Extremer i Stockholms T-bana
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Extremer i Stockholms T-bana
I en egen tråd har det framförts synpunkter på stationsavstånden! Får väl ändra på vilket som är kortaste stationsavståndet då.
Sedan kan man fundera på om avståndet mellan två stationer är från en punkt på ena stationen till motsvarande punkt på den andra, eller om man skall mäta från att man lämnar en station tills man kommer fram till närmaste plattformskant på nästa. Men hur man än ser på det så ändrar inte det vilka två stationer som ligger närmast varandra!
Är det någon som läser här och som har synpunkter på resonemanget i den länkade tråden, och där man kommer fram till att Slussen och Medborgarplatsen är de stationer som ligger närmast varandra? Resonemanget låter rimligt!
Räknar man avståndet mellan stationerna, plattformarna oräknade, så är avståndet Medis - Slussen ca 300 m och Slussen Gamla stan 400 m, om jag förstått resonemanget rätt. (I avståndet Slussen - Gamla stan som angivits till 400 m är ingen plattform medräknad, men de 600 m som angivits mellan Slussen och Medborgarplatsen innefattar två plattformslängder som tillsammans är ca 300 m!)
Men räknat från samma position på en station till motsvarande position på nästa så blir det Slussen - Gamla stan 550 m och Slussen - Medborgarplatsen ca 450 m.
(Det här blev ett rörigt inlägg, hoppas det är någorlunda begripligt!)
Sedan kan man fundera på om avståndet mellan två stationer är från en punkt på ena stationen till motsvarande punkt på den andra, eller om man skall mäta från att man lämnar en station tills man kommer fram till närmaste plattformskant på nästa. Men hur man än ser på det så ändrar inte det vilka två stationer som ligger närmast varandra!
Är det någon som läser här och som har synpunkter på resonemanget i den länkade tråden, och där man kommer fram till att Slussen och Medborgarplatsen är de stationer som ligger närmast varandra? Resonemanget låter rimligt!
Räknar man avståndet mellan stationerna, plattformarna oräknade, så är avståndet Medis - Slussen ca 300 m och Slussen Gamla stan 400 m, om jag förstått resonemanget rätt. (I avståndet Slussen - Gamla stan som angivits till 400 m är ingen plattform medräknad, men de 600 m som angivits mellan Slussen och Medborgarplatsen innefattar två plattformslängder som tillsammans är ca 300 m!)
Men räknat från samma position på en station till motsvarande position på nästa så blir det Slussen - Gamla stan 550 m och Slussen - Medborgarplatsen ca 450 m.
(Det här blev ett rörigt inlägg, hoppas det är någorlunda begripligt!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Jodå, det är klockrent. Den som är nyfiken (eller rentav skeptisk) kan själv kolla på avståndsmärkena på skyddsbrädan till strömskenan! "0+4" betyder 400 m från nollpunkten.
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Jag hade en sammanfattning någonstans långt in i tråden tidigare! Nu har jag flyttat den till trådens första inlägg och planerar att hålla den uppdaterad när det finns anledning!
Jag är medveten om att det är massa saker som föreslagits eller diskuterats i tråden, men jag tar bara med sådant som verkar vara mer än bara spekulationer. Har ni synpunkter så säg till!
Just nu är det 32 punkter i sammanfattningen! Många fler än jag trodde det skulle bli när jag skrev första inlägget! Det här kan bli spännande!
Jag är medveten om att det är massa saker som föreslagits eller diskuterats i tråden, men jag tar bara med sådant som verkar vara mer än bara spekulationer. Har ni synpunkter så säg till!
Just nu är det 32 punkter i sammanfattningen! Många fler än jag trodde det skulle bli när jag skrev första inlägget! Det här kan bli spännande!

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Extremer i Stockholms T-bana
För att räta ut en del frågetecken, och möjligen korrigera ett antal fel, föreslår jag att man slänger Stockholm Under - 50 år, 100 stationer i plustunnan och läser Stockholms Tunnelbanor 1975 i fortsättningen. 

Re: Extremer i Stockholms T-bana
Båda de böckerna samt Stockholms tunnelbanor 1964, En teknisk beskrivning ligger på mitt skrivbord just nu!daniel_s skrev:För att räta ut en del frågetecken, och möjligen korrigera ett antal fel, föreslår jag att man slänger Stockholm Under - 50 år, 100 stationer i plustunnan och läser Stockholms Tunnelbanor 1975 i fortsättningen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Fråga från bekant:
> Enda station som aldrig byggts helt klar och öppnats: Kymlinge
>
> Största avstånd mellan två intilliggande stationer: 4,4 km -
> Hallonbergen och Kista
De här två hänger ju ihop. Om man räknar Kymlinge, vilket är då det
största avståndet?
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Skulle man då kunna trafikera Globen till Skanstull utan att passera en plattform vid Gullmarsplan och alltså tränga sig före ett väntande tåg i Gullmarsplan? Vet dock inte riktigt varför man skulle vilja göra något sådant, men ändå! Om detta är det enda station man kan förbipassera på detta sätt borde det vara nån form av extrem.
[/quote]
Det går att använda mittspåret vid Gullmarsplan åt bägge håll för att passera GUP utan att angöra vare sig PLFD 2 eller 3 men dom som ska byta vid GUP uppskattar inte den trafiklösningen.

