Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Daniel L skrev:Har SL verkligen uttalat sig i frågan eller är det SL-Anställda som har uttalat sig?
Som svar från kundtjänst har jag fått kommentaren om att det är problem med att folk inte vet hur man gör, samt att det sölar ned trafiken, just eftersom ingen vet hur man gör. Ungefär så sades det (kommer ej ihåg ordagrannt).
Jag använder ofta pass-öppna funktionen i Akalla när det är kallt och jag kör C20-tåg.
De flesta klarar av att lista ut att de kan öppna dörrarna själva (fast jag märker att det hjälper om jag sitter och gör något, t.ex. läser, som gör klart för de som ser mig att jag inte tänker avgå inom någon snar framtid), men ALLTID finns det några som knackar på hyttdörren och vill att jag ska öppna dörrarna.
Brukar också använda pass-öppna i Kista när det är riktigt kallt och inte så mycket folk (när det är mycket folk ska nästan alla dörrar användas i alla fall, ingen idé). Igår morse märkte jag att det inte var helt lyckat, ty en städare skulle på mitt tåg med sin stora maskin. Han måste lägga en stor plåtbit i dörröppningen och sedan på med maskinen. Under tiden försöker ju dörrarna gå igen, men de hindras av plåtbiten vilket nog inte är helt bra för dörrmaskinen.
Dessutom märks det ännu mer i Kista att folk INTE fattar hur de ska göra för att komma på...åtskilliga människor brukar alltid ropa till mig att öppna just den dörr där de står, trots att med lite iakttagelseförmåga kunde de titta på hur andra gör och lista ut det. *suck*
Så Bruse, det skulle nog gå att lära folk hur de ska göra, men att tro att de från början skulle bara fatta utan vidare är nog fel.
Observation visar att de inte klarar det lika bra som du tror.
När blåbussarna kom igång så var det ju väldigt många som inte fattade att man skulle öppna själv. Jag ser det fortfarande ibland när jag någon gång åker blåbuss eller någon annan busslinje med pass-öppna inifrån.
Dessutom har du fel om att folk klarade detta utan kampanj, SL gick faktiskt ut med information om detta inför lanseringen av fyran.
Detsamma händer fortfarande på Tvärbanan, vilket jag såg senast i morse på väg till deltidsjobbet. De flesta fattar, men inte alla. Här hade kanske en kampanj hjälpt lite.
DESSUTOM är ju en viktig faktor att Tvärbanan var en helt ny linje. Om man ska införa detta förfarande i tunnelbanan, vilket jag i.o.f.s. tycker man borde göra på de stationer där det är vettigt (alltså inte överallt), så MÅSTE man ut med en informationskampanj av stora mått om det ska fungera. Tunnelbanan har ju haft automatisk öppning av alla dörrar i över femtio år.
Observation visar att de inte klarar det lika bra som du tror.
När blåbussarna kom igång så var det ju väldigt många som inte fattade att man skulle öppna själv. Jag ser det fortfarande ibland när jag någon gång åker blåbuss eller någon annan busslinje med pass-öppna inifrån.
Dessutom har du fel om att folk klarade detta utan kampanj, SL gick faktiskt ut med information om detta inför lanseringen av fyran.
Detsamma händer fortfarande på Tvärbanan, vilket jag såg senast i morse på väg till deltidsjobbet. De flesta fattar, men inte alla. Här hade kanske en kampanj hjälpt lite.
DESSUTOM är ju en viktig faktor att Tvärbanan var en helt ny linje. Om man ska införa detta förfarande i tunnelbanan, vilket jag i.o.f.s. tycker man borde göra på de stationer där det är vettigt (alltså inte överallt), så MÅSTE man ut med en informationskampanj av stora mått om det ska fungera. Tunnelbanan har ju haft automatisk öppning av alla dörrar i över femtio år.
Mvh Tim
Busskampanjen måste ha varit bra liten ty jag hörde aldrig något omdet. Däremot så fattade jag själv att man öppnar på egen hand tack vare tydlig knapp samt informtion vid dörren.
Och med tunnelbanan tycker jag det är lite kul, för om det är 'knas' så det dröjer extra lång tid innan dörrarna går upp, ja, då står flertalet och petar på knapparna för att försöka öppna själva, så visst går det.
Tja en del står och petar på knappen. Andar står (som får, om jag får uttrycka mig så) och väntar på att dörrarna ska gå upp. Det är väldigt individuellt.
