Sida 5 av 16
Postat: tisdag 28 augusti 2007 21:39
av Bildsköne Bengtsson
Håller med Herr Lind, Söderhallen måste bli det smidigaste sättet att få en central depå.
Kan ju även bli en vändslinga för musetrafiken där linje 6 vände
BB
Postat: onsdag 29 augusti 2007 18:47
av RVR
Söderhallen inte inte lämplig att blanda in i diskussionen om Djurgårdslinjens förlängning till Centralen!
I Stockholm finns sedan länge traditionen att sällan, rent av aldrig, planera på en makronivå som höjer sig över vardagens slit och släp. En spårsträckning från korsningen Hamngatan/Kungsträdgårdsgatan till Sofia måste rimligtvis passera Slussen, som de flesta vet ska byggas om (men inte när eller hur), vilket gör ett sådant projekt än mer komplicerat, vilket i sin tur riskerar att omöjliggöra Djurgårdslinjens förlängning. Att överhuvudtaget placera spåren för Djurgårdslinjen på Segels torg och på Klarabergsgatan kan bli tillräckligt besvärligt så det räcker. Lägg sedan till osäkerheten kring Söderhallens framtid plus det faktum att fastigheten har 51 år på nacken och konstruktionen kan mycket väl behöva göras om helt inom de närmsta 10 åren. Det går bara inte att lägga dit nygamla spår eftersom det finns en omfattande bussverksamhet på platsen som i så fall måste flytta någon annanstans - vart? Spårsträckan till Djurgårdslinjens anslutning blir även mycket störningskänslig, vilket knappast kan ses som något positivt.
Den lilla fördel som anförs med Söderhallsalternativet - kopplingen till Saltsjö- och Tvärbanan kvarstår, men den direkta nyttan med denna förbindelse kan ifrågasättas i dagsläget av ovanstående anförda anledningar.
Depåalternativen för den regujära trafiken vid Lindarängen/Frihamnen och Tekniska Muséet/Etnografiska Muséet är betydligt mer lämpliga då spårsträckningarna till dessa platser inte inkräktar särskilt mycket på vägnätets kapacitet för biltrafiken, som är en viktig fråga för den sittande majoriteten i stadshuset. Dessutom kan dessa nya anläggningar dimensioneras för den nya verksamhetens skala från grunden.
Summa summarum så är en förläggning av depå vid Söderhallen inte något lämpligt alternativ för Djurgårdslinjen i det här prekära skedet.
Postat: onsdag 29 augusti 2007 19:28
av Per Lind
Richard Jacobsson skrev:Det går bara inte att lägga dit nygamla spår eftersom det finns en omfattande bussverksamhet på platsen som i så fall måste flytta någon annanstans - vart?
Du, liksom de flesta politiker, glömmer att med omställning av stomlinjerna till spårväg så behövs inte lika många bussar och då blir det plats.
-Per
Postat: onsdag 29 augusti 2007 20:58
av 2763
Per Lind skrev:Richard Jacobsson skrev:Det går bara inte att lägga dit nygamla spår eftersom det finns en omfattande bussverksamhet på platsen som i så fall måste flytta någon annanstans - vart?
Du, liksom de flesta politiker, glömmer att med omställning av stomlinjerna till spårväg så behövs inte lika många bussar och då blir det plats.
-Per
Det förutsätter då i och för sig att samtliga stombusslinjer omställs, och det är inte gjort i en handvändning.
Låt oss nu ta det här med små steg, annars kommer vi aldrig någonvart!
//Tony
Postat: onsdag 29 augusti 2007 22:58
av Byggare Bob
Per Lind skrev:Richard Jacobsson skrev:Det går bara inte att lägga dit nygamla spår eftersom det finns en omfattande bussverksamhet på platsen som i så fall måste flytta någon annanstans - vart?
Du, liksom de flesta politiker, glömmer att med omställning av stomlinjerna till spårväg så behövs inte lika många bussar och då blir det plats.
-Per
Har det slagit herrarna att "Söderhallen" faktiskt skall rivas i framtiden och ersättas av bostäder.
Bussarna får en bussdepå i Gubbängen!
Så då kan vi bortse från det förslaget...
Postat: onsdag 29 augusti 2007 23:28
av Donny Lindberg
Har det slagit herrarna att "Söderhallen" faktiskt skall rivas i framtiden och ersättas av bostäder.
Bussarna får en bussdepå i Gubbängen!
