Sida 31 av 44

Re: Spårväg City

Postat: söndag 18 augusti 2019 17:14
av KurtL
Jag säger bara: Amsterdam, Stationsplein, två stora vändslingor och såvitt jag kan se 4 + 4 hållplatslägen direkt utanför centralstationen. Men Nederländerna är ju vana vid att göra snåla lösningar eftersom det är hård konkurrens om utrymmet och stationen ligger ju i kanten av stadskärnan. Amsterdam har ju också spårvagn på gågator och sträckor med enkelspårsdrift mellan hållplatserna eftersom gatan är för smal för två spår, lösningar som knappast är gångbara i Sverige.
/Kurt

Re: Spårväg City

Postat: söndag 18 augusti 2019 18:46
av linlars
KurtL skrev:Amsterdam har ju också spårvagn på gågator och sträckor med enkelspårsdrift mellan hållplatserna eftersom gatan är för smal för två spår, lösningar som knappast är gångbara i Sverige.
Drottninggatan i Norrköping har väl ungefär det samma?

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Re: Spårväg City

Postat: måndag 19 augusti 2019 9:22
av Stefan Widén
Härligt med trådar som spretar ut.... och där ämnen återkommer igen i samma tråd.

Alltså när det gäller vändmöjligheter vid Tce så, för de som hängt med, står det klart att skall man över Klarabergsviadukten måste man bygga nya broar. Detta var uppgifter som kom fram när man tittade på "Kungsholmslinjen".

Självklart kan man bygga nya broar men det är inte det enklaste stället att göra det på. MAO lagt spår ligger!

Enda vägen vidare är att gå ner Klara N och Mäster S gatan ner till Vasagatan. Sen därifrån kan man med kreativa lösningar finna slutmål. Min personliga favorit är Solna Centrum och koppling till L22. Det är förmodligen det billigaste sättet att knyta ihop systemen.

Stefan

Re: Spårväg City

Postat: måndag 19 augusti 2019 9:34
av mamma Ulla
Thomas Lange skrev:
BSB101 skrev:Detta med vändslingor i centrala delar av städer, hur fungerar det i praktiken? Av utrymmesskäl måste dessa, gissar jag, oftast dela utrymme med annan trafik. Att ett fordon har ställt sig på spåren för exempelvis ur- och pålastning känns som något som skulle hända lite dåd och då.
Det löses lämpligen med att man rundar ett kvarter. På köpet kan man få ett extra attraktivt hållplatsläge längs slingan.
I Sthlm känner vi exempel från Fridhemsplan och Tegelbacken/Rödbodtorget. Och hur var det med linje 4 och Gotlandsgatan?
Linje 6 vid Sofia.

Re: Spårväg City

Postat: måndag 19 augusti 2019 12:04
av TKO
Stefan Widén skrev:Härligt med trådar som spretar ut.... och där ämnen återkommer igen i samma tråd.

Alltså när det gäller vändmöjligheter vid Tce så, för de som hängt med, står det klart att skall man över Klarabergsviadukten måste man bygga nya broar. Detta var uppgifter som kom fram när man tittade på "Kungsholmslinjen".

Självklart kan man bygga nya broar men det är inte det enklaste stället att göra det på. MAO lagt spår ligger!

Enda vägen vidare är att gå ner Klara N och Mäster S gatan ner till Vasagatan. Sen därifrån kan man med kreativa lösningar finna slutmål. Min personliga favorit är Solna Centrum och koppling till L22. Det är förmodligen det billigaste sättet att knyta ihop systemen.

Stefan
Bra med lite realism i spekulationerna! Och innan cityspårvägen förlängs i väster är det kanske bättre att fokusera på den redan planerade linjen mot Ropsten?

(Jag är dock inte säker på att det måste till en ny Klarabergsviadukt för att klara av spårvagnstrafik. Visst det har gjorts en 'utredning' men den var i mitt tycke väl summarisk och innehöll rena faktafel. Det har diskuterats tidigare här... hinner inte leta just nu!)

med realistiska (och reformistiska) hälsningar
Thomas K Ohlsson

Re: Spårväg City

Postat: måndag 19 augusti 2019 12:34
av twr
Stefan Widén skrev:Härligt med trådar som spretar ut.... och där ämnen återkommer igen i samma tråd.

