Stockholm: SL tvekar om snabbspårväg till Slussen?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Re: Stockholm: SL tvekar om snabbspårväg till Slussen?

Inlägg av august »

kildor skrev:Rapporten om spårtrafik i Ostsektorn nämner följande siffor:
De kostnadsuppskattningar som fi nns för en förlängning
av en tunnelbana från Nacka till Gustavsberg är
gjorda i ett mycket tidigt utredningsskede och alltså
behäftade med stor osäkerhet. Baserat på en teknisk
studie av sträckan Kungsträdgården till Dansvikscenter
och av SL framtagna generella kostnader per
spårmeter resten av sträckningen samt med en antagen
kostnad på 380 mkr per station kan följande uppskattningar
göras:
• Tunnelbana till Nacka centrum, inte via Slussen, ca 7-7,5 mdr (tunnel hela vägen)
• Tunnelbana till Orminge, ca 10,5-11 mdr (tunnel hela vägen, bro över Skurusundet)
• Tunnelbana till Gustavsberg, ca 15,5-16 mdr
Studien som det syftades på ovan är gjord av Tyréns på uppdrag av SL 2006.
11 miljarder låter betydligt mer överkomligt. Om Tyréns siffror har någon som helst verklighetsförankring, borde en första etapp till Nacka klubbas snarast enligt mig.

Kanske kan man klämma in en tunnelbanefiering av Saltis när man ändå håller på? Strömskena + plattformsförlängning, så kan 3–4 tåg i timmen gå från Saltis+Solsidan, kopplas samman i Igelboda och fortsätta direkt till stan. Snabbare och högre kapacitet än att köra A32.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

august skrev:
kildor skrev:Rapporten om spårtrafik i Ostsektorn nämner följande siffor:
De kostnadsuppskattningar som fi nns för en förlängning
av en tunnelbana från Nacka till Gustavsberg är
gjorda i ett mycket tidigt utredningsskede och alltså
behäftade med stor osäkerhet. Baserat på en teknisk
studie av sträckan Kungsträdgården till Dansvikscenter
och av SL framtagna generella kostnader per
spårmeter resten av sträckningen samt med en antagen
kostnad på 380 mkr per station kan följande uppskattningar
göras:
• Tunnelbana till Nacka centrum, inte via Slussen, ca 7-7,5 mdr (tunnel hela vägen)
• Tunnelbana till Orminge, ca 10,5-11 mdr (tunnel hela vägen, bro över Skurusundet)
• Tunnelbana till Gustavsberg, ca 15,5-16 mdr
Studien som det syftades på ovan är gjord av Tyréns på uppdrag av SL 2006.
11 miljarder låter betydligt mer överkomligt. Om Tyréns siffror har någon som helst verklighetsförankring, borde en första etapp till Nacka klubbas snarast enligt mig.

Kanske kan man klämma in en tunnelbanefiering av Saltis när man ändå håller på? Strömskena + plattformsförlängning, så kan 3–4 tåg i timmen gå från Saltis+Solsidan, kopplas samman i Igelboda och fortsätta direkt till stan. Snabbare och högre kapacitet än att köra A32.
Nytänkande!!! Hjälp :shock:
Nä jag bara skojar.

Det vore väl bra, men går det att - rent praktiskt - koppla ihop tunnelbanor? Finns erfarenhet av tunnelbana på enkelspår? Eller är det som spårvagn/lokaltåg på enkelspår fast tätare trafik?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Tobba

