SEKO-ordförande sparkas av Connex
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Det verkade ju väldigt spekulativt "SL vill inte bekräfta" och "enligt insatta bedömare" (vilka är det?). Ingår kanske även Connex i den franska Keolisgruppen (som även äger Citypendeln?) Jag tror knappast att Connex glömt att lägga anbud och inte heller att de skulle avstå detta "feta" byte frivilligt. Kanske blev de inte prekvalificerade och i så fall varför? I artikeln anges att BK Tåg är delägare till 10 % i Citypendeln men den delen av BK är väl konkad och för övrigt tror jag att man sålde sin del innan man konkade!
Suck vad enkelt det var när SJ stog för hela "smeten"!
Mvh
Rg
Suck vad enkelt det var när SJ stog för hela "smeten"!
Mvh
Rg
Re: gräv och du finner
Käre vän, du får nog läsa på lite bättre. Ingen har skyllt något på någon och ingen har utnämnts till bov - åtminstone inte på arbetstagarsidan!deltidaren skrev:Och som vanligt skyller man på oorganiserade deltidare som är boven till att den vilda strejken misslyckades eller hur?..... skrev: Ja du Gunnar, vi får väl se hur det blir med den saken. Det här ärendet är långt ifrån avgjort ännu. De flesta drar sig nog i det längsta för att ta till den yttersta stridsmetoden vild strejk och det vet naturligtvis Connex, som dessutom har horder av oorganiserade deltidare att ta till.
Re: gräv och du finner
Det här har avhandlats här förut och jag har egentligen ingen avsikt att ta upp den tråden igen. Stickprovskontroller av kvaliteten i trafikproduktionen görs redan. Det är SL, som överlåtit detta till ett utomstående företag. Häromdagen läste jag i tidningen om en kvinna som arbetat upp ett företag som gör kvalitetskontroller på detta sätt företrädesvis inom handeln. Hennes företag, och alla andra seriösa aktörer i branschen (t.ex. det företag SL anlitar) är noga med att följa de etiska regler som säger att man inte kontrollerar och övervakar enskilda individer.nb skrev:Det finns inte många serviceföretag som inte använder sig av sådana och liknande metoder för att följa upp kvalitén på arbetet som utförs.Det är därför utrymmet för verklig, fungerande arbetsledning på fältet är så dåligt och Connex hotar med att ta till sådana åtgärder som de förkättrade, tidigare diskuterade "spionerna". Hela denna människosyn och ledningsideologi utgår från Connex Stockholmschef.
I "tillverkande" industri gör man i stället stickprov och kontrollerar resultatet. Jag ser inget märkvärdigt i det.
Snarare har jag känslan av att det finns en djupt rotad misstro mot allt (kunder, chefer, företag, nyheter mm) inom kollektivtrafiken. Inget som just gagnar trevnaden på arbetsplatsen.
NB
Tvärtom är min uppfattning att SLs sk. MSS-mätningar är ett hyfsat bra instrument både för oss anställda och för SLs uppdragstagare Connex. Svepande formuleringar om "djupt rotad misstro" etc. finner jag ingen anledning att bemöta.
Dold övervakning på individnivå istället för en fungerande arbetsledning tycker jag däremot är ytterst motbjudande.
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Insatta bedömare är just precis "insatta".Rg skrev:Det verkade ju väldigt spekulativt "SL vill inte bekräfta" och "enligt insatta bedömare" (vilka är det?). Ingår kanske även Connex i den franska Keolisgruppen (som även äger Citypendeln?) Jag tror knappast att Connex glömt att lägga anbud och inte heller att de skulle avstå detta "feta" byte frivilligt. Kanske blev de inte prekvalificerade och i så fall varför? I artikeln anges att BK Tåg är delägare till 10 % i Citypendeln men den delen av BK är väl konkad och för övrigt tror jag att man sålde sin del innan man konkade!
Suck vad enkelt det var när SJ stog för hela "smeten"!
