Sida 34 av 38
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: torsdag 22 februari 2024 20:40
av daniel_s
Var någonstans kör 179 in i Sundbyberg? Kymlingelänken och berörda delar av rinkebyrondellen ligger väl helt i Stockholm.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: torsdag 22 februari 2024 22:22
av toddetoddelito
Använde Google Maps, som visar en kort sträcka vid E18/avfart 158 som innanför Sundbybergs kommungräns. Men ser på andra kartor att det är en udda gränsdragning, så jag får nog bakläxa

Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: fredag 23 februari 2024 4:58
av Lennart Petersen
daniel_s skrev: ↑torsdag 22 februari 2024 20:40
Var någonstans kör 179 in i Sundbyberg? Kymlingelänken och berörda delar av rinkebyrondellen ligger väl helt i Stockholm.
Ja Sundbybergsgränsen ligger straks öster om Kymlingelänken och 179 svänger ju in i Kista.
Men det är lite udda saker i gränsdragningen där. I ett markbyte så fick Solna ett hörn däruppe på,Järvafältet. Så åker man tunnelbana från Hallonbergen så kommer man i ordning till Sundbyberg- Solna-Sundbyberg-Stockholm och i en framtid Järfälla. Och går det i en framtid från Nacka så har det passerat 7 kommungränser när det når Flygstaden och Barkarby.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: fredag 23 februari 2024 6:47
av twr
toddetoddelito skrev: ↑torsdag 22 februari 2024 22:22
Använde Google Maps, som visar en kort sträcka vid E18/avfart 158 som innanför Sundbybergs kommungräns. Men ser på andra kartor att det är en udda gränsdragning, så jag får nog bakläxa
Samtliga kommungränser på Google Maps är helt fel. Jag vet inte hur de har lyckats, men deras gränser svänger fram och tillbaka på ett sätt som inte alls stämmer med verkligheten.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: fredag 23 februari 2024 8:41
av daniel_s
twr skrev: ↑fredag 23 februari 2024 6:47
toddetoddelito skrev: ↑torsdag 22 februari 2024 22:22
Använde Google Maps, som visar en kort sträcka vid E18/avfart 158 som innanför Sundbybergs kommungräns. Men ser på andra kartor att det är en udda gränsdragning, så jag får nog bakläxa
Samtliga kommungränser på Google Maps är helt fel. Jag vet inte hur de har lyckats, men deras gränser svänger fram och tillbaka på ett sätt som inte alls stämmer med verkligheten.
Det beror på att de inte köper in officiella kartor, utan gör egna i stället. Det är lite som ett stort entusiastprojekt, fast kommersiellt och med miljarder i omsättning. Desinformation som ibland skapar problem då folk tror på den…
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: fredag 05 april 2024 11:50
av Enceladus
Bullrande arbeten i Rissne
Region Stockholm skrev:Den 2 april börjar Region Stockholm/SL arbetet med kontaktledningsstolpar för den nya spårvägen genom Rissne. Arbetet innebär buller under dagtid.
I korsningen Rissneleden/Kavallerivägen påbörjas arbetet den 2 april och under kommande 2-3 veckorna kommer arbetet ske längs hela Kavallerivägen.
Blir det trafikstart våren 2025?
Tidtabellsplanering inför 2025
SL skrev:Förslagen innebär att:
- Tvärbanan till Ursvik planeras öppna till våren 2025.
- Fler långa tåg på Roslagsbanan.
- Göra busstrafiken mer effektiv genom ”paketlösningar” i vissa områden.
- Förändra busstrafik där alternativ spårtrafik finns.
- Anpassa avgångar och linjesträckning utifrån dagens beläggning i busstrafiken.
- Ett antal mindre utvecklingsförslag i pendelbåt- och skärgårdstrafiken.
Ja, det verkar faktiskt så!
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: onsdag 17 april 2024 12:33
av tuc
Besöker Helenelund-Kista några gånger i veckan och ser att man håller på med stensättning där jag antar att hållplats Helenelund skall ligga.
Hoppas dom inte behöver riva upp allt igen, det brukar inte vara ovanligt.
Skall försöka komma ihåg att ta några bilder nästa gång.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: fredag 17 maj 2024 18:02
av Enceladus
Förnyat genomförandebeslut avseende Tvärbana Norr Kistagrenen (TN 2023-0681)
Trafikförvaltningen skrev:Resandet med Kistagrenen förväntas bli stort eftersom några av Stockholmsregionens mest betydelsefulla utvecklingsområden, både vad gäller arbetsplatser och bostäder, ligger längs med sträckan. Resandet med Tvärbanan beräknades vid genomförandebeslutet 2016 öka till mer än 150 000 resor per dygn år 2030 inberäknat utbyggnaderna för Kistagrenen, Solnagrenen och Sickla station.
[...]
Trafikstarten till Ursviks Torg beräknas att till 80 % sannolikhet kunna ske tredje kvartalet 2025.
[...]
Trafikstarten till Helenelund bedöms att till 80 % sannolikhet kunna ske tredje kvartalet 2026.
Kan Tvärbanan komma upp i blå linjens nivå om Kistagrenen förlängs hela vägen till Täby?
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: lördag 18 maj 2024 10:09
av Odd
Enceladus skrev: ↑fredag 17 maj 2024 18:02
...
Kan Tvärbanan komma upp i blå linjens nivå om Kistagrenen förlängs hela vägen till Täby?
