mats skrev:Tekniken är uppenbarligen inte helt bra i vagnarna, men just faran för att föraren ska få en elektrisk stöt är knappast det jag skulle oroa mig för i första hand även om jag själv var förare.
Det är ett svar på det jag skrev, som jag är helt nöjd med. Utan debatt får man inga svar.
nb skrev:Som vanligt är du lite väl snabb med att identifiera problem som behöver lösningar i stället för att se till helheten.
Jo, jag kan vara snabb med det då jag ser att argumenten i åsiktsdebatter tenderar att kantra en aning. Men som tur är finns andra med annorlunda utgångspunkter. Men det är också min avsikt i sådana lägen, att ruska om lite och få folk att tänka till. För om ingen skrev något så skulle det inte bli mycket till debatt. Så även den som inte gillar vad jag skriver, kanske ändå finner lite mening i det så att de själva kan få ge sig in i debatten. Och så ges det som sagt en del svar också...
Man skulle också kunna säga att helheten kräver lite "brain storming" där inte bara de försiktiga och eftertänksamma gör sig hörda i debatten. Det skulle inte ge mycket till helhet.
Att jag alls gett mig in i debatten motiverar jag i tidigare inlägg i denna tråd, som skrevs som reaktion på att lite väl många som omedelbar reaktion efter branden framhöll att brandsäkerheten i tunnelbanan numera är mycket god, jämfört med tidigare då den hävdas ha varit mycket dålig.
Om jag får kontra med ett påstående i motsatt riktning så skulle jag vilja säga att tidigare var underhållet i tunnelbanan av mycket god kvalitet vilket minskade risken för att otrevliga händelser skulle uppstå. Medan numera underhållet är av sämre kvalitet och noggrannhet än tidigare vilket istället ökar risken för att oönskade händelser ska uppstå. Man har t ex pratat om fusk med underhållsprotokoll och renblåsning av motorer med kringutrustning från damm och olja m m. Att underhållet tycks ha försämrats och förfuskats är kanske en besvärande omständighet att höra för den som själv är nära berörd i SL-organisationen med underhållsfrågor.
Därför tycker jag att det är befogat att det får föras fram synpunkter både inom SL-organisationen och som här på Forum. Alla synpunkter måste inte nödvändigtvis ha bäring när "facit" finns framför ögonen. Jag vet inte om du känner till att i vissa organisationer används med flit en "bad guy" som har till uppgift att ifrågasätta rådande strukturer och system, utan att det behöver ske med någon sorts "vetenskaplighet". Sådana "bad guys" behövs verkligen nu om det ska ske en väsentlig förbättring av brandskyddet i tunnelbanan.
Så ibland behövs inlägg och synpunkter som går på tvärs mot vad man själv tycker utifrån sina utgångspunkter. Självklart betyder det att jag uppskattar alla synpunkter, även om de är kritiska mot vad jag själv skrivit.
nb skrev:Men som alltid gäller det att väga risker, var gör insatser mest nytta, hur ska saker och ting konstrueras för att ge en bra avvägning mellan ekonomi och säkerhet.
Om den saken är vi helt överens. En sådan helhetsavvägning skulle t ex vara att säga att om inte tunnelbanan fanns och alla dess trafikanter skulle trängas på vägarna istället så skulle denna mertrafik förmodligen kräva trafikoffer, som inte uppstått tack vare tunnelbanans existens. Men det är förstås en helt annan diskussion.
Jag är förvissad om att brandsäkerheten i tunnelbanan nu kommer att förbättras, tack vare den diskussion som pågår överallt, i forum, i tidningar, i haverikommisioner, i facket, inom verkstadsorganisationen o s v. Som jag sagt tidigare, inga lock ska läggas på diskussionen. Lika lite som rösterna i allmänna val graderas, ska rösterna som hörs i debatten graderas.
Jag tycker väl nu att de flesta i nuläget tänkbara aspekter kommit fram i denna tråd, den har verkligen varit bred i sina olika utgångspunkter. Nu ska det bli mer intressant att se vad den kommande analysen kring brandförloppet, förebyggande underhållet, säkerhetsmedvetandet och långsiktigt önskvärda åtgärder m m kan ge.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson