Påståendet "andelen dödsfall/svåra fall blir dramatiskt färre ju yngre människor det rör sig om" är väl en sanning med modifikation. Den som vill grotta ner sig när det gäller svåra fall kan ju titta på rapporteringen från intensivvårdsregistret: https://www.icuregswe.org/data--resulta ... ensivvard/Breitspurbahn skrev:Varför ska man vaccinera barn när viruset inte drabbar barn i någon nämnesvärd utsträckning?
Vaccineringar brukar generellt ske mot den gruppen som är drabbade av ett specifikt virus; Corona drabbar som bekant äldre & utsatta. Givetvis kan andra drabbas också, men andelen dödsfall/svåra fall blir dramatiskt färre ju yngre människor det rör sig om.
Så varför skulle man vaccinera 12-åringar och yngre?
Coronaviruset
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
- dr Cassandra Nojdh
Re: Coronaviruset
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
-
Är det inte lite tröttsamt och upprepande att du avfärdar alla som har andra åsikter än dig själv som högerextremister? Delar man inte den Nöjdhska Coronastrategin eller den Nöjdhska synen på kultur så är man högerextremist.dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, det är den vanliga invändning, och den brukar kolporteras och folkförvillare som Anders Björkman.Breitspurbahn skrev:Varför ska man vaccinera barn när viruset inte drabbar barn i någon nämnesvärd utsträckning?
Vaccineringar brukar generellt ske mot den gruppen som är drabbade av ett specifikt virus; Corona drabbar som bekant äldre & utsatta. Givetvis kan andra drabbas också, men andelen dödsfall/svåra fall blir dramatiskt färre ju yngre människor det rör sig om.
Så varför skulle man vaccinera 12-åringar och yngre?
Främsta orsaken är förstås att få ned smittspridningen. En vaccinerad person kan förstås sprida smitta vid ett vaccingenombrott, men troligen i betydligt lägre omfattning och under kortare tid. Att vaccinera yngre än 12 år är inte aktuellt, mRNA-vaccinerna är inte godkända för det. Att få stopp på smittspridningen går inte, men vi måste försöka dämpa ut den så mycket det går och då måste vi vaccinera, vaccinera och vaccinera. Det är enda vägen framåt. Covid19 är dessutom en avsevärt allvarligare sjukdom än säsongsinfluensa, därför duger inte influensastrategin där man vaccinerar i stort sett enbart äldre. Detta brukar ifrågasättas i diverse vaccin- och pandemiförnekande och ofta högerextrema forum, där man bl.a. hävdar att influensavaccinet har för dålig skyddseffekt (60-70%) och att vaccination bara är ett utslag av profithunger från "Big Pharma" .
Att bara låta infektionen löpa på utanför "riskgrupperna" går inte heller med tanke på nya virusvarianter, som jag förklarat tidigare.
Gäller detsamma vid matbordet? Den som inte prisar valet av rätter är "högerextremist".
Nåväl. Jag är inte emot vaccineringar, men anser att man bör fokusera på de som behöver det.
Utöver det är det märkligt att efter ett och ett halvt år och många miljoner som har naturliga antikroppar som visar sig vara mycket starkare och långlivade än vaccinering, så uppmanas/krävs (beroende på var man bor) ta vaccin.
I Israel räknas man inte som vaccinerad om man inte har tagit sin tredje dos, men antikroppar som inte behöver någon påfyllning räknas likväl som ickevaccinerad.
Ytterst märkligt.
- dr Cassandra Nojdh
Jaha ja, jag tror herrn kände sig provocerad? Kanske rent av träffad? Nåja, det får vara hur det vill med detta. Påståendena ovan (i förtäckt frågeform) är ju struntprat - rena påhitten, faktiskt. Så dem är jag vänlig nog att inte fästa något avseende vid.Breitspurbahn skrev:[Är det inte lite tröttsamt och upprepande att du avfärdar alla som har andra åsikter än dig själv som högerextremister? Delar man inte den Nöjdhska Coronastrategin eller den Nöjdhska synen på kultur så är man högerextremist.
Gäller detsamma vid matbordet? Den som inte prisar valet av rätter är "högerextremist".
Nåväl. Jag är inte emot vaccineringar, men anser att man bör fokusera på de som behöver det.
Utöver det är det märkligt att efter ett och ett halvt år och många miljoner som har naturliga antikroppar som visar sig vara mycket starkare och långlivade än vaccinering, så uppmanas/krävs (beroende på var man bor) ta vaccin.
I Israel räknas man inte som vaccinerad om man inte har tagit sin tredje dos, men antikroppar som inte behöver någon påfyllning räknas likväl som ickevaccinerad.
Ytterst märkligt.
Nåväl, om vi skulle ensa debatten lite och hålla oss till Sverige - utan utflykter till Israel - och vilka som behöver vad, så råder det en ganska betydande vetenskaplig konsensus kring att massvaccination är den väg vi måste gå. Minoriteter finns förstås även där, men de har i stort sett inget inflytande över pandemibekämpningen. Beträffande de många miljonerna och "naturliga antikroppar", med vilket förmodligen avses antikroppssvar efter genomgången infektion (alla antikroppar är "naturliga", oavsett om de fram framkallats genom ett levande, vilt antigen eller ett vaccin, eftersom de produceras av kroppens B-celler), så anser jag - på rätt goda grunder - att mörkertalet inte gärna kan vara större än 3 ( https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 76#p395976 ). Alltså har i storleksordningen 3,3 miljoner människor i Sverige ett antikroppssvar mot Sars-Cov2-viruset, betingat av genomgången infektion. Men man vet i regel inte vilka dessa är, utöver de till dags dato 1.136.535 kända fallen, bl.a. eftersom det inte längre genomförs några storskaliga antikroppstester. (och det är inte heller meningsfullt när vi befinner oss 8 månader in i vaccinationskampanjen). Följaktligen rekommenderar man alla att vaccinera sig, eftersom man inte kan hålla på med att villkora vaccination efter människors serologiska status. Att en genomgången infektion (försåvitt man överlever) i regel ger ett bättre immunsvar än vaccination är känt sedan länge och ingenting kontroversiellt.
Så det finns inget märkligt i detta.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
-
Nej, jag känner mig inte särskilt träffad, men du har kallat de som inte håller med dig kring arkitektur och corona för högerextremister. Det börjar bli lite löjligt.dr Cassandra Nojdh skrev:Jaha ja, jag tror herrn kände sig provocerad? Kanske rent av träffad? Nåja, det får vara hur det vill med detta. Påståendena ovan (i förtäckt frågeform) är ju struntprat - rena påhitten, faktiskt. Så dem är jag vänlig nog att inte fästa något avseende vid.Breitspurbahn skrev:[Är det inte lite tröttsamt och upprepande att du avfärdar alla som har andra åsikter än dig själv som högerextremister? Delar man inte den Nöjdhska Coronastrategin eller den Nöjdhska synen på kultur så är man högerextremist.
Ytterst märkligt.
Nåväl, om vi skulle ensa debatten lite och hålla oss till Sverige - utan utflykter till Israel - och vilka som behöver vad, så råder det en ganska betydande vetenskaplig konsensus kring att massvaccination är den väg vi måste gå. Minoriteter finns förstås även där, men de har i stort sett inget inflytande över pandemibekämpningen. Beträffande de många miljonerna och "naturliga antikroppar", med vilket förmodligen avses antikroppssvar efter genomgången infektion (alla antikroppar är "naturliga", oavsett om de fram framkallats genom ett levande, vilt antigen eller ett vaccin, eftersom de produceras av kroppens B-celler), så anser jag - på rätt goda grunder - att mörkertalet inte gärna kan vara större än 3 ( https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 76#p395976 ). Alltså har i storleksordningen 3,3 miljoner människor i Sverige ett antikroppssvar mot Sars-Cov2-viruset, betingat av genomgången infektion. Men man vet i regel inte vilka dessa är, utöver de till dags dato 1.136.535 kända fallen, bl.a. eftersom det inte längre genomförs några storskaliga antikroppstester. (och det är inte heller meningsfullt när vi befinner oss 8 månader in i vaccinationskampanjen). Följaktligen rekommenderar man alla att vaccinera sig, eftersom man inte kan hålla på med att villkora vaccination efter människors serologiska status. Att en genomgången infektion (försåvitt man överlever) i regel ger ett bättre immunsvar än vaccination är känt sedan länge och ingenting kontroversiellt.