Alltså när det gäller vändmöjligheter vid Tce så, för de som hängt med, står det klart att skall man över Klarabergsviadukten måste man bygga nya broar. Detta var uppgifter som kom fram när man tittade på "Kungsholmslinjen".

Självklart kan man bygga nya broar men det är inte det enklaste stället att göra det på. MAO lagt spår ligger!

Enda vägen vidare är att gå ner Klara N och Mäster S gatan ner till Vasagatan. Sen därifrån kan man med kreativa lösningar finna slutmål. Min personliga favorit är Solna Centrum och koppling till L22. Det är förmodligen det billigaste sättet att knyta ihop systemen.

Stefan
Är det någon som har studerat spårgeometrin för sträckan du beskriver? Tre 90-graderssvängar i tät följd, på gator som inte är alltför breda. Det går kanske med tillräckligt snäva radier, men frågan är då om det ställer specifika krav på fordonsflottan för hela systemet (inklusive Lidingöbanan)?

Re: Spårväg City

Postat: måndag 19 augusti 2019 14:10
av TKO
twr skrev:
Stefan Widén skrev:Härligt med trådar som spretar ut.... och där ämnen återkommer igen i samma tråd.

Alltså när det gäller vändmöjligheter vid Tce så, för de som hängt med, står det klart att skall man över Klarabergsviadukten måste man bygga nya broar. Detta var uppgifter som kom fram när man tittade på "Kungsholmslinjen".

Självklart kan man bygga nya broar men det är inte det enklaste stället att göra det på. MAO lagt spår ligger!

Enda vägen vidare är att gå ner Klara N och Mäster S gatan ner till Vasagatan. Sen därifrån kan man med kreativa lösningar finna slutmål. Min personliga favorit är Solna Centrum och koppling till L22. Det är förmodligen det billigaste sättet att knyta ihop systemen.

Stefan
Är det någon som har studerat spårgeometrin för sträckan du beskriver? Tre 90-graderssvängar i tät följd, på gator som inte är alltför breda. Det går kanske med tillräckligt snäva radier, men frågan är då om det ställer specifika krav på fordonsflottan för hela systemet (inklusive Lidingöbanan)?
AB SS har ju med emfas föreslagit denna linjeförlängning - jag har svårt att tro att man inte har koll på de tekniska begränsningara. Och skulle det vara svårt att få in dubbelspår i kringelikrokarna - vilket jag tror - finns andra lösningar. Minns hur 47an körde - 'tänk buss, kör spårvagn' är en slogan som jag osökt kommer att tänka på...

/TKO

Re: Spårväg City

Postat: måndag 19 augusti 2019 14:43
av Karsten
Stefan Widén skrev:Härligt med trådar som spretar ut.... och där ämnen återkommer igen i samma tråd.

Alltså när det gäller vändmöjligheter vid Tce så, för de som hängt med, står det klart att skall man över Klarabergsviadukten måste man bygga nya broar. Detta var uppgifter som kom fram när man tittade på "Kungsholmslinjen".

Självklart kan man bygga nya broar men det är inte det enklaste stället att göra det på. MAO lagt spår ligger!

Enda vägen vidare är att gå ner Klara N och Mäster S gatan ner till Vasagatan. Sen därifrån kan man med kreativa lösningar finna slutmål. Min personliga favorit är Solna Centrum och koppling till L22. Det är förmodligen det billigaste sättet att knyta ihop systemen.

Stefan
Jag skulle nog rösta på linje 6 om man vill knyta ihop systemen och samtidigt få en rejäl trafikuppgift. Centralen - Solna har ju redan både pendeltåg och tunnelbana, tänker jag.

Re: Spårväg City

Postat: måndag 19 augusti 2019 15:14
av Stefan Widén
TKO skrev:
twr skrev:
Stefan Widén skrev:Härligt med trådar som spretar ut.... och där ämnen återkommer igen i samma tråd.

Alltså när det gäller vändmöjligheter vid Tce så, för de som hängt med, står det klart att skall man över Klarabergsviadukten måste man bygga nya broar. Detta var uppgifter som kom fram när man tittade på "Kungsholmslinjen".