Jag är rätt säker på att SL gick ut med information om hur man skulle göra på blåbussarna, så pass att jag fick intrycket att det måste vara första gången man hade haft det forfarandet i busstrafiken i Stockholm. Med det menar jag inte att det var särskilt mycket information som gick ut, jag har länge haft för vana att anstränga mig för att hålla koll på vad SL har för sig....
Är igentligen inte problemet att det fortfarande går CX-vagnar som har den gamla typen av passöppning - dvs endast ett dörrpar kan öppnas i varje vagn - och är den öppen så är den, dvs ingen automatisk stägning som C20. Så länge dessa finns på linjen lär inte SL införa allmän passöppning - alla som skall in och/eller ut genom samma dörr, ingen bra ide i trafiken. för långa stopp och sancka om irritation!
En annan sak om passöppna på CX dörrarna går ej att öppna med passöppna inifrån tåget så länge CX går på TUB 1 så är det ingen bra ide med en passöppna kampanj.
Men folk ser ju skillnad på olika vagnar. Att låta dem öppna själva på de nya vagnarna, men inte på de gamla är väl inte svårare än att de ska öppna själva på dansktågen och X420, men inte på de gamla pendeltågen.
Jag tycker ni gör saken onödigt komplicerad. Använd funktionen NU på de vagnar där det går, på de andra vagnarna får folk frysa kvar.
Jens K skrev:Men folk ser ju skillnad på olika vagnar. Att låta dem öppna själva på de nya vagnarna, men inte på de gamla är väl inte svårare än att de ska öppna själva på dansktågen och X420, men inte på de gamla pendeltågen.
Jag tycker ni gör saken onödigt komplicerad. Använd funktionen NU på de vagnar där det går, på de andra vagnarna får folk frysa kvar.
Håller med. Göteborgare klarar ju dessuom själv av att inse att man måste öppna knuffdörrarna på M28/29 emedan man serveras med helöppna dörrar på M31. (Vilket också kan ge frostanhopningar på passagerarextremiteter) Är även tämligen säker på att Osloborna till slut klarade knuffdörrarna på SM-91 utmärkt.
Och så pratar man om att utvecklingen går framåt - är det inte så att det är in-vecklingen som går framåt...
TimK skrev:Jag använder ofta pass-öppna funktionen i Akalla när det är kallt och jag kör C20-tåg.
De flesta klarar av att lista ut att de kan öppna dörrarna själva (fast jag märker att det hjälper om jag sitter och gör något, t.ex. läser, som gör klart för de som ser mig att jag inte tänker avgå inom någon snar framtid), men ALLTID finns det några som knackar på hyttdörren och vill att jag ska öppna dörrarna.
Brukar också använda pass-öppna i Kista när det är riktigt kallt och inte så mycket folk (när det är mycket folk ska nästan alla dörrar användas i alla fall, ingen idé). Igår morse märkte jag att det inte var helt lyckat, ty en städare skulle på mitt tåg med sin stora maskin. Han måste lägga en stor plåtbit i dörröppningen och sedan på med maskinen. Under tiden försöker ju dörrarna gå igen, men de hindras av plåtbiten vilket nog inte är helt bra för dörrmaskinen.
Dessutom märks det ännu mer i Kista att folk INTE fattar hur de ska göra för att komma på...åtskilliga människor brukar alltid ropa till mig att öppna just den dörr där de står, trots att med lite iakttagelseförmåga kunde de titta på hur andra gör och lista ut det. *suck*
Så Bruse, det skulle nog gå att lära folk hur de ska göra, men att tro att de från början skulle bara fatta utan vidare är nog fel.
Mvh Tim
Efter besök i "Kongens by" för drygt en vecka sedan och studier av både senaste S-banevagnarna och de dubbeldäckade regionaltågsvagnarna har jag kommit fram till att vid valet mellan central dörröppning och "pass.öppna" väljer jag båda på en gång.
D v s bästa lösningen är nog att alla dörrar öppnas centralt, men stängs efter kort tid. Efter stängning kan dörrparet öppnas igen genom tryckning på den grönt lysande knappen fram till att föraren stänger dörrarna. Dörrstängningen föregås av ljudsignal även vid de dörrpar som redan är stängda.
Systemet verkar sitta som en smäck och alla verkar införstådda med vad som gäller. Förvisso är de utlänningar och klimatet är annorlunda (nåja!), men i alla fall.
