Och så var det tillbaka till default-läget: "Det är högerextremism"dr Cassandra Nojdh skrev: Det där låter som något som kolporteras i högextrema Newsvoice, drivet av högerxtremisten Torbjörn Sassersson.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Och så var det tillbaka till default-läget: "Det är högerextremism"dr Cassandra Nojdh skrev: Det där låter som något som kolporteras i högextrema Newsvoice, drivet av högerxtremisten Torbjörn Sassersson.
Ja, hehe, jag tror visst Breitspurbahn svalde betet med hull och hår.Breitspurbahn skrev:Och så var det tillbaka till default-läget: "Det är högerextremism"dr Cassandra Nojdh skrev: Det där låter som något som kolporteras i högextrema Newsvoice, drivet av högerxtremisten Torbjörn Sassersson.
Är det inte bättre att jämföra Sverige med länder som hade liknande förutsättningar? Ett exempel är att oljelandet Norge har en av Europas minst komplexa ekonomier, vilket påverkar behovet av öppna gränser. Andra relevanta aspekter är beredskapslager, privatiseringar, sportlov och internationella företag.dr Cassandra Nojdh skrev:Om Sverige ska jämföras med andra länder så är det våra nordiska grannar, och då ser man att det inte finns mycket täckning för utsagor i stil med "Annars är jag ganska nöjd med hanteringen, med hänsyn till våra förutsättningar".
Den där diskussionen har vi redan haft: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 59#p395075Enceladus skrev:Är det inte bättre att jämföra Sverige med länder som hade liknande förutsättningar? Ett exempel är att oljelandet Norge har en av Europas minst komplexa ekonomier, vilket påverkar behovet av öppna gränser. Andra relevanta aspekter är beredskapslager, privatiseringar, sportlov och internationella företag.dr Cassandra Nojdh skrev:Om Sverige ska jämföras med andra länder så är det våra nordiska grannar, och då ser man att det inte finns mycket täckning för utsagor i stil med "Annars är jag ganska nöjd med hanteringen, med hänsyn till våra förutsättningar".
Det står naturligtvis skribenten fritt att jämföra vilka länder som helst, men utan en motivering av urvalet kan jämförelsen te sig anpassad efter önskat resultat. Det framgår inte alls varför Norge och Finland skulle ha mer likvärdiga förutsättningar än exempelvis Österrike och Schweiz.dr Cassandra Nojdh skrev:Den där diskussionen har vi redan haft: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 59#p395075Enceladus skrev:Är det inte bättre att jämföra Sverige med länder som hade liknande förutsättningar? Ett exempel är att oljelandet Norge har en av Europas minst komplexa ekonomier, vilket påverkar behovet av öppna gränser. Andra relevanta aspekter är beredskapslager, privatiseringar, sportlov och internationella företag.dr Cassandra Nojdh skrev:Om Sverige ska jämföras med andra länder så är det våra nordiska grannar, och då ser man att det inte finns mycket täckning för utsagor i stil med "Annars är jag ganska nöjd med hanteringen, med hänsyn till våra förutsättningar".
Nu är det fler än Enceladus-kollektivet som har försökt slå knut på sig själva i sina försök att hitta (på) socioekonomiska skillnader mellan Sverige och övriga norden, som förklaring.
Vi får väl säga som farbror doktor Johnny Ludvigson "att jämföra döda med Norge och Finland som vi håller på med och få skuldkänslor är bara vilseledande och gör inte att vi tänker mer brett".
Kanske det, men nya siffror bådar gott för Uppsalamodellen: Siffrorna visar: Uppsalas taktik mer framgångsrikdr Cassandra Nojdh skrev:Det är självklart bra om alla metoder för att få upp vaccinationstäckningen prövas. Om Uppsalamodellen fungerar i större skala återstår att se.
Samma sak här - det återstår att se: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smala ... ion-kalmarEnceladus skrev:Kanske det, men nya siffror bådar gott för Uppsalamodellen: Siffrorna visar: Uppsalas taktik mer framgångsrikdr Cassandra Nojdh skrev:Det är självklart bra om alla metoder för att få upp vaccinationstäckningen prövas. Om Uppsalamodellen fungerar i större skala återstår att se.
https://www.svd.se/afd-utfryst--lar-ga- ... a-tysklandBreitspurbahn skrev:Och så var det tillbaka till default-läget: "Det är högerextremism"dr Cassandra Nojdh skrev: Det där låter som något som kolporteras i högextrema Newsvoice, drivet av högerxtremisten Torbjörn Sassersson.