Självklart kan man bygga nya broar men det är inte det enklaste stället att göra det på. MAO lagt spår ligger!

Enda vägen vidare är att gå ner Klara N och Mäster S gatan ner till Vasagatan. Sen därifrån kan man med kreativa lösningar finna slutmål. Min personliga favorit är Solna Centrum och koppling till L22. Det är förmodligen det billigaste sättet att knyta ihop systemen.

Stefan
Är det någon som har studerat spårgeometrin för sträckan du beskriver? Tre 90-graderssvängar i tät följd, på gator som inte är alltför breda. Det går kanske med tillräckligt snäva radier, men frågan är då om det ställer specifika krav på fordonsflottan för hela systemet (inklusive Lidingöbanan)?
AB SS har ju med emfas föreslagit denna linjeförlängning - jag har svårt att tro att man inte har koll på de tekniska begränsningara. Och skulle det vara svårt att få in dubbelspår i kringelikrokarna - vilket jag tror - finns andra lösningar. Minns hur 47an körde - 'tänk buss, kör spårvagn' är en slogan som jag osökt kommer att tänka på...

/TKO
A35 klarar 17 m....Mycket kruvsmörjning blir det..... :D

Nej det har inte räknats på det och visst är det utmaningar. Kanske kan man ta ena spåret via Klara Västra..... som 47 gick.

Poängen är att få bort en linje från vändspåren.

Stefan

Re: Spårväg City

Postat: måndag 19 augusti 2019 15:17
av Per Lind
TKO skrev:
Stefan Widén skrev:Härligt med trådar som spretar ut.... och där ämnen återkommer igen i samma tråd.

Alltså när det gäller vändmöjligheter vid Tce så, för de som hängt med, står det klart att skall man över Klarabergsviadukten måste man bygga nya broar. Detta var uppgifter som kom fram när man tittade på "Kungsholmslinjen".

Självklart kan man bygga nya broar men det är inte det enklaste stället att göra det på. MAO lagt spår ligger!

Enda vägen vidare är att gå ner Klara N och Mäster S gatan ner till Vasagatan. Sen därifrån kan man med kreativa lösningar finna slutmål. Min personliga favorit är Solna Centrum och koppling till L22. Det är förmodligen det billigaste sättet att knyta ihop systemen.

Stefan
Bra med lite realism i spekulationerna! Och innan cityspårvägen förlängs i väster är det kanske bättre att fokusera på den redan planerade linjen mot Ropsten?

(Jag är dock inte säker på att det måste till en ny Klarabergsviadukt för att klara av spårvagnstrafik. Visst det har gjorts en 'utredning' men den var i mitt tycke väl summarisk och innehöll rena faktafel. Det har diskuterats tidigare här... hinner inte leta just nu!)

med realistiska (och reformistiska) hälsningar
Thomas K Ohlsson
Håller med. Vi kan ju ta Lidingöbron som exempel. Först helt utdömd, sedan visade det sig att bron inte alls var så dålig att man måste stänga omedelbart.
Det är väl som vanligt - utredningens beställares åsikt blir väl det resultat som man kommer fram till.
-Per

Re: Spårväg City

Postat: måndag 19 augusti 2019 15:19
av Per Lind
twr skrev:
Stefan Widén skrev:Härligt med trådar som spretar ut.... och där ämnen återkommer igen i samma tråd.

Alltså när det gäller vändmöjligheter vid Tce så, för de som hängt med, står det klart att skall man över Klarabergsviadukten måste man bygga nya broar. Detta var uppgifter som kom fram när man tittade på "Kungsholmslinjen".

Självklart kan man bygga nya broar men det är inte det enklaste stället att göra det på. MAO lagt spår ligger!

Enda vägen vidare är att gå ner Klara N och Mäster S gatan ner till Vasagatan. Sen därifrån kan man med kreativa lösningar finna slutmål. Min personliga favorit är Solna Centrum och koppling till L22. Det är förmodligen det billigaste sättet att knyta ihop systemen.

