leifd skrev:Ja, någon tvekan om namnet, lär de ju inte vara, däremot att personen vet så mycket om mer om spårtrafik och sådant, än det han matats med från SL-internt håll, det betvivlar jag starkt, speciellt med tanke på vad han skriver och hur han räknar i sina förslag.
daniel_s skrev:Harkel, nu är du lite ute och cyklar...
Nej, cyklar gör jag inte numera av olika orsaker....
daniel_s skrev:För det första har Stokke i praktiken jobbat på Saltsjöbanan längre än SL har det, och han vet möjligen mer om Saltsjöbanans trafik än någon på SL någonsin har gjort eller kommer att göra. (Dessutom matar inte SL sina anställda med någon information av det slag du syftar på, och även om de gjorde det så är inte Stokke den typen som låter sig "matas" med information - det kan säkert både en och annan forumit intyga.)
Möjligt det är så, men där sitter ju du tydligen inne med mer personkunskap än vad jag själv gör.
Kan bara göra en bedömning med hjälp av skrivet material och då tycker då inte jag detta ger något större kunnande som intryck. Men men, även jag kan ju ha fel....
daniel_s skrev:Vidare är det ju Saltsjöbanan som är ämnet här, så vad man i övrigt vet om "spårtrafik och sådant" är tämligen irrelevant. Så länge du inte kan visa på en spårvagn där mer än en person kan sitta på varje plats, så gäller Stokkes beräkningar. Om de inte duger så har jag, på annan plats i detta forum, gjort beräkningar där de blivande saltsjöspårvagnarnas sittplatsantal överskattas, men som ändå inte ger något tillfredsställande svar på frågan om hur trafikanterna egentligen skall få plats.
Att spårtrafik och sådant" är tämligen irrelevant, är väl i så fall din bedömning, men den platsar ju på sätt och vis med SL:s vanliga metod, att alltid "uppfinna hjulet" på egen hand. Dvs ta lärdom av andra, det går ju inte och kan ju kanske vara farligt.
daniel_s skrev:Jag ber att återigen få påminna om, att grundproblemet är att Saltsjöbanan sedan länge, i många avgörande situationer, tycks ha betraktats som något slags söndagsnöje som det inte är så noga med att egentligen göra rätt med. Den som i det läget kritiserar det lilla fåtal, som faktiskt råkar veta något användbart om banan, gör enligt min åsikt ett dumt misstag, genom att göra sig till en del av det problemet.
I min mening, s upphörde Saltsjöbanan att vara söndagsnöje då man slopade trävagnarna (i vart fall tidsmässigt), vilket jag tror du kanske kan hålla med om. Sedan tror ju inte jag att den banan är mer speciell att förstå eller driva än vilken annan lokalbana med kort körtid (det är ju trotts allt bara ca 30 min). Genom att ändra tekniska förutsättningar (bana och fordon) till mer standardiserade typer, så kan man ju med ganska enkla medel faktiskt driv banan på ett mer effektivt sätt och ge resenärerna framför allt tätare turer (jag vet att det då kräver utbyggnad av dubbelspår och/eller mötesmöjligheter).
daniel_s skrev:(Vad skulle du egentligen tycka om jag tog fram en linjekarta över din stad, ett par gamla fotografier och en tidtabell och sedan satte mig och planerade trafiken på linjenätet enligt min egen övertygelse om hur många som åker och när?)
Det vore väldans trevligt om du ville göra det, jag håller gärna med grunduppgifter för detta om du vill.
Eftersom jag ju bor i en stad som vet vad spårvagnstrafik är, så känner jag ingen oro över att andra försöker sig på att planera trafiken här, sånt är vi så vana vid. Här finns ett
exempel.