväg syd
Det kanske inte var så smart av regionen att skjuta upp planeringen av dragningen när det var känt att Tvärförbindelse Södertörn börjar byggas om några år...Mitt i skrev:Trafikverket har svarat att de inte vill omöjliggöra Spårväg syd, men då dragningen inte är fastställd så går det inte att samplanera. De bygger "utifrån kända förutsättningar" och kan inte lova fri passage för en framtida spårväg, menar de.
Det klokaste kanske hade varit att bygga en spårväg i mittremsan, och få eget utrymme, planskilda korsningar och höga hastigheter på köpet. Nackdelen är förstås risken att få hållplatslägen långt från bebyggelsen och som inte är så attraktiva.Enceladus skrev:Tvärförbindelsen kan komma i vägen för Spårväg syd
Det kanske inte var så smart av regionen att skjuta upp planeringen av dragningen när det var känt att Tvärförbindelse Södertörn börjar byggas om några år...Mitt i skrev:Trafikverket har svarat att de inte vill omöjliggöra Spårväg syd, men då dragningen inte är fastställd så går det inte att samplanera. De bygger "utifrån kända förutsättningar" och kan inte lova fri passage för en framtida spårväg, menar de.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Hade man byggt Spårväg syd tidigare så hade Trafikverket haft den att rätta sig efter. Ny tycks det ii stället bli svårt att bygga spårvägen eftersom Trafikverkets tvärförbindelser strular till det på många ställen. Även för befintlig busstrafik, i alla fall under byggtiden.
"Regionen på kollisionskurs om tvärförbindelsen".
Regionen måste sätta hård press på Trafikverket (och staten) för att det ska bli gemensam projektering och bygge av dessa viktiga trafikleder.
Regionen måste sätta hård press på Trafikverket (och staten) för att det ska bli gemensam projektering och bygge av dessa viktiga trafikleder.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Intressant att kommentaren till artikeln föreslår tunnelbana till Flemingsberg, inte minst på grund av att "pendeltågen strular". Tamsons trafikpopulism, d.v.s. att prioritera befintlig trafik på bekostnad av utökad trafik, har verkligen varit en katastrof för regionen. Nu vill alla ha tunnelbana eftersom ingen tror att något annat trafikslag kan få ett lika bra trafikutbud - med rätta.LÅ1 skrev:Hade man byggt Spårväg syd tidigare så hade Trafikverket haft den att rätta sig efter. Ny tycks det ii stället bli svårt att bygga spårvägen eftersom Trafikverkets tvärförbindelser strular till det på många ställen. Även för befintlig busstrafik, i alla fall under byggtiden.
När det gäller själva sakfrågan är det ju regionen som valde att stoppa all planering i ett par år. Båda projekten började planeras ungefär samtidigt. Trafikverket kan inte förväntas sinka sina projekt bara för att regionen gör det med sina projekt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Spontant känns detta som ett ogenomtänkt förslag. Tvärförbindelser måste ha konkurrenskraftiga restider för att vara meningsfulla, och det som föreslås är en ordentlig omväg. Att det finns förtätningspotential längs sträckan behöver ju inte heller vara något negativt. Dagens tråkiga förortsbebyggelse kan kompletteras med stadsbebyggelse och tillhörande service.LÅ1 skrev:"Spårväg syd en fara för villastaden i Älvsjö".
Inga spårvagnar på min bakgård, lägg ner planerna!
Stråket Telefonplan-Solberga-Älvsjö har utvecklingspotential, speciellt med pågående och planerade förtätningar, men Spårväg syd kan inte gå via Telefonplan. Att dra Spårväg syd längs Folkparksvägen i Solberga skulle inte bara utarma ovan nämnda stråks resandeunderlag, utan också kraftigt försämra tillgängligheten längs Älvsjövägen.
Ett bättre förslag är att slå ihop linjerna 142, 173 och 803 enligt vad som föreslås i Kollektivtrafikplan 2050, d.v.s. skapa en tvärgående expresslinje mellan Telefonplan och Tyresö via Solberga, Älvsjö, Bandhagen, Hökarängen och Sköndal. I framtiden kommer det att behövas bättre trafik både i Solberga och på Örbyleden. På detta sätt får såväl Älvsjövägen som Folkparksvägen attraktiv kollektivtrafik.
Så ska hela Huddinge växa i framtiden
Bostäderna ska byggas nära kollektivtrafiken:Mitt i skrev:Huddinge är i dag Sveriges 14:e största kommun med drygt 113 000 invånare. Fram till 2050 kan kommunen växa med över 70 000 invånare – lika mycket som Kalmars befolkning – till 185 000 invånare. Det skulle göra att Huddinge skuttar förbi Linköping och placerar sig som Sveriges femte största kommun, jämfört med det invånarantal som de andra kommunerna har i dag.
Befolkningsökningen hänger ihop med den höga byggtakten av bostäder. För att de stora infrastrukturprojekten Spårväg Syd och Tvärförbindelse Södertörn ska bli av har kommunen förbundit sig att bygga ett stort antal bostäder. Och det byggs i alla kommundelar.
Det bor redan tiotusentals personer i närheten av Glömstavägen. Trots detta finns det ingen nattrafik, inte ens på helger. Hur populär blir kollektivtrafiken i ett område där alla ändå måste ha bil?Mitt i skrev:Loviseberg
Området har enligt kommunen goda förutsättningar att utvecklas till en ny stadsdel då det kommer vara välförsörjt med kollektivtrafik med hjälp av Spårväg syd och ha god tillgång till vägnätet.
Jag förstår inte sista meningen. Jag bodde i Stockholmsområdet från 1972 till 1989. Jag använde nattrafik högt räknat fem gånger - men åkte taxi nattetid desto fler. Du har inte funderat på att du använder nattrafiken betydligt oftare än genomsnittet? (OBS jag hade inte körkort när jag bodde i Stockholm så jag behövde inte bil...) Dessutom - vi hade bil. Min far åkte likväl alltid kollektivt till jobbet.
Professionell tyckare