Så det finns inget märkligt i detta.
Så jag ska vaccinera mig trots existerande antikroppar för att man inte har något bra instrument att föra statistik på andelen med antikroppar? Föga övertygande svar.
- dr Cassandra Nojdh
Ja, du har rätt - bland både antimoderrnister och antivaxxare finns inslag av högerextemism, vilket jag har påtalat. Det är någonting helt annat än "alla som inte håller med" - med andra ord rena skitsnacket. Som sagt, rena påhitten, som jag inte finner någon anledning att lägga mer krut på. Hr. Breitspurbahn kanske i sin tur skulle lägga lite mer krut på sakfrågan istället.Breitspurbahn skrev:Nej, jag känner mig inte särskilt träffad, men du har kallat de som inte håller med dig kring arkitektur och corona för högerextremister. Det börjar bli lite löjligt.
Så jag ska vaccinera mig trots existerande antikroppar för att man inte har något bra instrument att föra statistik på andelen med antikroppar? Föga övertygande svar.
Beträffande immuniteten har jag redogjort för sakläget. Om någon inte låter sig övertygas av detta är det knappast någon annans problem än "skeptikerns". Problemet är bara att ovaccinerade kan sprida smitta och driva på epidemin. Att de blir sjuka och eventuellt stryker mer berör mig inte så mycket, det är ju deras fria val.
-
Så jag kan sprida viruset om jag har antikroppar men inte vaccinerar mig?dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, du har rätt - bland både antimoderrnister och antivaxxare finns inslag av högerextemism, vilket jag har påtalat. Det är någonting helt annat än "alla som inte håller med" - med andra ord rena skitsnacket. Som sagt, rena påhitten, som jag inte finner någon anledning att lägga mer krut på. Hr. Breitspurbahn kanske i sin tur skulle lägga lite mer krut på sakfrågan istället.Breitspurbahn skrev:Nej, jag känner mig inte särskilt träffad, men du har kallat de som inte håller med dig kring arkitektur och corona för högerextremister. Det börjar bli lite löjligt.
Beträffande immuniteten har jag redogjort för sakläget. Om någon inte låter sig övertygas av detta är det knappast någon annans problem än "skeptikerns". Problemet är bara att ovaccinerade kan sprida smitta och driva på epidemin. Att de blir sjuka och eventuellt stryker mer berör mig inte så mycket, det är ju deras fria val.
- dr Cassandra Nojdh
Ja, det är fullt möjligt, men man vet inte i vilken omfattning. Det gäller f.ö. alla immuniserade, vare sig det har skett genom infektion eller vaccination. Den som genom antikroppstest (och det måste vara ett laboratorietest, de teststickor man kan köpa ger inte tillräcklig tillförlitlighet) vet att man har antikroppar har naturligtvis sitt fria val, även om rekommendationen är att ta åtminstone en dos. De flesta jag känner och som har genomgått laboratoriebekräftad infektion med pcr-test (alltså testpinne i näsan), har ändå valt att vaccinera sig sedan. Problemet är bara, som tidigare påpekats, att de flesta inte känner till sin immunitetsstatus. Den av det allmänna finansierade antikroppstestningen upphörde tidigare i år.Breitspurbahn skrev:Så jag kan sprida viruset om jag har antikroppar men inte vaccinerar mig?dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, du har rätt - bland både antimoderrnister och antivaxxare finns inslag av högerextemism, vilket jag har påtalat. Det är någonting helt annat än "alla som inte håller med" - med andra ord rena skitsnacket. Som sagt, rena påhitten, som jag inte finner någon anledning att lägga mer krut på. Hr. Breitspurbahn kanske i sin tur skulle lägga lite mer krut på sakfrågan istället.Breitspurbahn skrev:Nej, jag känner mig inte särskilt träffad, men du har kallat de som inte håller med dig kring arkitektur och corona för högerextremister. Det börjar bli lite löjligt.
