Den öppnas först om 8 år, så jag har svårt att se att namnet redan skulle vara spikat.M224 skrev:Men det är väl redan klart att stationen ska heta City?
Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"
Jo det är sant. Jag tycker att City är det bästa namnet hur som helst.kildor skrev:Den öppnas först om 8 år, så jag har svårt att se att namnet redan skulle vara spikat.M224 skrev:Men det är väl redan klart att stationen ska heta City?
- Stefan Widén
ÄÄ svaret är ju busenkelt!!!
Om alla går till sig själv och ranskar vad man i dagligt tal kallar nuvarande Stockhlom C så blir det, hos 78% av alla resenärer,
"centralen"
Alltså är det den självklara vinnaren...
Stefan
Om alla går till sig själv och ranskar vad man i dagligt tal kallar nuvarande Stockhlom C så blir det, hos 78% av alla resenärer,
"centralen"
Alltså är det den självklara vinnaren...

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Tja, varför inte? När T-banan Slussen-Hötorget öppnades hette dess station Centralen. Det blev senare T-Centralen så om man nu kallar citybanans station för Centralen så kanske den blir J-Centralen eller något sådant om ett par år!
City-Centralen?daniel_s skrev:Tja, varför inte? När T-banan Slussen-Hötorget öppnades hette dess station Centralen. Det blev senare T-Centralen så om man nu kallar citybanans station för Centralen så kanske den blir J-Centralen eller något sådant om ett par år!

Eftersom stationen kommer att vara tätt sammanbyggd med, ur kundsynpunkt samma station, som t-centralen så är det väl givet att den skall heta "T-Centralen".M224 skrev:Men det är väl redan klart att stationen ska heta City?
Pendeltågstationen vid Odenplan kommer väl att heta "Odenplan?"
"City" är ett dåligt namn. Det har ingen anknytning till platsen med mer än att det är det engelska uttrycket för stadscentrum. Sist jag kollade på kartan låg det fortfarande i Sverige men det var ett tag jag
tittade på kartan så jag kan ha fel...
"T-Centralen" har däremot funnits i mer än 50 år och är ett väletablerat namn.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
Eller kanske "P-Centralen" i analogi med anslutande T-Centralen. Men det kanske kan ge fel associationer. Annars är T-Centralen unik, då inte är uppkallad efter något i sin omgivning utan är sig "selv nok". "Stockholms Central" bör vara namnet på fjärrtågsstationen. Ska man dit med lokaltrafik (buss, spårvagn, tub eller pendel) så kanske annars "Centralen" räcker. Det hette ju TCe de första åren. Det här är en knepig fråga, som tål att diskuteras. Men jag tror aldrig alla blir nöjda.
nu så säger jag mitt!!!
Jag tycker att T-centralen är ett bra namn på en Tunnelbanestation. Klara gillar jag INTE, så det vill jag inte veta av, annars får SL så mycket skäll från mig!
Sergels torg är en liten torg i centrala stan, så nej, passar ej.
ett nytt bostadsområde håller på att däcka över spåren som ska heta "Västra city" passar det bra till T-stationen och P-stationen?
jag tycker att centralstationen, t-stationen, p-stationen, cityterminalen och bussstationen (eller på den tiden, spårvägshållplatsen) mellan broarna, samt hållplatsen vid vasagatan, under bron, skall gemensamt heta "Stockholm Central" och vara en stort nätverk med förbindelser med varandra.
Jag tycker att T-centralen är ett bra namn på en Tunnelbanestation. Klara gillar jag INTE, så det vill jag inte veta av, annars får SL så mycket skäll från mig!
Sergels torg är en liten torg i centrala stan, så nej, passar ej.
ett nytt bostadsområde håller på att däcka över spåren som ska heta "Västra city" passar det bra till T-stationen och P-stationen?
jag tycker att centralstationen, t-stationen, p-stationen, cityterminalen och bussstationen (eller på den tiden, spårvägshållplatsen) mellan broarna, samt hållplatsen vid vasagatan, under bron, skall gemensamt heta "Stockholm Central" och vara en stort nätverk med förbindelser med varandra.