Stefan
Är det någon som har studerat spårgeometrin för sträckan du beskriver? Tre 90-graderssvängar i tät följd, på gator som inte är alltför breda. Det går kanske med tillräckligt snäva radier, men frågan är då om det ställer specifika krav på fordonsflottan för hela systemet (inklusive Lidingöbanan)?
Går det att köra buss så går det jättebra att köra spårvagn!
Bussen behöver stora svepytor som inte spårvagnen behöver. Det är spårvägens styrka, att man vet exakt hur alla vagnar kommer att gå.
-Per

Re: Spårväg City

Postat: måndag 19 augusti 2019 15:26
av twr
Per Lind skrev:
twr skrev:
Stefan Widén skrev:Härligt med trådar som spretar ut.... och där ämnen återkommer igen i samma tråd.

Alltså när det gäller vändmöjligheter vid Tce så, för de som hängt med, står det klart att skall man över Klarabergsviadukten måste man bygga nya broar. Detta var uppgifter som kom fram när man tittade på "Kungsholmslinjen".

Självklart kan man bygga nya broar men det är inte det enklaste stället att göra det på. MAO lagt spår ligger!

Enda vägen vidare är att gå ner Klara N och Mäster S gatan ner till Vasagatan. Sen därifrån kan man med kreativa lösningar finna slutmål. Min personliga favorit är Solna Centrum och koppling till L22. Det är förmodligen det billigaste sättet att knyta ihop systemen.

Stefan
Är det någon som har studerat spårgeometrin för sträckan du beskriver? Tre 90-graderssvängar i tät följd, på gator som inte är alltför breda. Det går kanske med tillräckligt snäva radier, men frågan är då om det ställer specifika krav på fordonsflottan för hela systemet (inklusive Lidingöbanan)?
Går det att köra buss så går det jättebra att köra spårvagn!
Bussen behöver stora svepytor som inte spårvagnen behöver. Det är spårvägens styrka, att man vet exakt hur alla vagnar kommer att gå.
-Per
Nu förenklar du väldigt mycket. Detta med svepet är ju välkänt, och det har du helt rätt i. Men skillnaden i möjliga radier kan du inte förneka. Vissa spårvagnar klarar snäva radier, alla gör det inte. SL:s riktlinjer anger (lite förenklat) 15 meter ytterradie för bussar (dvs mindre radie om man mäter i mitten av köfältet), medan riktlinjer för spårväg har 25 meter som minsta radie.

Re: Spårväg City

Postat: måndag 19 augusti 2019 15:28
av twr
Stefan Widén skrev:
A35 klarar 17 m....Mycket kruvsmörjning blir det..... :D

Nej det har inte räknats på det och visst är det utmaningar. Kanske kan man ta ena spåret via Klara Västra..... som 47 gick.

Poängen är att få bort en linje från vändspåren.

Stefan
Tack för svar!

Re: Spårväg City

Postat: måndag 19 augusti 2019 16:48
av Stefan Widén
twr skrev:
Stefan Widén skrev:
A35 klarar 17 m....Mycket kruvsmörjning blir det..... :D

Nej det har inte räknats på det och visst är det utmaningar. Kanske kan man ta ena spåret via Klara Västra..... som 47 gick.

Poängen är att få bort en linje från vändspåren.

Stefan
Tack för svar!

25 m är ju riktlinjen mycket riktigt, men ibland kan man tvingas ta till snävare radier om det inte finns en annan lösning.

/Stefan

Re: Spårväg City

Postat: måndag 19 augusti 2019 17:35
av TKO
Per Lind skrev:
TKO skrev:
Stefan Widén skrev:Härligt med trådar som spretar ut.... och där ämnen återkommer igen i samma tråd.

Alltså när det gäller vändmöjligheter vid Tce så, för de som hängt med, står det klart att skall man över Klarabergsviadukten måste man bygga nya broar. Detta var uppgifter som kom fram när man tittade på "Kungsholmslinjen".

Självklart kan man bygga nya broar men det är inte det enklaste stället att göra det på. MAO lagt spår ligger!

Enda vägen vidare är att gå ner Klara N och Mäster S gatan ner till Vasagatan. Sen därifrån kan man med kreativa lösningar finna slutmål. Min personliga favorit är Solna Centrum och koppling till L22. Det är förmodligen det billigaste sättet att knyta ihop systemen.

Stefan
Bra med lite realism i spekulationerna! Och innan cityspårvägen förlängs i väster är det kanske bättre att fokusera på den redan planerade linjen mot Ropsten?

(Jag är dock inte säker på att det måste till en ny Klarabergsviadukt för att klara av spårvagnstrafik. Visst det har gjorts en 'utredning' men den var i mitt tycke väl summarisk och innehöll rena faktafel. Det har diskuterats tidigare här... hinner inte leta just nu!)

med realistiska (och reformistiska) hälsningar
Thomas K Ohlsson
Håller med. Vi kan ju ta Lidingöbron som exempel. Först helt utdömd, sedan visade det sig att bron inte alls var så dålig att man måste stänga omedelbart.
Det är väl som vanligt - utredningens beställares åsikt blir väl det resultat som man kommer fram till.
-Per
Nu är kanske inte Lidingöbron ett så bra exempel att dra fram - den finten går nog ingen på igen... Men det drabbade ju ingen fattig så jag är inte SÅ upprörd!

/TKO

Re: Spårväg City

Postat: måndag 19 augusti 2019 17:59
av LÅ1
TKO skrev: Nu är kanske inte Lidingöbron ett så bra exempel att dra fram - den finten går nog ingen på igen... Men det drabbade ju ingen fattig så jag är inte SÅ upprörd!
Vilka drabbas då?

Re: Spårväg City

Postat: måndag 19 augusti 2019 21:16
av twr
Stefan Widén skrev:
twr skrev:
Stefan Widén skrev:
A35 klarar 17 m....Mycket kruvsmörjning blir det..... :D

Nej det har inte räknats på det och visst är det utmaningar. Kanske kan man ta ena spåret via Klara Västra..... som 47 gick.

Poängen är att få bort en linje från vändspåren.

Stefan
Tack för svar!

25 m är ju riktlinjen mycket riktigt, men ibland kan man tvingas ta till snävare radier om det inte finns en annan lösning.

/Stefan
Absolut, visst kan det vara motiverat ibland.

Re: Spårväg City

Postat: måndag 19 augusti 2019 22:03
av TKO
LÅ1 skrev:
TKO skrev: Nu är kanske inte Lidingöbron ett så bra exempel att dra fram - den finten går nog ingen på igen... Men det drabbade ju ingen fattig så jag är inte SÅ upprörd!
Vilka drabbas då?
Det är väl främst Lidingöborna som får betala för den nya bron?
(Jag vet egentligen inte men nåt annat vore ju orimligt...)

/TKO

Re: Spårväg City

Postat: måndag 19 augusti 2019 23:23
av roggek
Stefan Widén skrev:Härligt med trådar som spretar ut.... och där ämnen återkommer igen i samma tråd.

Alltså när det gäller vändmöjligheter vid Tce så, för de som hängt med, står det klart att skall man över Klarabergsviadukten måste man bygga nya broar. Detta var uppgifter som kom fram när man tittade på "Kungsholmslinjen".

Självklart kan man bygga nya broar men det är inte det enklaste stället att göra det på. MAO lagt spår ligger!

Enda vägen vidare är att gå ner Klara N och Mäster S gatan ner till Vasagatan. Sen därifrån kan man med kreativa lösningar finna slutmål. Min personliga favorit är Solna Centrum och koppling till L22. Det är förmodligen det billigaste sättet att knyta ihop systemen.

Stefan
Ja, eller så bygger man spårväg Från Nybroplan i Birger Jarlsgatan-Odengatan till Odenplan och vidare mot Solna.
På köpet får vi kanske en ny linje 15 via Haga Norra?

Alla spårvägar bär inte till "T-silen"! (Öknamn för TCe)

Re: Spårväg City

Postat: tisdag 20 augusti 2019 0:41
av LÅ1
TKO skrev:
LÅ1 skrev:
TKO skrev: Nu är kanske inte Lidingöbron ett så bra exempel att dra fram - den finten går nog ingen på igen... Men det drabbade ju ingen fattig så jag är inte SÅ upprörd!
Vilka drabbas då?
Det är väl främst Lidingöborna som får betala för den nya bron?
(Jag vet egentligen inte men nåt annat vore ju orimligt...)

/TKO
Och på Lidingö är ingen fattiga menar du? Så alla som jobbar i låglöneyrken på ön, och som samtidigt saknar förmögenhet, pendlar in från annat håll?