-
Jag gjorde ett laboratorietest och har antikroppar. Hur minskar en vaccineringen risken att smitta någon om även vaccinerade kan smitta?dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, det är fullt möjligt, men man vet inte i vilken omfattning. Det gäller f.ö. alla immuniserade, vare sig det har skett genom infektion eller vaccination. Den som genom antikroppstest (och det måste vara ett laboratorietest, de teststickor man kan köpa ger inte tillräcklig tillförlitlighet) vet att man har antikroppar har naturligtvis sitt fria val, även om rekommendationen är att ta åtminstone en dos. De flesta jag känner och som har genomgått laboratoriebekräftad infektion med pcr-test (alltså testpinne i näsan), har ändå valt att vaccinera sig sedan. Problemet är bara, som tidigare påpekats, att de flesta inte känner till sin immunitetsstatus. Den av det allmänna finansierade antikroppstestningen upphörde tidigare i år.Så jag kan sprida viruset om jag har antikroppar men inte vaccinerar mig?
- dr Cassandra Nojdh
Det är ju alldeles utmärkt att herrn har grepp om sin serologiska status. Huvudproblemet är dock att de flesta inte har det. Risken för att en viss enskild individ sprider smitta, kan inte jag (och knappast någon annan heller) bedöma. I övrigt kan jag jag givetvis inte ge några kommentarer, rekommendationer eller råd på individuell nivå utan hänvisar till Folkhälsomyndighetens uttalanden:Breitspurbahn skrev:Jag gjorde ett laboratorietest och har antikroppar. Hur minskar en vaccineringen risken att smitta någon om även vaccinerade kan smitta?dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, det är fullt möjligt, men man vet inte i vilken omfattning. Det gäller f.ö. alla immuniserade, vare sig det har skett genom infektion eller vaccination. Den som genom antikroppstest (och det måste vara ett laboratorietest, de teststickor man kan köpa ger inte tillräcklig tillförlitlighet) vet att man har antikroppar har naturligtvis sitt fria val, även om rekommendationen är att ta åtminstone en dos. De flesta jag känner och som har genomgått laboratoriebekräftad infektion med pcr-test (alltså testpinne i näsan), har ändå valt att vaccinera sig sedan. Problemet är bara, som tidigare påpekats, att de flesta inte känner till sin immunitetsstatus. Den av det allmänna finansierade antikroppstestningen upphörde tidigare i år.Så jag kan sprida viruset om jag har antikroppar men inte vaccinerar mig?
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... 612#_85612
Kunskapsläget om immunitet mot Sars-Cov2-viruset utvidgas löpande. När det gäller de tidigare corona-utbrotten SARS och MERS finns, av naturliga skäl, inte så många studier gjorda, men resultaten tyder på ett relativt långvarigt immunsvar för dem som överlevde. Å andra sidan lyckades man ju dämma upp dessa epidemier, och gav inte dessa virus möjlighet att ge sig in i någon mer vidlyftig evolution. Som jämförelse kan nämnas att "gamla" coronavirus som HCov-OC43 inte verkar ge ett immunsvar som varar mer än högst ett år.
Flera svenska mainstream-media hänvisar den här artikeln i amerikanska Science, varför den kan vara värd att referera även här:
https://www.science.org/content/article ... ains-vital
Den är daterad 26/8 2021, är det kanske bäst att tillägga - bla. eftersom det kontinuerligt publiceras en strid ström av studier och nyhetsartiklar.
Den här artikeln i Läkartidningen, redan från 2013, kan också vara värd att läsa: https://lakartidningen.se/klinik-och-ve ... d-respekt/
även om samhällsklimatet har hårdnat betydlig sedan dess (inte minst beroende på utvecklingen i asociala medier).
