T-bana till Karolinska lagd på is

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
hgsldf

Re: T-bana till Karolinska lagd på is

Inlägg av hgsldf »

Har väl en bussfobi, precis som vissa inte vill gå ner i tunnlar ;-)

Hursomhelst är det här väl fel tråd att utveckla dylika fobier på..... eller?
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Jag klagar inte, bor innom tullarna nuförtiden och kan promenera t v, T-banan är inte atraktiv där jag bor.
TKO

Inlägg av TKO »

Låt mej citera en okänd tänkare:

"Vad har snabbspårväg och Angeredsbanan med 4:an att göra, vill inte vara nån Besservisser bara undrar..."

Så då undrar jag: -Vad har bussar till Djurgården med T-bana till karolinska att göra?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Ursäkta, men ligget det någon sanning i Handelskammarens påståenden om statsbidrag? Har för mig att detta berörts i något tidigare inlägg (i någon tråd, just nu är inte lätta att veta vilken eftersom allt diskuteras överallt :? ), men jag kan icke hitta detta!
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
TKO

Inlägg av TKO »

Björn Ehnberg skrev:Ursäkta, men ligget det någon sanning i Handelskammarens påståenden om statsbidrag? Har för mig att detta berörts i något tidigare inlägg (i någon tråd, just nu är inte lätta att veta vilken eftersom allt diskuteras överallt :? ), men jag kan icke hitta detta!
Det Handelskammaren skriver är ju sannt - tunnelbana till Karolinska finns med i verkens förslag till nationell transportplan, den ryms dock ej inom grundramen. Hur det blir med statsbidrag för en eventuell spårväg kan ingen veta - eftersom det inte finns någon ansökan om ett sådant! Men detta är ju politik - har Christer W regeringens öra så kan han säkert få loss några miljoner även om det blir spårvagn... en lämplig storlek vore ju då 20% av det bidrag som nu budgeterats för t-baneutbyggnaden, eller hur?

/TKO
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

TKO skrev: en lämplig storlek vore ju då 20% av det bidrag som nu budgeterats för t-baneutbyggnaden, eller hur?
Eller hela beloppet för 5 gånger så mycket spårväg på ett bräde - det ger ju 400% gånger effekten av en tunnelbana till KS.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Björn Ehnberg skrev:Ursäkta, men ligget det någon sanning i Handelskammarens påståenden om statsbidrag? Har för mig att detta berörts i något tidigare inlägg (i någon tråd, just nu är inte lätta att veta vilken eftersom allt diskuteras överallt :? ), men jag kan icke hitta detta!
Det står ju med i avtalet med 50% finansiering, sedan är det väl inget som säger att projekten är huggna i sten. Jag tror inte pengarna försvinner bara för att man väljer spårväg - men det är så klart en förhandlingssak.

https://sl.se/Upload/styrelsen/Styrelse ... el%201.pdf
TKO

Inlägg av TKO »

TonyM skrev:
TKO skrev: en lämplig storlek vore ju då 20% av det bidrag som nu budgeterats för t-baneutbyggnaden, eller hur?
Eller hela beloppet för 5 gånger så mycket spårväg på ett bräde - det ger ju 400% gånger effekten av en tunnelbana till KS.

//Tony
Ja då kanske man kan bygga spår för fyran!

Men för att få ett sådant bidrag måste ju SL ansöka om det... det är ju inte så att staten pytsar ut pengar hur som helst.

Och nuvarande SL-styrelse verkar inte tycka att man skall prioritera detta.

(Den som är intresserad kan ju se vilka spårvägsprojekt som kan komma ifråga för statligt bidrag. Jag hittar inte någon del av Cityspårvägen på listan... kan det bero på att prioriteringen utgår från en samhällsekonomisk nyttokalkyl? Det vill säga för att ens kunna göra en ansökan måste man ha gjort en sådan. Och det har man ju slutat med inom SL vad jag hört...)

/TKO

/TKO
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

TKO skrev:Låt mej citera en okänd tänkare:

"Vad har snabbspårväg och Angeredsbanan med 4:an att göra, vill inte vara nån Besservisser bara undrar..."

Så då undrar jag: -Vad har bussar till Djurgården med T-bana till karolinska att göra?

/TKO
Spårlasse skrev:
När det gäller spårvagnar kontra resenärer vid tunnelbana har det ju mycket att göra med vilken busstrafik som erbjuds. Ifall det finns kompletterande busstrafik som går samma sträcka (eller del av den) så väntar man ju inte på spårvagnen. Men detta handlar ju snarare om hur man väljer att lösa det hela. Problemet är väl snarare att man inte vill köra spårvagnar mer än var 5-minut med 30-40 metersvagnar - och det är ju inte heller möjligt om det skall vara en gren från 4:an. Då måste man komplettera med busstrafik och alltså får man ett lägre antal resenärer för spårvagnstrafiken.

/spårlasse

Parallell-trafiken till och från Djurgården är ett bra exempel på att spårlasse är på rätt spår, det är ju svårt att studera motsvarande på sträckan Odenplan-Karolinska i dag! Om man befinner sig på hpl Skansen eller Gröna Lund i rikning mot Norrmalmstorg, kan man konstatera att många väljer att stiga på första bästa buss. Anledningen kan vara tidsaspekten eller att bussen har en annan slutdestination, åter andra väljer att vänta på 7:an och jag hör till den gruppen.

Det är nog rimligt anta att i ett läge med T-bana till Karolinska, skulle ytterst få lämna T-banan för att åka buss om destinationen är i området kring Karolinska.
Skriv svar