Sida 5 av 15

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: söndag 24 januari 2010 11:37
av bark
Johan A skrev:Wow när blir det klart ?
Det senaste jag hört för premiärturen är augusti 2010.

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: söndag 24 januari 2010 12:03
av leifd
Johan A skrev:Wow när blir det klart ?
Vid Hageby Centrum ska vara klart till cetrumets officiella invigning nån gång i april.
Spårvägstrafik på linjen från Trozelligatan till Trumpetargatan blir väl från augusti och hela denna etapp ska väl vara klar innan nästa vinter.
Nästa etapp, ut mot Kvarnberget, ska påbörjas omedelbart, möjligen kommer man inte märka någon gräns ens.

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: söndag 24 januari 2010 12:35
av lagerbrax
Hageby centrum invigning 22/4 Invigning Ljura till Trumpetar 15/8.
MVH Lagerbrax

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: måndag 25 januari 2010 18:06
av ålstensgård
Jobbas det öht i Hageby? Jag körde genom det översnöade området igår. När man körde över spåren så kändes det närmast som Valhallavägen tidigt 1970-tal... :D

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: måndag 25 januari 2010 18:17
av leifd
ålstensgård skrev:Jobbas det öht i Hageby? Jag körde genom det översnöade området igår. När man körde över spåren så kändes det närmast som Valhallavägen tidigt 1970-tal... :D
Troligen inte, man har nog vinter med i den här planeringen. Hade inte vinter inträtt, så hade man kanske blivit färdig tidigare än beräknat. F.ö. är det ju varken lätt eller optimalt att göra markarbeten i 5-10 minusgrader, eller mer....

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: måndag 25 januari 2010 18:24
av TKO
bark skrev:
Johan A skrev:Wow när blir det klart ?
Det senaste jag hört för premiärturen är augusti 2010.
Det måste väl bli klart före valet!

I det här fallet hoppas jag på följande resultat:

Norrköping - Stockholm 1-0

/TKO

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: måndag 25 januari 2010 18:37
av Bussmicke
När blir sista trafikdag för Ljura?

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: måndag 25 januari 2010 20:47
av lagerbrax
28/2 10
MVH Lagerbrax

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: tisdag 16 februari 2010 16:25
av lagerbrax
På grund av vinter så har man tappat 6 - 8 veckor i tid så man ligger nu så sent.
Invigningen blir troligen försenad med två månader prelimenärt datum 10-10-16
MVH Lagerbrax

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: tisdag 16 februari 2010 20:42
av Niklas Karlsson
lagerbrax skrev:På grund av vinter så har man tappat 6 - 8 veckor i tid så man ligger nu så sent.
Invigningen blir troligen försenad med två månader prelimenärt datum 10-10-16
MVH Lagerbrax
Menar du på fullt allvar att det inte fanns utrymme för vinter i planeringen? Det verkar ju otroligt! Eller kanske bara naivt valtaktiskt. Förvisso har den gångna vintern varit strängare och snörikare än på länge, men denna period har inte varat mer än 8 veckor (även om det till yttermera visso känns mycket längre än så). En viss försening kan man kanske ha förståelse för under dessa premisser, men att det inte finns utrymme alls för vinter känns mer än märkligt måste jag säga.

Ändock får vi konstatera att saker och ting är som de är. Vad kan man nu göra för att ta igen den förlorade tiden? Finns mer folk att sätta in? Kan man utföra vissa moment parallellt (om de utförs av olika arbetsstyrkor)? Det är ungefär halva sträckan som är kvar att spårlägga. Därefter ska hela banan förses med luftledning. Tar detta verkligen sju och en halv månad? Är det jag som missat något?

/Niklas

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: tisdag 16 februari 2010 21:50
av lagerbrax
För att legat på tidplan borde man ha varit vid söderledsviadukten nu. Enligt ryckten så forsätter arbete
den 1/4. Skanska har alla gubbar vid entre till Hageby centrum nu så det blir klart till invigningen i April.
MVH Lagerbrax

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: tisdag 16 februari 2010 23:47
av leifd
Med tanke på gångna vintrar så har man säkert chansat på att det inte skulle bli så hård vinter denna gången heller.
Det lär vara mycket bättre att planera för en mild vinter och sedan ändra om de skulle slå fel.
Att hämta in en del av "förseningen" borde inte vara helt omöjligt, men man lovar självklart inte sånt. Sedan kan man ju undra varför de är det är så himla viktigt att det är färdigt ett visst datum ?? Har man väntar 50 år på detta, kan några månader till inte spela någon roll. Lär väl i så fall vara bättre hålla lägre takt och istället hålla budget på bygget.
Kontaktledningsarbete lär ju gå utmärkt att göra på de yttre delarna medan man gör mark och spårarbeten på de inre. Dessutom finns ju mycket luft i planerna för olika typer av markarbeten, dvs stensättning, gräs och asfalt m.m.

