M32?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: M32?

Inlägg av M_M »

Johan skrev:Vilken individ har blivit nedskuren? :(

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.212 ... star-still
"Enligt andra uppgifter kan skadorna vara så allvarliga att vagnarna kan komma att skrotas.

Dessutom står tre eller fyra av de italienska vagnarna avställda utan vitala delar.

Vagnarna används i praktiken som reservdelsförråd för att övriga vagnar skall kunna hållas igång."


Vilka delar är det som saknas?

Om det verkligen skulle bli fråga om skrotning - skulle det då vara rimligt att upphandla nya vagnkorgar som passar med den utrustning som faktiskt verkar vara okej på M32-vagnarna?
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: M32?

Inlägg av alex87 »

Man ska inte tro på allt som står i tidningarna, men det stämmer att det är en vagn från serie 1 som har plockats ner i delar.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Harald
Inlägg: 8812
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: M32?

Inlägg av Harald »

Hur går det med rostsaneringen av M32? Det ser ut som om vagnsbristen har lättat lite. Det går tvåvagnståg på linje 10 och i går såg jag till och med en M32 på linje 13.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: M32?

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

I Oslo plukker vi stadig ned SL 95 for å få deler, for det er ikke alt som kan skaffes til enhver tid. Men over tid er det ulike vogner som har blitt plukket ned, og alle kommer tilbake i trafikk etter noen år. Nå står 146 og 147, og de har stått i 3-4 år, før det var det 153 og 166. Men etter det jeg har hørt skal 146 tas inn i verkstedet når det blir ledig spor. Men dette er ikke noe nytt fenomen. Det er også toakslinger og gullfisker som har stått mange år, og jeg tror ingen SL 95 er blant topp 10 når det gjelder å stå lenge. Rekorden har vel i øyeblikket GB 97, som sto hensatt 1988-2013 og som nå faktisk går i trafikk.
Bo Rengmark
Inlägg: 177
Blev medlem: torsdag 14 februari 2008 10:15

Re: M32?

Inlägg av Bo Rengmark »

Göteborg har tröttnat på att förhandla med Ansaldo Breda. På onsdagen beslöt man om ett skiljedomsförfarande.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.221 ... ljedomstol
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: M32?

Inlägg av darthjpp »

M32 kommer att bli en allt ovanligare syn på spåren i Göteborg fram till skiljedomförfarandet är klart. Förmodligen kommer vagnar som havererar att tvingas ställas av av juridiska skäl för att undvika anklagelser om att hållfastheten påverkas i samband med reperationer. Artikel i GP http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.221 ... lem-vantar

Med tanke på att det redan råder brist på spårvagnar i Göteborg, kan det tänkas att Göteborg Spårvägar direktupphandlar ett antal spårvagnar, antingen begagnade eller nya, av någon som med kort varsel kan leverera? Eller kanske hyra av någon/några spårvagnsstäder?
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: M32?

Inlägg av hej »

darthjpp skrev: Med tanke på att det redan råder brist på spårvagnar i Göteborg, kan det tänkas att Göteborg Spårvägar direktupphandlar ett antal spårvagnar, antingen begagnade eller nya, av någon som med kort varsel kan leverera? Eller kanske hyra av någon/några spårvagnsstäder?
Tidigare nämndes det i GP att Pragvagnar skulle dyka upp. Något problem verkar dock dykt upp.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: M32?

Inlägg av M_M »

hej skrev:
darthjpp skrev: Med tanke på att det redan råder brist på spårvagnar i Göteborg, kan det tänkas att Göteborg Spårvägar direktupphandlar ett antal spårvagnar, antingen begagnade eller nya, av någon som med kort varsel kan leverera? Eller kanske hyra av någon/några spårvagnsstäder?
Tidigare nämndes det i GP att Pragvagnar skulle dyka upp. Något problem verkar dock dykt upp.
Vilken kontaktledningsspänning körs i Prag, och tål "Pragvagnar" den spänning som råder i Göteborg (speciellt när återmatande vagnar bromsar)?

Jag anar att man inte är sugen på att upprepa Norrköping-Tatra-M11-problemen som berodde på att vagnarna inte gillade Norrköpings kontaktledningsspänning.


Otur att M32 har asynkronmotorer medan äldre vagnar nästan alltid har likströmsmotorer - annars kunde GS väl lånat motorstyrelektroniken från avställda M32 och kastat in i Norrköpings-M11-vagnarna :mrgreen:
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: M32?

Inlägg av 2763 »

M30 är en Pragvvagn
Med reservation för tyckfel.
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: M32?

Inlägg av darthjpp »

2763 skrev:M30 är en Pragvvagn
Nja, den är en prototypvagn byggd i åtta exemplar av Tatra (T7B5), varav ett exemplar hamnat i Göteborg via Oslo. Elektroniken krävde en del ombyggnad för att kunna köras i Göteborg, då den inte gillade spänningsvariationerna från återmatningen. Den är byggd 1988/9 och anlände till Oslo 1991 där den blev SM91 med nr 200. Den testades en period i Prag tillsammans med systervagnen, inför leverans till Moskva, dit totalt 6 vagnar av denna typ levererades. Moskvavagnarna verkar vara tagna ur trafik, med en vagn på Moskvas Spårvägsmuseum.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: M32?

