Postat: onsdag 16 februari 2005 13:19
Han menar nog,accelererar bättre än....Joel skrev:Hur menar du med "drar"?
Hm, jag vill åka med där framme igen..Missade att kolla flera grejer sist jag gjorde det..
tutf
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Han menar nog,accelererar bättre än....Joel skrev:Hur menar du med "drar"?
Hm, jag vill åka med där framme igen..Missade att kolla flera grejer sist jag gjorde det..
Japp, acceleration, topphastighet, hastighet i uppförsbacke, allt. Hur många gånger har man inte kört Cx uppför backen mot Rissne (norrut) och undrat om man över huvud taget någonsin skulle komma till stationen!Anonymous skrev:Han menar nog,accelererar bättre än....Joel skrev:Hur menar du med "drar"?
Hm, jag vill åka med där framme igen..Missade att kolla flera grejer sist jag gjorde det..
tutf
Jag måste hålla med ang färgerna i C20. Har tagit upp det här många gånger men ingen har hållt med mig. Tacka veta C4:orna med orange/vit/brun indredning samt den inredningen som C2/C3 fick 1990. Den var varm och mysig. Tack för ditt inlägg!Nima skrev:Jag tycker synd om framtidens förortsbarn som inte kommer att få njuta av nöjet att snurra i den där mittstången på dom gamla Cx:orna.
Det kanske inte är ett dugg viktigt, men med dom gamla vagnarna kunde åkandet bli en upplevelse, det var liksom nånting spontant, man visste aldrig riktigt hur det skulle sluta, hur inredningen skulle se, hur det skulle låta.
Med dom nya vagnarna är allt så standardiserat, och har man inget att göra under tiden man reser (tidning, polare att snacka med, nån man pratar med på telefon) så finns det ingenting att göra annat änn att bara stirra ut ur förnstret (och hur kul är det på Blåa Linjen på en skala?).
Sen så måste jag ge en känga till SL/Connex för dom "kalla" färgerna.
Färgsättningen på dom gamla vagnarna gjorde att man liksom kände sig hemma, man kände sig välkommen och det var ju "varma" färger man använde.
Dom nya är totalt oinbjudande och frånstötande, och åker man i en tunnel hela tiden så blir det som sagt lite långtråkigt.
Detta kanske funkar på Gröna Linjen, men jag bor ju på Blåa så det är inte till så stor nytta för mig...
Men har inte nästan alla Cx-vagnar (förutom C1) sett nästan exakt likadana ut invändigt från början? När Cx var nya så var de säkert precis lika varandra som bär som C20-vagnarna är idag.Nima skrev:Jag tycker synd om framtidens förortsbarn som inte kommer att få njuta av nöjet att snurra i den där mittstången på dom gamla Cx:orna.
Det kanske inte är ett dugg viktigt, men med dom gamla vagnarna kunde åkandet bli en upplevelse, det var liksom nånting spontant, man visste aldrig riktigt hur det skulle sluta, hur inredningen skulle se, hur det skulle låta.
Med dom nya vagnarna är allt så standardiserat, och har man inget att göra under tiden man reser (tidning, polare att snacka med, nån man pratar med på telefon) så finns det ingenting att göra annat änn att bara stirra ut ur förnstret (och hur kul är det på Blåa Linjen på en skala?).
Sen så måste jag ge en känga till SL/Connex för dom "kalla" färgerna.
Färgsättningen på dom gamla vagnarna gjorde att man liksom kände sig hemma, man kände sig välkommen och det var ju "varma" färger man använde.
Dom nya är totalt oinbjudande och frånstötande, och åker man i en tunnel hela tiden så blir det som sagt lite långtråkigt.
Detta kanske funkar på Gröna Linjen, men jag bor ju på Blåa så det är inte till så stor nytta för mig...
Från början såg de ut ungf lika. Men med åren blev det mycket variationer. Jag gillade C4:orna mest. Speciellt de sista 50 vagnarna, de var övervägande i den orange/vit/bruna inredningen, men det fanns undantag som tex 2625 som hade gröna väggfält upp till fönstren (revideras tidigare +2601)Mats skrev:Men har inte nästan alla Cx-vagnar (förutom C1) sett nästan exakt likadana ut invändigt från början? När Cx var nya så var de säkert precis lika varandra som bär som C20-vagnarna är idag.Nima skrev:Jag tycker synd om framtidens förortsbarn som inte kommer att få njuta av nöjet att snurra i den där mittstången på dom gamla Cx:orna.
Det kanske inte är ett dugg viktigt, men med dom gamla vagnarna kunde åkandet bli en upplevelse, det var liksom nånting spontant, man visste aldrig riktigt hur det skulle sluta, hur inredningen skulle se, hur det skulle låta.
Med dom nya vagnarna är allt så standardiserat, och har man inget att göra under tiden man reser (tidning, polare att snacka med, nån man pratar med på telefon) så finns det ingenting att göra annat änn att bara stirra ut ur förnstret (och hur kul är det på Blåa Linjen på en skala?).
Sen så måste jag ge en känga till SL/Connex för dom "kalla" färgerna.
Färgsättningen på dom gamla vagnarna gjorde att man liksom kände sig hemma, man kände sig välkommen och det var ju "varma" färger man använde.
Dom nya är totalt oinbjudande och frånstötande, och åker man i en tunnel hela tiden så blir det som sagt lite långtråkigt.
Detta kanske funkar på Gröna Linjen, men jag bor ju på Blåa så det är inte till så stor nytta för mig...
Däremot håller jag med om det där med kalla och varma färger. Undrar om de pratat med nån expert i frågan, det finns tydligen koppling mellan färger och olika humör...
