Sida 33 av 34

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: tisdag 09 januari 2024 13:15
av twr
När kommer man att kommunicera en ny tidplan? Trafikstart till Ursviks torg i slutet av 2023 är uppenbarligen inte aktuellt längre. Kanske kan man gissa på 2025 utifrån hur långt man har kommit i arbetet?

Trafikstart till Helenelund skulle ske i början av 2025, men det verkar inte troligt med tanke på att man i huvudsak inte har börjat bygga sträckan (eller hur?). Är alla detaljplaner antagna eller återstår någon fortfarande?

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: söndag 14 januari 2024 0:45
av Enceladus
twr skrev: tisdag 09 januari 2024 13:15 När kommer man att kommunicera en ny tidplan? Trafikstart till Ursviks torg i slutet av 2023 är uppenbarligen inte aktuellt längre. Kanske kan man gissa på 2025 utifrån hur långt man har kommit i arbetet?

Trafikstart till Helenelund skulle ske i början av 2025, men det verkar inte troligt med tanke på att man i huvudsak inte har börjat bygga sträckan (eller hur?). Är alla detaljplaner antagna eller återstår någon fortfarande?
Nytt år med SL: Detta händer i kollektivtrafiken 2024
Mitt i skrev:Tvärbanan: Tvärbanans nya sträckning till Ursviks torg via Solvalla och Rissne invigs hösten 2024, enligt den senaste tidsplanen. Utbyggnaden är nu två år försenad och budgeten har spräckts med en miljard. 2025 ska Tvärbanan slutligen vara framme i Kista och Helenelund.
Enligt denna dagsfärska artikel har den senaste tids­planen inte ändrats än. Däremot finns det nya uppgifter på regionens hemsida:
Region Stockholm skrev:Tvärbanan byggs ut i etapper. Sträckan till Ursvik beräknas vara klar våren 2025.
Den som lever får se!

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: söndag 14 januari 2024 8:16
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: söndag 14 januari 2024 0:45
twr skrev: tisdag 09 januari 2024 13:15 När kommer man att kommunicera en ny tidplan? Trafikstart till Ursviks torg i slutet av 2023 är uppenbarligen inte aktuellt längre. Kanske kan man gissa på 2025 utifrån hur långt man har kommit i arbetet?

Trafikstart till Helenelund skulle ske i början av 2025, men det verkar inte troligt med tanke på att man i huvudsak inte har börjat bygga sträckan (eller hur?). Är alla detaljplaner antagna eller återstår någon fortfarande?
Nytt år med SL: Detta händer i kollektivtrafiken 2024
Mitt i skrev:Tvärbanan: Tvärbanans nya sträckning till Ursviks torg via Solvalla och Rissne invigs hösten 2024, enligt den senaste tidsplanen. Utbyggnaden är nu två år försenad och budgeten har spräckts med en miljard. 2025 ska Tvärbanan slutligen vara framme i Kista och Helenelund.
Enligt denna dagsfärska artikel har den senaste tids­planen inte ändrats än. Däremot finns det nya uppgifter på regionens hemsida:
Region Stockholm skrev:Tvärbanan byggs ut i etapper. Sträckan till Ursvik beräknas vara klar våren 2025.
Den som lever får se!
2025! Räcker det?

Mitti-tidningarna har väl en ännu lägre trovärdighet än t.om. Newsweek?! Efter det att Metro försvann så är de min enda tillgång till tidningar att skydda köksbordet med när det ska laboreras hemma. Det är väl ungefär den funktion de kan fylla.

Jag besökte min systerson i Annedal häromdagen och åkte för ovanlighetens skull kollektivt med Tvärbanan (skotern står under tak just nu, vintertid är det bara underbetalda pakistanska mopedbud som kör tvåhjuligt), och fick traska och gå från Bromma flygplats. Det var både långt och halt.