Mvh
Rg
Nej du Connex ingår inte i Keolisgruppen, det gör däremot Busslink.
Och något "fett byte" är det knappast fråga om, CiP har knappast några stora summor att sätta undan varje månad.
Lägger man sig för högt kommer säkert någon och lägger sig lägre.
Nu har ju förvisso Connex tydligen tänkt koncentrera sig på spårtrafik eftersom bussarna inte gett några vinster (Råsta kontraktet är tex uppsagt).
//Lars
:Insatta bedömare är just precis "insatta".
Det ger i alla fall inte på mig något trovärdigare intryck om en dagstidning inte kan ange sin källa mer än så här svepande.
Nej du Connex ingår inte i Keolisgruppen, det gör däremot Busslink.
:Och något "fett byte" är det knappast fråga om, CiP har knappast några stora summor att sätta undan varje månad.
Det hindrar väl inte att man lägger ett bud. Just detta faktum kan väl rimligen antas höja priset. Det är ju knappast för skojs skull man kör trafik.
:Lägger man sig för högt kommer säkert någon och lägger sig lägre.
Ja och...?
:Nu har ju förvisso Connex tydligen tänkt koncentrera sig på spårtrafik eftersom bussarna inte gett några vinster (Råsta kontraktet är tex uppsagt).
Desto större skäl att förvånas om de inte skulle ha lagt bud här!
Rg
[/img][quote][/quote]
Det ger i alla fall inte på mig något trovärdigare intryck om en dagstidning inte kan ange sin källa mer än så här svepande.
Nej du Connex ingår inte i Keolisgruppen, det gör däremot Busslink.
:Och något "fett byte" är det knappast fråga om, CiP har knappast några stora summor att sätta undan varje månad.
Det hindrar väl inte att man lägger ett bud. Just detta faktum kan väl rimligen antas höja priset. Det är ju knappast för skojs skull man kör trafik.
:Lägger man sig för högt kommer säkert någon och lägger sig lägre.
Ja och...?
:Nu har ju förvisso Connex tydligen tänkt koncentrera sig på spårtrafik eftersom bussarna inte gett några vinster (Råsta kontraktet är tex uppsagt).
Desto större skäl att förvånas om de inte skulle ha lagt bud här!
Rg
[/img][quote][/quote]
Re: gräv och du finner
Käre vän, då skulle jag bara vilja säga att jag finner Connex handlingslinje full begriplig (vilket inte nödvändigtvis är detsamma som förståelig). De kan ju inte hävda någonting annat. Skulle de göra det vore ju slaget förlorat genast. Att ge sig på fackliga förtroendemän är nämligen ganska dyrt. När Stockholms stad sparkade en facklig förtroendeman inom räddningstjänsten kostade förlikningen över 6 Mkr., vill jag minnas.Gunnar Eriksson skrev:Det här är en dyster beskrivning. Jag undrar hur de chefer på Connex känner sig som inte känner igen sig i den beskrivningen...... skrev:Att Connex är fientligt inställt till facket är alldeles uppenbart. Jag har tidigare i annat inlägg berättat för dig att så gott som alla lokala förhandlingar på min arbetsplats omgående slutat i oenighet, det har egentligen inte varit några förhandlingar annan än till namnet. Att flera chefer ev. har erfarenhet från fackligt arbete ändrar ingenting härvidlag, tvärtom. De cheferna brukar vara de värsta eftersom de dels känner fienden, dels har sålt sin själ eftersom de valt att gå över till arbetsgivaren. Det lägre chefsskapet har dessutom inga egna handlingsmarginaler utan är rena ordermottagare som har att verkställa befallningar uppifrån. Det är därför utrymmet för verklig, fungerande arbetsledning på fältet är så dåligt och Connex hotar med att ta till sådana åtgärder som de förkättrade, tidigare diskuterade "spionerna". Hela denna människosyn och ledningsideologi utgår från Connex Stockholmschef.