Fast en sådan lösning är nog inte lämplig i våran tunnelbana med sina korta stationsuppehåll (och korta SKALL de vara). Endast på ändstationer skulle det vara någon vits med det, och där tycker jag att C20:s pass-öppnafunktion fungerar lika bra. Dessutom så brukar jag, när jag använder pass-öppna i Akalla, öppna alla dörrar vid ankomst och sedan trycka på pass-öppnaknappen, så går dörrarna igen efter några sekunder. Därmed uppnås den effekt du söker.
TimK skrev:Fast en sådan lösning är nog inte lämplig i våran tunnelbana med sina korta stationsuppehåll (och korta SKALL de vara). Endast på ändstationer skulle det vara någon vits med det, och där tycker jag att C20:s pass-öppnafunktion fungerar lika bra. Dessutom så brukar jag, när jag använder pass-öppna i Akalla, öppna alla dörrar vid ankomst och sedan trycka på pass-öppnaknappen, så går dörrarna igen efter några sekunder. Därmed uppnås den effekt du söker.
Mvh Tim
Håller helt med dig! På ändstationerna är funktionen helt perfekt! Det händer t o m att om man av misstag har glömt att passöppna dörrarna så kommer "tant Agda" eller "farbror Filip" och knackar på hyttdörren och ber om att få dörrarna i passöppningsläge.
Själv gör jag som du - dvs öppnar helt vid ankomsten för att sedan trycka på passöppningsknappen. Vi har ju på Gröna linjen lite flera utomhusändstationer än ni i "gruvgången" (TUB3!)
Precis -- fast jag uppmanar dig att åka ut och känna på Akalla en kall morgon. Man kunde lika väl vara utomhus. Det är därför jag använder pass-öppna just där; det är verkligen svinkallt. Jag fryser bara när jag byter körände.
Min regel där är att om jag inte vill ha hyttdörren öppen när jag har bytt körände, så ska jag ha pass-öppna så trafikanterna också slipper frysa. (Ibland får man öppna trafikantdörrarna, och sedan öppna hyttdörren och känna av tempen innan man byter körände.... )
TimK skrev:Fast en sådan lösning är nog inte lämplig i våran tunnelbana med sina korta stationsuppehåll (och korta SKALL de vara). Endast på ändstationer skulle det vara någon vits med det, och där tycker jag att C20:s pass-öppnafunktion fungerar lika bra. Dessutom så brukar jag, när jag använder pass-öppna i Akalla, öppna alla dörrar vid ankomst och sedan trycka på pass-öppnaknappen, så går dörrarna igen efter några sekunder. Därmed uppnås den effekt du söker. :-)
Mvh Tim
Jag förstår inte din invändning att en lösning likt den i København inte skulle vara lämplig här. S-banen i København har inte längre stationsupphåll än vår t-bana. En motsvarande lösning här innebär bara att dörrarna öppnas som nu av föraren och sedan stängs antingen efter viss tid eller dessförinnan av föraren, påverkar alltså inte alls uppehållstiden vid stationerna. Men resenärerna slipper kalldraget om stationsuppehållet drar ut på tiden.
Som du gör i Akalla fungerar säkert bra. Men om dörrarna stängs och pass-öppna inkopplas eller inte blir beroende av din och dina förarkollegors bedömning och åtgärder. D v s efter var och ens tycke, smak och omdöme. Vilket kan variera ...
Jag är så tacksam varje gång i Ropsten man stöter på tunnelförare som förstår att passagerarna är kunder som skall vårdas på bästa sätt, d v s stänger dörrarna när alla har gått ut så att vi som inväntar avgång slipper frysa.
Det fungerar alldeles utmärkt i Ropsten, gäller både gamla och unga. Underskatta inte kunderna!
Eftersom jag numera åker tunnelbana igen i st f buss från Ropsten kanske man skulle ta och notera varje gång en förare använder pass-öppning och skicka beröm till SL Forum.
Förare som inte använder passöppningen i blåshålet Ropsten är hänsynslösa gentemot kunderna och borde straffas med att åka med öppna hyttdörrar mellan Ropsten och Gärdet. Aha, jag har en idé - är vagnsdörrarna öppna skall alltid förarhyttsdörren, gärna båda dörrarna, alltid vara öppen! Jämför med buss.
Denna debatt är löjlig där man inkompetensförklarar kunderna i varierande grad.
