Ett försök till färgmässig linjegenomgång, Gbg genom åren
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
.
Jag menar att den (likt nian på den tiden innan staden blandades in) skulle gå mellan Saltholmen och Kungssten, och vända på dessa platser. Förvisso tillåter inte Kungssten en sådan vändning nu för tiden, men det är väl det enda som skulle behöva byggas om för att återuppliva den gamla linjen.
Satsa på Spårvägarna
Re: .
Det gjorde Kungsten inte i mindre grad på den tiden heller. Men nian gick då hela vägen in till Järntorget, samma väg som idag.Stefan_Brännström skrev:Jag menar att den (likt nian på den tiden innan staden blandades in) skulle gå mellan Saltholmen och Kungssten, och vända på dessa platser. Förvisso tillåter inte Kungssten en sådan vändning nu för tiden, men det är väl det enda som skulle behöva byggas om för att återuppliva den gamla linjen.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
-
.
Det kanske var innan linjenumrenas införande spårets införlivande med Gbgs spårvägar skedde.
Jag menar den tid när spåret Stadsgränsen/Kungssten-Saltholmen klassades som järnväg, och det gick spårvagnar mellan dessa platser.
Jag menar den tid när spåret Stadsgränsen/Kungssten-Saltholmen klassades som järnväg, och det gick spårvagnar mellan dessa platser.
Satsa på Spårvägarna
- trafikbefäl
-
Linje 9 anlades som järnväg mellan Kungssten/Stadsgränsen och Saltholmen men trafikerades hela vägen via Majorna till Järntorget. Så var det ända till 1975 då nian lades ned och fyran drogs ut till Saltholmen. Om nian inte gått vidare så hade det nog inte blivit så bra, det tog några år innan linje 3 kom till Stadsgränsen.
En liten sak om linje 7 när den startades 1905 så fanns det inte så värst mycket till underlag för linjen och därför ansågs Olskrokstorget duga till en början. Två vagnar var 20:e minut, faktiskt första dagarna en vagn var 30:e minut. Detta var inte så lyckat eftersom vagnen fastnade vid övergången med stambanan.
Först sedan SKF anlags började det bli fart på sjuan.
Anders F
En liten sak om linje 7 när den startades 1905 så fanns det inte så värst mycket till underlag för linjen och därför ansågs Olskrokstorget duga till en början. Två vagnar var 20:e minut, faktiskt första dagarna en vagn var 30:e minut. Detta var inte så lyckat eftersom vagnen fastnade vid övergången med stambanan.
Först sedan SKF anlags började det bli fart på sjuan.
Anders F
-
.
Känner ni till anledningen till att sträckan Stadsgränsen-Saltholmen anlades som järnväg? Jag kan bara vagt gissa på att det berodde på att Älvsborg inte var införlivat med Göteborgs stad på den tiden...
Och vad förändrade man på banan när den blev klassad som spårväg? Dubbelspår?
Satsa på Spårvägarna
Man valde att söka koncession för Järnväg, orsakerna kan du kanske fråga J.A. Pripp och M. Lyckholm om, eftersom de var bland initiativtagarna bakom järnvägen.Stefan_Brännström skrev:Känner ni till anledningen till att sträckan Stadsgränsen-Saltholmen anlades som järnväg? Jag kan bara vagt gissa på att det berodde på att Älvsborg inte var införlivat med Göteborgs stad på den tiden...
Delen Stadsgränsen-Saltholmen anlades av AB Långedrag som järnväg medan delen Stadsgränsen-Majorna anlades av GS som spårväg.
Dubbelspår hela vägen ut till Saltholmen infördes långt före omklassning till spårväg. I princip ändrades inget utom att en del kryssmärken mot allmän trafik togs ned.
-
-
.
I Kurtan-filmen "Mitt Liv Som Mig Själv" ser man bland annat en gammal spårvagn med en långtakskylt "Majorna-Redbergslid", utanför dom grisfärgade husen som ligger längs vagnhallen.
Är detta korrekt egentligen? Vände inte den linjen tidigare? (Vagnhallen Majorna eller Jaegerdorffsplatsen) Det är väl möjligen 9:an som skulle kunna ha gått där scenen togs?
Är detta korrekt egentligen? Vände inte den linjen tidigare? (Vagnhallen Majorna eller Jaegerdorffsplatsen) Det är väl möjligen 9:an som skulle kunna ha gått där scenen togs?
Satsa på Spårvägarna
-
.
En till: Har spåren Saltholmen-Stadsgränsen använts för godsfrakt av t.ex. salt? Har för mig att man utvann havssalt (vilket skall ha legat till grund för platsens namn) där ute.
Satsa på Spårvägarna
Det stämmer att det funnits en linje Redbergslid-Majorna. Den heter idag nummer 3.Stefan_Brännström skrev:I Kurtan-filmen "Mitt Liv Som Mig Själv" ser man bland annat en gammal spårvagn med en långtakskylt "Majorna-Redbergslid", utanför dom grisfärgade husen som ligger längs vagnhallen.
//Tony
Det har gått gods ut till saltholmen, Ja. Post och fisk var de främsta godsen. För att utvinna salt krävs antingen att man hettar upp saltvatten eller tar med sig saltvattnet till varmare breddgrader. Sådan verksamhet lär ej ha pågått på saltholmen.Stefan_Brännström skrev:En till: Har spåren Saltholmen-Stadsgränsen använts för godsfrakt av t.ex. salt? Har för mig att man utvann havssalt (vilket skall ha legat till grund för platsens namn) där ute.
//T
-
.
Kanske var att man saltade fisken på Saltholmen. Det FINNS en koppling mellan en sedan länge nedlagd verksamhet på ön och öns nuvarande namn.
Att Majorna-Redbergslid är och var L3 vet jag. Jag undrade var trean vände förr om åren. Var det Vagnhallens vändspår?
Att Majorna-Redbergslid är och var L3 vet jag. Jag undrade var trean vände förr om åren. Var det Vagnhallens vändspår?
Satsa på Spårvägarna
Den har vänt vid:Stefan_Brännström skrev:Kanske var att man saltade fisken på Saltholmen. Det FINNS en koppling mellan en sedan länge nedlagd verksamhet på ön och öns nuvarande namn.
Slottsskogsgatan, Stadsgränsen, Högsbogatan, Marklandsgatan/Frölundaborg, Frölunda, Tynnered, Högsbotorp och möjligen Sannaplan och Carnegie i väster. Borgaregatan, Redbergsplatsen, Härlanda, Vidkärr och Kålltorp i öster om jag inte kommer ihåg fel.
Jag vet inte varifrån Tony har informationen om vad för gods som transporterades, men det verkar ha varit lite av varje som sändes med de särskilda godsvagnarna. Åtminstone kunde man göra det enligt denna godstaxa från 1947. Jag har klippt in avgångstiderna för godsvagnarna också.TonyM skrev:Det har gått gods ut till saltholmen, Ja. Post och fisk var de främsta godsen. För att utvinna salt krävs antingen att man hettar upp saltvatten eller tar med sig saltvattnet till varmare breddgrader. Sådan verksamhet lär ej ha pågått på saltholmen.Stefan_Brännström skrev:En till: Har spåren Saltholmen-Stadsgränsen använts för godsfrakt av t.ex. salt? Har för mig att man utvann havssalt (vilket skall ha legat till grund för platsens namn) där ute.
//T