Det är också fullt möjligt att det är som Connex personalchef Beata Hammarskiöld uttryckte i en intervju i Metro i fredags sid 1+4: "En person som uttrycker en åsikt om säkerhet eller annat riskerar inte en uppsägning."..... skrev:Annars tycker jag att det är trist att även du tar till argumentation av typen "det finns nog en hund begraven" eller "ingen rök utan eld". Det är faktiskt fullt möjligt att det är en alltför frispråkig facklig aktivitet som är skälet till avskedandet.
För övrigt finns på samma sida en intressant intervju med den avskedade.
Och denna missriktade solidaritetshandling, såsom den beskrivs, har lett till avsked?..... skrev:Det omnämnda kränkadet av en medarbetare har redan figurerat tidigare, det var i vintras under syndikaliststrejken när SEKOs klubbordförande personligen varnade en oorganiserad för svartfoteri när denne, som det då sades, skulle gå in och ta en strejkande syndikalists tjänst. I efterhand har det uppstått diskussionen om den aktuella tjänsten verkligen varit blockerad. Med tanke på hur syndikalisterna både i dessa spalter och på annat håll angripit oss inom SEKO kan jag i efterhand tycka att det var en missriktad solidaritetshandling.
Det förstår de. Därför tror jag att anledningen är mer än att någon talat i media eller varnat en medarbetare för svartfoteri...... skrev:Sedan kan man fundera över vad Connex tror sig uppnå med denna aktion. Att det inte bara rör sig om att skaka bort "en lus ur gardinen" och sedan ska allt vara som vanligt igen måste t.o.m. Connex VD förstå. Relationerna till de anställdas organisationer är ju förstörda för åratal.
Det håller jag helt med om. Och något annat hade varit fullständig orimligt! Seko ska vara rädd om sin ordförande. Framförallt kämpa för att OM det inte går att häva uppsägningen så ska han ha rejäl kompensation. För OM det varit så att han begått något enskilt övertramp (observera ordet OM) så är det i sin egenskap av fackordförande, inte som privatperson. Det är bara beskrivningen "inget har hänt" som jag har lite svårt att tro på. Det ger lite dagiskänsla över det hela, som när man kommer till sandlådan när något bus har hänt och alla säger: "det var inte jag"!..... skrev:Så jag tillåter mig att tycka att det är en alldeles utmärkt strategi av SEKO, så länge varken Du eller jah har kännedom om vilka argument Connex tänker åberopa är väl min spekulation lika god som din.
Jag är glad för dina synpunkter, för jag tycker många bra saker kom fram i vår lilla minidebatt. Min lilla roll i sammanhanget är att då och då komma med en och annan synpunkt eller upplysning om något. Det finns de som "hugger" från andra hållet också och tycker att jag "brukar" kritisera Connex. Och det är klart jag tar till mig av dina synpunkter också. "Ingen rök utan eld" även om dina synpunkter.
För min del har jag väl inget mer just nu. Jag kvitterar din tidigare artighet genom att säga att denna gång får du sista ordet om du vill .....
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Många års fackligt arbete har dessutom lärt mig att arbetgivarens och näringslivets göranden och låtanden inte alltid styrs av förnuftsmässiga överväganden i den utsträckning som dess företrädare gärna vill göra gällande. Aversioner och emotioner spelar en betydligt större roll an man kan tro, även om man i efterhand försöker rationalisera sitt handlande.
Nu har det troligen gått prestigelåsningar i ärendet och jag bedömer det som uteslutet att Connex skulle gå men på någon form av förlikning (en sådan blir dessutom med all säkerhet dyrare för Connex än de 32 månadslönernas normerade skadestånd), utan vi får nog räkna med en process i AD som i händelse av förlust för Connex troligen utlöser de 32 månadslönerna. Det är inte så mycket pengar, i runda slängar drygt 670.000 kr. brutto (räknat på slutlönen för en tutf - för Connex tillkommer dessutom arbetsgivaravgiften) och av egen erfarenhet vet jag att detta inte räcker så särskilt långt.