Sverige på topplistan över bäst hantering av pandemin
Föga förvånande klättrar Sverige på listan över de länder som anses ha hanterat coronapandemin bäst. Många länder har som bekant infört hårda restriktioner utan att för den del få färre dödsfall eller bättre kontroll på smittan. Förra året hamnade Sverige på 15:e plats av 60 länder, och nu placerar sig Sverige på sjunde plats. Vi ska vara glada att pandemihanteringen inte blev politisk i Sverige, och snart kan vi dessutom fira på nattklubb!
Enligt min åsikt kunde vaccineringen ha organiserats bättre, och där finns det fortfarande saker att göra (t.ex. skicka ut kallelser med förbokade tider till ännu ovaccinerade, vilket tycks ha fungerat utmärkt i Uppsala). Annars är jag ganska nöjd med hanteringen, med hänsyn till våra förutsättningar.
Föga förvånande klättrar Sverige på listan över de länder som anses ha hanterat coronapandemin bäst. Många länder har som bekant infört hårda restriktioner utan att för den del få färre dödsfall eller bättre kontroll på smittan. Förra året hamnade Sverige på 15:e plats av 60 länder, och nu placerar sig Sverige på sjunde plats. Vi ska vara glada att pandemihanteringen inte blev politisk i Sverige, och snart kan vi dessutom fira på nattklubb!
Enligt min åsikt kunde vaccineringen ha organiserats bättre, och där finns det fortfarande saker att göra (t.ex. skicka ut kallelser med förbokade tider till ännu ovaccinerade, vilket tycks ha fungerat utmärkt i Uppsala). Annars är jag ganska nöjd med hanteringen, med hänsyn till våra förutsättningar.
- dr Cassandra Nojdh
Alltså, vem som har lyckats med vad avgörs ju inte genom tyckande och opinionsundersökningar. Här är f.ö. originallänken till detta: https://www.ipsos.com/en-us/news-polls/ ... y-citizensEnceladus skrev:Sverige på topplistan över bäst hantering av pandemin
Att det är någonting tokigt med detta framgår ju bl.a. annat av att Finland hamnar efter Sverige. Om det är något vi inte vara glada över i Sverige så är det att krisen inte blev politisk - inte i meningen att den partipolitiserades - utan att regeringen Löfvén lutade sig tillbaka och lät Folkhälsomyndigheten sköta jobbet. I våra nordiska grannländer valde man som bekant en annan modell, där regeringarna tog ett fast grepp om pandemibekämpningen. I övrigt får väl hela Enceldus-kollektivet dra på stan 29/9 om det så önskar, och hoppas på det bästa. Det är ju vad FoHM gör, även om man börjar svaja och tala om särskilda restriktioner för ovaccinerade - precis som om det skulle fungera.
Det är självklart bra om alla metoder för att få upp vaccinationstäckningen prövas. Om Uppsalamodellen fungerar i större skala återstår att se.
Det är ju också bra (åtminstone för Enceladus-kollektivet) att Enceladus-kollektivet känner sig nöjt, med hänsyn till våra förutsättningar. De har nämligen inte varit de bästa, med en självtillräcklig Folkhälsomyndighet, som alltid ansett sig veta bäst. Utfallet har ju också blivit därefter. Det lyser ju fortfarande igenom i A.Tegnells uttalanden under den senaste presskonferensen, även om jag med hänsyn till publicum avstår från analysera detta, i varje fall just nu. Det är väl den svenska självtillräckligheten, som f.ö. lyser igenom i inlägget ovan.
Ja, varför inte? Jag är fullvaccinerad. Nu väntar jag på att alla ska få en chans att få sin andra dos. Sedan är pandemin över för min del.dr Cassandra Nojdh skrev:I övrigt får väl hela Enceldus-kollektivet dra på stan 29/9 om det så önskar, och hoppas på det bästa. Det är ju vad FoHM gör, även om man börjar svaja och tala om särskilda restriktioner för ovaccinerade - precis som om det skulle fungera.
- dr Cassandra Nojdh
Så bra då.Enceladus skrev:Ja, varför inte? Jag är fullvaccinerad. Nu väntar jag på att alla ska få en chans att få sin andra dos. Sedan är pandemin över för min del.dr Cassandra Nojdh skrev:I övrigt får väl hela Enceldus-kollektivet dra på stan 29/9 om det så önskar, och hoppas på det bästa. Det är ju vad FoHM gör, även om man börjar svaja och tala om särskilda restriktioner för ovaccinerade - precis som om det skulle fungera.