Gülermak sitter verkligen med trumf på hand. Liksom Erdogan kan de begära i stort sett vad som helst, även om Regionen nu får slanta ut en straffavgift. Det kanske inte är sådär helt bra att anlita turkiska (eller kinesiska) entreprenörer

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: söndag 14 januari 2024 10:37
av daniel_s
Hans W skrev: tisdag 19 december 2023 10:56 Beslutet om betalning till Gülermak på löpande räkning får efterräkningar(!).
https://www.mitti.se/nyheter/avtal-om-t ... 1702969709
Växelpengar i sammanhanget…

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: söndag 14 januari 2024 11:21
av dr Cassandra Nojdh
daniel_s skrev: söndag 14 januari 2024 10:37
Hans W skrev: tisdag 19 december 2023 10:56 Beslutet om betalning till Gülermak på löpande räkning får efterräkningar(!).
https://www.mitti.se/nyheter/avtal-om-t ... 1702969709
Växelpengar i sammanhanget…
Ja, 1,5 ‰ ungefär.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: tisdag 16 januari 2024 11:53
av Enceladus
dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 14 januari 2024 8:16 Gülermak sitter verkligen med trumf på hand. Liksom Erdogan kan de begära i stort sett vad som helst, även om Regionen nu får slanta ut en straffavgift. Det kanske inte är sådär helt bra att anlita turkiska (eller kinesiska) entreprenörer
Tvärbanans Kistagren försenas – igen
Mitt i skrev:Gülermak bygger klart sträckan fram till Ursviks torg, men för resterande arbeten kommer nya entreprenörer att handlas upp.

Sträckan fram till Ursviks torg skulle ha öppnat under hösten i år, men är framflyttad till våren 2025 enligt Region Stockholms hemsida. Den sista sträckan, till Helenelund, skulle ha öppnat 2025. När den kan stå färdig är oklart i dag.
Tydligen kunde inte den turkiska entreprenören begära vad som helst...

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: tisdag 16 januari 2024 12:12
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: tisdag 16 januari 2024 11:53
dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 14 januari 2024 8:16 Gülermak sitter verkligen med trumf på hand. Liksom Erdogan kan de begära i stort sett vad som helst, även om Regionen nu får slanta ut en straffavgift. Det kanske inte är sådär helt bra att anlita turkiska (eller kinesiska) entreprenörer
Tvärbanans Kistagren försenas – igen
Mitt i skrev:Gülermak bygger klart sträckan fram till Ursviks torg, men för resterande arbeten kommer nya entreprenörer att handlas upp.

Sträckan fram till Ursviks torg skulle ha öppnat under hösten i år, men är framflyttad till våren 2025 enligt Region Stockholms hemsida. Den sista sträckan, till Helenelund, skulle ha öppnat 2025. När den kan stå färdig är oklart i dag.
Tydligen kunde inte den turkiska entreprenören begära vad som helst...
Jaha ja. Få se om turkarna ens klarar av Ursvik.

Och så blir nästa fråga: Hur länge ska Erdogan få hållas...........


säger dr. C. N, som avstår från att säga "vad var det jag sade: viewtopic.php?p=387838#p387838

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: tisdag 16 januari 2024 13:39
av Kantorn
Urspårning:

E4 utanför Ljungby byggs om till motorväg. Det danska företaget Barslund skulle utföra detta, och gick i konkurs. Anledningen är irrelevant för detta inlägg. Svevia fick i uppgift att göra färdigt den påbörjade delen av motorvägen, vilket de gjort - enligt min åsikt - med den äran. Återstod 7 km från Ljungby till motorvägen söder om Ljungby. Den upphandlades på nytt, och tre bolag lämnade offerter. Två av dem var svenska, Svevia och det bolag som vann upphandlingen, Jonab. Det företaget får väl också ses som trovärdigt. Det tredje bolaget var just ett turkiskt bolag. De lämnade en offert på typ den dubbla kostnaden för att slutföra jobbet. Det var inte aktuellt att anlita dessa. Kanske turligt nog, med facit i hand.

Skärpning kantorn! Tillbaka på spåret nu!