Inlägg av Tobba »

august skrev:Kanske kan man klämma in en tunnelbanefiering av Saltis när man ändå håller på? Strömskena + plattformsförlängning, så kan 3–4 tåg i timmen gå från Saltis+Solsidan, kopplas samman i Igelboda och fortsätta direkt till stan. Snabbare och högre kapacitet än att köra A32.
Jag funderade lite själv i samma riktning. Men att man gör som i Oslo på Holmenkollbanan. T-tågen växlar från strömskena till luftledning vid Lugnet. Fördelen vore att Saltisborna kommer in till City utan byte. Det finns nackdelar också. Fritt fram att såga alltså.
/Tobba
Standarder är bra. Alla borde ha en.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Tobba skrev:
august skrev:Kanske kan man klämma in en tunnelbanefiering av Saltis när man ändå håller på? Strömskena + plattformsförlängning, så kan 3–4 tåg i timmen gå från Saltis+Solsidan, kopplas samman i Igelboda och fortsätta direkt till stan. Snabbare och högre kapacitet än att köra A32.
Jag funderade lite själv i samma riktning. Men att man gör som i Oslo på Holmenkollbanan. T-tågen växlar från strömskena till luftledning vid Lugnet. Fördelen vore att Saltisborna kommer in till City utan byte. Det finns nackdelar också. Fritt fram att såga alltså.
/Tobba
Litegrand beroende på vilken vagn man väljer men: får strömavtagare plats i tunnlarna?

Det blir mer och mer fantasifulla förslag, men jag gillar det! De verkar ju inte omöjliga för det.
Professionell tyckare
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Erik Sandblom skrev:Om man förlänger Saltsjöbanan över Gamla stan och in till Centralen så blir det inte så många som ska byta vid Slussen, och inte så många som ska åka tunnelbana mellan Slussen och Centralen.
Grundproblemet är passagen över kanalen! Dagens bro är utsliten, tror jag. Och med spårvägstrafik som är tätare än dagens trafik på Saltsjöbanan måste spåren gå högt över eller djupt under kanalen. (Det blir för långa stopp i trafiken vid broöppning annars!) Båda alternativen är dyra och markförhållandena var visst inte bra för tunnelalternativ, om jag mins rätt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

LÅ1 skrev:
Erik Sandblom skrev:Om man förlänger Saltsjöbanan över Gamla stan och in till Centralen så blir det inte så många som ska byta vid Slussen, och inte så många som ska åka tunnelbana mellan Slussen och Centralen.
Grundproblemet är passagen över kanalen! Dagens bro är utsliten, tror jag. Och med spårvägstrafik som är tätare än dagens trafik på Saltsjöbanan måste spåren gå högt över eller djupt under kanalen. (Det blir för långa stopp i trafiken vid broöppning annars!) Båda alternativen är dyra och markförhållandena var visst inte bra för tunnelalternativ, om jag mins rätt.
Det var väl tunnelalternativ i kombination med station vid Danvikstull som inte funkade eftersom berget låg lite väl djupt under leran. (Fritt ur minnet, som har fått sig en liten käftsmäll*)

* FRA-lagen och fotboll. På en gång. Fy 17!
Erland

Inlägg av Erland »

Och hur skulle den förlängningen gå till rent praktiskt? T-banan mellan Slussen och T-Centralen utnyttjar redan spårkapaciteten till max, så att leda upp Saltsjöbanan på nuvarande T-banebro är knappast ett alternativ.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Erland skrev:
Och hur skulle den förlängningen gå till rent praktiskt? T-banan mellan Slussen och T-Centralen utnyttjar redan spårkapaciteten till max, så att leda upp Saltsjöbanan på nuvarande T-banebro är knappast ett alternativ.
Jag tänker mig att spårvägen skulle gå på ytan, på bilvägarna antingen på östra eller västra sidan Gamla stan. Eventuellt med ett spår på varje sida ön: norrgående på öster och södergående på väster. Biltrafiken får då släppa till en fil på varje sida.

Eller också båda spåren på öster, så att man får en hållplats vid djurgårdsfärjorna.
TS

Inlägg av TS »

august skrev: FRA-lagen och fotboll. På en gång. Fy 17!
Det ryktas att remissen snabbades på igår för att "det var en viktig match på kvällen". Men början missade de i alla fall.
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Erik Sandblom skrev:
Erland skrev:
Jag tänker mig att spårvägen skulle gå på ytan, på bilvägarna antingen på östra eller västra sidan Gamla stan. Eventuellt med ett spår på varje sida ön: norrgående på öster och södergående på väster. Biltrafiken får då släppa till en fil på varje sida.