På återhörande, Gunnar.
Nu är det inte direkt några simpla tradera-bud man ska lägga. Detta handlar om stora pengar där man måste ägna åtskilliga mantimmar åt riskbedömningar, kalkyleringar osv. Minsta lilla fel kan få stora konsekvenser. Minnesgoda kommer kanske ihåg Kålleredsbussarna AB som vann ett busskontrakt inom Västtrafik, men hade gjort en ödesdiger felkalkylering på någon enstaka parameter. Det stora intresset för kontraktet ger dessutom vid hand att det vinnande anbudet inte kommer att innehålla några jättemarginaler. Ska man lägga ett seriöst menat bud är det således förenat med en betydande risk, som kanske Connex inte ansåg meningsfull denna gång.Rg skrev:Det hindrar väl inte att man lägger ett bud.
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Jodu, av egen erfarenhet skulle jag gissa att vi talar om minst 3000 arbetstimmar för ett så pass omfattande anbudsarbete, bara att ta fram alla nödvändiga uppgifter och att utforma offerten och räkna fram ett pris är då en kostnad på minst 1,5 mkr.Mr. Burns skrev:Nu är det inte direkt några simpla tradera-bud man ska lägga. Detta handlar om stora pengar där man måste ägna åtskilliga mantimmar åt riskbedömningar, kalkyleringar osv. Minsta lilla fel kan få stora konsekvenser. Minnesgoda kommer kanske ihåg Kålleredsbussarna AB som vann ett busskontrakt inom Västtrafik, men hade gjort en ödesdiger felkalkylering på någon enstaka parameter. Det stora intresset för kontraktet ger dessutom vid hand att det vinnande anbudet inte kommer att innehålla några jättemarginaler. Ska man lägga ett seriöst menat bud är det således förenat med en betydande risk, som kanske Connex inte ansåg meningsfull denna gång.Rg skrev:Det hindrar väl inte att man lägger ett bud.
Kållered glömde om jag minns rätt att veckan har 7 dagar, deras anbud byggde på 6 dagars trafikvecka....
//Lars
Jag är väl medveten om besväret eftersom jag har upprättat ett tiotal sådana anbud och varit med att utvärdera ungefär lika många. Jag är också medveten om att om man inte lägger anbud kan man inte få någon trafik alls. Att Connex skulle avstå att lägga anbud här därför att det är för dyrt är ett okunnigt och löjligt påstående!
Sedan vill jag säga till Lars Ödlund vad det gället artikeln i svenskan att det förvånar mig att du sätter någon som helst trovärdighet till en artikel som beskriver SNCF "som Frankrikes motsvarighet till SJ". Tycker du att det är en riktig beskrivning? Vilken trovärdighet har då resten av artikeln? Jag väljer mina källor med betydligt större omsorg än så!
Hälsn
Rg
Sedan vill jag säga till Lars Ödlund vad det gället artikeln i svenskan att det förvånar mig att du sätter någon som helst trovärdighet till en artikel som beskriver SNCF "som Frankrikes motsvarighet till SJ". Tycker du att det är en riktig beskrivning? Vilken trovärdighet har då resten av artikeln? Jag väljer mina källor med betydligt större omsorg än så!
Hälsn
Rg
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Nu är mitt arbetsområde inte franska stadsjärnvägarna men förutom att ägarbilden är något annorlunda i SJ AB jmf med SNCF så är det säkert på detta vis som en icke specialiserad journalist skulle uttrycka sig, f.ö så är det helt självklart att skribenten har en källa/källor som har kännedom om vilka som har kvalificerat sig, detta är förvisso inte offentligt men nu har det gått så pass lång tid sedan detta beslut togs att mycket av detta läckt ut, när så pass många är inblandade från en hel hög med företag sprider detta sig ganska snart inom branschen vilka som är intresserade.Rg skrev:Jag är väl medveten om besväret eftersom jag har upprättat ett tiotal sådana anbud och varit med att utvärdera ungefär lika många. Jag är också medveten om att om man inte lägger anbud kan man inte få någon trafik alls. Att Connex skulle avstå att lägga anbud här därför att det är för dyrt är ett okunnigt och löjligt påstående!
