Stefan_Brännström skrev:Det är lätt att glömma att gemene man (även Göteborgare generellt sett) har ganska taskig koll på hur spårvägarna "ligger".
Jag kan ge mig f-n på att det är förvånansvärt få Göteborgare (även kollektivresenärer) som kan peka ut Linje 11:s ändhållplatser.
Menar du peka ut dem på en fysisk karta där man ser spåren, gator o.s.v. men inte några namn på gator, linjer, hållplatser o.s.v., eller menar du att peka ut ändhållplatserna på en spårlinjekarta där alla linjer fått samma färg och alla namn tagits bort, eller vad?
Är det förresten något speciellt med just linje 11?
Stefan_Brännström skrev:Många resande bryr sig nog bara om sina egna linjer, och skiter fullständigt i resten. På ett sätt förståeligt, men då är man ju rökt så fort man skall åka någonstans man inte reser reguljärt.
Fast detsamma gäller väl även de som åker med eget fordon. Sökfunktionen på västtrafiks hemsida är för övrigt rätt bra när man åker till "konstiga" ställen.
Stefan_Brännström skrev:Frågar ni mig är det t.ex. nyttig allmänbildning att veta att det är Linje 10 som går till Guldheden. Sedan är det överkurs att veta exakt var i Guldheden vändslingan ligger, precis som det är överkurs att veta att den går via Valand och inte Domkyrkan på sin väg mellan Centrum och Guldheden.
Min personliga åsikt är att södra Guldheten består i princip av bostäder och ett vattentorn med fräck utsikt och ett trevligt Café. Om man inte känner nån som bor i den trakten så har man troligtvis ingen större anledning att åka till/från bostäderna. Det mest allmänbildande som återstår då är att veta att det är buss 49 och 52 som har hållplats vid Syster Estrids Gata som är hållplatsen närmast guldhedstornet, resten är av mindre nytta.
Personligen tycker jag att det är mer användbart att veta vilka vägar ALLA linjerna kör genom centrum än var mer än hälften av linjerna har sina ändhållplatser. Jag har t.ex. åkt till/förbi Torp/Kålltorp en enda gång i hela mitt liv. Första gången var för att se hur det ser ut där och hur miljöerna längs linjen ser ut (jag åkte L5 dit och L3 därifrån), andra gången var på spårvägssällskapets årsmöte för ett par år sen. Jag har i övrigt inte haft nån nytta av att veta att L3 och L5 går dit, för min skull så kunde de lika gärna vända vid Härlanda respektive St. Sigfrids plan, jag skulle inte märka någon som helst skillnad. I Centrum däremot åker jag med alla spårvagnslinjer och ett helt gäng av busslinjerna. Jag hoppar helt fräckt på det fordon som går först dit jag tänkt åka, med undantaget att när Victoriabron nu kommer igång igen så håller jag mig oftast från att ta L3 Järntorget-Brunnsparken om det är mindre än två minuter till någon annan vagn (som har 2 minuter kortare körtid).
Men det går nog inte att avgöra vad som är användbar kunskap för någon annan utan att också veta väldigt mycket om den personen. Jag känner t.ex. ingen vid Olskrokstorget och har nästan aldrig haft nåt ärende där, ändå har jag nytta av att veta att det bara finns två hållplatslägen. Varför? Enkelt, om man storhandlar på Hissingen och ska mot nordost så är det smidigt att ta buss 17 första halvan av resan och byta till L6/L8 just vid olskrokstorget eftersom bytet sker mellan två linjer som angör samma plattform. Det är säkert inte så värst lätt att gissa för de som inte har järnkoll på allt.