Då kanske vi slipper fler inlägg av ovanstående karaktär.
- dr Cassandra Nojdh
Dessa forskare, som utförde det grundläggande forskningsarbete som ligger bakom mRNA-vaccinerna, har fått ett mycket fint forskningspris:
Katalin Karikó och Drew Weissman får det prestigefyllda Breakthrough prize för utvecklingen av mRNA-tekniken.
Penningmässigt är detta pris större än Nobelpriset, men det får duga (
) i avvaktan på att Nobelpriskommittéerna har funderat färdigt:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 01#p397801
Efter den 6/10 vet vi!
Katalin Karikó och Drew Weissman får det prestigefyllda Breakthrough prize för utvecklingen av mRNA-tekniken.
Penningmässigt är detta pris större än Nobelpriset, men det får duga (

https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 01#p397801
Efter den 6/10 vet vi!
BioNTech-Pfizer confident about their vaccine for kids
Snart kan det tyska mRNA-vaccinet godkännas för barn under 12 år. Länder som Portugal och Irland kommer antagligen att satsa på att vaccinera hela befolkningen - efter att ha vaccinerat nästan alla över 12 år. Men Sverige som ännu inte vaccinerar barn under 16 år går säkert sin egen väg.DW skrev:And indeed, back in May, the German half of the BioNTech-Pfizer COVID-19 vaccine team announced it was aiming to submit applications for emergency use authorizations in the US and the European Union for children aged 2 to 5 years and those aged 5-11 years by September.
Türeci told the magazine, "It's the same vaccine but a lower dose."
BioNTech expects to have further trial results from studies with kids of six months and up by the end of 2021. And it's got its foot on the gas elsewhere, too, calling for a greater effort to persuade people who haven't been vaccinated yet to get the jab.
- dr Cassandra Nojdh
Bra påpekande av Enceladus-kollektivet här. Även Reuters rapporterar om detta: BioNTech to seek approval soon for vaccine for 5-11 year olds-SpiegelEnceladus skrev:BioNTech-Pfizer confident about their vaccine for kids
Snart kan det tyska mRNA-vaccinet godkännas för barn under 12 år. Länder som Portugal och Irland kommer antagligen att satsa på att vaccinera hela befolkningen - efter att ha vaccinerat nästan alla över 12 år. Men Sverige som ännu inte vaccinerar barn under 16 år går säkert sin egen väg.DW skrev:And indeed, back in May, the German half of the BioNTech-Pfizer COVID-19 vaccine team announced it was aiming to submit applications for emergency use authorizations in the US and the European Union for children aged 2 to 5 years and those aged 5-11 years by September.
Türeci told the magazine, "It's the same vaccine but a lower dose."
BioNTech expects to have further trial results from studies with kids of six months and up by the end of 2021. And it's got its foot on the gas elsewhere, too, calling for a greater effort to persuade people who haven't been vaccinated yet to get the jab.
Frågan är hur lång tid ett godkännande kan ta, för åldersgruppen 12-16 år påbörjades EMA:s tillståndsgranskning 3/5 och redan 28/5 var man färdig med sin rekommendation om godkännande. I den nu aktuella åldersgruppen kanske man kräver mer dokumentation. I varje fall är ingen formell EU-process inledd ännu.
Om jag ska fortsätta att vara petig så kanske man inte ska skriva det tyska mRNA-vaccinet. Det finns nämligen ytterligare ett, från tyska CureVac - som har uppvisat för dåliga prestanda vid kliniska tester.
CureVac COVID vaccine let-down spotlights mRNA design challenges
De ovan nämnda forskarna Katalin Karikó och Drew Weissman et. al. kunde redan 2008 visa att man måste modifiera den syntetiskt framställda mRNA-molekylen för att den skulle fungera bra när den väl tagit sig in i värdcellen: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2775451/ (OBS. varning: tung molekylärbiologisk text)
De av er som fått Comirnaty och även fått med Pfizers vaccinkort för Comirnaty har säkert sett att det står nukleosidmodifierat på detta. En nukleosid är en del av de genetiska byggstenar som bygger upp RNA- och DNA-molekyler.