Sedan vill jag säga till Lars Ödlund vad det gället artikeln i svenskan att det förvånar mig att du sätter någon som helst trovärdighet till en artikel som beskriver SNCF "som Frankrikes motsvarighet till SJ". Tycker du att det är en riktig beskrivning? Vilken trovärdighet har då resten av artikeln? Jag väljer mina källor med betydligt större omsorg än så!
Hälsn
Rg
Vi får väl vänta och se till dess tilldelningsbeslutet kommer, då framgår det normalt vilka som var kvalificerade och vilka som sökt men ej blev godkända.
Att Connex ev inte är med ser jag som mindre anmärkningsvärt än att Arriva ev inte är det, SL vill gärna ha in ytterligare entreprenörer och inte tvärtom minska antalet, f.ö så var listan på kvalificerade i princip vad man kunde tänka sig.
SJ/Tågkompaniet och Keolis tror jag personligen genom tidigare erfarenhet av aktuell trafik bör kunna komma närmast verkligheten i prissättningen, sedan beror det ju helt på hur mycket man "vill" ha kontraktet.
//Lars
Kontakta connex pressjour. http://www.connex.info/ConnexTemplates/ ... _1243.aspx Nu när anbudstiden gått ut är deras deltagande/icke deltagande knappast någon hemlighet längre.Rg skrev:Jag är väl medveten om besväret eftersom jag har upprättat ett tiotal sådana anbud och varit med att utvärdera ungefär lika många. Jag är också medveten om att om man inte lägger anbud kan man inte få någon trafik alls. Att Connex skulle avstå att lägga anbud här därför att det är för dyrt är ett okunnigt och löjligt påstående!
Sedan vill jag säga till Lars Ödlund vad det gället artikeln i svenskan att det förvånar mig att du sätter någon som helst trovärdighet till en artikel som beskriver SNCF "som Frankrikes motsvarighet till SJ". Tycker du att det är en riktig beskrivning? Vilken trovärdighet har då resten av artikeln? Jag väljer mina källor med betydligt större omsorg än så!
Hälsn
Rg
Om du har sysslat med att både lägga och utvärdera anbud borde du vara mycket medveten om att man noggrannt funderar över i vilka upphandlingar man deltar och i vilka inte. Många upphandlingar räknar man inte ens på av olika anledningar.
För citypendelns ägare har ju pendeln varit ett dyrt äventyr, antagligen skulle det blivit likadant för linjebuss (sedemera connex) om de vunnit trafiken 2000, de begärde mindre pengar än Cip.
Det är förstås ingen mening att argumentera mot någon med en sådan erfarenhetRg skrev:Jag är väl medveten om besväret eftersom jag har upprättat ett tiotal sådana anbud och varit med att utvärdera ungefär lika många. Jag är också medveten om att om man inte lägger anbud kan man inte få någon trafik alls. Att Connex skulle avstå att lägga anbud här därför att det är för dyrt är ett okunnigt och löjligt påstående!

Instämmer till 100% i att det bolag som inte lägger några anbud alls skulle gå en rätt dyster framtid till mötes. Men allt är inte svart eller vitt. Bara för att man är ett persontrafikföretag behöver man inte lämna anbud i varenda upphandling av järnvägstrafik. Tror du NCC lägger bud på alla byggprojekt i hela världen?
Sett i backspegeln har åren med Citypendeln visat att det finns åtskilliga svårbedömda parametrar att ta hänsyn till när anbuden på pendeltågstrafiken läggs. Är det så otänkbart att Connex faktiskt har bedömt att man har mer att förlora på ett anbud?