Först Danmark, nu Norge. Livet börjar återgå till det normala i Skandinavien.DN skrev:Smittspridningen av covid-19 ligger på ungefär samma låga nivå i Sverige, Norge och Danmark, men länderna har valt att klassa smittan på helt olika sätt. I Norge jämställs covid-19 sedan några dagar med en vanlig säsongsinfluensa, medan Sverige håller fast vid beteckningen samhällsfarlig sjukdom.
Det där är ju mycket en "lek" med ord. I alla händelser finns det ett stort mått av chanstagning i detta, men det politiska trycket är väl alltför stort nu, antar jag. Om ett halvår vet vi kanske i vilken utsträckning livet har "återgått till det normala". De närmaste månaderna blir förstås avgörande. Jag vill påminna om att för nästan precis ett år sedan fanns många fromma förhoppningar om att vi var påväg in i en "postpandemisk" fas.Enceladus skrev:Influensa i Norge – samhällsfarlig sjukdom i Sverige
Först Danmark, nu Norge. Livet börjar återgå till det normala i Skandinavien.DN skrev:Smittspridningen av covid-19 ligger på ungefär samma låga nivå i Sverige, Norge och Danmark, men länderna har valt att klassa smittan på helt olika sätt. I Norge jämställs covid-19 sedan några dagar med en vanlig säsongsinfluensa, medan Sverige håller fast vid beteckningen samhällsfarlig sjukdom.
"Livet börjar återgå till det normala i Skandinavien". Bortsett från att vi gamlingar börjar leva farligare - med fler vaccingenombrott. Också oroväckande, men iofs. inte förvånande att immuniteten förefaller att börja avta snabbare än förväntat: Kraftig nedgång i antikroppsnivåer efter sju månader för dubbelvaccinerade. Enceladus-generationen kanske får se upp lite, i alla fall!dr Cassandra Nojdh skrev:På tal om influensa: https://www.tv4.se/artikel/5LndusSzz40Q ... n-covid-19Enceladus skrev:Influensa i Norge – samhällsfarlig sjukdom i Sverige
Bäst vore om FoHM kunde få tummen ur och rekommendera en tredje dos för oss äldre, i synnerhet vi som fått Comirnaty eller Vaxzevria, och om detta kunde samordnas med influensavaccinationen i november/december. Man kan få både influensa och covid19 samtidigt nämligen, och då ligger man nog ganska pyrt till, åtminstone om man är äldre. Enceladus-generationen är väl ute och lever loppan vid det laget. Fast jag har föga hopp om firma Carlson&Tegnell, rekommendationen kommer antagligen inte att sträcka sig längre än till att de på SÄBO ska få en spruta till, kanske.
Självfallet tycker jag, som dansk till 1/8, att Sverige har mycket att lära av Danmark. Hade vi gjort det hade vi kanske inte haft de groteska dödstalen vi haft, jämfört med övriga nordiska länder. Det är som professor Joakim Dillner säger, när statsminister Löfvén slår sig för bröstet: ".... den svenska strategin måste betraktas som ett misslyckande, av den enkla anledningen att vi har väldigt många dödsfall." Jag förstår att Löfvén avgår nu, jag skulle inte heller vilja möta väljarna efter detta.Enceladus skrev:Ja, Sverige har mycket att lära av Danmark:
Danska rådet: Strunta i dagliga smittotalen
Vad gäller om man inte är vaccinerad?
– Då lever man egentligen kvar som innan den här dagen.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
(min anm.)
De kanske har ännu starkare naturliga antikroppar redan? Jag vidhåller begreppet naturliga som distinktion mot experimentiella vaccin som ständigt kräver boostershots. Genomgången Covidsjukdom ger 15 gånger starkare antikroppar än Pfizerviruset. Det är en markant skillnad.dr Cassandra Nojdh skrev:Allas vår A.T. var förstås i TV idag (tycker han såg lite rufsig ut): Det är inte så att vi har lagt ner alla vapen
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
(min anm.)
Hur många är fullsprutade här, tror ni: Fullt ös på krogen i Örebro när restriktionerna släppte
Några få köper inte regeringens och Firma Carlson&Tegnells oförblommerade optimism: Oförsiktigt att häva restriktionerna nu. Och varför provade man inte vaccinpass, som Frankrike, när vi nu har ett fungerande system för det? Men närå, korken ur flaskan bara! Men som Farshid Jalalvand säger om denna gigantiska chanstagning: "Linjen mellan dristig och dumdristig är som bekant tunn". Och det är bråttom nu, fler måste bli aktuella för en tredje dos. För en dryg månad sedan stod Tegnell och deklarerade, på sitt vanliga stöddiga vis, att det inte fanns något vetenskapligt stöd för en tredje dos, och att Vetenskapsakademien saknade kompetens att bedöma den saken. Igår var åsikten tydligen en annan, men som ofta för lite och för sent. Sverige har genomgående agerat reaktivt snarare än proaktivt, och det finns inget som talar för att någon omsvängning är på G, annat än att "vapnen" finns kvar.tro't som Rellingen sade, svenska folket är ingen skuta man vänder så lätt på.
Någon gång i framtiden kanske den sk. Coronakommissionen kommer med något urvattnat slutbetänkande om hur allt detta hanterades. De ansvariga: Löfvén, Carlson, Tegnell kommer då för länge sedan att vara borta ur leken. Ungefär som hur Maud Olofsson lyckades undkomma ansvar för fiaskona i Vattenfall och Postnord.
Fast det kan ju gå bra också. Det är mycket vi får hoppas på, som jag påpekade redan 12/3 2020 (fast förhoppningarna kanske är annorlunda nu).
Försöker skribenten insinuera att genomgången infektion har mindre risker än ett vaccin som har godkänts fullt ut av FDA? Facebook borde kanske kräva vaccinationsbevis för att begränsa spridningen av desinformation...Breitspurbahn skrev:De kanske har ännu starkare naturliga antikroppar redan? Jag vidhåller begreppet naturliga som distinktion mot experimentiella vaccin som ständigt kräver boostershots. Genomgången Covidsjukdom ger 15 gånger starkare antikroppar än Pfizerviruset. Det är en markant skillnad.
Vaccinpass, haha jag var just i södra Frankrike och skulle in på en strandbar för att hyra en solsäng; då frågade de om vacccinpass. Har du hört något så löjligt?
Vem som har antikroppar mot vad låter sig inte utredas längre, eftersom ingen allmän testning förekommer. Att genomgången infektion i regel ger starkare immunsvar än vaccination är välkänt sedan tidigare och ingen nyhet - för dem som överlever, vill säga. Bl.a. för att man inte bara exponeras för virusets spike-protein utan även för proteinerna i viruskapsiden. Hur stor skillnaden är finns inte klarlagt - siffran 15 gånger är helt gripen ur luften. Att om och om igen kalla mRNA-vaccinerna för "experimentella" är blott och bart antivaxx-retorik.Breitspurbahn skrev:De kanske har ännu starkare naturliga antikroppar redan? Jag vidhåller begreppet naturliga som distinktion mot experimentiella vaccin som ständigt kräver boostershots. Genomgången Covidsjukdom ger 15 gånger starkare antikroppar än Pfizerviruset. Det är en markant skillnad.dr Cassandra Nojdh skrev:Allas vår A.T. var förstås i TV idag (tycker han såg lite rufsig ut): Det är inte så att vi har lagt ner alla vapen
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
(min anm.)
Hur många är fullsprutade här, tror ni: Fullt ös på krogen i Örebro när restriktionerna släppte
Några få köper inte regeringens och Firma Carlson&Tegnells oförblommerade optimism: Oförsiktigt att häva restriktionerna nu. Och varför provade man inte vaccinpass, som Frankrike, när vi nu har ett fungerande system för det? Men närå, korken ur flaskan bara! Men som Farshid Jalalvand säger om denna gigantiska chanstagning: "Linjen mellan dristig och dumdristig är som bekant tunn". Och det är bråttom nu, fler måste bli aktuella för en tredje dos. För en dryg månad sedan stod Tegnell och deklarerade, på sitt vanliga stöddiga vis, att det inte fanns något vetenskapligt stöd för en tredje dos, och att Vetenskapsakademien saknade kompetens att bedöma den saken. Igår var åsikten tydligen en annan, men som ofta för lite och för sent. Sverige har genomgående agerat reaktivt snarare än proaktivt, och det finns inget som talar för att någon omsvängning är på G, annat än att "vapnen" finns kvar.tro't som Rellingen sade, svenska folket är ingen skuta man vänder så lätt på.
Någon gång i framtiden kanske den sk. Coronakommissionen kommer med något urvattnat slutbetänkande om hur allt detta hanterades. De ansvariga: Löfvén, Carlson, Tegnell kommer då för länge sedan att vara borta ur leken. Ungefär som hur Maud Olofsson lyckades undkomma ansvar för fiaskona i Vattenfall och Postnord.
Fast det kan ju gå bra också. Det är mycket vi får hoppas på, som jag påpekade redan 12/3 2020 (fast förhoppningarna kanske är annorlunda nu).
Vaccinpass, haha jag var just i södra Frankrike och skulle in på en strandbar för att hyra en solsäng; då frågade de om vacccinpass. Har du hört något så löjligt?