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: onsdag 24 januari 2024 14:05
av twr
En fråga med bara vag anknytning till Kistagrenen, men det verkade onödigt att starta en ny tråd: Hur trafikeras hållplatsen Norra Ulvsunda? Den har tre spår. Hur ser spårkonfigurationen ut från hållplatsen bort till förgreningspunkten mellan Kistagrenen och Solnagrenen? Någon som har en karta/illustration? Jag försöker hitta flygfoton, men de verkar inte vara aktuella.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: onsdag 24 januari 2024 15:58
av Kristofer
https://www.gleisplanweb.eu/Maps/Stockholm.pdf

Sidoplattformen trafikeras normalt inte. Rätta mig om jag har fel.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: onsdag 24 januari 2024 16:22
av Joakim W
twr skrev: onsdag 24 januari 2024 14:05 En fråga med bara vag anknytning till Kistagrenen, men det verkade onödigt att starta en ny tråd: Hur trafikeras hållplatsen Norra Ulvsunda? Den har tre spår. Hur ser spårkonfigurationen ut från hållplatsen bort till förgreningspunkten mellan Kistagrenen och Solnagrenen? Någon som har en karta/illustration? Jag försöker hitta flygfoton, men de verkar inte vara aktuella.
https://minkarta.lantmateriet.se/plats/ ... 7%22%5D%5D

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: onsdag 24 januari 2024 16:26
av Enceladus
twr skrev: onsdag 24 januari 2024 14:05 En fråga med bara vag anknytning till Kistagrenen, men det verkade onödigt att starta en ny tråd: Hur trafikeras hållplatsen Norra Ulvsunda? Den har tre spår. Hur ser spårkonfigurationen ut från hållplatsen bort till förgreningspunkten mellan Kistagrenen och Solnagrenen? Någon som har en karta/illustration? Jag försöker hitta flygfoton, men de verkar inte vara aktuella.
OpenRailwayMap har naturligtvis en spårkarta för Tvärbanan, inklusive alla plankorsningar.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: onsdag 24 januari 2024 16:55
av twr
Tack allihop för jättebra länkar!

Varför har man byggts sidoplattformen och spåret upp till stoppbocken i riktning nordnordväst?

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: torsdag 25 januari 2024 14:01
av Breitspurbahn
twr skrev: tisdag 09 januari 2024 13:15 När kommer man att kommunicera en ny tidplan? Trafikstart till Ursviks torg i slutet av 2023 är uppenbarligen inte aktuellt längre. Kanske kan man gissa på 2025 utifrån hur långt man har kommit i arbetet?

Trafikstart till Helenelund skulle ske i början av 2025, men det verkar inte troligt med tanke på att man i huvudsak inte har börjat bygga sträckan (eller hur?). Är alla detaljplaner antagna eller återstår någon fortfarande?
Man flyttade som jag förstått det E4an temporärt för att bygga delen mot Helenelund, men vägen är nu återställd så jag utgår ifrån att det är klart.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: torsdag 25 januari 2024 14:15
av twr
Breitspurbahn skrev: torsdag 25 januari 2024 14:01
twr skrev: tisdag 09 januari 2024 13:15 När kommer man att kommunicera en ny tidplan? Trafikstart till Ursviks torg i slutet av 2023 är uppenbarligen inte aktuellt längre. Kanske kan man gissa på 2025 utifrån hur långt man har kommit i arbetet?

Trafikstart till Helenelund skulle ske i början av 2025, men det verkar inte troligt med tanke på att man i huvudsak inte har börjat bygga sträckan (eller hur?). Är alla detaljplaner antagna eller återstår någon fortfarande?
Man flyttade som jag förstått det E4an temporärt för att bygga delen mot Helenelund, men vägen är nu återställd så jag utgår ifrån att det är klart.
Vägen är klar men såvitt jag vet har man inte börjat bygga spårvägen på platsen.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: torsdag 01 februari 2024 13:42
av yako
twr skrev: onsdag 24 januari 2024 16:55 Tack allihop för jättebra länkar!

Varför har man byggts sidoplattformen och spåret upp till stoppbocken i riktning nordnordväst?
Jag förstår inte heller riktigt varför man valt den utformning man gjort här. Varför ansluter exempelvis inte "nedspåret" från Bromma Flygplats direkt till sidoplattformen här så man undviker korsande tågvägar i anslutningen från de båda norra grenarna? Det blir extra märkligt när sidospåret som sagt redan dragits långt norr om plattformen men inte hela vägen fram till växeln.
Tittar man på aktuella satellitfoton verkar det inte vara omöjligt att i framtiden ansluta sidospåret på det sättet som beskrivs ovan, och isåfall är ju frågan varför man inte gjort det redan från början, även om behovet i nuläget med den begränsade trafiken till Bromma Flyg ändå verkar hanterbart.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: söndag 04 februari 2024 22:44
av GustavS
yako skrev: torsdag 01 februari 2024 13:42
twr skrev: onsdag 24 januari 2024 16:55 Tack allihop för jättebra länkar!

Varför har man byggts sidoplattformen och spåret upp till stoppbocken i riktning nordnordväst?
Jag förstår inte heller riktigt varför man valt den utformning man gjort här. Varför ansluter exempelvis inte "nedspåret" från Bromma Flygplats direkt till sidoplattformen här så man undviker korsande tågvägar i anslutningen från de båda norra grenarna? Det blir extra märkligt när sidospåret som sagt redan dragits långt norr om plattformen men inte hela vägen fram till växeln.
Tittar man på aktuella satellitfoton verkar det inte vara omöjligt att i framtiden ansluta sidospåret på det sättet som beskrivs ovan, och isåfall är ju frågan varför man inte gjort det redan från början, även om behovet i nuläget med den begränsade trafiken till Bromma Flyg ändå verkar hanterbart.
Problemet att lösa för att få bort korsande tågvägar är väl snarare att Solnagrenens södergående spår behöver kopplas till det omtalade stickspåret?

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: måndag 05 februari 2024 7:48
av Odd
Nu var det ett tag sedan jag var på platsen och det kan ju vara andra byggplaner, men den uppenbara lösningen på båda problemen är ju att bygga en 250 meter lång spårstump som gör det möjligt lösa både korsande tågvägar och samtidig infart. Eventuellt behöver man kanske komplettera med en skyddsväxel i söderänden också.

Då får man en möjlighet att ställa upp ett eller två tåg inför tågbyten eller andra saker, antingen på den röda eller gråa sträckan, som en kompensation för att man inte längre kan ställa upp tåg på tredje plattformen.
Ua-Kis.png
Ua-Kis.png (51.67 KiB) Visad 649 gånger
Sen skulle det ju underlätta för södergående trafik om man byggde om spåren så att man får en mittplattform på södergående spår. Tredje gången gillt?

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: torsdag 22 februari 2024 11:29
av Enceladus
Här delar 9 000 människor på en buss
Mitt i skrev:Här ska också tvärbanan glida fram en vacker dag. Invigningen har dock flyttats fram i omgångar. Nyligen skrev Mitt i att spårvagnarna kan trafikera Stora Ursvik först 2025, i stället för hösten 2024 som det var tänkt dessförinnan.

[...]

Mellan 06.00 och 09.00 reser 2 060 personer med bussen. Mellan 15.00 och 18.00 är antalet 2 072.

I Sundbyberg överträffas siffrorna i rusningstid endast på linje 179. Där reser 4 177 under morgontimmarna och 5 656 på eftermiddagarna.

På tredje plats kommer linje 540, med 1 875 resenärer under morgontimmarna och 2 004 på eftermiddagarna.
Redan idag har Ursvik ett hyfsat stort resandeunderlag, och stadsdelen växer fortfarande. Det är ju synd att Kistagrenen inte får någon koppling till Mälarbanan.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: torsdag 22 februari 2024 16:55
av toddetoddelito
Lite utanför ämnet kanske, men lite märkligt av Mitt i att beskriva linje 179 som en Sundbybergslinje, som de gör enligt ditt citat Enceladus.

Visst kör den några meter genom kommunen mellan Kista och Rinkeby, men stannar endast i Stockholms stad och Sollentuna kommun. Inte ens säker på att kommunskiftet skyltas för sträckan i Sundbyberg :D