I Kista så kommer tunnelbanan nå över Tvärbanans nivå. I övrigt så går tunnelbana 3 mestadels i tunnel under markytan.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: söndag 19 maj 2024 17:30
av Hechtwagen
Odd skrev: ↑lördag 18 maj 2024 10:09
Enceladus skrev: ↑fredag 17 maj 2024 18:02
...
Kan Tvärbanan komma upp i blå linjens nivå om Kistagrenen förlängs hela vägen till Täby?
I Kista så kommer tunnelbanan nå över Tvärbanans nivå. I övrigt så går tunnelbana 3 mestadels i tunnel under markytan.
Nivå vad avser resandevolymer eller spårdragningar?
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: fredag 31 maj 2024 12:22
av twr
Jag tror att jag såg en nyhet för några dagar sedan om att trafikstarten till Ursviks torg förskjuts från början av 2025 till slutet av 2025. Men nu hittar jag ingen aktuell nyhet om Kistagrenen. Är det någon som har sett den här nyheten eller inbillar jag mig bara?
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: fredag 31 maj 2024 12:50
av Enceladus
twr skrev: ↑fredag 31 maj 2024 12:22
Jag tror att jag såg en nyhet för några dagar sedan om att trafikstarten till Ursviks torg förskjuts från början av 2025 till slutet av 2025. Men nu hittar jag ingen aktuell nyhet om Kistagrenen. Är det någon som har sett den här nyheten eller inbillar jag mig bara?
Se ovanstående inlägg: "Trafikstarten till Ursviks Torg beräknas att till 80 % sannolikhet kunna ske tredje kvartalet 2025."
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: fredag 31 maj 2024 13:06
av twr
Enceladus skrev: ↑fredag 31 maj 2024 12:50
twr skrev: ↑fredag 31 maj 2024 12:22
Jag tror att jag såg en nyhet för några dagar sedan om att trafikstarten till Ursviks torg förskjuts från början av 2025 till slutet av 2025. Men nu hittar jag ingen aktuell nyhet om Kistagrenen. Är det någon som har sett den här nyheten eller inbillar jag mig bara?
Se ovanstående inlägg: "Trafikstarten till Ursviks Torg beräknas att till 80 % sannolikhet kunna ske tredje kvartalet 2025."
Tack för länken!
Trafikstart till Helenelund tredje kvartalet 2026 låter optimistiskt med tanke på att man inte har börjat bygga än?
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: lördag 06 juli 2024 12:44
av Hans W
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: lördag 06 juli 2024 13:25
av Enceladus
Hans W skrev: ↑lördag 06 juli 2024 12:44
Någon förvånad?
Nä, och det skulle inte heller förvåna mig om Kistagrenen i slutändan kostar lika mycket som FUT:s nya tunnelbanelinje, men med en bråkdel av utbudet.

Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: lördag 06 juli 2024 16:47
av twr
Då är det frågan om det fortfarande blir trafikstart nästa år?
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: söndag 07 juli 2024 11:18
av Hechtwagen
Enceladus skrev: ↑lördag 06 juli 2024 13:25
Hans W skrev: ↑lördag 06 juli 2024 12:44
Någon förvånad?
Nä, och det skulle inte heller förvåna mig om Kistagrenen i slutändan kostar lika mycket som FUT:s nya tunnelbanelinje, men med en bråkdel av utbudet.
Så blir det mär politiker håller i taktpinnen.
När jag står på.en bakgata i Frankfurt am Main och tittar på spårvägsspåren som ligger i asfalten och kontaktledningen som hänger ovanför så tänker jag att detdär ser ju varesig komplicerat eller dyrt ut, när jag ser Kistagrenen så får jag inte direkt samma känsla.
Minns att hela Djurgårdslinjen 1991 kostade 40 miljoner kronor nyckelfärdig med vagnhall och allt.
Är det llåg status att bygga billiga spårvägar eller vad är problemet?
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: söndag 07 juli 2024 14:05
av Odd
Jag har också funderat på det. I början av 2000-talet kostade 2,4 km spårväg mellan Gullmarsplan och Sickla Udde ca 400 miljoner kr. Och då inkluderades en ganska lång bro. Det är ca 170 miljoner per km.
Solnagrenen kostade ca 10 år senare drygt 550 miljoner per km, en närapå trefaldigad kostnad.
Den nya t-banestumpen mellan Odenplan och Solna lär vara världens näst dyraste t-banelinje per km, endast slagen av en snutt i New York på
hisnande 25 miljarder kr/km...
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: söndag 07 juli 2024 18:54
av BSB101
Vad en linje kostar att bygga beror bland annat på lokala förhållanden samt vad som belastar det aktuella projektet. Vad ingår i dessa kostnader som redovisas in inläggen ovan? Kan man jämföra dessa rakt av?
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: söndag 07 juli 2024 20:00
av Sio
Odd skrev: ↑söndag 07 juli 2024 14:05
Den nya t-banestumpen mellan Odenplan och Solna lär vara världens näst dyraste t-banelinje per km, endast slagen av en snutt i New York på
hisnande 25 miljarder kr/km...
När tunnelbanan Odenplan-Solna den beslutades var prognosen för kostnaden 4732 miljoner (prisnivå januari 2016). Kostnaderna har förstås ökat, det gör de alltid, i tilläggsavtalet från 2021 är de uppe i 5643 miljoner, vilket är ca 1,4 miljarder/km, rätt långt ifrån de 25 miljarder/km som du jämför med.
Har du några nyare uppgifter om kostnaden?