/jes skrev:Jag är så tacksam varje gång i Ropsten man stöter på tunnelförare som förstår att passagerarna är kunder som skall vårdas på bästa sätt, d v s stänger dörrarna när alla har gått ut så att vi som inväntar avgång slipper frysa.
Det fungerar alldeles utmärkt i Ropsten, gäller både gamla och unga. Underskatta inte kunderna!
Eftersom jag numera åker tunnelbana igen i st f buss från Ropsten kanske man skulle ta och notera varje gång en förare använder pass-öppning och skicka beröm till SL Forum.
Förare som inte använder passöppningen i blåshålet Ropsten är hänsynslösa gentemot kunderna och borde straffas med att åka med öppna hyttdörrar mellan Ropsten och Gärdet. Aha, jag har en idé - är vagnsdörrarna öppna skall alltid förarhyttsdörren, gärna båda dörrarna, alltid vara öppen! Jämför med buss.
Denna debatt är löjlig där man inkompetensförklarar kunderna i varierande grad.
Önskar man kunde tänka likadant vid Alvik.
Bara dörrarna stängs så skiter jag fullständigt i om förarna vid förarbyte så må spela ett parti monopol innan det bär av igen.
Ni som kör den sträckan och har förarbyte vid Alvik: Prata hur mycket och hur länge ni vill med kollegorna, men stäng dörrarna så vi stackars passagerare slipper frysa fast. Jag lovar att inte bry mig om tåget blir försenat då.
/Jonas.
Jonas skrev:Ni som kör den sträckan och har förarbyte vid Alvik: Prata hur mycket och hur länge ni vill med kollegorna, men stäng dörrarna så vi stackars passagerare slipper frysa fast. Jag lovar att inte bry mig om tåget blir försenat då.
/Jonas.
Det kan dom gärna få göra på Gullmarsplan också!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
TimK skrev:Fast en sådan lösning är nog inte lämplig i våran tunnelbana med sina korta stationsuppehåll (och korta SKALL de vara). Endast på ändstationer skulle det vara någon vits med det, och där tycker jag att C20:s pass-öppnafunktion fungerar lika bra. Dessutom så brukar jag, när jag använder pass-öppna i Akalla, öppna alla dörrar vid ankomst och sedan trycka på pass-öppnaknappen, så går dörrarna igen efter några sekunder. Därmed uppnås den effekt du söker.
Mvh Tim
Jag förstår inte din invändning att en lösning likt den i København inte skulle vara lämplig här. S-banen i København har inte längre stationsupphåll än vår t-bana.
I så fall är inte den lösningen lämplig där heller.
Stationsuppehållen i tunnelbanan här i Stockholm -- åtminstone på Tub3 -- sträcker sig oftast inte till mer än 30 sekunder. Om dörrarna ska öppnas, och sedan hinna stängas igen, innan föraren slutligen stänger (och reglar) dem för avgång krävs nog att de slår igen precis så snart de har öppnats; annars kan de ju lika gärna vara öppna hela tiden, som de är idag (i Stockholm).
Jan Bengtsson skrev: En motsvarande lösning här innebär bara att dörrarna öppnas som nu av föraren och sedan stängs antingen efter viss tid eller dessförinnan av föraren, påverkar alltså inte alls uppehållstiden vid stationerna. Men resenärerna slipper kalldraget om stationsuppehållet drar ut på tiden.
Som du gör i Akalla fungerar säkert bra. Men om dörrarna stängs och pass-öppna inkopplas eller inte blir beroende av din och dina förarkollegors bedömning och åtgärder. D v s efter var och ens tycke, smak och omdöme. Vilket kan variera ...
Hellre det än att trafikanterna får dörren i ändan bara för att de försöker gå på tåget! Nej du, den lösningen får danskarna gärna behålla.
Förstår inte SL:s inställning till att kunderna inte på egen hand kan ta beslut om att öppna dörrarna. Utan några info-kampanjer vad jag märkt så funger det i Stockholm för de blå bussarna.
Roslagsbanan har det för både in- och utpassering. Den bästa lösningen måste väl ändå vara Roslagsbanans gamla vagnar som hade manuella dörrar. De kunde då stå vidöppna under färd och fläkta skönt under sommarhettan, och var jättelätta att hoppa på. Nu har ju de nya vagnarna knappt öppningsbara små gluggar, vilket är olidligt under sommaren. Roslagsbanans konduktörer brukade/brukar även tänka på kunderna och fråga var man skall åka när det är lite folk på kvällen. Inga onödiga stopp då utan raka vägen hem efter krogen.