Sida 5 av 19
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: torsdag 19 mars 2009 1:11
av LÅ1
I en
egen tråd har det framförts synpunkter på stationsavstånden! Får väl ändra på vilket som är kortaste stationsavståndet då.
Sedan kan man fundera på om avståndet mellan två stationer är från en punkt på ena stationen till motsvarande punkt på den andra, eller om man skall mäta från att man lämnar en station tills man kommer fram till närmaste plattformskant på nästa. Men hur man än ser på det så ändrar inte det vilka två stationer som ligger närmast varandra!
Är det någon som läser här och som har synpunkter på resonemanget i den länkade tråden, och där man kommer fram till att Slussen och Medborgarplatsen är de stationer som ligger närmast varandra? Resonemanget låter rimligt!
Räknar man avståndet mellan stationerna, plattformarna oräknade, så är avståndet Medis - Slussen ca 300 m och Slussen Gamla stan 400 m, om jag förstått resonemanget rätt. (I avståndet Slussen - Gamla stan som angivits till 400 m är ingen plattform medräknad, men de 600 m som angivits mellan Slussen och Medborgarplatsen innefattar två plattformslängder som tillsammans är ca 300 m!)
Men räknat från samma position på en station till motsvarande position på nästa så blir det Slussen - Gamla stan 550 m och Slussen - Medborgarplatsen ca 450 m.
(Det här blev ett rörigt inlägg, hoppas det är någorlunda begripligt!)
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: torsdag 19 mars 2009 1:28
av daniel_s
Jodå, det är klockrent. Den som är nyfiken (eller rentav skeptisk) kan själv kolla på avståndsmärkena på skyddsbrädan till strömskenan! "0+4" betyder 400 m från nollpunkten.
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: torsdag 19 mars 2009 1:46
av LÅ1
Jag hade en sammanfattning någonstans långt in i tråden tidigare! Nu har jag flyttat den till
trådens första inlägg och planerar att hålla den uppdaterad när det finns anledning!
Jag är medveten om att det är massa saker som föreslagits eller diskuterats i tråden, men jag tar bara med sådant som verkar vara mer än bara spekulationer. Har ni synpunkter så säg till!
Just nu är det 32 punkter i sammanfattningen! Många fler än jag trodde det skulle bli när jag skrev första inlägget! Det här kan bli spännande!

Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: torsdag 19 mars 2009 1:53
av daniel_s
För att räta ut en del frågetecken, och möjligen korrigera ett antal fel, föreslår jag att man slänger
Stockholm Under - 50 år, 100 stationer i plustunnan och läser
Stockholms Tunnelbanor 1975 i fortsättningen.

Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: torsdag 19 mars 2009 2:17
av LÅ1
daniel_s skrev:För att räta ut en del frågetecken, och möjligen korrigera ett antal fel, föreslår jag att man slänger
Stockholm Under - 50 år, 100 stationer i plustunnan och läser
Stockholms Tunnelbanor 1975 i fortsättningen.

Båda de böckerna samt
Stockholms tunnelbanor 1964, En teknisk beskrivning ligger på mitt skrivbord just nu!
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: torsdag 19 mars 2009 10:50
av bark
Fråga från bekant:
> Enda station som aldrig byggts helt klar och öppnats: Kymlinge
>
> Största avstånd mellan två intilliggande stationer: 4,4 km -
> Hallonbergen och Kista
De här två hänger ju ihop. Om man räknar Kymlinge, vilket är då det
största avståndet?
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: torsdag 19 mars 2009 11:09
av AGR
Skulle man då kunna trafikera Globen till Skanstull utan att passera en plattform vid Gullmarsplan och alltså tränga sig före ett väntande tåg i Gullmarsplan? Vet dock inte riktigt varför man skulle vilja göra något sådant, men ändå! Om detta är det enda station man kan förbipassera på detta sätt borde det vara nån form av extrem.

