Sida 40 av 45
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 01 oktober 2019 19:37
av TKO
Jag tror inte att kollektivtrafikens planering kan utgå från de relativt fåtaliga nattresenärernas behov. Även om dwt är lätt att få intrycket att dessa är den viktigaste resenärsgruppen om man läser detta forum...
/TKO
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 01 oktober 2019 19:49
av Enceladus
TKO skrev:Jag tror inte att kollektivtrafikens planering kan utgå från de relativt fåtaliga nattresenärernas behov. Även om dwt är lätt att få intrycket att dessa är den viktigaste resenärsgruppen om man läser detta forum...
Hamngatans bilfrihet påverkar ju den upplevda tryggheten även kvällstid. Nattetid ska väl spårvagnarna ändå ersättas med nattbussar...
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 01 oktober 2019 19:56
av TKO
Eftersom även de alternativ som går via Karlaplan trafikerar Hamngatan förstår jag inte riktigt synpunkten...
/TKO
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 01 oktober 2019 20:09
av Enceladus
TKO skrev:Eftersom även de alternativ som går via Karlaplan trafikerar Hamngatan förstår jag inte riktigt synpunkten...
Den upplevda tryggheten vid byteshållplatserna Kungsträdgården och Nybroplan påverkar behovet av en omväg via Karlaplan. Om de tre hållplatserna mellan T-Centralen och Nybroplan anses vara tillräckligt trygga så behövs inte omvägen via Östermalms pärla i lika stor utsträckning.
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 01 oktober 2019 20:36
av TKO
Anser fortfarande att det är en ovidkommande aspekt. Och jag förstår inte hur 'trygghetsupplevelsen' vid hpl T-centralen påverkas av biltrafiken på Hamngatan...
/TKO
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 01 oktober 2019 20:43
av Diripsi
Det är en dålig idé att gå till City via Karlaplan. Här är ett mycket bättre förslag:
https://kartor.eniro.se/m/x2G01
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 01 oktober 2019 20:52
av TKO
Och hur skall blindtarmen trafikeras?
undrar
Thomas K Ohlsson
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 01 oktober 2019 20:59
av Diripsi
TKO skrev:
Och hur skall blindtarmen trafikeras?
undrar
Thomas K Ohlsson
Det beror ju på hur resandebehovet ser ut. Till exempel kan man köra varannan vagn till Valhallavägen och varannan vagn till City. Det här förslaget har nästan bara fördelar jämfört med att gå till City via Karlaplan:
Lägre byggkostnad
Lägre trafikeringskostnad
Snabbare resa till City
Lägre belastning på tunnelbanan
Det går att köra genomgående vagnar Valhallavägen-Gåshaga, så att man inte behöver genomföra den galna idén att blanda gatuspår och enkelspår på samma linje
Vändkapaciteten på Klarabergsgatan kan räcka (att vända alla vagnar på två spår är som tidigare konstaterats fullständigt orealistiskt)
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 01 oktober 2019 21:12
av TKO
Om vagnarna från Lidingö skall gå till Valhallavägen, vilka vagnar skall då gå in till city?
/TKO
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 01 oktober 2019 21:17
av Hechtwagen
Diripsi skrev:TKO skrev:
Och hur skall blindtarmen trafikeras?
undrar
Thomas K Ohlsson
Det beror ju på hur resandebehovet ser ut. Till exempel kan man köra varannan vagn till Valhallavägen och varannan vagn till City. Det här förslaget har nästan bara fördelar jämfört med att gå till City via Karlaplan:
Lägre byggkostnad
Lägre trafikeringskostnad
Snabbare resa till City
Lägre belastning på tunnelbanan
Det går att köra genomgående vagnar Valhallavägen-Gåshaga, så att man inte behöver genomföra den galna idén att blanda gatuspår och enkelspår på samma linje
Vändkapaciteten på Klarabergsgatan kan räcka (att vända alla vagnar på två spår är som tidigare konstaterats fullständigt orealistiskt)
Vad ska folk till city att göra? Byta till andra linjer? Mycket av resandet mot och från city beror ju enbart på att mycket spårtrafik har sitt nav där, inte primärt på att resenärerna ska just dit!
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 01 oktober 2019 21:34
av Diripsi
TKO skrev:Om vagnarna från Lidingö skall gå till Valhallavägen, vilka vagnar skall då gå in till city?
Vagnarna från City kan vända var som helst så länge de inte trafikerar något enkelspår!
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 01 oktober 2019 21:46
av Enceladus
TKO skrev:Anser fortfarande att det är en ovidkommande aspekt. Och jag förstår inte hur 'trygghetsupplevelsen' vid hpl T-centralen påverkas av biltrafiken på Hamngatan...
Biltrafiken på Hamngatan drabbar både den faktiska restiden till T-Centralen och den upplevda tryggheten vid Kungsträdgården och Nybroplan. Om vi anser att biltrafiken ska ha företräde så kan det vara klokt att dra spårvägen via Karlaplan. Om vi anser att kollektivtrafiken ska ha företräde så kan omvägen via Karlaplan vara överflödig. Min poäng är att spårvägens dragning bör anpassas till biltrafikens prioritering.