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: onsdag 17 februari 2010 7:57
av 2763
Niklas Karlsson skrev:
lagerbrax skrev:På grund av vinter så har man tappat 6 - 8 veckor i tid så man ligger nu så sent.
Invigningen blir troligen försenad med två månader prelimenärt datum 10-10-16
MVH Lagerbrax
Menar du på fullt allvar att det inte fanns utrymme för vinter i planeringen? Det verkar ju otroligt! Eller kanske bara naivt valtaktiskt. Förvisso har den gångna vintern varit strängare och snörikare än på länge, men denna period har inte varat mer än 8 veckor (även om det till yttermera visso känns mycket längre än så). En viss försening kan man kanske ha förståelse för under dessa premisser, men att det inte finns utrymme alls för vinter känns mer än märkligt måste jag säga.

Ändock får vi konstatera att saker och ting är som de är. Vad kan man nu göra för att ta igen den förlorade tiden? Finns mer folk att sätta in? Kan man utföra vissa moment parallellt (om de utförs av olika arbetsstyrkor)? Det är ungefär halva sträckan som är kvar att spårlägga. Därefter ska hela banan förses med luftledning. Tar detta verkligen sju och en halv månad? Är det jag som missat något?

/Niklas
Allvarligt talat Niklas - hur tror du att verkligheten fungerar?

Vi har den strängaste vintern sen 1984 - skall man ta med 100-årsväder i samband med planeringen av projekt? Då kommer saker och ting att bli ohemult dyra och det gagnar ingen!

Att bygga under den kalla årstiden kostar mycket pengar - eftersom man måste värma mark och underlag. Exempelvis kan man inte svetsa räl när det är för kallt - för då spricker rälen.

Den här förseningen är rimlig och se det från den ljusa sidan - nu kan du vara med både vid invigningen i Stockholm och Norrköping.

//T

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: onsdag 17 februari 2010 8:22
av lagerbrax
Ja Tony har rätt ! En stor vinst att få vara med om två invigningar i lung och ro.
Det enda som blir lite extra jobb med är turlistor och tjänster som är planerade för trafik start
vid list skiftet.
MVH Lagerbrax

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: onsdag 17 februari 2010 14:53
av leifd
lagerbrax skrev: Det enda som blir lite extra jobb med är turlistor och tjänster som är planerade för trafik start
vid list skiftet.
Tillåt mej då tro att detta borde hamna i storleksordningen 1 timmes jobb eller nått sånt.
Fast iofs, om Ötraf och Veolia började verifiera sina produkter också, så kanske de skulle bli 2 timmar.

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: onsdag 17 februari 2010 15:04
av lagerbrax
Allt hänger på om ötraf vill förhandla kvar led bussarn så de kan köra linje 2 Södertull kvarnberget då en ny linje ska
trafikera Kungsgatan samt ökade kostnader för personal. Det lättaste är att låta all planering med lister och turlistor
ligga kvar. Och göra tillfäliga listor för försenings tiden samt hoppas att Veolia inte har bestämt något för överblivena
bussar enligt plan .
MVH Lagerbrax

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: torsdag 18 februari 2010 12:03
av bark
Sveriges Radio Östergötland tar upp ämnet idag. Länk.

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: torsdag 18 februari 2010 12:20
av leifd
lagerbrax skrev:Allt hänger på om ötraf vill förhandla kvar led bussarn så de kan köra linje 2 Södertull kvarnberget då en ny linje ska
trafikera Kungsgatan samt ökade kostnader för personal. Det lättaste är att låta all planering med lister och turlistor
ligga kvar. Och göra tillfäliga listor för försenings tiden samt hoppas att Veolia inte har bestämt något för överblivena
bussar enligt plan .
MVH Lagerbrax
Ärlig talat Christer, så är VEO så pass korkade att de planerar såpass hårt, ja då får dom nog ta den ekonomiska smällen för det med.
Skulle väl tippa på att man delar på kostnaderna dock, om man nu inte avtalsmässigt kan lägga allt på huvudmannen.

Jag har väldigt svårt att tänka mej att de ledbussar som nu används på 113 skulle vara tänkta till något annat före hösten allafall, om ens då.
Ska de på annat uppdrag, så lär de ju dessutom behöva en upprustning och omlackering. Tillåt mej tro att huvuddelen av dom är kvar här även i höst.

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: torsdag 18 februari 2010 13:06
av bark
Notis även i Norrköpings Tidningar. Länk.

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: torsdag 18 februari 2010 13:27
av 2763
leifd skrev: Ärlig talat Christer, så är VEO så pass korkade att de planerar såpass hårt, ja då får dom nog ta den ekonomiska smällen för det med.
Skulle väl tippa på att man delar på kostnaderna dock, om man nu inte avtalsmässigt kan lägga allt på huvudmannen.

Jag har väldigt svårt att tänka mej att de ledbussar som nu används på 113 skulle vara tänkta till något annat före hösten allafall, om ens då.
Ska de på annat uppdrag, så lär de ju dessutom behöva en upprustning och omlackering. Tillåt mej tro att huvuddelen av dom är kvar här även i höst.
Om nu Ötraf har beställt planering för en viss trafik och förutsättningarna för den trafiken har ändrats så är det knappast tjänsteleverantören som skall stå för merkostnaden. Det är inte något konstigt i det.

//Tony