Så då kan vi bortse från det förslaget...[/quote]
Vart det inte så att man fick backa från förslaget att bygga bostäder ovanpå bussdepån med tanke på gasbussarna, Gas är ju explosivt./DL
Postat: torsdag 30 augusti 2007 0:02
av RVR
Byggare Bob skrev:Per Lind skrev:Richard Jacobsson skrev:Det går bara inte att lägga dit nygamla spår eftersom det finns en omfattande bussverksamhet på platsen som i så fall måste flytta någon annanstans - vart?
Du, liksom de flesta politiker, glömmer att med omställning av stomlinjerna till spårväg så behövs inte lika många bussar och då blir det plats.
-Per
Har det slagit herrarna att "Söderhallen" faktiskt skall rivas i framtiden och ersättas av bostäder.
Bussarna får en bussdepå i Gubbängen!
Så då kan vi bortse från det förslaget...
När du säger det så ser jag att SL lagt ut förhandsannonsering för upphandling kring uppförande av bussdepå i Gubbängen, men jag var inte helt säker på om den skulle inrymma den bussflotta som idag är stationerad i Söderhallen. Tack för klargörandet!
Till Per Lind kan sägas att det inte finns något beslut om omställning av någon stombusslinje i innerstaden till spårväg, annat än en förlängning av Djurgårdslinjen till Centralen, dvs halva delen av den planerade linje 5.
När det gäller vändning av spårfordon för Djurgårdslinjen vid Centralstationen så finns det många möjligheter samt en hel del svårigheter med varje förslag, särskilt om målet är att någonstans i närområdet placera en funktionell vändslinga.
Postat: torsdag 30 augusti 2007 9:18
av Byggare Bob
Donny Lindberg skrev:Vart det inte så att man fick backa från förslaget att bygga bostäder ovanpå bussdepån med tanke på gasbussarna, Gas är ju explosivt./DL
Jo, det är därför depån skall rivas, bussarna flyttas ut från innerstaden till Nyboda och en nybyggd depå i Gubbängen, och bostaäder uppförs på tomten...
Postat: torsdag 30 augusti 2007 11:48
av Byggare Bob
Postat: torsdag 30 augusti 2007 12:42
av 218
Postat: torsdag 30 augusti 2007 12:44
av Björn Ehnberg
Det är Alstom Transport Sveriges VD Pelle Svensson som tagit detta initiativ för att få in lite nya idéer. Som nyhet betraktad är den inte direkt ny, utan har berörts tidigare bl.a. i
den här tråden.
Alstom har lyckats få in lite reklam för sitt APS-system (strömtillförsel via kontaktskena istf. kontaktledning) också, en idé som jag tror är oanvändbar i vårt klimat.
Påståendet "och med förarlösa vagnar blir det säkrare och lättare att hålla tidtabeller" tycker jag var väl vågat. Vi ska tydligen inte bara ha
förarlös T-bana utan också förarlös spårväg

.
Mvh.
Björn
Postat: torsdag 30 augusti 2007 13:01
av august
Björn Ehnberg skrev:Påståendet "och med förarlösa vagnar blir det säkrare och lättare att hålla tidtabeller" tycker jag var väl vågat. Vi ska tydligen inte bara ha
förarlös T-bana utan också förarlös spårväg

.
Inga problem, man bygger bara vagnarna med rejäla snöplogar/kofösare/dylikt fram, sätter sth till en 60–70–80 km/h, så får övriga trafikanter hålla sig ur vägen!
Postat: torsdag 30 augusti 2007 14:17
av Björn Ehnberg
Jag tar fasta på en
angränsande artikel i Citys nätupplaga, där trafiklandstingsrådet C G Wennerholm (m) säger (med reservation för att journalister skriver som de vill och tycker):
Tidningen Stockholm City skrev:Spårvagnens renässans kommer att fortsätta. Det är trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm, m, övertygad om.
- Oerhört många spårvagnsprojekt ligger i pipeline i Stockholm, säger han. Principbeslutet för utbyggnaden av Djurgårdslinjen är redan fattat.
Förlängning av Tvärbanan och integrering med Saltsjöbanan är på gång.
Upprustning av Lidingöbanan.
Och så vidare.
Mvh.
Björn
Postat: torsdag 30 augusti 2007 17:45
av Ivers1991
T.ex. den sk "vagnen som inte kräver spår"?