-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
Vild strejk i tunnelbanan i morgon bitti...
Enligt vad DN erfar så utbryter en protestaktion, där ett 50-tal tågförare i Välingby och Högdalsdepån strejkar i morgon mellan kl 04.30 och 09.00.
Så ta bilen gott folk och tacka eran lyckliga stjärna för att trängselskatten inte än har slagit igenom.
Fler huvuden lär nog rulla på Connex...främst uppsagda tågförare...
Så ta bilen gott folk och tacka eran lyckliga stjärna för att trängselskatten inte än har slagit igenom.
Fler huvuden lär nog rulla på Connex...främst uppsagda tågförare...
Re: Vild strejk i tunnelbanan i morgon bitti...
Min lilla tanke i alltihop är att det i så fall antyder att man inte har någon högre tilltro till det här med demokratiska system osv. Säger inget emot att strejka i sig, men personligen så tycker åtminstone jag (ifall det verkligen blir av) att de i alla fall kunde avvakta till AD sagt sitt i alla fall.Byggare Bob skrev:Enligt vad DN erfar så utbryter en protestaktion, där ett 50-tal tågförare i Välingby och Högdalsdepån strejkar i morgon mellan kl 04.30 och 09.00.
Så ta bilen gott folk och tacka eran lyckliga stjärna för att trängselskatten inte än har slagit igenom.
Fler huvuden lär nog rulla på Connex...främst uppsagda tågförare...
Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Re: gräv och du finner
Där ligger en del av problemet... Att de inte lyssnar på vare sig konstruktiv kritik eller är bra chefer.nb skrev: NB
Med 7 år inom SL trafiken på 5 olika bolag men med vanligtvis bra kontakt med cheferna. (Även om de kanske inte var bra chefer lyssnade de på konstruktiva förslag men inte på gnäll)
Att du jobbat sju år i olika bolag har ingen som helst betydelse.
För det visar ju inte vilka företag du jobbat för och vilket du nu jobbar för.
Jag är inte upprörd över att de ställer krav, jag är upprörd över att de ställer orimliga krav, på ett mycket otrevlig sätt.
Som t.ex "Du måste hinna igenom hela tåget minst två gånger" (från chefen som befann sig på det tåg jag slet mig igenom och inte var klar med förrän lagom till vi var framme pga kontantbetalande)
Och dessutom dessa "spioner" som inte förstått jobbet alls utan åker en hållplats och går av och antecknar: Konduktören kom inte
Och när man sen föröker förklara det för cheferna så säger de bara "Ni måste gå igenom tågen, först då kommer betyget bli bra!"
De använder piska men sällan eller aldrig moroten.
Finns en del chefer som är bra, det kan jag hålla med om. Men det är inte närmaste chefen...
-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
Håller med om att tilltron inom Connex alla led har havererat, och att man nog som du säger, bör vänta med en eventuell prostestaktion tills AD sagt sitt.Coppas skrev:Min lilla tanke i alltihop är att det i så fall antyder att man inte har någon högre tilltro till det här med demokratiska system osv. Säger inget emot att strejka i sig, men personligen så tycker åtminstone jag (ifall det verkligen blir av) att de i alla fall kunde avvakta till AD sagt sitt i alla fall.
Mvh // Nico
Det kan göra värre skada än nytta, om man strejkar imorgon bitti, eftersom denna åtgärd inte är saktionerad av facket, utan är en vild protest mot arbetsgivaren.
Arbetsvägran kan också leda till avsked...
Och samtidigt är det kanske inte realistiskt att avskeda folk. Om många sluter upp så kan de inte gärna sparka typ halva personalstyrkan. Då måste de i sådana fall skaffa massa nytt folk och hur man skall locka dom till sig kan man ju undra...Byggare Bob skrev:Håller med om att tilltron inom Connex alla led har havererat, och att man nog som du säger, bör vänta med en eventuell prostestaktion tills AD sagt sitt.Coppas skrev:Min lilla tanke i alltihop är att det i så fall antyder att man inte har någon högre tilltro till det här med demokratiska system osv. Säger inget emot att strejka i sig, men personligen så tycker åtminstone jag (ifall det verkligen blir av) att de i alla fall kunde avvakta till AD sagt sitt i alla fall.