Fast själv tycker jag att det där orangebruna kunde kännas rätt jobbigt.Mats skrev:Men har inte nästan alla Cx-vagnar (förutom C1) sett nästan exakt likadana ut invändigt från början? När Cx var nya så var de säkert precis lika varandra som bär som C20-vagnarna är idag.Nima skrev:Jag tycker synd om framtidens förortsbarn som inte kommer att få njuta av nöjet att snurra i den där mittstången på dom gamla Cx:orna.
Det kanske inte är ett dugg viktigt, men med dom gamla vagnarna kunde åkandet bli en upplevelse, det var liksom nånting spontant, man visste aldrig riktigt hur det skulle sluta, hur inredningen skulle se, hur det skulle låta.
Med dom nya vagnarna är allt så standardiserat, och har man inget att göra under tiden man reser (tidning, polare att snacka med, nån man pratar med på telefon) så finns det ingenting att göra annat änn att bara stirra ut ur förnstret (och hur kul är det på Blåa Linjen på en skala?).
Sen så måste jag ge en känga till SL/Connex för dom "kalla" färgerna.
Färgsättningen på dom gamla vagnarna gjorde att man liksom kände sig hemma, man kände sig välkommen och det var ju "varma" färger man använde.
Dom nya är totalt oinbjudande och frånstötande, och åker man i en tunnel hela tiden så blir det som sagt lite långtråkigt.
Detta kanske funkar på Gröna Linjen, men jag bor ju på Blåa så det är inte till så stor nytta för mig...
Däremot håller jag med om det där med kalla och varma färger. Undrar om de pratat med nån expert i frågan, det finns tydligen koppling mellan färger och olika humör...
Inte var det nån större variation när man åkte på T-Grön under första halvan av 70-talet inte. Det som piffade upp var när man fick åka C1, där det fanns platser som var specialbyggda för barn (fönsterplats med sämre benutrymme än i en blåbuss). Och var det en C3:a satte man sig såklart i änden där man slapp sitta mitt emot någon. Men annars var det bara vardag och likadant hela tiden. Precis som nu.M224 skrev:Från början såg de ut ungf lika. Men med åren blev det mycket variationer. Jag gillade C4:orna mest. Speciellt de sista 50 vagnarna, de var övervägande i den orange/vit/bruna inredningen, men det fanns undantag som tex 2625 som hade gröna väggfält upp till fönstren (revideras tidigare +2601)Mats skrev:Men har inte nästan alla Cx-vagnar (förutom C1) sett nästan exakt likadana ut invändigt från början? När Cx var nya så var de säkert precis lika varandra som bär som C20-vagnarna är idag.Nima skrev:Jag tycker synd om framtidens förortsbarn som inte kommer att få njuta av nöjet att snurra i den där mittstången på dom gamla Cx:orna.
Det kanske inte är ett dugg viktigt, men med dom gamla vagnarna kunde åkandet bli en upplevelse, det var liksom nånting spontant, man visste aldrig riktigt hur det skulle sluta, hur inredningen skulle se, hur det skulle låta.
Men då FANNS det variationer.Kristofer skrev:Inte var det nån större variation när man åkte på T-Grön under första halvan av 70-talet inte. Det som piffade upp var när man fick åka C1, där det fanns platser som var specialbyggda för barn (fönsterplats med sämre benutrymme än i en blåbuss). Och var det en C3:a satte man sig såklart i änden där man slapp sitta mitt emot någon. Men annars var det bara vardag och likadant hela tiden. Precis som nu.M224 skrev:Från början såg de ut ungf lika. Men med åren blev det mycket variationer. Jag gillade C4:orna mest. Speciellt de sista 50 vagnarna, de var övervägande i den orange/vit/bruna inredningen, men det fanns undantag som tex 2625 som hade gröna väggfält upp till fönstren (revideras tidigare +2601)Mats skrev: Men har inte nästan alla Cx-vagnar (förutom C1) sett nästan exakt likadana ut invändigt från början? När Cx var nya så var de säkert precis lika varandra som bär som C20-vagnarna är idag.
De nyare vagnarna har även bara stora runda hål i taket. Det gäller även vagnarna 2005+2006 som har fått nytt tak.Nima skrev:Men då FANNS det variationer.Kristofer skrev:Inte var det nån större variation när man åkte på T-Grön under första halvan av 70-talet inte. Det som piffade upp var när man fick åka C1, där det fanns platser som var specialbyggda för barn (fönsterplats med sämre benutrymme än i en blåbuss). Och var det en C3:a satte man sig såklart i änden där man slapp sitta mitt emot någon. Men annars var det bara vardag och likadant hela tiden. Precis som nu.M224 skrev: Från början såg de ut ungf lika. Men med åren blev det mycket variationer. Jag gillade C4:orna mest. Speciellt de sista 50 vagnarna, de var övervägande i den orange/vit/bruna inredningen, men det fanns undantag som tex 2625 som hade gröna väggfält upp till fönstren (revideras tidigare +2601)
Med 2000 så är den enda variationen dom där ventialtions hålen vid fönstren ju!
Glöm inte öppnarknapparna! De var rektangulära på de första C20. På nyare vagnar är de runda!M224 skrev:De nyare vagnarna har även bara stora runda hål i taket. Det gäller även vagnarna 2005+2006 som har fått nytt tak.Nima skrev:Men då FANNS det variationer.
Med 2000 så är den enda variationen dom där ventialtions hålen vid fönstren ju!
Tack för det LÅLÅ skrev:Glöm inte öppnarknapparna! De var rektangulära på de första C20. På nyare vagnar är de runda!M224 skrev:De nyare vagnarna har även bara stora runda hål i taket. Det gäller även vagnarna 2005+2006 som har fått nytt tak.Nima skrev:Men då FANNS det variationer.
Med 2000 så är den enda variationen dom där ventialtions hålen vid fönstren ju!