Det går att använda mittspåret vid Gullmarsplan åt bägge håll för att passera GUP utan att angöra vare sig PLFD 2 eller 3 men dom som ska byta vid GUP uppskattar inte den trafiklösningen.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Ryggmärgsreflexen säger Tekniska högskolan-Universitetet. Vad säger ni som har böcker att kolla i, kan det stämma?bark skrev:Fråga från bekant:
> Enda station som aldrig byggts helt klar och öppnats: Kymlinge
>
> Största avstånd mellan två intilliggande stationer: 4,4 km -
> Hallonbergen och Kista
De här två hänger ju ihop. Om man räknar Kymlinge, vilket är då det
största avståndet?
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Hallonbergen-Kymlinge. Avståndet är ungefär 2780 m (2600 m mellan intilliggande plattformsändar). Tekniska-Universitetet är ganska precis 2500 (2320) m, vilket däremot gör det till längsta sammanhängande tunnelsträckan.NerdBoy skrev:Ryggmärgsreflexen säger Tekniska högskolan-Universitetet. Vad säger ni som har böcker att kolla i, kan det stämma?bark skrev:De här två hänger ju ihop. Om man räknar Kymlinge, vilket är då det
största avståndet?
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: söndag 09 november 2008 14:21
- Ort: Stockholm
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Komma på några till:
Bredaste/smalaste avståndet mellan plattformskant och tåg?
Längsta/kortaste plattform?
Bredaste/smalaste avståndet mellan plattformskant och tåg?
Längsta/kortaste plattform?
Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner
!
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner

Re: Extremer i Stockholms T-bana
Den första frågan är ju svår att besvara med beständiga uppgifter, det är dagsnotering på dem eftersom spårets läge i kurvor beror på temperaturen. Det är inte alldeles ovanligt att tågen går emot plattformskanterna.Tranquility skrev:Komma på några till:
Bredaste/smalaste avståndet mellan plattformskant och tåg?
Längsta/kortaste plattform?
Den andra var däremot riktigt intressant. Till kortaste plattform nominerar jag Råcksta, på den sida som normalt används av tåg västerut. Det är möjligt att det finns någon som är ännu kortare, men jag tvivlar. Egentligen borde kanske frågan delas upp i två grenar: en för kortaste resp längsta "150-metersplattform", och en för 180-metersplattformar.
(Kortare plattformar har förekommit, senast sommaren 2000 då plattformen i Farsta bara rymde sex vagnar. I T-banans begynnelse hade ena spåret vid Slussen en plattform som med skohorn och spärrade dörrpar rymde tre vagnar! Där kan man snacka om effektivt utnyttjande av utrymmet!)
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Drar mig till minnes att ha sett en bild från Vällingby norra med öppen spärrlinje. Var dock en stund sedan, ingen aning om hur det ser ut nu.Traesk skrev:Kantorn skrev:På tal om det... finns det numera någon öppen spärrlinje i tunnelbanan? Skulle det kunna vara en extrem av något slag?
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Där finns vanliga spärrar.Ivers1991 skrev:Drar mig till minnes att ha sett en bild från Vällingby norra med öppen spärrlinje. Var dock en stund sedan, ingen aning om hur det ser ut nu.Traesk skrev:Kantorn skrev:På tal om det... finns det numera någon öppen spärrlinje i tunnelbanan? Skulle det kunna vara en extrem av något slag?
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Har för mig att Rådmansgatan är den enda stationen som är döpt efter en gata. Har jag rätt?
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Det har redan nämnts. Men det är många stationer som har gatunamn, rättare är att Rådmansgatan är den enda som slutar på "gatan". (Jo, jag inser att "gatunamn" inte är samma sak som "gata".)Patrick skrev:Har för mig att Rådmansgatan är den enda stationen som är döpt efter en gata. Har jag rätt?
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Hmm längst plattform... Ropsten känns ju ganska lång om man räknar med hela vägen ut till där trappan ner till Lidingöbanan börjar. Annars har jag för mig att jag hört att Rådmansgatan ska ha en väldigt lång plattform, i alla fall i jämförelse med andra på Gröna linjen.
Senast redigerad av Traesk den torsdag 19 mars 2009 18:24, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Bredaste/smalaste plattform?
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Då kan man säga så här:17AGR skrev:Det går att använda mittspåret vid Gullmarsplan åt bägge håll för att passera GUP utan att angöra vare sig PLFD 2 eller 3 men dom som ska byta vid GUP uppskattar inte den trafiklösningen.
Enda station som hat förbikörningsspår som ej passerar vid perrong: Gullmarsplan.
Rådmansgatan är enda statin som har namn efter en gata! Men många stationer har namn efter torg och liknande, t.ex. Odenplan och Medborgarplatsen. RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL!daniel_s skrev:Det har redan nämnts. Men det är många stationer som har gatunamn, rättare är att Rådmansgatan är den enda som slutar på "gatan". (Jo, jag inser att "gatunamn" inte är samma sak som "gata".)Patrick skrev:Har för mig att Rådmansgatan är den enda stationen som är döpt efter en gata. Har jag rätt?
Alltså:daniel_s skrev:Hallonbergen-Kymlinge. Avståndet är ungefär 2780 m (2600 m mellan intilliggande plattformsändar). Tekniska-Universitetet är ganska precis 2500 (2320) m, vilket däremot gör det till längsta sammanhängande tunnelsträckan.
Längsta tunnelsträckan mellan två stationer: Sträckan mellan Tekniska Högskolan och Universitetet
Sedan har jag en till som jag plötsligt kom på. Vad säger experterna? Stämmer detta:
Största invändiga bredd på en Tunnelvagn: Vagnen med nummer 2000 (En experimentvagn)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Smalaste måste nästan vara Skanstull..MalteR skrev:Bredaste/smalaste plattform?
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Definitionsfråga... Gullmarsplan och Thorildsplan är exempel på gatuadresser.LÅ1 skrev:Rådmansgatan är enda statin som har namn efter en gata! Men många stationer har namn efter torg och liknande, t.ex. Odenplan och Medborgarplatsen. RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL!