Under Söderström ligger "äkta" berg riktigt riktigt djupt, så att gå ner så djupt kan knappast vara aktuellt.Bobjörk skrev:Problemet med just Söderström är ju att botten inte är berggrund så då får man antingen lägga tunneln i vattnet, genom dåligt berg (under vatten) eller gå än djupare till fast berg. Då måste man väl i princip ta och börja tunnlarna för gröna linjen vid Skanstull...
Vid en "nedgrävning", oavsett vilket djup man måste gå ner till, så lär station Medborgarplatsen inte kunna bibehållas i sitt nuvarande läge, den nya tunneln skulle behöva anslutas någonstans på sträckan Skanstull - Medborgarplatsen. Den kalkylerade avstängningstiden, minst 14 månader, är nog i underkant. Den minst komplexa anslutningen är den till tunnelbana 2, strax norr om Mariatorget. Gällande såväl tunnelbana 1 mellan Skanstull - Medborgarplatsen och tunnelbana 1/2 mellan Gamla stan och T-centralen handlar det om betongtunnlar som ska anslutas, å hur tunneln under Norrström ska kunna anslutas på endast 14 månader kan jag inte i min vildaste fantasi föreställa mig, så minst 14 månader är helt klart i underkant.