Mvh // Nico
Det kan göra värre skada än nytta, om man strejkar imorgon bitti, eftersom denna åtgärd inte är saktionerad av facket, utan är en vild protest mot arbetsgivaren.
Arbetsvägran kan också leda till avsked...
-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
Connex kan nog sparka hela personalstyrkan om de så vill.Anställd skrev: Och samtidigt är det kanske inte realistiskt att avskeda folk. Om många sluter upp så kan de inte gärna sparka typ halva personalstyrkan. Då måste de i sådana fall skaffa massa nytt folk och hur man skall locka dom till sig kan man ju undra...
Att vara illojal mot företaget genom att anta en vild strejk gagnar ingen, vare sig arbetsgivare eller arbetstagare.
Det går en hel del folk arbetslösa på Sveriges gator och vägar, och att köra tunnelbana kräver inget mer än fullgod syn, hörsel, färgseeende och logiskt tänkande.
Och lite sunt förnuft, något som de nu strejkk-ta tunnelbaneförarna verkar sakna...
Senast redigerad av Byggare Bob den onsdag 05 oktober 2005 23:10, redigerad totalt 1 gånger.
Jag tror det här kan göra mkt nytta om ALLA är med. Vi har redan personalunderskott så de kan knappast sparka särskilt många utan enorma konsekvenser för trafiken. Och de kan ju verkligen inte sparka allaByggare Bob skrev:Håller med om att tilltron inom Connex alla led har havererat, och att man nog som du säger, bör vänta med en eventuell prostestaktion tills AD sagt sitt.Coppas skrev:Min lilla tanke i alltihop är att det i så fall antyder att man inte har någon högre tilltro till det här med demokratiska system osv. Säger inget emot att strejka i sig, men personligen så tycker åtminstone jag (ifall det verkligen blir av) att de i alla fall kunde avvakta till AD sagt sitt i alla fall.
Mvh // Nico
Det kan göra värre skada än nytta, om man strejkar imorgon bitti, eftersom denna åtgärd inte är saktionerad av facket, utan är en vild protest mot arbetsgivaren.
Arbetsvägran kan också leda till avsked...

Men nyttan kommer inte vara att per johansson får tillbaks jobbet för det tror jag inte ett ögonblick på att han kommer få, däremot så kommer både connex och SEKO få sig en varsin känga och får lära sig att vi kan protestera utan fackpamparnas hjälp och de kan sitta där med sina direktörslöner och SKÄMMAS. Vi behöver inte sveko för att strejka. Det tycker jag är en viktig poäng.
Jaha så man ska ta folk från gatan utan att ens utbilda dem? Det går nog inget vidare hörru..Byggare Bob skrev:Connex kan nog sparka hela personalstyrkan om de så vill.Anställd skrev: Och samtidigt är det kanske inte realistiskt att avskeda folk. Om många sluter upp så kan de inte gärna sparka typ halva personalstyrkan. Då måste de i sådana fall skaffa massa nytt folk och hur man skall locka dom till sig kan man ju undra...
Att vara illojal mot företaget genom att anta en vild strejk gagnar ingen, vare sig arbetsgivare eller arbetstagare.
Det går en hel del folk arbetslösa på Sveriges gator och vägar, och att köra tunnelbana kräver inget mer än fullgod syn, hörsel, färgseeende och logiskt tänkande.
Och lite sunt förnuft, något som de nu strejkk-ta tunnelbaneförarna verkar sakna...
Det kommer åtminstone vara 2-3 månaders kaos att vänta om de sparkar alla som strejkat.