Postat: fredag 31 augusti 2007 2:49
av RVR
Jag är inte fullt lika optimistisk kring ett nyttjande av Söderhallen som framtida depå för spårfordon. Förutom vad jag framfört i tidigare inlägg: så kräver den hypotetiska möjligheten att återanvända Söderhallen som depå för spårvagnar att det tas ett beslut nästan omedelbums för att reservera marken för det specifika ändamålet. Ett sådant beslut kommer inte att tas innan 2010 - helt avhängigt om Djurgårdslinjens förlängning verkligen kommer till stånd.
Postat: måndag 03 september 2007 2:49
av Nils Carl Aspenberg
Söderhallen har ingen fremtid som depot. Anlegget er over 50 år og ligger i et boligområde. Det beste er nok å rive hele skiten og bygge flere biliger. Et depot er industriell virksomhet og bør ligge i et industriområde. Jeg tror Stockholm kunne bygge et nytt depot i nærheten av Frihamnen eller eventulet i et annet industriområde. Derfra kan man dekke stambussnettet etter hvert som det blir lagt om til sporvei. Så kan man utvide Brommahallen til flere sporvogner. Da vil man få to store depoter. I tillegg kan man ha nattparkering i Aga og på Saltsjöbanen.
Postat: måndag 03 september 2007 9:06
av Per Lind
Nils Carl Aspenberg skrev:Söderhallen har ingen fremtid som depot. Anlegget er over 50 år og ligger i et boligområde. Det beste er nok å rive hele skiten og bygge flere biliger. Et depot er industriell virksomhet og bør ligge i et industriområde. Jeg tror Stockholm kunne bygge et nytt depot i nærheten av Frihamnen eller eventulet i et annet industriområde. Derfra kan man dekke stambussnettet etter hvert som det blir lagt om til sporvei. Så kan man utvide Brommahallen til flere sporvogner. Da vil man få to store depoter. I tillegg kan man ha nattparkering i Aga og på Saltsjöbanen.
Då är inte heller Frihamnen lämplig då detta område skall bli bostäder.
-Per
Re: Djurgårdslinjens förlängning
Postat: måndag 03 september 2007 16:28
av M_M
Per Lind skrev:Ja, Ja, haka upp er på detaljer om det roar er.
Jag är inte så insatt i Stockholms alla stombusslinjer men det är tänkt att en av dom skall spårvägificeras och då är väl Söderhallen helt perfekt?
Grejen är väl att det är stomibusslinje 4 som är aktuell att spårvägifieras och den linjen slutar redan vid gullmarsplan, alltså är det bara för vagnar på linje 4 att rulla över tvärbanan till/från depån i alvik som idag rymmer en massa bussar som man kan placera nån annan stans, kanske i söderhallen?

Postat: måndag 03 september 2007 16:30
av M_M
Per Lind skrev:Nils Carl Aspenberg skrev:Söderhallen har ingen fremtid som depot. Anlegget er over 50 år og ligger i et boligområde. Det beste er nok å rive hele skiten og bygge flere biliger. Et depot er industriell virksomhet og bør ligge i et industriområde. Jeg tror Stockholm kunne bygge et nytt depot i nærheten av Frihamnen eller eventulet i et annet industriområde. Derfra kan man dekke stambussnettet etter hvert som det blir lagt om til sporvei. Så kan man utvide Brommahallen til flere sporvogner. Da vil man få to store depoter. I tillegg kan man ha nattparkering i Aga og på Saltsjöbanen.
Då är inte heller Frihamnen lämplig då detta område skall bli bostäder.
-Per
Det beror väl på VAR i frihamnen hallen hamnar? Bara för att ett större område planeras bebyggas med bostäder så betyder det inte att man inte kan kombinera en vagnhall med t.ex. affärsverksamheter och liknade i en mindre del av det totala området...
Re: Djurgårdslinjens förlängning
Postat: måndag 03 september 2007 17:04
av Byggare Bob
mats skrev:Per Lind skrev:Ja, Ja, haka upp er på detaljer om det roar er.
Jag är inte så insatt i Stockholms alla stombusslinjer men det är tänkt att en av dom skall spårvägificeras och då är väl Söderhallen helt perfekt?
Grejen är väl att det är stomibusslinje 4 som är aktuell att spårvägifieras och den linjen slutar redan vid gullmarsplan, alltså är det bara för vagnar på linje 4 att rulla över tvärbanan till/från depån i alvik som idag rymmer en massa bussar som man kan placera nån annan stans, kanske i söderhallen?

Men snälla Mats, tråden handlar om
Djurgårdslinjens förlängning, vad har det med spårvägsplanerna för linje 4 att göra???