Oavsett om vi väljer att prioritera biltrafiken eller kollektivtrafiken så kan de nattbussar som ska trafikförsörja NDS nattetid med fördel gå via Karlaplan.
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 01 oktober 2019 21:53
av TKO
Diripsi skrev:TKO skrev:Om vagnarna från Lidingö skall gå till Valhallavägen, vilka vagnar skall då gå in till city?
Vagnarna från City kan vända var som helst så länge de inte trafikerar något enkelspår!
Jag tror att den tänkta trafikeringen i högtrafik är 5-minutersteafik från Lidingö (Gåshaga/Aga kanske) och inga vagnar som vänder i Ropsten. Blir inte så mycket över att köra till city då...
(Men dwt är en informerad gissning)
/TKO
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 01 oktober 2019 22:02
av Diripsi
TKO skrev:Diripsi skrev:TKO skrev:Om vagnarna från Lidingö skall gå till Valhallavägen, vilka vagnar skall då gå in till city?
Vagnarna från City kan vända var som helst så länge de inte trafikerar något enkelspår!
Jag tror att den tänkta trafikeringen i högtrafik är 5-minutersteafik från Lidingö (Gåshaga/Aga kanske) och inga vagnar som vänder i Ropsten. Blir inte så mycket över att köra till city då...
(Men dwt är en informerad gissning)
/TKO
Då finns det bara två vettiga alternativ. Dubbelspår Torsvik-Baggeby eller en mycket lång regleringstid vid Ropsten. Göteborgarna var kloka nog att vända Angeredsvagnarna vid Centralstationen innan det blev dubbelspår till Angered!
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 01 oktober 2019 22:47
av LÅ1
Här har skrivits om trygghet vid hållplatserna i city. Nog är den upplevda tryggheten större med folk i rörelse, inklusive de som sitter i sina bilar, än tomma och öde gator. (Det som skapar mest otrygghet är, som jag ser det, cyklister som kan dyka upp överaskande var som helst där man går.)
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 01 oktober 2019 23:11
av twr
LÅ1 skrev:Här har skrivits om trygghet vid hållplatserna i city. Nog är den upplevda tryggheten större med folk i rörelse, inklusive de som sitter i sina bilar, än tomma och öde gator. (Det som skapar mest otrygghet är, som jag ser det, cyklister som kan dyka upp överaskande var som helst där man går.)
Ja, jag skulle nog hellre byta vid T-Centralen än vid Karlaplan på kväll/natt.
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 01 oktober 2019 23:12
av twr
Diripsi skrev:TKO skrev:
Och hur skall blindtarmen trafikeras?
undrar
Thomas K Ohlsson
Det beror ju på hur resandebehovet ser ut. Till exempel kan man köra varannan vagn till Valhallavägen och varannan vagn till City. Det här förslaget har nästan bara fördelar jämfört med att gå till City via Karlaplan:
Lägre byggkostnad
Lägre trafikeringskostnad
Snabbare resa till City
Lägre belastning på tunnelbanan
Det går att köra genomgående vagnar Valhallavägen-Gåshaga, så att man inte behöver genomföra den galna idén att blanda gatuspår och enkelspår på samma linje
Vändkapaciteten på Klarabergsgatan kan räcka (att vända alla vagnar på två spår är som tidigare konstaterats fullständigt orealistiskt)
Det har kanske påståtts, men knappast konstaterats.
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 01 oktober 2019 23:14
av twr
Hechtwagen skrev:Diripsi skrev:
Det beror ju på hur resandebehovet ser ut. Till exempel kan man köra varannan vagn till Valhallavägen och varannan vagn till City. Det här förslaget har nästan bara fördelar jämfört med att gå till City via Karlaplan:
Lägre byggkostnad
Lägre trafikeringskostnad
Snabbare resa till City
Lägre belastning på tunnelbanan
Det går att köra genomgående vagnar Valhallavägen-Gåshaga, så att man inte behöver genomföra den galna idén att blanda gatuspår och enkelspår på samma linje
Vändkapaciteten på Klarabergsgatan kan räcka (att vända alla vagnar på två spår är som tidigare konstaterats fullständigt orealistiskt)
Vad ska folk till city att göra? Byta till andra linjer? Mycket av resandet mot och från city beror ju enbart på att mycket spårtrafik har sitt nav där, inte primärt på att resenärerna ska just dit!
Det är ju precis därför spårvägen ska gå till t-centralen!
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 01 oktober 2019 23:16
av twr
Ni som vill dra spårvägen till Karlaplan: Vad är egentligen problemet ni vill lösa?
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 01 oktober 2019 23:40
av TKO
Maximera nyttan!
Allt annat lika måste det vara bättre att ha en till bytespunkt längs linjen.
Nu är inte allt annat lika - så vi måste väga fördelarna mot nackdelarna. Men det får bli en annan gång - kanske i morgon!
/TKO