Eller också båda spåren på öster, så att man får en hållplats vid djurgårdsfärjorna.
------------------------------------------------------
Varför inte dra den dubbelspårig på Skeppsbron och sedan över till östra sidan av Kungsträdgården upp till Hamngatan där den går ihop med den till Centralen förlängda Djurgårdslinjen?

Så slipper man lite dyrare ombyggnationer.

Förutsätter nya fordon på Saltsjöbanan motsv. A30 eller liknande.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
Erik Sandblom

spårsnoken skrev:
Erik Sandblom skrev:Jag tänker mig att spårvägen skulle gå på ytan, på bilvägarna antingen på östra eller västra sidan Gamla stan. Eventuellt med ett spår på varje sida ön: norrgående på öster och södergående på väster. Biltrafiken får då släppa till en fil på varje sida.

Varför inte dra den dubbelspårig på Skeppsbron och sedan över till östra sidan av Kungsträdgården upp till Hamngatan där den går ihop med den till Centralen förlängda Djurgårdslinjen?

Jättebra tycker jag. Varannan vagn kan svänga vänster på Hamngatan mot Centralen, varannan kan svänger höger mot Norrmalmstorg och Djurgården. Blir restiden från Nacka till Centralen tillräckligt kort, jämfört dagens förbindelse med byte på Slussen?
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Erik Sandblom skrev:
spårsnoken skrev:
Erik Sandblom skrev:Jag tänker mig att spårvägen skulle gå på ytan, på bilvägarna antingen på östra eller västra sidan Gamla stan. Eventuellt med ett spår på varje sida ön: norrgående på öster och södergående på väster. Biltrafiken får då släppa till en fil på varje sida.

Jättebra tycker jag. Varannan vagn kan svänga vänster på Hamngatan mot Centralen, varannan kan svänger höger mot Norrmalmstorg och Djurgården. Blir restiden från Nacka till Centralen tillräckligt kort, jämfört dagens förbindelse med byte på Slussen?
Det beror på, hur många miljarder vill du investera i ny bro?
Användarens profilbild
Erik Sandblom

NerdBoy skrev:Det beror på, hur många miljarder vill du investera i ny bro?

Jag har inte koll på alla broar, men de behöver inte alla få dubbelspår om det är det du tänker på. I Gamlestan i Göteborg har linjen mot Angered en enkelspårsbro. Jag har för mig att det inte ens finns en växeltunga, det är bara att spåren överlappar så att säga. Kapaciteten räcker för tre linjer med tiominuterstrafik på varje linje.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Erik Sandblom skrev: Jag har inte koll på alla broar, men de behöver inte alla få dubbelspår om det är det du tänker på. I Gamlestan i Göteborg har linjen mot Angered en enkelspårsbro. Jag har för mig att det inte ens finns en växeltunga, det är bara att spåren överlappar så att säga. Kapaciteten räcker för tre linjer med tiominuterstrafik på varje linje.
Hur kan du så tvärsäkert säga att kapaciteten är erfordelig på VGJ bro över slakthusgatan i Göteborg?

Lösningen där är en "acceptabel kompromiss" men knappast så mycket mer.

Sträckan som på grund av spårförslingring har mötesförbud är avsevärt mycket kortare än vad det skulle vara på någon bro över ett vatten i Stockholm.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Erik Sandblom skrev:
spårsnoken skrev:

------------------------------
Den blir kanske inte riktigt lika kort, men det blir ju ett byte mindre. Sedan skall inte alla till Centralen, även om Centralen är en viktig bytespunkt. Det är inget som hindrar att man även fortsättningsvis byter vid Slussen även om gångavståndet blir lite längre. Och till slut sväljer ju tunnelbanan till Nacka många av de här resenärerna när den är utbyggd. Slutligen blir det bättre trafik för östra Gamla Stan som idag saknar spårtrafik.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Erik Sandblom skrev:

Jag har inte koll på alla broar, men de behöver inte alla få dubbelspår om det är det du tänker på. I Gamlestan i Göteborg har linjen mot Angered en enkelspårsbro. Jag har för mig att det inte ens finns en växeltunga, det är bara att spåren överlappar så att säga. Kapaciteten räcker för tre linjer med tiominuterstrafik på varje linje.
Tråden handlar i princip bara om en enda bro, den över Danvikskanalen. Den bron är slut och måste stängas, eller ersättas före, år 2013. Om jag tolkar DN:s siffror rätt kommer en ny bro och en ny station vid Slussen att kosta ungefär 1-1,2 miljarder. Ska Tvärbanan anslutas till samma spår tillkommer ungefär 700 miljoner, bl.a. för att stationen vid Slussen måste göras större.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

spårsnoken skrev:Varför inte dra den dubbelspårig på Skeppsbron och sedan över till östra sidan av Kungsträdgården upp till Hamngatan där den går ihop med den till Centralen förlängda Djurgårdslinjen?

mvh/spårsnoken
Hmm, jag undrar om inte daniel_s har något att invända mot spårvagnar på Saltsjöbanan? :wink:
Användarens profilbild
Erik Sandblom

NerdBoy skrev:
Erik Sandblom skrev:
Tråden handlar i princip bara om en enda bro, den över Danvikskanalen. Den bron är slut och måste stängas, eller ersättas före, år 2013. Om jag tolkar DN:s siffror rätt kommer en ny bro och en ny station vid Slussen att kosta ungefär 1-1,2 miljarder. Ska Tvärbanan anslutas till samma spår tillkommer ungefär 700 miljoner, bl.a. för att stationen vid Slussen måste göras större.

Okej men i SLs rapport står det "Från Varvsbranten går spärvägen vidare i en ny tunnel, ca 1 km lång under befintlig bebyggelse på Södermalm, till slutstation vid Slussen. Station Slussen förses med tre spår av kapacitetsskäl." Sidan 2.
http://sl.se/Upload/%C4rende%207%20Geno ... %F6sen.pdf

Båda dessa ny- och ombyggnader slipper man genom att dels låta spåren fortsätta mot Norrmalm, så att Slussen inte blir säckstation, och dels genom att låta bilarna på Stadsgårdsleden släppa till en fil för att göra dubbelspår längs Stadsgårdsleden.

Båda dessa ändringar gör att man sparar pengar, hur mycket vet jag inte. Som jag har förstått så har förlängningen av blåa t-banan kommit ifråga mest på grund av att Tvärbanans förlängning stigit i kostnad. Kan man få ner kostnaden på ytspår och dessutom få en bytesfri förbindelse till Norrmalm och Centralen så blir kostnadsbesparingen jättestor, jämfört med tunnelbana.

Kan bilarna släppa till lite utrymme längs gatorna så är det alltså en hel del kostnadsdrivande delprojekt som kan slopas.
TS

Inlägg av TS »

NerdBoy skrev:
spårsnoken skrev:Varför inte dra den dubbelspårig på Skeppsbron och sedan över till östra sidan av Kungsträdgården upp till Hamngatan där den går ihop med den till Centralen förlängda Djurgårdslinjen?

mvh/spårsnoken
Hmm, jag undrar om inte daniel_s har något att invända mot spårvagnar på Saltsjöbanan? :wink:
Bara att glömma i så fall:

http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=25519
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Erik Sandblom skrev:Båda dessa ny- och ombyggnader slipper man genom att dels låta spåren fortsätta mot Norrmalm, så att Slussen inte blir säckstation, och dels genom att låta bilarna på Stadsgårdsleden släppa till en fil för att göra dubbelspår längs Stadsgårdsleden.
Erik Sandblom skrev:Kan bilarna släppa till lite utrymme längs gatorna så är det alltså en hel del kostnadsdrivande delprojekt som kan slopas.
Det är bara två filer + bussfilen så det kommer inte att hända.

Edit: i riktning mot Slussen alltså.
Skriv svar