Är det så? Stationen är väll uppkallad efter centralen, men man la till T framför, för att undvika förväxling.Anders Hanquist skrev:Annars är T-Centralen unik, då inte är uppkallad efter något i sin omgivning utan är sig "selv nok".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Ja, t-banestationen hette ju Centralen något år 1957-1958 någonting, och ändrades till T-Centralen för att det tydligen då fanns en massa personer som ska ha gått dit för att köpa biljetter till Malmö, Göteborg, Luleå m.m.LÅ1 skrev:Är det så? Stationen är väll uppkallad efter centralen, men man la till T framför, för att undvika förväxling.Anders Hanquist skrev:Annars är T-Centralen unik, då inte är uppkallad efter något i sin omgivning utan är sig "selv nok".

Jag kan inte tänka mig att en sådan förväxling skulle ske idag. Så därför ansluter jag mig nog till detta förslag:
Stockholm Central kan faktiskt vara namnet på alla hållplatser och stationer i området!charmander skrev:jag tycker att centralstationen, t-stationen, p-stationen, cityterminalen och bussstationen (eller på den tiden, spårvägshållplatsen) mellan broarna, samt hållplatsen vid vasagatan, under bron, skall gemensamt heta "Stockholm Central" och vara en stort nätverk med förbindelser med varandra.
T-Centralen må vara hur inarbetat som helst, men kan vi inte begrava det fåniga namnet snart?
För övrigt tycker jag det är extremt fånigt att göra detta till en politisk fråga.
-
Politisk fråga? Tja, vad annars? Inte kanske politisk i ideologiska termer, utan snarare att några ska ju fatta beslutet. I slutänden blir det ju ändå politiker av något slag, antingen i styrelsen eller i landstings- eller kommunfullmäktige. Det kommer säkert att finnas olika förslag och då måste man kanske rösta om det. Hur skulle det annars gå till?
Jo, det förekommer faktiskt att man tar beslut i kommunala nämnder/styrelser om sådana saker som namn på hållplatser och stationer. Det kan t.o.m. leda till häftiga debatter i sådana församlingar för att sedan övergå till att snabbt klubba igenom viktiga budget- och verksamhetsinriktningsfrågor. Mycket vanligt, men fel, tycker jag. Inte behöver politiker fatta beslut om hållpatsnamn, knappast heller stationsnamn, du vet, man får faktiskt delegera mycket till tjänstemännen.Anders Hanquist skrev:Politisk fråga? Tja, vad annars? Inte kanske politisk i ideologiska termer, utan snarare att några ska ju fatta beslutet. I slutänden blir det ju ändå politiker av något slag, antingen i styrelsen eller i landstings- eller kommunfullmäktige. Det kommer säkert att finnas olika förslag och då måste man kanske rösta om det. Hur skulle det annars gå till?
Avvägningen mellan vad som ska beslutas av respektive part är naturligvis i grunden ett politiskt beslut, men jag hoppas inte du tror att alla beslut som tas som rör kommuner eller landstings verksamhet fattas av politiker, för det hade varit ruggit värre.
- Kristofer
- Kontakt:
Eftersom förvånansvärt många av mina bekanta (och genom mitt tidigare arbete på SL:s trafikupplysning vet jag att det är betydligt fler än mina bekanta) kallar Stockholms central för T-Centralen så är det väl lika bra att döpa om hela komplexet till just T-Centralen... (IRONI: Så kan man kanske komplettera det redan vedertagna namnet med T-T-Centralen, Pendel-T-Centralen och Fjärrtågs-T-Centralen)
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Miljöpartiets motion ger jag inte mycket för. Vad är poängen med att ha olika namn på plattformarna för tågen vid T-centralen? Precis såsom påpekat så kommer ju pendeltågshållplatsen vid Odenplan inte att heta något annat än just Odenplan. Varför förvirra folk i onödan?