[/quote]
Det går att använda mittspåret vid Gullmarsplan åt bägge håll för att passera GUP utan att angöra vare sig PLFD 2 eller 3 men dom som ska byta vid GUP uppskattar inte den trafiklösningen.
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: torsdag 19 mars 2009 11:34
av NerdBoy
bark skrev:Fråga från bekant:
> Enda station som aldrig byggts helt klar och öppnats: Kymlinge
>
> Största avstånd mellan två intilliggande stationer: 4,4 km -
> Hallonbergen och Kista
De här två hänger ju ihop. Om man räknar Kymlinge, vilket är då det
största avståndet?
Ryggmärgsreflexen säger Tekniska högskolan-Universitetet. Vad säger ni som har böcker att kolla i, kan det stämma?
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: torsdag 19 mars 2009 11:57
av daniel_s
NerdBoy skrev:bark skrev:De här två hänger ju ihop. Om man räknar Kymlinge, vilket är då det
största avståndet?
Ryggmärgsreflexen säger Tekniska högskolan-Universitetet. Vad säger ni som har böcker att kolla i, kan det stämma?
Hallonbergen-Kymlinge. Avståndet är ungefär 2780 m (2600 m mellan intilliggande plattformsändar). Tekniska-Universitetet är ganska precis 2500 (2320) m, vilket däremot gör det till längsta sammanhängande tunnelsträckan.
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: torsdag 19 mars 2009 15:07
av Tranquility
Komma på några till:
Bredaste/smalaste avståndet mellan plattformskant och tåg?
Längsta/kortaste plattform?
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: torsdag 19 mars 2009 15:21
av daniel_s
Tranquility skrev:Komma på några till:
Bredaste/smalaste avståndet mellan plattformskant och tåg?
Längsta/kortaste plattform?
Den första frågan är ju svår att besvara med beständiga uppgifter, det är dagsnotering på dem eftersom spårets läge i kurvor beror på temperaturen. Det är inte alldeles ovanligt att tågen går emot plattformskanterna.
Den andra var däremot riktigt intressant. Till kortaste plattform nominerar jag Råcksta, på den sida som normalt används av tåg västerut. Det är möjligt att det finns någon som är ännu kortare, men jag tvivlar. Egentligen borde kanske frågan delas upp i två grenar: en för kortaste resp längsta "150-metersplattform", och en för 180-metersplattformar.
(Kortare plattformar har förekommit, senast sommaren 2000 då plattformen i Farsta bara rymde sex vagnar. I T-banans begynnelse hade ena spåret vid Slussen en plattform som med skohorn och spärrade dörrpar rymde tre vagnar! Där kan man snacka om effektivt utnyttjande av utrymmet!)
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: torsdag 19 mars 2009 15:50
av Ivers1991
Traesk skrev:Kantorn skrev:På tal om det... finns det numera någon öppen spärrlinje i tunnelbanan? Skulle det kunna vara en extrem av något slag?

Drar mig till minnes att ha sett en bild från Vällingby norra med öppen spärrlinje. Var dock en stund sedan, ingen aning om hur det ser ut nu.
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: torsdag 19 mars 2009 16:01
av Erland
Ivers1991 skrev:Traesk skrev:Kantorn skrev:På tal om det... finns det numera någon öppen spärrlinje i tunnelbanan? Skulle det kunna vara en extrem av något slag?

Drar mig till minnes att ha sett en bild från Vällingby norra med öppen spärrlinje. Var dock en stund sedan, ingen aning om hur det ser ut nu.
Där finns vanliga spärrar.
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: torsdag 19 mars 2009 17:11
av Patrick
Har för mig att Rådmansgatan är den enda stationen som är döpt efter en gata. Har jag rätt?
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: torsdag 19 mars 2009 17:23
av daniel_s
Patrick skrev:Har för mig att Rådmansgatan är den enda stationen som är döpt efter en gata. Har jag rätt?
Det har redan nämnts. Men det är många stationer som har gatunamn, rättare är att Rådmansgatan är den enda som slutar på "gatan". (Jo, jag inser att "gatunamn" inte är samma sak som "gata".)
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: torsdag 19 mars 2009 17:40
av Traesk
Hmm längst plattform... Ropsten känns ju ganska lång om man räknar med hela vägen ut till där trappan ner till Lidingöbanan börjar. Annars har jag för mig att jag hört att Rådmansgatan ska ha en väldigt lång plattform, i alla fall i jämförelse med andra på Gröna linjen.
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: torsdag 19 mars 2009 18:16
av MalteR
Bredaste/smalaste plattform?
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: torsdag 19 mars 2009 21:38
av LÅ1
17AGR skrev:Det går att använda mittspåret vid Gullmarsplan åt bägge håll för att passera GUP utan att angöra vare sig PLFD 2 eller 3 men dom som ska byta vid GUP uppskattar inte den trafiklösningen.
Då kan man säga så här:
Enda station som hat förbikörningsspår som ej passerar vid perrong: Gullmarsplan.
daniel_s skrev:Patrick skrev:Har för mig att Rådmansgatan är den enda stationen som är döpt efter en gata. Har jag rätt?
Det har redan nämnts. Men det är många stationer som har gatunamn, rättare är att Rådmansgatan är den enda som slutar på "gatan". (Jo, jag inser att "gatunamn" inte är samma sak som "gata".)
Rådmansgatan är enda statin som har namn efter en gata! Men många stationer har namn efter torg och liknande, t.ex. Odenplan och Medborgarplatsen. RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL!
daniel_s skrev:Hallonbergen-Kymlinge. Avståndet är ungefär 2780 m (2600 m mellan intilliggande plattformsändar). Tekniska-Universitetet är ganska precis 2500 (2320) m, vilket däremot gör det till längsta sammanhängande tunnelsträckan.
Alltså:
Längsta tunnelsträckan mellan två stationer: Sträckan mellan Tekniska Högskolan och Universitetet
Sedan har jag en till som jag plötsligt kom på. Vad säger experterna? Stämmer detta:
Största invändiga bredd på en Tunnelvagn: Vagnen med nummer 2000 (En experimentvagn)
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: torsdag 19 mars 2009 22:38
av Sparkfot
MalteR skrev:Bredaste/smalaste plattform?
Smalaste måste nästan vara Skanstull..
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: torsdag 19 mars 2009 22:59
av djth
LÅ1 skrev:Rådmansgatan är enda statin som har namn efter en gata! Men många stationer har namn efter torg och liknande, t.ex. Odenplan och Medborgarplatsen. RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL!
Definitionsfråga... Gullmarsplan och Thorildsplan är exempel på gatuadresser.