Asfaltsdjungelns Cowboys

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Anders Norén skrev:Som tidigare anställd i Gävle kommun, Omvårdnad, Hemtjänsten Valbo, och tidigare arbetskamrat med Annika och Lindis som intervjuades vill jag bara lägga till att vintertid behövs vår Toyota-jeep och vi skulle egentligen behöva en till eller egentligen ersätta hela fordonsparken med sådana. (Det var på gång för några år sedan men ändrades av ekonomiska skäl.) Vi har kunder långt ute i skogen på dåliga vägar som driver igen fort när det snöar. Vi arbetar i ett bilburet yrke där vår bekvämlighet och framkomlighet är viktiga faktorer för att vi ska kunna utföra vårt arbete med kvalitet.

Nattpatrullen, vars bilar saboterades här om natten, ansvarar för hemtjänstens nattillsyn i en stor del av Gävle kommun och är också de som tar emot larmen från vårdtagarnas trygghetslarm. Vid larm är det viktigt att de kommer fram oavsett väglag. Det är helt rimligt att de har stadsjeepar.

Den dagen nån nitar anarkistjävlarna tänker jag le en smula. De är inte välkomna i mitt Sverige.

Anders

Hur är det med polisen i Gävle? Vad har dom för bilar? Kan dom komma fram på vägarna?
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Lars Ödlund skrev:
Erik Sandblom skrev:
NerdBoy skrev:Från i somras: http://www.gd.se/Article.jsp?article=107661

"Åtta-nio mil i bilen kan det bli på en dag för Lindis Berlin och Annika Sandström i Valbo-Forsbackas hemtjänst. ... En kollega berättar däremot nöjt om hur fyrhjulsdriften fick upp henne när hon kört i diket på en oplogad väg i vintras."

Åtta mil om dagen 365 dagar om året med en bil som släpper ut 300g koldioxid per kilometer blir 32 850 km och tio ton koldioxid om året. Vinsten är då att man en dag om året kommer upp ur diket. När det finns bilar som släpper en tredjedel av det så kan jag inte ställa mig bakom det. Det blir ju ett trefaldigande av utsläppen för att öka tillförlitligheten med 0,027%. Alternativt kostar det sex ton koldioxid att komma upp ur diket. Man kanske kan ha lite mer samordning med bärgningstjänst, plogbilar mm istället?

Men visst blir jag glad av att dom på Gävles hemtjänst satsar på cyklar och bilpool. Det är ju alldeles lysande! Två steg framåt, ett steg bakåt?
Nu finns det ju åtskilliga exempel på yrkesgrupper och privatpersoner som av olika skäl inte kan eller bör nöja sig med en liten Nissan Micra, dessa grupper väljer du med avsikt att undvika, eller?

Att försvara sabotage eller allmänfarlig vårdslöshet mot dessa grupper gör du då i tysthet, eller?

Vilka grupper talar vi om? Jag trodde vi talade om hemtjänsten. Varför skulle hemtjänsten inte klara sig med en Micra, rent konkret?

Jag trodde i min enfald att om en taxichaufför klarar sig bra i en V70 (två tredjedelar av koldioxidutsläppen) så skulle hemtjänsten också göra det. Men du sitter tydligen på andra fakta?

http://www.minitaxi.se/
Användarens profilbild
Erik Sandblom

NerdBoy skrev:
Erik Sandblom skrev:
NerdBoy skrev:vad sägs om att du skaffar ett jobb
Vi kan väl lägga ner personangreppen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem
Det var du som drog in dig själv i debatten när du försökte förringa deras förslitningsskador.

Jag förringade inte, jag nämnde hur viktigt det är att pausa och göra omväxlande rörelser. Och inte minst att fysisk smärta kan vara resultatet av psykisk stress.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Erik Sandblom skrev:
NerdBoy skrev:
Erik Sandblom skrev: Vi kan väl lägga ner personangreppen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem
Det var du som drog in dig själv i debatten när du försökte förringa deras förslitningsskador.

Jag förringade inte, jag nämnde hur viktigt det är att pausa och göra omväxlande rörelser. Och inte minst att fysisk smärta kan vara resultatet av psykisk stress.
Det förringar. Det här handlar om personer som redan har förslitningsskador och du skriver "Men tror du inte lite stretching och avslappningsövningar fixar förslitningen?" bara för att du så gärna vill rättfärdiga vandalernas tilltag.
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Erik Sandblom skrev:Vilka grupper talar vi om? Jag trodde vi talade om hemtjänsten. Varför skulle hemtjänsten inte klara sig med en Micra, rent konkret?
Varför föreslår du inte att Poståkeriet börjar köra Nissan Micra i stället för Volvo FH när du ändå fabulerar fritt? Tänk så mycket koldioxidutsläppen skulle minska. Varför inte ersätta all yrkestrafik med trampbilar när vi ändå håller på? Så får de anställda motion också.

Snälla, håll dig till områden du vet något om, som till exempel hur man kan cykla i Göteborg.

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Anders Norén skrev:
Erik Sandblom skrev:Vilka grupper talar vi om? Jag trodde vi talade om hemtjänsten. Varför skulle hemtjänsten inte klara sig med en Micra, rent konkret?
Varför föreslår du inte att Poståkeriet börjar köra Nissan Micra i stället för Volvo FH när du ändå fabulerar fritt? Tänk så mycket koldioxidutsläppen skulle minska. Varför inte ersätta all yrkestrafik med trampbilar när vi ändå håller på? Så får de anställda motion också.

Snälla, håll dig till områden du vet något om, som till exempel hur man kan cykla i Göteborg.

Kan du inte bara svara på en rak fråga?
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Erik Sandblom skrev:
Anders Norén skrev:

Kan du inte bara svara på en rak fråga?
Du har redan fått svar på den frågan, och du viftade undan det som rappakalja som behövde "vädras ut".
Freiztan

Inlägg av Freiztan »

Anders Norén skrev: Den dagen nån nitar anarkistjävlarna tänker jag le en smula. De är inte välkomna i mitt Sverige
Nu är det dock så att eftersom vi lever i en demokrati, är Sverige inte "ditt".
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

Erik Sandblom skrev:Varför skulle hemtjänsten inte klara sig med en Micra, rent konkret?
Det är för mig fullständigt obegripligt att du sitter här och debatterar om huruvida den eller den personen/verksamheten ska behöva ha den eller den bilen. Du har ingen aning om deras behov och du behöver inte bry dig eftersom hemtjänsten inte gjort något fel! Vad vill du?? Ha någon superplanekonomi där det sitter någon pamp i en myndighet och ska bestämma vem som behöver en sån här bil, och vem som behöver en sån där bil och vem inte behöver någon bil alls......
Nä visst ja, det ska ju asfaltsindioterna bestämma :evil:

Du sitter i ditt elfenbenstorn och moraliserar över människor som har gjort helt legala val. Varför ringer du inte till hemtjänsten i Gävle och frågar dom varför dom skaffat en SUV år sin personal? Gör det, och återrapportera till oss andra vad dom sa, så slipper du ju sitta här och spekulera.....

Observera, jag har med detta INTE sagt att jag struntar i miljöproblematiken (eller som det med det nya modeordet heter: klimatproblematiken).

För övrigt kan jag berätta till er övriga, alla cyklister är INTE som Erik, jag lovar. 8)
Den som inte är ute och cyklar, kommer ingen vart!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jag tycker också om att moralisera över människors egna val! Kan inte se att det skulle vara något fel med det. Och om det är det, så skall du ju inte säga till mig att låta bli. Ergo: Om du har rätt, så har du fel! Och jag rätt! MOHahahaha! :D
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

daniel_s skrev:Jag tycker också om att moralisera över människors egna val! Kan inte se att det skulle vara något fel med det.
Och om din uppfattning är att dessa val inte överensstämmer med din "moraluppfattning" då har man rätt att egenmäktigt ingripa mot dessa människors fria val? (var väl så att säga den bakomliggande grundfrågan och därmed den underförstådda förutsättningen). Men visst var så god, om du accepterar andras motsvarande agerande baserat på deras uppfattning, annars är det bara ren och skär egoism.
Den som inte är ute och cyklar, kommer ingen vart!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Tillbaka till ämnet: Det är inte rätt att tillgripa våld för att försvara sin egendom mot icke-förstörande kränkningar, hur förbannad man än är!

Däremot är det helt nödvändigt att väcka debatt för att försvara miljön mot ett pågående angrepp. Särskilt så länge som det enda tydliga svaret från de reaktionära grupperna hittills varit "Rör inte våra bilar, vi kör så mycket vi vill!" så är det uppenbart att dessa inte har förstått någonting!

Nu ska det väl sägas att just stadsjeeparna enskilt kanske inte är ett sådär jättestort problem, men det kvittar egentligen. Även i de fall de har bränsleförbrukning på personbilsnivå så är de en utmärkt representant för resursslöseri: man har möjligheten att bygga bränslesnålare fordon men man utnyttjar den till att med bibehållen bränsleförbrukning bygga större fordon (eller i vissa fall lika stora, dvs ingen förändring alls)!

I övrigt är det rätt trist att konstatera att det finns folk som anser att miljöfrågor är en hobby för ungdomar med ovanligt stora visioner, och att dessa helst skall hålla sig ur vägen så att Bengt & Co kan fortsätta leva som de alltid har gjort utan att ha dåligt samvete för det. Man kan ju åtminstone låta bli att uppmuntra till våldshandlingar...
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

daniel_s skrev:Tillbaka till ämnet: Det är inte rätt att tillgripa våld för att försvara sin egendom mot icke-förstörande kränkningar, hur förbannad man än är!
Egenmäktigt förfarande har fängelse i straffsatsen, vilket ger rätt till envarsgripande av förövare som tas på bar gärning eller flyende fot. Den gripande får använda precis så mycket våld som nöden kräver.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

NerdBoy skrev:
daniel_s skrev:Tillbaka till ämnet: Det är inte rätt att tillgripa våld för att försvara sin egendom mot icke-förstörande kränkningar, hur förbannad man än är!
Egenmäktigt förfarande har fängelse i straffsatsen, vilket ger rätt till envarsgripande av förövare som tas på bar gärning eller flyende fot. Den gripande får använda precis så mycket våld som nöden kräver.
Tillåtet kanske, men inte rätt. Även om man ad hoc skulle kunna åberopa envarsrätten så är det egentligen HÄMND man ägnar sig åt! Och det är bara unket.

By the way: När blev någon senast dömd för egenmäktigt förfarande egentligen? Jag har aldrig träffat någon under 50 som fortfarande tror att man riskerar straff för det!

Du kan lita på att det inte är lätt att få tag i folk som gör sånt här, så ett envarsgripande är en rent teoretisk situation. Att springa efter någon för att säga "Vad håller du på med, va? Va?" är för övrigt inte bara löjligt utan rent livsfarligt, det är fler än ett fåtal personer som fått ångra att de gjort så. Förr eller senare övergår man från att vara utsatt för ett brott till att bara få skylla sig själv...
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

daniel_s skrev:
NerdBoy skrev:
När blev någon senast dömd för egenmäktigt förfarande egentligen? Jag har aldrig träffat någon under 50 som tror att man kan bli dömd för det!
Ingen aning, men så länge brottet finns så kvarstår rätten till envarsgripande.
daniel_s skrev:Du kan lita på att det inte är lätt att få tag i folk som gör sånt här, så ett envarsgripande är en rent teoretisk situation. Att springa efter någon för att säga "Vad håller du på med, va? Va?" är för övrigt inte bara löjligt utan rent livsfarligt, det är fler än ett fåtal personer som fått ångra att de gjort så.
Om envarsgripande är en teoretisk situation så hävdar jag att situationen där bilägare spöar på en "indian" är exakt lika teoretisk. :wink:
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Idag blev samtliga cyklar i min trappuppgång av med sina ventiler. Är det månne rubricerade gäng som fått för sig att vi är indianer... :twisted: Blir väl att sitta gömd med basebollträ kommande natt :wink:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

daniel_s skrev:Däremot är det helt nödvändigt att väcka debatt för att försvara miljön mot ett pågående angrepp. Särskilt så länge som det enda tydliga svaret från de reaktionära grupperna hittills varit "Rör inte våra bilar, vi kör så mycket vi vill!" så är det uppenbart att dessa inte har förstått någonting!
Det är klart att de som drabbats ligger lågt, "indianerna" drar sig ju inte för att hämnas när någon säger emot dem.
daniel_s skrev:Nu ska det väl sägas att just stadsjeeparna enskilt kanske inte är ett sådär jättestort problem, men det kvittar egentligen. Även i de fall de har bränsleförbrukning på personbilsnivå så är de en utmärkt representant för resursslöseri: man har möjligheten att bygga bränslesnålare fordon men man utnyttjar den till att med bibehållen bränsleförbrukning bygga större fordon (eller i vissa fall lika stora, dvs ingen förändring alls)!
Men är det ett sånt samhälle vi vill ha, där folk springer runt på nätterna och "försvarar" sig mot sånt som "borde vara olagligt"?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

NerdBoy skrev:Om envarsgripande är en teoretisk situation så hävdar jag att situationen där bilägare spöar på en "indian" är exakt lika teoretisk. :wink:
Naturligtvis, men den här tråden tycks ha lockat fram lite väl låga drifter hos en del vanligtvis städade deltagare, vilket åtminstone jag är lite besviken över. Det är lättare att förlåta handlingar som är ämnade att skapa irritation än att försvara rena våldshandlingar, även om de förstnämnda skulle vara brottsliga och de senare tillåtna!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

NerdBoy skrev:Men är det ett sånt samhälle vi vill ha, där folk springer runt på nätterna och "försvarar" sig mot sånt som "borde vara olagligt"?
Nä! Men vem har sagt att det borde vara olagligt? Det bästa vore om folk lät bli att t ex förstöra miljön mer än nödvändigt, utan att man tvingar dem med lagar.

Men världen är full av tröga farbröder som måste provoceras för att kunna påverkas, och en del av dessa provokationer måste ju oundvikligen innebära att man inte gör som farbröderna har tänkt sig. Då kan man ju inte använda deras referensramar för att avgöra vad som är rätt respektive fel, utan man får hitta på egna - vilket bör göras med viss ansvarskänsla, något som inte heller är lätt eftersom farbröderna även s a s tagit patent på "ansvar"!
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

daniel_s skrev:
NerdBoy skrev:Men är det ett sånt samhälle vi vill ha, där folk springer runt på nätterna och "försvarar" sig mot sånt som "borde vara olagligt"?
Nä! Men vem har sagt att det borde vara olagligt? Det bästa vore om folk lät bli att t ex förstöra miljön mer än nödvändigt, utan att man tvingar dem med lagar.

Men världen är full av tröga farbröder som måste provoceras för att kunna påverkas, och en del av dessa provokationer måste ju oundvikligen innebära att man inte gör som farbröderna har tänkt sig. Då kan man ju inte använda deras referensramar för att avgöra vad som är rätt respektive fel, utan man får hitta på egna - vilket bör göras med viss ansvarskänsla, något som inte heller är lätt eftersom farbröderna även s a s tagit patent på "ansvar"!
Du får ursäkta, men nu låter du faktiskt precis som en plankare eller en fjortis som försöker förklara varför han måste spraya ned ett helt pendeltåg.
Låst