Hela stationskomplexet med T-bana och pendeltåg bör ha samma namn. Det är i alla fall min uppfattning. City är inget bra namn, hellre Klara då, tycker jag. Att Klara inte används så mycket nu har mindre betydelse. Skulle stationen få det namnet så skulle området snart återfå den benämningen. Å andra sidan har det namnen ingen koppling till Centralstationen, vilket kan ses som önskvärt. Det kan lösas med dubbelnamn, KLARA - Centralstationen.
Men låt stationen heta T-centralen. Det kommer den ändå att göra i folks medvetande lång tid efter ett eventuellt namnbyte. Få namn är så inarbetade. (Hörde för övrigt en kvinna i går, på en buss, som pratade om Hornsplan. Och då pratade hon inte om den nya bostadsrättsföreningen som heter så.)
Har någon ett bra förslag till samlingsnamn för Centralen, T-centralen (inkl. nya pendeltågsstationen) och Cityterminalen? Stockholm har ju sluppit beteckningen Resecentrum som motsvarande heter i nästan alla städer numera. Knutpunkten är kanske ett bra namn, men det är för många förknippat med Helsingborg, och inget annat.
Men låt stationen heta T-centralen. Det kommer den ändå att göra i folks medvetande lång tid efter ett eventuellt namnbyte. Få namn är så inarbetade. (Hörde för övrigt en kvinna i går, på en buss, som pratade om Hornsplan. Och då pratade hon inte om den nya bostadsrättsföreningen som heter så.)
Har någon ett bra förslag till samlingsnamn för Centralen, T-centralen (inkl. nya pendeltågsstationen) och Cityterminalen? Stockholm har ju sluppit beteckningen Resecentrum som motsvarande heter i nästan alla städer numera. Knutpunkten är kanske ett bra namn, men det är för många förknippat med Helsingborg, och inget annat.
Duger inte Stockholm Central?LÅ1 skrev:Har någon ett bra förslag till samlingsnamn för Centralen, T-centralen (inkl. nya pendeltågsstationen) och Cityterminalen?
I mina ögon finns inget annat namn som fungerar för alla olika trafikslag om man ska ha ett gemensamt namn.
Både ja och nej! Risken är att man bara associerar det namnet till Centralstationen. I övrigt är det bra!B Thomas skrev:Duger inte Stockholm Central?LÅ1 skrev:Har någon ett bra förslag till samlingsnamn för Centralen, T-centralen (inkl. nya pendeltågsstationen) och Cityterminalen?
I mina ögon finns inget annat namn som fungerar för alla olika trafikslag om man ska ha ett gemensamt namn.
...och så är min tanke, LÅ1. hela området ska gemensamt heta "stockholm central".
Tänkte först på Stockholm Klara, men det heter visst kontors/hotellkomplexet som byggs väster om Centralen.
Stockholm Resklara kanske?
Klara Avgångstider kan det inte heta, för det gör man ju inte...
Klara Spår? Nej då passar inte Cityterminalen.
Sergels Tåg? Samma där. Dessutom skulle Kalmariter och en del andra smålänningar ha svårt att skilja på det och... ja ni vet. (nävisst, det blir Sägels Tåj.)
Klaraberg? Efter viadukten. Lite diffust kanske.
Äh, helt enkelt, jag har inget bra förslag.
Undrar varför jag skrev då...
Stockholm Resklara kanske?
Klara Avgångstider kan det inte heta, för det gör man ju inte...
Klara Spår? Nej då passar inte Cityterminalen.
Sergels Tåg? Samma där. Dessutom skulle Kalmariter och en del andra smålänningar ha svårt att skilja på det och... ja ni vet. (nävisst, det blir Sägels Tåj.)
Klaraberg? Efter viadukten. Lite diffust kanske.
Äh, helt enkelt, jag har inget bra förslag.
Undrar varför jag skrev då...
Professionell tyckare
Förstår faktiskt inte heller varför inte alla stationer helt enkelt kan heta Stockholms central / Stockholm C? Och om inte det duger så kan väl fjärrtågscentralen+busscentralen heta Stockholms central / Stockholm C samtidigt som tunnelbanestationen, pendeltågsstationen samt busshållplatser i närheten heter Sergels torg.