Inlägg av 2763 »

Jag har jobbat en hel del med vagnen och det finns en del fel i det du skrev. Bland annat har vagnen kvar hela 750-voltsdelen sen Prag, M11 hade väl inte kvar orginalchoppern däremot. De största ombyggnaderna gjordes i klarsignalsystemet och det är sannerligen oberoende av kontaktledningens spänningskvalitet. För övrigt gick den inte som SM91 i Oslo för det hade varit en rätt fet ombyggnad. Ganska onödig dessutom eftersom man då i stället kunde köpt en M25 till. SM90 är rätt beteckning. :)
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: M32?

Inlägg av Andy »

2763 skrev:M30 är en Pragvvagn
Jeg fant bilder av den T7B5 som var igjen i Praha, og da var den på vei til skrot.....

0025\200\321\100 kom til Oslo i uombygd stand, og ble deretter i løpet av et døgn eller 2 prøvekjørt over hele sporvognsnettet i Oslo, vognen ble da igjen lastet opp på trailer og sendt til VBK i Horten for å gjøres mere "Oslo", den kom så tilbake til Oslo etter dette og ble kjørt noen runder før den ble sendt til Djurgårdslinjen i Stockholm hvor den var når denne linjen åpnet, trur også den var en tur i Göteborg før den kom tilbake til Oslo, den gikk så i Oslo som trafikkvogn, dog noe begrenset da det var få førerer som kunne kjøre den, og det var ikke mange ruter som var satt opp som enkeltvogn, deretter ble den da bygd om til partyvogn, og kjørte en del utleieturer for så å bli hensatt i Oslo i 1997, blant annet på grunn av asbest.

Den havnet så i Göteborg i 1998 hvis jeg ikke husker helt feil, og det har vell vært litt til og fra om vognen har vært kjørbar

Noen bilder av 0024 (søstervognen i Praha) når den ble sendt til skrot
http://www.prazsketramvaje.cz/view.php? ... 2006041358
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: M32?

Inlägg av hej »

Igår lär enlligt GP 30 av 65 (64?) vagnar stått stilla. Kommunstyrelsen har godkänt att man startar skiljedomsförfarande

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.224 ... -skiljedom
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: M32?

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Tatravognen i Oslo var en testvogn man kjøpte for å finne ut hvordan Tatras kvalitet var i forhold til Düwag. Man visste om en del problemer og dette ble løst på forhånd. Vognen fikk bedre rustbeskyttelse, bedre isolasjon og nye seter. Konklusjonen var at Tatravognen var likeverdig med Düwag når det gjaldt kvalitet og hvordan passasjerene opplevde vognen. AS Oslo Sporveier ville anskaffe et større antall vogner fra Tatra, men dette skulle være vogner av Düwags konstruksjon. Düwag ville på sin side ikke gi lisensavtale til Tatra, så hele prosjektet døde. Forholdet mellom Düwag og AS Oslo Sporveier var etter dette iskaldt, og som en slags straff ble det ikke bestilt flere vogner fra Düwag, men fra Ansaldo. Så man kan jo på en måte si at det var Düwags sin skyld at Oslo kjøpte italienske vogner. På denne tiden ville vogner fra Tatra blitt omtrent 40% billigere enn fra Düwag. Oslos Tatravogn var en testvogn, og etter at testperioden var slutt ble den bygd om til partyvogn. Det interessante i saken var at Siemens, som eide Düwag i 1998 også kom inn på eiersiden i CKD Tatra. Da hadde det vært fullt mulig å bygge moderne vogner i Tsjekkia, men da hadde Oslo redan bestilt vogner fra Ansaldo. Livet er fullt av tilfeldigheter.
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: M32?

Inlägg av hej »

Stadsrevisionen är klar med första delen av sin granskning av M32

http://goteborg.se/wps/portal/press-med ... BIS9nQSEh/
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1573
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: M32?

Inlägg av Martin »

Det har varit väldigt tyst om processen mot Ansaldobreda sista tiden, det senaste jag hittat i GP är en artikel med nästan två månader på nacken.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2277 ... sparvagnar

Finns det någon här som har mer info och vill/får delge forumet denna?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: M32?

Inlägg av M_M »

Ska vi gissa att man inte alls är sugen på att säga något just nu?
M.v.h. Captain Obvious :wink:

Angående stadsrevisionens granskning:
"Granskningen visar att problemen med M32 inte har påverkat kollektivtrafikförsörjningen i någon större utsträckning. Det beror dels på att de äldre M28-/M29-vagnarna har ersatt de M32 som tagits ur trafik, dels på att en av Västtrafik beslutad ökning av turtäthet dragits tillbaka."
Det är ett sätt att formulera det på, men i praktiken har kollektivtrafikförsörjningen trots allt påverkats. Ökningen som inte blivit av har givetvis inte tänkts ut "på skoj" utan grundas såklart på ökat resande. Därmed lär det ha varit extra trångt ombord på vagnarna den senaste tiden, jämfört med om M32 fungerat vettigt.
(Också m.v.h. Captain Obvious).
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: M32?

Inlägg av hej »

Nu börjar man byta golv och rostsanera vagnarna i Hagalund.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.241 ... as-i-solna
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: M32?

Inlägg av alex87 »

hej skrev:Nu börjar man byta golv och rostsanera vagnarna i Hagalund.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.241 ... as-i-solna
Vad är det för ett företag som gör det?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Skriv svar