Kan bara instämma här, men ett påpekande dock. Snålhet kanske, men allt behöver inte enbart röra pengar direkt. I många fall handlar istället även här om något indirekt, nämligen att tid är pengar. Om man ser till alternativkostnaden i vissa fall så handlar det ju kanske inte så mycket om snålhet som om en kalkyl mellan för- och nackdelar.TonyM skrev:Nu tar du väl i Bruse.bruse skrev:Solnaborna drabbas bara av trängselskatten om de ska in i Stockholm, så vad är problemet? Vill de inte till Stokholm kan dom åka på den för ändamålet finurliga Essingeleden som är avgiftsfri.
Värre är det för Lidingöborna, men har ju en specialklasul, så de kalrar sig också. Så vad är problemet egentligen? Jo, egot. JAG ska får köra bil var JAG vill!, JAG ska få skita ned var JAG vill.
Så vitt jag förstått så leds en del trafik som egentligen skall till exempelvis Bromma genom Solna bara för att slippa trägselavgift, I vissa fall rör det sig om trafik från Stockholm genom Solna till Stockholm.
Det här handlar inte om att inte få skita ner där man vill, det handlar om ett exempel som visar på hur utformningen av trängselskattsystemet kan leda till konsekvenser som inte är positiva.
Visst är egot en del av problemet, så stor del att snålheten bedrar visheten, för snålhet är vad det handlar om.
//Tony
bruse skrev:Ja, fullt medvetet. Annars vaknar inte folk och reagerar.TonyM skrev:Nu tar du väl i Bruse.
Risken med din teknik i debatterna, där du verkar se allt i svart och vitt och utan mellanlägen, är väl kanske inte så mycket att folk inte reagerar utan snarare kanske att de ignorerar dina inlägg. Med ett mera nyanserat sätt att uttrycka dig så tror åtminstone jag att dina argument skulle gå fram bättre.
Mvh // Nico