TKO skrev:Nu är det väl inte bara resande till och från Djurgården som kan tänkas använda den förlängda DjurgårdslinjenSten Håårdh skrev:Det här med färre fordon är en intressant fråga. Av de som köar vid Norrmalmstorg, hur många procent är det som har start- eller målpunkt utefter den tilltänkta spårvagnslinjen? Jag har svårt att tänka mig att alla bor på Djurgården.Erik Sandblom skrev: Jag trodde syftet med den förlängda Djurgårdslinjen var att få färre fordon i trafik i centrala Stockholm, samtidigt som man ökar personflödet. Om man återöppnar gågator och gårdsgator för motortrafik så uppnår man inte färre fordon i trafik, och man är tillbaka på ruta ett.
Så mina frågor till dig blir, vad vill du uppnå? Vad är syftet?
Just det. Kollektivtrafiken är inte bättre än svagaste länken.
TKO skrev:men jag tror ändå inte att den medför någon större överströmning av bilister till kollektivtrafiken.
Finns det några siffror på detta? Beslutsunderlaget verkar på denna punkt ganska vagt, men jag kan ju ha missat något!
Inga specifika siffror, men jag kan dra min vanliga för den som inte sett den:
Ungefär hälften av alla bilresor i Sverige är kortare än 5 kilometer. I tätorter är generellt sett en mycket stor andel, cirka 70-80 procent, kortare än 3-4 kilometer. Källa: Vägverket/Nationell strategi för ökad och säker cykeltrafik