(ovanstående resonemang gäller även Modernas Spikevax).
CureVac har försökt konstruera ett vaccin baserat på omodifierade mRNA-molekyler, och det har uppenbarligen inte fungerat så bra.
-
Vi kanske inte håller med varandra om mycket, men här delar vi nog uppfattning. Är ytterst glad att jag bor i Sverige när man sett hur omvärlden har agerat.Enceladus skrev:Sverige på topplistan över bäst hantering av pandemin
Tycker synd om de boende i Australien, som återigen blivit en fängelsekoloni. Cirkeln är sluten.
- dr Cassandra Nojdh
Tja, vad vi kan tänkas vara överens om finns ingen anledning att spilla många ord på.Breitspurbahn skrev:Vi kanske inte håller med varandra om mycket, men här delar vi nog uppfattning. Är ytterst glad att jag bor i Sverige när man sett hur omvärlden har agerat.Enceladus skrev:Sverige på topplistan över bäst hantering av pandemin
Tycker synd om de boende i Australien, som återigen blivit en fängelsekoloni. Cirkeln är sluten.
Eftersom Australien dras in i resonemanget så kan det finnas anledning att titta på några jämförelsetal. Australien har ju nämligen i huvudsak - av olika orsaker - fått förlita sig på icke-medicinska åtgärder för pandemibekämpningen. I kurvorna har jag lagt in de nordiska länderna, Australien samt USA - det sistnämnda landet är ju nu uppe vid i stort sett samma absoluta dödstal som under spanska sjukan.
Cumulative confirmed COVID-19 cases per million people
Cumulative confirmed COVID-19 deaths per million people
Share of the population fully vaccinated against COVID-19
Så Australien har i någon mening varit framgångsrik i sin pandemibekämpning. Men allt har sitt pris! Att däremot säga att Australien "återigen blivit en fängelsekoloni" är en grov retorisk överdrift.
-
Vad mer krävs för att det inte är en grov retorisk överdrift? Folk är inlåsta, går man ut utan mask och för länge så jagas man som en kriminell rånare/mördare.dr Cassandra Nojdh skrev: Tja, vad vi kan tänkas vara överens om finns ingen anledning att spilla många ord på.
Eftersom Australien dras in i resonemanget så kan det finnas anledning att titta på några jämförelsetal. Australien har ju nämligen i huvudsak - av olika orsaker - fått förlita sig på icke-medicinska åtgärder för pandemibekämpningen. I kurvorna har jag lagt in de nordiska länderna, Australien samt USA - det sistnämnda landet är ju nu uppe vid i stort sett samma absoluta dödstal som under spanska sjukan.
Så Australien har i någon mening varit framgångsrik i sin pandemibekämpning. Men allt har sitt pris! Att däremot säga att Australien "återigen blivit en fängelsekoloni" är en grov retorisk överdrift.
Barn tas från föräldrar för att vaccineras på idrottsarenor.
Man skapar appar med ansiktsigenkänning för att se till att människor håller sig på plats.
Folk får inte ens lämna landet pga krav på isolering.
Vad mer krävs?
- dr Cassandra Nojdh
Det där låter som något som kolporteras i högextrema Newsvoice, drivet av högerxtremisten Torbjörn Sassersson.Breitspurbahn skrev:Vad mer krävs för att det inte är en grov retorisk överdrift? Folk är inlåsta, går man ut utan mask och för länge så jagas man som en kriminell rånare/mördare.dr Cassandra Nojdh skrev: Tja, vad vi kan tänkas vara överens om finns ingen anledning att spilla många ord på.
Barn tas från föräldrar för att vaccineras på idrottsarenor.
Man skapar appar med ansiktsigenkänning för att se till att människor håller sig på plats.
Folk får inte ens lämna landet pga krav på isolering.
Vad mer krävs?